SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Advies over luipaardschilpad  (gelezen 6613 keer)
ReinbachRhino
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 11


« Gepost op: 28 Maart 2011, 00:49:28 »

Na lang laaang laaang te hebben nagedacth en veel research hebben mijn vriend en ik besloten om een luipaardenschildpad als huisdier te nemen, als onze levenslange vriend

Maar we zijn nog lang niet klaar met genoeg informatie verzamelen zodat we optimaal voor onze luipaardje kunnen zorgen. Hoewel ik me zorgen maak of het mogenlijk is om optimaal voor een luipaardje binnenhuis te zorgen, sinds we nog geen tuin hebben (we gaan wel naar een huis met tuin uiteindelijk te verhuizen)

Zelf ga ik een schildpad tafel bouwen met verschillende soorten ondergrond erin en ervoor zorgen dat zijn habitat zo veel mogelijk op zijn natuurlijke lijkt. (savanah/steppe)

Ik heb voor de kenners en eigenaren van luipaardjes een paar vragen die mij verder kunnen helpen:

1. Is nederland geschikt voor zo'n exotische schildpad?

2. Hoeveel hebben jullie voor de luipaardjes betaald? Ik heb maar 1 advertentie gezien en daar was de vraagprijs voor en baby 55-65 euro. Morgen gaan we naar 4 animals om te kijken hoe de diertjes daar uitzien (we gaan nog geen kopen tot ik alle nodige informatie heb en de tafel af heb)

3. Is het beter om een luipaard bij een kweker of reptielenzaak te halen. Kunnen jullie mij een paar aanbevelen?

4. Heeft iemand negatieve/positieve ervaringen met 4 animals winkel in rijswijk?

5. Hoe zit het met de vochtigheid bij deze schildpad? Sommige zeggen dat deze schildpad slecht tegen vocht kan, andere zeggen dat vochtigheid zeer belangrijk is

6. Welke type lampen raden jullie me aan voor deze soort schildpad?


En natuurlijk, luister ik graag naar alle advies, verhalen, ervaringen die jullie over deze schildpadden hebben.

Sorry voor al deze vragen, maar ik wil zo veel mogelijk over luipaardjes weten voordat ik er een haal.

Groetjes,

Millie
Gelogd
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #1 Gepost op: 28 Maart 2011, 08:52:30 »

Zelf ga ik een schildpad tafel bouwen met verschillende soorten ondergrond erin en ervoor zorgen dat zijn habitat zo veel mogelijk op zijn natuurlijke lijkt. (savanah/steppe)Ik zou nooit iets bouwen waar je het dier van bovenaf moet benaderen. Als je de keus hebt kun je beter een terrarium bouwen zodat je het dier van vooraf kan benaderen. En later als het dier groter is heeft een oppervlakte van een kleine logeerkamer nodig.
Wanneer je het dier van bovenaf benaderd kan dit gezien worden alsof het wordt aangevallen door een roofdier.


Ik heb voor de kenners en eigenaren van luipaardjes een paar vragen die mij verder kunnen helpen:

1. Is nederland geschikt voor zo'n exotische schildpad?Bij mijn weten wel, in die zin dat je het dier zomers bij warme dagen buiten kunt houden.

2. Hoeveel hebben jullie voor de luipaardjes betaald? Ik heb maar 1 advertentie gezien en daar was de vraagprijs voor en baby 55-65 euro. Morgen gaan we naar 4 animals om te kijken hoe de diertjes daar uitzien (we gaan nog geen kopen tot ik alle nodige informatie heb en de tafel af heb)4animals zou ik nooit doen. Daar zijn zoveel slechte ervaringen mee. Zelfs bedreigingen aan klanten.

3. Is het beter om een luipaard bij een kweker of reptielenzaak te halen. Kunnen jullie mij een paar aanbevelen?Kweker, je zou ook eens op de site www.nbsv.nl kunnen kijken voor nakweek

4. Heeft iemand negatieve/positieve ervaringen met 4 animals winkel in rijswijk?Van horen zeggen en ooit van een tv programma alleen maar slechte ervaringen

5. Hoe zit het met de vochtigheid bij deze schildpad? Sommige zeggen dat deze schildpad slecht tegen vocht kan, andere zeggen dat vochtigheid zeer belangrijk is

6. Welke type lampen raden jullie me aan voor deze soort schildpad?
Vraag 5 en 6 kan ik niet beantwoorden, want ik heb deze soort niet, maar er zijn genoeg houders van deze soort hier aanwezig.

Gelogd
Ward
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 151



« Antwoord #2 Gepost op: 28 Maart 2011, 10:13:08 »

wat betreft vochtigheid kan je ze best droog houden met een vochtige plek (hoek), bij mij schommelt de vochtigheid meestal tussen de 55-65, ik sproei om de 2 dagen een beetje
Gelogd

0.0.1 Testudo (Agrionemys) Horsfieldii
1.0.0 Testudo Hermanni Boettgeri
0.0.1 Centrochelys Sulcata
0.0.2 Stigmochelys Pardalis Babcocki
0.0.2 Chelonoidis Carbonaria
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #3 Gepost op: 28 Maart 2011, 10:37:03 »

Citaat
Zelf ga ik een schildpad tafel bouwen met verschillende soorten ondergrond erin en ervoor zorgen dat zijn habitat zo veel mogelijk op zijn natuurlijke lijkt. (savanah/steppe)
Tafel is erg mooi !
Nadeel is dat de Luchtvochtigheid en de algemene temperatuur naast de lamp moeilijk hoog te houden valt indien de tafelbak open is.
De soort wil graag een wat hogere temperatuur dan de algemene kamer temperatuur die heerst in een huis denk dan aan 20-23 graden minimaal in koudste hoek. De luchtvochtigheid is ook lastiger op peil te houden door open bak.
Wat Marion zegt een gesloten terrarium is beter om de omstandigheden beter onder controle te houden.
En wat MArion zegt over reactie op iemand als deze boven de bak staat weegt ook erg zwaar.


Citaat
1. Is nederland geschikt voor zo'n exotische schildpad?
Ja hoor alleen zullen veel dieren maar een zeer beperkte tijd buiten kunnen worden gehouden of helemaal niet.
De verblijven zullen iets warmer moeten worden gemaakt dmv bij stoken of verwarmen boven op de kamer temperatuur.

Citaat
2. Hoeveel hebben jullie voor de luipaardjes betaald? Ik heb maar 1 advertentie gezien en daar was de vraagprijs voor en baby 55-65 euro. Morgen gaan we naar 4 animals om te kijken hoe de diertjes daar uitzien (we gaan nog geen kopen tot ik alle nodige informatie heb en de tafel af heb)
Gemiddelde prijs zal rond deze prijs zijn echter moet je je realiseren dat deze zaak een andere uitgaanspositie heeft dan andere zaken en dus hun prijzen aanpassen om mensen te trekken. Bij mijn weten is een nakweek diertje bij de kweker 80-100 euro per stuk.

Citaat
3. Is het beter om een luipaard bij een kweker of reptielenzaak te halen. Kunnen jullie mij een paar aanbevelen?
Kweker is aan te raden. Dieren die worden aangeboden in winkels zijn over het algemeen farmbred. Dit houdt in dat ze in het buitenland gekweekt zijn en vervolgens geimporteerd. De reis en het verblijf in de winkel zijn uiterst stressvolle situaties waar deze soort zeker niet tegen kan vooral niet op jonge leeftijd (0-2 / 3 jaar). Bij de kweker valt er al aardig wat stress factoren weg enkel de reis van de kweker naar jouw ook de zorg bij een kweker zijn veelal optimaler dan de zorg in een gemiddelde winkel qua voeding en qua huisvesting.

Citaat
4. Heeft iemand negatieve/positieve ervaringen met 4 animals winkel in rijswijk?
Bekijk dit filmpje en trek je conclusie indien nog niet overtuigd zal je deze winkel eens moeten googlen:
http://video.google.com/videoplay?docid=-6219782844394397842#

Citaat
5. Hoe zit het met de vochtigheid bij deze schildpad? Sommige zeggen dat deze schildpad slecht tegen vocht kan, andere zeggen dat vochtigheid zeer belangrijk is
Dieren moeten hun plek kunnen kiezen voor wat betreft temperatuur en luchtvochtigheid.
Ze hebben warmere plekken nodig (onder de lamp en ernaast zo rond de 40 graden en wat koudere plekken (minimaal 20 graden).
De luchtvochtigheid zou je als richtlijn kunnen gebruiken wat Ward zegt. Bepaalde nattere plekken in verblijf liefst waar de dieren schuilen.

Citaat
6. Welke type lampen raden jullie me aan voor deze soort schildpad?
Wat erg mooi en goed licht blijkt te zijn is Lucky reptile bright sun lampen met voorschakel apparaat en Solar raptor lampen.
Beide warmte en UV lampen combinatie.
Deze soort heeft veel helder licht nodig gezien ze uit landen komen waar heel veel zon schijnt.

Denk er goed over na en lees hier verschillende topics over houden van de soort.
Het zijn schitterende dieren maar je moet wel aan het een en ander voldoen om de dieren optimaal mogelijk te houden.

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/board,86.0.html

Ondanks dat de soort veel wordt aangeboden in dieren winkels wil zeker niet zeggen dat de soort makkelijk is.
De tolerantie van vooral jonge dieren is erg kwetsbaar en indien niet de juiste zorg snel vatbaar voor stress en daarbij gepaard gaan ziektes.
« Laatste verandering: 28 Maart 2011, 10:45:36 door markooij » Gelogd
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #4 Gepost op: 28 Maart 2011, 14:23:21 »

Zoals reeds aangegeven, ga zeker voor nakweek. Zal je veel teleurstelling besparen.

Alhoewel ze over het algemeen omschreven worden als zeer stress gevoelig heb ik daar zelf nog geen last mee gehad bij mijn dieren.
Ik denk dat als je ze een goeie huisvesting geeft met voldoende schuilmogelijkheden de dieren zich best op hun gemak voelen.
Ze zijn echter nog totaal niet zo tam als mijn marginata en dipsochelys die zich laten aaien en uit de hand eten.

Zelfs heb ik mijn dieren al een goeie 3 jaar, door telkens dezelfde routine van eten geven, water verversen, wegen en meten zijn
de dieren mij enorm gewend. Komen zelfs naar de schuiframen toe wanneer ik voor het terrarium ga zitten in de hoop eten te krijgen.
Ook moet ik ze steeds ergens anders plaatsen wanneer ik de voederschaal wil neerzetten. De dieren zitten telkens al klaar op de voederplaats.
Gelogd
ReinbachRhino
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 11


« Antwoord #5 Gepost op: 28 Maart 2011, 17:54:47 »

Wauw,

zo veel handige informatie in zo'n korte tijd! Jullie zijn echt geweldig! pestkop

Maar na alles te hebben gelezen en na verder debat, hebben we toch overlegd om niet een luipaardje aan te schaffen. Het heeft voornamelijk te maken met het feit dat we op dit moment en voor de komende paar jaar in een huurhuis gaan wonen (we wonen al in een zonder tuin maar gaan over een paar maanden verhuizen). Dit zorgt ervoor dat we niet met zekerheid kunnen garanderen dat we genoeg plek voor het diertje.

Pas wanneer we een eigen koophuis hebben met tuin waar we ook een  buitenverblijf kunnen maken, gaan we deze soort halen, anders vindt ik het te riskant eerlijk gezegd.

@marion en @markooij

Bedankt voor de informatie en ook dat jullie me op die ellendige dierenwinkel hebben gewezen! Ik heb idd gisteren een filmpje ervan gezien na mijn post van het nos, mijn god wat een idioot die man.

Verder, wel jammer om te horen dat een schildpadden tafel niet zo'n goed idee is. Maar idd, het is logsich dat die diertjes niet van boven benaderd willen worden.

@ward

Dank je voor de uitleg van de vochtigheid, wanneer we ze in de vere toekomst aanschaffen komt deze informatie zeker van toepassing.

@Adriaan

Ook jou bedankt voor de infomatie, ik wist idd niet dat de pardalis zo schuw was. Wij hebben liever op dit punt in ons leven een schildpadje die meer stressbestendig en tammer is.  

We neigen nu naar de tetsudo horsfieldii of hermanni zoals markooij heeft voorgesteld,  die met zijn groote en klimaat een betere keuze is. Maar nog niks is zeker todat ik ook hierover meer weet. Sinds jullie allemaal schildpadjes hebben, welke soort raden jullie ons aan. Dus eentje die prima binnenhuis verzorgd kan worden, niet te schuw is en niet al te veel ruimte vereist?

Dank jullie nog maals voor jullie antwoorden, ze helpen echt veel!

Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 28 Maart 2011, 19:17:04 »

welke soort raden jullie ons aan. Dus eentje die prima binnenhuis verzorgd kan worden, niet te schuw is en niet al te veel ruimte vereist?

Leest alvast de nuttige links en faq's eens door .  knipoog

Enkele van de meest aangeboden soorten (tropische soorten voor binnenshuis):


Geochelone elegans
Nakweek is niet kwetsbaar of gevoelig voor ziekten maar word slechts sporadisch aangeboden in Nederland of Belgie, import is gevoelig voor stress en geeft meestal inwendige parasieten en ziektes aan de luchtwegen onder de leden...
Eindgrootte is ongeveer 25-30cm
Terrarium voor volwassen koppel minimaal 150x80


Chelonoidis carbonaria
Sterke, niet stressgevoelige soort die vaak word aangeboden, kan in de zomermaanden ook naar buiten.
Eindgrootte is afhankelijk van de aangeboden vorm, meestal niet groter dan 35cm
Terrariummaten per volwassen koppel is 2m2


Indotestudo elongata, sterke soort die regelmatig word aangeboden.
Eindgrootte is 26 a 32cm
Terrariummaat per koppel is 180x 80cm
Kan eventueel tijdens de zomer naar buiten mits ze de schaduw kunnen opzoeken, deze soort houd niet van permanent zonlicht.


Stigmochelys pardalis
Nakweek is goed houdbaar, van import sterven veel dieren binnen het jaar.
Is een groter wordende soort, eindgrootte ligt rond 45cm
Terrarium van 3 a 4 m2 is aanbevolen voor een enkel dier


Centrochelys sulcata
Makkelijk houdbaar, maar een groot wordende soort, mannetjes worden soms groter dan 70cm en wegen dan ruim 75kg
Kamerterrarium is een must (10m2 per dier)
Deze dieren moeten ook naar buiten kunnen bij goed weer.

Er zijn ook een aantal kleiner blijvende soorten, maar deze zijn meestal wat moeilijker houdbaar en eerder zeldzaam en dus vrij duur.
Van belang is er eerst uit te komen naar welke soort je voorkeur uitgaat, gezien de verzorging verschilt van soort tot soort.
Ook van belang is uiteraard de beschikbare ruimte om de dieren verantwoord te kunnen houden.
« Laatste verandering: 28 Maart 2011, 19:39:39 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
ReinbachRhino
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 11


« Antwoord #7 Gepost op: 29 Maart 2011, 01:32:22 »

Oh wauw bedankt voor de info, link en fotos. 3 April gaan we naar de beurs in Houten om te kijken naar verschillende terrariums, en ook om gewoon rond te kijken of we misschien verdere inspiratie gaan opdoen en rondvragen. En als ik die ene ratten fokker tegenkom (ging vroeger altijd naar exoknaag omdat ik zel ratjes had) ga ik mooi wel zeggen dat ze bij hem geen dieren moeten halen. Dat zou die #$^%$ leren zeer boos

Ben nu de forum aan het doorscannen voor meer informatie Brede lach wat een geweldig plek dit. Was er maar voor elke dierensoort zo'n goede forum te vinden!
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20 April 2024, 13:49:09

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 606
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 591
Totaal: 591
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.147 seconden met 25 queries.