Als eerst, hartstikke bedankt,
Zoals ik in mijn andere post heb aangegeven, we gaan nog niet een pardalis halen, wegens ruimtegebrek en onzekerheid of we een huurhuis kunnen vinden met tuin.
Zoals jullie hebben aangegeven zulke filmpjes geven geen realistisch beeld van schildpadden (ik zou me kind nooit op een schildpad laten rijden btw), maar wat mij zo fascineerde is hoe rustig deze schildpadden soort leek over te komen in alle fimpjes. Over een paar jaar wanneer we een gezin gaan stichten en de kinderen oud genoeg zijn gaan we ook honden houden, en dat is ook iets waar we rekening mee houden. Een groot schildpad is iets wat een speelse puppy niet zomaar in zijn bek kan doen als baasje even niet oplet. Verder kunnen kleine kinderen zo'n grote schildpad ook niet makkelijk pijn doen als ze zich eraan vastklampen omdat ze omvallen, en gebeten worden is ook niet zo'n risico net als bij honden die dat wel is uit schrik of pijn kunnen doen.
Maar zoals altijd, ga we niet 1-2-3 zo maar zo'n schildpadje halen en dan zien we wel wat er gebeurt. Impulsiviteit leidt altijd tot nare gevolgen in mijn ervaring. Daarom ben ik ook naar dit forum gekomen, om zo veel mogelijk vragen te stellen zodat we een duidelijk beeld krijgen van wat ons te wachten staat als we er een aanschaffen.
Gewoon het idee dat je zo'n lief en rustig dier, ter groote van een kleine hond zou kunnen houden, was iets wat mij ideal leek.
En terwijl we nog steeds van plan zijn om ze te houden, wordt dat pas over een paar jaar wanneer we echt onze eige huis hebben, met tuin en een buitenwoning voor ze kunnen maken. Als we zeker weten dat we genoeg plek hebben, dan pas gaan we ook echt die verantwoordelijkheid aan.
Dus we zijn nu nog aan het overleggen welke kleinere soort landschildpad we gaan nemen, waarschijnlijk een tetsudo hermanni of een horsfieldii, maar we hebben geen haast ermee dus we gaan gewoon lekker rondavragen en kijken totdat we zeker zijn van onze keus.