SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Discussie noodzaak winterslaap? Europese vs Britse visie  (gelezen 14711 keer)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Gepost op: 17 Maart 2011, 09:07:45 »

Aangezien ik op diverse fora aanwezig ben en lees, zie ik ook diverse meningen mbt de winterslaap voorbij komen.

Hier wordt bijvoorbeeld gezegd dat de winterslaap een noodzakelijk onderdeel is van het leven van een Mediterrane Landschildpad. Ik noem in dit voorbeeld even consequent Testudo hermanni boettgeri (aangezien ik die zelf ook bezit).

In mijn optiek dient de winterslaap meerdere doelen.
- Stagnatie van de continue groei. Hiermee voorkom je logischerwijs te snelle groei.
- Hormonale afstemming van beide geslachten.
- Hormonale ontwikkeling (?)

Ikzelf ben een fanatiek voorstander van het realiseren van een winterslaap bij deze soort(en). Temeer, omdat ze dit in hun natuurlijke habitat ook hebben en daar volledig op aangepast zijn.

Maar.....
Op een Brits forum zitten zeer veel landschildpad-eigenaren die hun Mediterrane landschildpadden consequent de winterslaap onthouden.

Motivatie hiervoor:
- De winterslaap is gevaarlijk en dieren kunnen tijdens deze periode sterven.
Mijn visie hierop: De winterslaap is niet gevaarlijk, mits de eigenaar de dieren goed voorbereid en met enige regelmaat controleert. Indien er iets mis zou dreigen te gaan, kan men tijdig ingrijpen. Het gevaar zit 'em dus voornamelijk in de (verkeerde) voorbereiding / controle van de eigenaar.

Men beweert ook dat een dier onmiddellijk uit winterslaap moet worden gehaald, indien men constateert dat het tijdens de winterslaap heeft ge-urineerd.
Hierdoor zou de concentratie afvalstoffen zich in de blaas kunnen ophopen, waardoor het dier zichzelf vergiftigd.
Ik heb deze winterslaap een wittige afscheiding aan de cloaca van 1 van mijn dieren geconstateerd. Deze heeft dus met 100% zekerheid ge-urineerd. Het dier heeft hierna nog meerdere weken in winterslaap gezeten. Is inmiddels alweer enige maanden uit winterslaap en kerngezond.
Vind dit op zich wel een interessant punt 

De diverse houders schermen overigens voornamelijk met: Laat maar een wetenschappelijk bewijs zien waarom een winterslaap noodzakelijk is. Zolang er geen vermelding van wetenschappelijke brondocumenten bijstaan, willen ze er niet eens van horen. Koppig? Wellicht... Anderzijds is er wel wat voor te zeggen.

Andere mening op dat Britse forum die contra-winterslaap is.

-Sommige houders kiezen ervoor de dieren in winterslaap te doen, vanwege gebrek aan onkruiden in die periode. De winterslaap zou dus voornamelijk vanuit gemakszucht van de eigenaren worden gedaan...
In mijn optiek is deze mening volledig onzin. Ik kan de dieren in de winter prima voedsel geven; hetzij iets eenzijdiger dan 's zomers.

Volgende stelling waar vele Britten krampachtig aan vasthouden:
De winterslaap is een proces dat de dieren ondergaan, om barre omstandigheden te overleven. Het zou dus voornamelijk een overlevingsmechanisme zijn.
Waarom de dieren in dat overlevingsmechanisme dwingen, ipv continue ideale (lees: 's zomerse) omstandigheden aan te bieden?
Met andere woorden:
In gevangenschap hoeven ze hun overlevingsmechanisme niet aan te spreken, aangezien ze 12 maanden per jaar een warme omgeving en voldoende voer hebben.

De continue (te snelle) groei zou op zich kunnen worden beinvloed door gerantsoeneerd te voederen?
Er wordt op het forum consequent verwezen naar (1 enkel) vrouwelijk dier, die prachtig glad is opgegroeid, ondanks decennia geen winterslaap te hebben gehad. En dus kan het!
(vind men)......
Ook worden incidentele sterfgevallen herhaaldelijk vermeld als motivatie hoe gevaarlijk de winterslaap is/kan zijn.

Bij mij word trouwens de indruk gewekt (door de felle anti-winterslaap verhalen daar) dat de gevestigde orde van liefhebbers een onterecht angst overeindhouden bij de nieuwere leden... Je leest vooral dat nieuwelingen bang zijn voor de winterslaap..
In een recente poging van mij om het nut van de winterslaap te promoten, werd ik door diverse leden van de oude garde beticht van het "opdringen van een winterslaap".. Hierop gingen ze meteen weer in een tegenoffensief.
Het leuke is echter, dat ze zelf wetenschappelijk materiaal willen zien mbt het nut van de winterslaap.... terwijl ze zelf ook geen enkel wetenschappelijk bewijs kunnen overleggen mbt de gevolgen van het onthouden van de winterslaap... Maar dat mag je uiteraard weer niet zeggen  knipoog

Tot slot een mooi citaat van 1 van de felle anti-winterslaap leden:
Citaat
The only thing the 'study' proves is that tortoise keepers cannot provide the proper conditions for their tortoises if anything at all.

You really can't collect a bunch of uncontrolled information and call it a study... I guess you can but it's no more useful than a good fictional tale.
Het maakt niet uit hoe goed onderbouwd de pro-argumenten zijn... Sommige mensen willen wetenschappelijk bewijs..

Persoonlijk vind ik "logisch nadenken" ook wel waardevol.
Als ik kijk naar het gedrag van mijn Grieken, dan zie ik concrete veranderingen, afhankelijk van temperatuur / daglichtlengte, etc. De dieren hebben een jaar-ritme / biologische klok. Die wordt beinvloed door eerder genoemde factoren.

Volgens een hoop Britten mag je dat natuurlijke jaarritme van de dieren dus beinvloeden.
Een winterslaap inplannen uit gemakszucht, vanwege gebrek aan voedsel?? Rubbish!!
Een winterslaap uitbannen vanwege persoonlijk egoisme (12 maanden willen genieten van je actieve schildpad, ipv gehoor geven aan het natuurlijk gedrag) Scandalous!!

Ik verwijs hierop even naar Griekse Landschildpadden in een binnenverblijf, die ondanks constante (kunstmatige) warmte en daglichtlengte toch in het najaar verandering in gedrag vertonen; weigeren te eten en zich consequent blijven ingraven....
De Britse approach: Meer licht en warmte aanbieden.... Hoe bedoel je "het natuurlijke gedrag manipuleren?!"

Ondanks sommige interessante (en prima onderbouwde) argumenten waarom een winterslaap niet per definitie nodig zou zijn, ben ik niet om.. Integendeel.
Desondanks ben ook ik erg nieuwsgierig naar wetenschappelijke bewijzen m.b.t. het nut / de noodzaak van de winterslaap.

Ben benieuwd naar de meningen hier...
« Laatste verandering: 17 Maart 2011, 09:14:04 door Kenneth » Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Droef
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

Me zoon...met Sulcata ei..

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Maart 2011, 10:51:25 »

Zo Kenneth, dat is een interessante discussie, ik ben ook van mening dat winterslaap essentuel is.
Ik ken een verhaal van een vrouwtje Boetgerii die als ze niet in winterslaap gaat geen eieren legt, dus zeg het maar. Ik ben ook zeker benieuwd naar andere reakties.
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Maart 2011, 11:30:54 »

Zo Kenneth, dat is een interessante discussie, ik ben ook van mening dat winterslaap essentuel is.
Ik ken een verhaal van een vrouwtje Boetgerii die als ze niet in winterslaap gaat geen eieren legt, dus zeg het maar. Ik ben ook zeker benieuwd naar andere reakties.

Yup

Winterslaap blijft een zeer interessant (jaarlijks terugkerend) fenomeen.
Hoewel ikzelf (voornamelijk gevoelsmatig) voorstander ben van het voorzien in winterslaap kan ik dit "gevoel" ook moeilijk onderbouwen met wetenschappelijk bewezen argumenten.
Kijkend naar het gedrag van mijn dieren, ben ik van mening dat ze zelf al aangeven op een bepaald moment in winterslaap te willen.
In het buitenverblijf is dat uiteraard een gevolg op afnemende temperatuur / daglichtlengte / voedselaanbod. Verklaarbaar volgens Britse redenering: Ze schakelen zichzelf tijdelijk uit ivm de slechte omstandigheden..
Echter; ook onder kunstmatige omstandigheden in een binnenverblijf, waarbij alle hierboven genoemde factoren wel zomerse waarden behielden, gingen de dieren zich opvallend anders gedragen. Dit gedrag was slechts op 1 manier op te vatten: voorbereiding op winterslaap. Een reactie van een Brit hierop was: Tja, dat kan ik niet verklaren.....  afvragend...

Dit druist volledig in tegen de Britse visie (dit is uiteraard niet de visie van alle Britten, maar gezien de boventoon op het Britse forum mbt deze kwestie, ben ik zo vrij ze even over 1 kam te scheren... just to make a point). Zij beweren namelijk dat de dieren gedwongen in winterslaap gaan, wanneer de omstandigheden ze daartoe dwingen.
Mijn persoonlijke waarneming veegt die theorie van tafel. In het verwarmde binnenverblijf was er geen enkele aanleiding waardoor de dieren werden gedwongen in winterslaap te gaan.
Helaas kon ik deze waarneming niet onderbouwen met wetenschappelijk gepubliceerde studies, waardoor mijn waarneming voor de Britten geen enkele waarde heeft  grijns

Jouw stelling:
Vruchtbaarheid vs winterslaap is een op zichzelf staande kwestie.
Inderdaad: er zijn vele gevallen waarbij wordt geconstateerd dat de vruchtbaarheid ( / grootte legsels) afneemt als het dier in kwestie consequent een winterslaap wordt onthouden.

Mijn vraag hierop is dan als volgt:
De vruchtbaarheid neemt af. Dat staat "vast".
Maar stel dat kweken voor jou als liefhebber geen ambitie is... En dat je gewoon 1 of 2 diertjes hebt. In hoeverre is de winterslaap dan belangrijk? Los staand van het feit dat de vruchtbaarheid afneemt; is het ontbreken van de winterslaap in andere opzichten "slecht"  voor het dier?
En kun je je antwoord met feiten onderbouwen? of (zoals ikzelf) slechts gevoelsmatig / logisch nadenkend  glimlach

Voor de duidelijkheid:
Ik ben niet bezig 2 kampen tegen elkaar op te zetten (lees: Europeanen vs Britten).
Het valt me slechts op dat de visies in vele gevallen lijnrecht tegenover elkaar staan.
Daarbij valt het me op dat de anti-winterslaap leden niet open staan voor argumenten en slechts willen horen van wetenschappelijke stukken... terwijl ze die in hun "verdeginging"  ook niet kunnen aanleveren....

markooij
crewmember

« Antwoord #3 Gepost op: 17 Maart 2011, 12:19:54 »

Citaat
Motivatie hiervoor:
Mijn visie hierop: De winterslaap is niet gevaarlijk, mits de eigenaar de dieren goed voorbereid en met enige regelmaat controleert. Indien er iets mis zou dreigen te gaan, kan men tijdig ingrijpen. Het gevaar zit 'em dus voornamelijk in de (verkeerde) voorbereiding / controle van de eigenaar.
Zal het enkeld aan de voorbereiding en aan de verzorger liggen ?
Nogal pittig stelling om zo even te zeggen

Citaat
Men beweert ook dat een dier onmiddellijk uit winterslaap moet worden gehaald, indien men constateert dat het tijdens de winterslaap heeft ge-urineerd.
Hierdoor zou de concentratie afvalstoffen zich in de blaas kunnen ophopen, waardoor het dier zichzelf vergiftigd.
Ik heb deze winterslaap een wittige afscheiding aan de cloaca van 1 van mijn dieren geconstateerd. Deze heeft dus met 100% zekerheid ge-urineerd. Het dier heeft hierna nog meerdere weken in winterslaap gezeten. Is inmiddels alweer enige maanden uit winterslaap en kerngezond.
Vind dit op zich wel een interessant punt 
Hoe wordt dit bedoeld ?
Urineren en vervolgens afvalstoffen ophopen in lichaam ?

Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #4 Gepost op: 17 Maart 2011, 12:33:01 »

martijn zei:
Citaat
Zal het enkel aan de voorbereiding en aan de verzorger liggen

Nee hoor Martijn, dat beweer ik niet.
Geen "pittige stelling" dus, maar een niet-juiste interpretatie van mijn tekst door jou, waarop jij onterecht een conclusie trok  fluiten

Ik zei letterlijk:

Citaat
Het gevaar zit 'em dus voornamelijk in de (verkeerde) voorbereiding / controle van de eigenaar.

Ik ben van mening dat er weinig ( ! ) mis zou moeten kunnen gaan, mits je de voorbereiding en controle zorgvuldig uitvoert.
Dus uitsluitend gezonde sterke dieren in winterslaap (andere gevallen behoeven uiteraard extra / medisch aandacht). Lokatie winterslaap goed overdacht (uitsluiten vorst / ongedierte / ongewenste temperatuurschommelingen / etc).

Natuurlijk kan het altijd misgaan, ondanks de goede zorg van de eigenaar. Maar die gevallen bedoel ik niet in mijn stelling  knipoog
Ik proef dat je ' em (wellicht vanwege je persoonlijke ervaring) wat persoonlijk oppakt. Da's niet nodig  mmm...leuk

Citaat
Hoe wordt dit bedoeld ?
Goeie vraag...  afvragend
Ik realiseer me zojuist dat "de Britten" zich in geval van urineren onmiddellijk zorgen maken over uitdroging van de schildpad in kwestie. Wat -in mijn bescheiden visie- weer volledig overtrokken is, indien het dier in lichtvochtig substraat overwintert.
Als het dier in een kurkdroge omgeving slaapt (lees: bijvoorbeeld een bak met krantensnippers), dan kan uitdroging wel een gevolg zijn.
Een gevolg door onjuiste voorbereiding van de eigenaar  knipoog

Ik meen ook te hebben gelezen dat sommige leden op het Britse forum naast uitdroging ook vergiftiging door opgehoopte afvalstoffen als mogelijk gevaar zien van urineren tijdens de winterslaap...
Hoe dat technisch uitgelegd moet worden.. geen idee...

Ik zal nog even wat verder gaan in mijn stellingen, mbt het sterven van dieren tijdens de winterslaap.

In de natuur is de winterslaap ook weer een selectieproces. Survival of the fittest.
Op de totale populatie zal een sterfgeval tijdens winterslaap ook weinig uitmaken.
Voor een liefhebber is elk overlijden er 1 teveel...
Maar persoonlijk zou ik een overlijden tijdens de winterslaap (door onverklaarbare reden) preferen boven consequent weglaten van de winterslaap om dat mogelijke risico te vermijden.
« Laatste verandering: 17 Maart 2011, 12:40:43 door Kenneth » Gelogd

Lenny001
Geochelone elegans
*

« Antwoord #5 Gepost op: 17 Maart 2011, 13:36:36 »

(lees: Europeanen vs Britten).

Ik weet dat jij graag de puntjes op de i zet... daarom dat ik je er ff op wijs dat het verenigd koninkrijk nog altijd tot Europa behoort ;-)

Ik heb zelf geen landschildpadden, dus kan hier niet spreken over ervaring of dergelijke maar mijn standpunt is dat als een dier in de natuur in winterslaap gaat dat je hem dit ook in gevangenschap moet toelaten...

Bij mijn geelwangen merkte ik vorig jaar (toen ze nog verwarmd zaten en nog 14 uur per dag licht kregen) ook in de winterperiode aan hun gedrag dat ze in winterrust wouden (minder actief veel minder eten)... Iets zegt mij dat je de natuur dus niet kan bedotten... Zij voelen zelf aan dat het winter is (hoe hard je ook probeert dit te verdoezelen door lampen en verwarming) en willen rusten...

Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #6 Gepost op: 17 Maart 2011, 14:10:32 »

Citaat
Ik weet dat jij graag de puntjes op de i zet... daarom dat ik je er ff op wijs dat het verenigd koninkrijk nog altijd tot Europa behoort ;-)
Hahaha.. goed punt  grijns
Als ze de Euro invoeren als munteenheid, dan zal ik ze ook als dusdanig gaan beschouwen  knipoog

Citaat
mijn standpunt is dat als een dier in de natuur in winterslaap gaat dat je hem dit ook in gevangenschap moet toelaten...
Ben ik volledig met je eens.
Dit is voor mij ook de hoofdreden om de winterslaap consequent te blijven geven.
Echter...

Er wordt, "in een deel van Europa aan de andere zijde van de plas"  fluiten beweert dat de dieren noodgedwongen een natuurlijke winterslaap ondergaan, terwijl ze prima gedijen in gevangenschap zonder die gedwongen barre omstandigheden.
Met andere woorden: Als je ze wakker houdt het hele jaar (sowieso doelend op nakweek uit gevangenschap), dan weten ze niet beter...
Dit druist tegen mijn "gevoel" in, maar ik kan niet tegenspreken of ze daardoor op langere termijn schadelijke gevolgen ondervinden aan de gezondheid.

Of heeft het daar niets mee te maken en is het een soort principekwestie?
Nogmaals.. ik "weet" het niet.
Mijn "gevoel" zegt me slechts dat ik er juist aan doe om een verzorging te bieden die (zover ik dat kan bewerkstelligen) zoveel mogelijk overeen komt met het leven zoals ze dat in de natuur zouden hebben.

Lenny001
Geochelone elegans
*

« Antwoord #7 Gepost op: 17 Maart 2011, 14:38:14 »

Of heeft het daar niets mee te maken en is het een soort principekwestie?
Nogmaals.. ik "weet" het niet.
Mijn "gevoel" zegt me slechts dat ik er juist aan doe om een verzorging te bieden die (zover ik dat kan bewerkstelligen) zoveel mogelijk overeen komt met het leven zoals ze dat in de natuur zouden hebben.

Nogmaals ik ben nog maar pas(ongeveer 2 jaar nu) begonnen met de schildpadden hobby (en ik heb geen landschildpadden) dus kan niets wetenschappelijk onderbouwen... Principe kwestie of niet als ik zo de ervaringen lees hier en op andere fora zijn er heel wat dieren die aangeven dat ze in winterrust of slaap willen ontdanks dat hun baasje het aantal lichturen en de temperatuur kunstmatig hoog houden (zo ook de mijne het eerste jaar daarom dat ik dit jaar de verwariming in de dag niet heb ingeschakeld zodat mijn schildpadden in hun aqua ongeveer een temp hadden van 13 a 14 graden)... Denk overigens maar aan de vele topics die deze winter geopend werden met dieren waarvan ze dachten dat hij ziek was omdat hij rustiger werd en bijna niets meer at... Dit is voor mij een duidelijk teken dat je beter niet tegen de natuur kan in gaan...

Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #8 Gepost op: 17 Maart 2011, 17:17:39 »

Goeie argumenten hoor.
Vooral je laatste zin is treffend.

Het bizarre is dat jij (zo ook ik en velen met ons) het gedrag interpreteren als een behoefte aan winterslaap en hier gehoor aan geven, terwijl op dat Britse forum juist word geadviseerd verlichting en warmte op te schroeven...  knipoog

markooij
crewmember

« Antwoord #9 Gepost op: 17 Maart 2011, 18:12:54 »

Citaat
Zal het enkel aan de voorbereiding en aan de verzorger liggen
Dank je  knipoog oplettend was niet mijn sterkste punt op school maar dat blijkt wel uit eerdere posts wat betreft grammatica.

Citaat
Nee hoor Martijn, dat beweer ik niet.
Geen "pittige stelling" dus, maar een niet-juiste interpretatie van mijn tekst door jou, waarop jij onterecht een conclusie trok  fluiten
Conclusies worden niet getrokken hou de interpretatie zo breed als mogelijk.

Citaat
Het gevaar zit 'em dus voornamelijk in de (verkeerde) voorbereiding / controle van de eigenaar.

Citaat
Ik ben van mening dat er weinig ( ! ) mis zou moeten kunnen gaan, mits je de voorbereiding en controle zorgvuldig uitvoert.
Dus uitsluitend gezonde sterke dieren in winterslaap (andere gevallen behoeven uiteraard extra / medisch aandacht). Lokatie winterslaap goed overdacht (uitsluiten vorst / ongedierte / ongewenste temperatuurschommelingen / etc).

Natuurlijk kan het altijd misgaan, ondanks de goede zorg van de eigenaar. Maar die gevallen bedoel ik niet in mijn stelling  knipoog
Ik proef dat je ' em (wellicht vanwege je persoonlijke ervaring) wat persoonlijk oppakt. Da's niet nodig  mmm...leuk
Dat was niet de reden van reageren zoals bovengenoemd dit het voorval waar jij naar refereert is een op zichzelf staand toppunt van laksheid.
Ze doen het tot op vandaag hier prima.

Citaat
Citaat
Hoe wordt dit bedoeld ?
Goeie vraag...  afvragend
Ik realiseer me zojuist dat "de Britten" zich in geval van urineren onmiddellijk zorgen maken over uitdroging van de schildpad in kwestie. Wat -in mijn bescheiden visie- weer volledig overtrokken is, indien het dier in lichtvochtig substraat overwintert.
Als het dier in een kurkdroge omgeving slaapt (lees: bijvoorbeeld een bak met krantensnippers), dan kan uitdroging wel een gevolg zijn.
Een gevolg door onjuiste voorbereiding van de eigenaar  knipoog
Als de behoeftes van Luchtvochtigheid gegeven worden is uitdroging door urineren vermoedelijk niet van toepassing bij een goede hormonale en elektrolyten balans. Het urineren van de dieren wat opgemerkt wordt zal waarschijnlijk de uraten zijn die de dieren uitscheidden een afvalsstof welke je niet in grote hoeveelheden moet hebben in een lichaam.
Plassen is dus heel natuurlijk gezien het voedsel over het algemeen wat gegeven wordt toch misschien te compleet (lees lichte overdosering) aangboden wordt.
Dieren en mensen plassen uiteindelijk obv hormale- en elektrolyten- en waterhuishouding.

Citaat
Ik meen ook te hebben gelezen dat sommige leden op het Britse forum naast uitdroging ook vergiftiging door opgehoopte afvalstoffen als mogelijk gevaar zien van urineren tijdens de winterslaap...
Hoe dat technisch uitgelegd moet worden.. geen idee...
Vergiftiging van afvalsstoffen is veelal gevolg van uitdroging of er moeten aanzienlijke hoeveelheden van bepaalde voeding/stoffen aangeboden worden dat de elektrolyten- en waterhuishouding uit balans raken

Citaat
Ik zal nog even wat verder gaan in mijn stellingen, mbt het sterven van dieren tijdens de winterslaap.

In de natuur is de winterslaap ook weer een selectieproces. Survival of the fittest.
Op de totale populatie zal een sterfgeval tijdens winterslaap ook weinig uitmaken.
Voor een liefhebber is elk overlijden er 1 teveel...
Maar persoonlijk zou ik een overlijden tijdens de winterslaap (door onverklaarbare reden) preferen boven consequent weglaten van de winterslaap om dat mogelijke risico te vermijden.
Wat je zegt de intentie zal ongetwijfeld goed zijn en niet kunnen accepteren van een dier wat overlijdt tijdens de slaap (wat ook erg pijnlijk is).
Echter elk dier wat vrij is overleefd dat is volgens mij de basis regel in de natuur overleven.
Voldoet iemand consequent niet aan de behoefte van een soort als deze welke een winterslaap nodig heeft tegen beter weten in zal ook niet raar moeten staan kijken naar de eventuele (misschien nog onbekende) gevolgen.
De gevolgen van niet geven van winterslaap zijn bij mijn weten niet bekent ?
Heel oude dieren zoals laatst de revue gepasseerd zijn ook niet.
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #10 Gepost op: 17 Maart 2011, 18:51:45 »

Motivatie hiervoor:
Zal wel de reden zijn dan dat de gemiddelde leeftijd die Testudo hermanni boettgeri  in Groot-Brittannië bereikt minder dan 24 maanden bedraagt ? (hiermee de sarcastische toer opgaande)

De winterslaap is een proces dat de dieren ondergaan, om barre omstandigheden te overleven. Het zou dus voornamelijk een overlevingsmechanisme zijn.
Waarom de dieren in dat overlevingsmechanisme dwingen, ipv continue ideale (lees: 's zomerse) omstandigheden aan te bieden?
Het belangrijkste overlevingsmechanisme zijn nog altijd de voorplantingsorganen en hormonale huishouding, bij reptielen vaak zelfs de laatste functies die wegvallen onder erbarmelijke leefomstandigheden. Niet zelden leggen vrouwtjes nog eieren voor ze dood gaan...
En net dit word onderdrukt of verdwijnt zelfs helemaal bij onthouding van winterslaap...voor mij voldoende reden.
Ik schrik daar toch van dat omstandigheden die leiden tot verminderde vruchtbaarheid, en die dus tot uitsterven van de soort kan leiden niet als voldoende reden gezien worden .

Citaat
Maar stel dat kweken voor jou als liefhebber geen ambitie is... En dat je gewoon 1 of 2 diertjes hebt. In hoeverre is de winterslaap dan belangrijk? Los staand van het feit dat de vruchtbaarheid afneemt; is het ontbreken van de winterslaap in andere opzichten "slecht"  voor het dier?
En kun je je antwoord met feiten onderbouwen?
Het is een op zichzelf staand feit voor mij, het maakt voor de dieren in elk geval niks uit of je eieren nu wel of niet uitbroed, zie dus niet in waarom een dier zonder kweekplannen onvruchtbaar mag worden.
Afnemende vruchtbaarheid is voldoende ernstig .

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #11 Gepost op: 17 Maart 2011, 19:07:17 »

Martijn,

Bedankt voor je bijdrage in bovenstaande post. Dit zijn het soort reacties waar ik op hoopte (incl gedetaileerde onderbouwing)  cool zeg
Wil je geenszins van laksheid betichten hoor; genoeg gezegd over dat incident  knipoog

Kurt,

Ook bedankt voor jouw bijdrage.
Ben het volledig met je eens:

Citaat
Afnemende vruchtbaarheid is voldoende ernstig .

Onderstaand citaat vind ik trouwens ook prachtig geformuleerd.. en evenzo schrijnend.. Had het persoonlijk nog niet eens zo bekeken, maar je hebt gelijk mbt het uiteindelijk kunnen uitsterven van de soort... Mooie uitspraak om eens bij stil te staan en bij na te denken.
Citaat
Ik schrik daar toch van dat omstandigheden die leiden tot verminderde vruchtbaarheid, en die dus tot uitsterven van de soort kan leiden niet als voldoende reden gezien worden .

Helaas blijken bovenstaande bevindingen / conclusies toch voor een hoop liefhebbers op dat Britse forum niet belangrijk genoeg.
Het doet me absoluut deugd om te ervaren hoe nieuwe liefhebbers zich hier wèl (hetzij met gezonde "angst") aan de winterslaap wagen en daarmee -in mijn optiek- het beste voor de dieren proberen te realiseren!

Starscreamer
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus

« Antwoord #12 Gepost op: 2 Mei 2011, 11:13:38 »

Mijn visie hierop: 30% wordt niet meer wakker parasieten worden actiever als temp. lager is bij een schildpad met de kans dat het dier sterft.

-Sommige houders kiezen ervoor de dieren in winterslaap te doen, vanwege gebrek aan onkruiden in die periode. De winterslaap zou dus voornamelijk vanuit gemakszucht van de eigenaren worden gedaan...
Onzin natuurlijk maar als er genoeg voedsel is en temp hoog genoeg is gaan ze in natuurlijke omgeving ook niet in winterslaap.

Met andere woorden:
In gevangenschap hoeven ze hun overlevingsmechanisme niet aan te spreken, aangezien ze 12 maanden per jaar een warme omgeving en voldoende voer hebben.
Hier ben ik mijn kweker en mijn RA mee eens.

Voorlopig gaat Vegeta niet in winterslaap.  fluiten
Mijn kweker en RA zeggen dat het niet nodig is zolang ik er niet mee ga kweken.
Ook zijn hun van mening bij de boven genoemde stellingen.  bijleren/lezen

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #13 Gepost op: 2 Mei 2011, 11:28:40 »

Mijn visie hierop: 30% wordt niet meer wakker parasieten worden actiever als temp. lager is bij een schildpad met de kans dat het dier sterft.
Bron ? Onderbouwing ?  knipoog
Hier werden tot op heden alle dieren terug wakker (alles samen toch enkele honderden winterslapen verdeelt over 24 dieren)

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember

« Antwoord #14 Gepost op: 3 Mei 2011, 17:59:42 »

Onzin natuurlijk maar als er genoeg voedsel is en temp hoog genoeg is gaan ze in natuurlijke omgeving ook niet in winterslaap.

Met andere woorden:
Hier ben ik mijn kweker en mijn RA mee eens.

Voorlopig gaat Vegeta niet in winterslaap.  fluiten
Mijn kweker en RA zeggen dat het niet nodig is zolang ik er niet mee ga kweken.
Ook zijn hun van mening bij de boven genoemde stellingen.  bijleren/lezen

Toch wel spijtig dat motivatie tegen winterslaap klakkeloos worden overgenomen.
Een schildpad is toch echt beter af in zijn natuurlijke omgeving en wat doet de mens denken dat ze diertje nog beter kunnen geven (wat niet zo is).
Wat betreft de darmparasieten vind ik deze stelling erg spijtig en mocht deze van de RA of kweker af komen mogen deze mensen wat mij betreft een bijscholing krijgen.
Hoe iedereen zijn verzorging realiseert voor zijn dier is eigen keuze maar alles heeft een consequentie op lange of korte termijn als er tegen natuurlijk gedrag/behoefte wordt ingegaan.
We kunnen misschien beter stellen voor degene die geen winterslaap geven aan hun dieren :
Winterslaap is een potentieel risico wat ten goede komt van het dier om die redenen geven we het dier geen winterslaap.

Alleen zijn hier verschillende makkelijke manieren van overwintering te vinden op forum wat het risico zo goed als nihil maakt mits de voorbereiding van het dier juist is.
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 November 2024, 07:09:22

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1480
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online