Aangezien ik op diverse fora aanwezig ben en lees, zie ik ook diverse meningen mbt de winterslaap voorbij komen.
Hier wordt bijvoorbeeld gezegd dat de winterslaap een noodzakelijk onderdeel is van het leven van een Mediterrane Landschildpad. Ik noem in dit voorbeeld even consequent Testudo hermanni boettgeri (aangezien ik die zelf ook bezit).
In mijn optiek dient de winterslaap meerdere doelen.
- Stagnatie van de continue groei. Hiermee voorkom je logischerwijs te snelle groei.
- Hormonale afstemming van beide geslachten.
- Hormonale ontwikkeling (?)
Ikzelf ben een fanatiek voorstander van het realiseren van een winterslaap bij deze soort(en). Temeer, omdat ze dit in hun natuurlijke habitat ook hebben en daar volledig op aangepast zijn.
Maar.....
Op een Brits forum zitten zeer veel landschildpad-eigenaren die hun Mediterrane landschildpadden consequent de winterslaap onthouden.
Motivatie hiervoor:
- De winterslaap is gevaarlijk en dieren kunnen tijdens deze periode sterven.Mijn visie hierop: De winterslaap is niet gevaarlijk, mits de eigenaar de dieren goed voorbereid en met enige regelmaat controleert. Indien er iets mis zou dreigen te gaan, kan men tijdig ingrijpen. Het gevaar zit 'em dus voornamelijk in de (verkeerde) voorbereiding / controle van de eigenaar.Men beweert ook dat een dier onmiddellijk uit winterslaap moet worden gehaald, indien men constateert dat het tijdens de winterslaap heeft ge-urineerd.
Hierdoor zou de concentratie afvalstoffen zich in de blaas kunnen ophopen, waardoor het dier zichzelf vergiftigd.
Ik heb deze winterslaap een wittige afscheiding aan de cloaca van 1 van mijn dieren geconstateerd. Deze heeft dus met 100% zekerheid ge-urineerd. Het dier heeft hierna nog meerdere weken in winterslaap gezeten. Is inmiddels alweer enige maanden uit winterslaap en kerngezond.Vind dit op zich wel een interessant punt
De diverse houders schermen overigens voornamelijk met: Laat maar een wetenschappelijk bewijs zien waarom een winterslaap noodzakelijk is. Zolang er geen vermelding van wetenschappelijke brondocumenten bijstaan, willen ze er niet eens van horen. Koppig? Wellicht... Anderzijds is er wel wat voor te zeggen.
Andere mening op dat Britse forum die contra-winterslaap is.
-Sommige houders kiezen ervoor de dieren in winterslaap te doen, vanwege gebrek aan onkruiden in die periode. De winterslaap zou dus voornamelijk vanuit gemakszucht van de eigenaren worden gedaan...
In mijn optiek is deze mening volledig onzin. Ik kan de dieren in de winter prima voedsel geven; hetzij iets eenzijdiger dan 's zomers.Volgende stelling waar vele Britten krampachtig aan vasthouden:
De winterslaap is een proces dat de dieren ondergaan, om barre omstandigheden te overleven. Het zou dus voornamelijk een
overlevingsmechanisme zijn.
Waarom de dieren in dat overlevingsmechanisme dwingen, ipv continue ideale (lees: 's zomerse) omstandigheden aan te bieden?
Met andere woorden:
In gevangenschap hoeven ze hun overlevingsmechanisme niet aan te spreken, aangezien ze 12 maanden per jaar een warme omgeving en voldoende voer hebben.
De continue (te snelle) groei zou op zich kunnen worden beinvloed door gerantsoeneerd te voederen?
Er wordt op het forum consequent verwezen naar (1 enkel) vrouwelijk dier, die prachtig glad is opgegroeid, ondanks decennia geen winterslaap te hebben gehad. En dus kan het!
(vind men)......
Ook worden incidentele sterfgevallen herhaaldelijk vermeld als motivatie hoe gevaarlijk de winterslaap is/kan zijn.
Bij mij word trouwens de indruk gewekt (door de felle anti-winterslaap verhalen daar) dat de gevestigde orde van liefhebbers een onterecht angst overeindhouden bij de nieuwere leden... Je leest vooral dat nieuwelingen bang zijn voor de winterslaap..
In een recente poging van mij om het nut van de winterslaap te promoten, werd ik door diverse leden van de oude garde beticht van het "opdringen van een winterslaap".. Hierop gingen ze meteen weer in een tegenoffensief.
Het leuke is echter, dat ze zelf wetenschappelijk materiaal willen zien mbt het nut van de winterslaap.... terwijl ze zelf ook geen enkel wetenschappelijk bewijs kunnen overleggen mbt de gevolgen van het onthouden van de winterslaap... Maar dat mag je uiteraard weer niet zeggen
Tot slot een mooi citaat van 1 van de felle anti-winterslaap leden:
The only thing the 'study' proves is that tortoise keepers cannot provide the proper conditions for their tortoises if anything at all.
You really can't collect a bunch of uncontrolled information and call it a study... I guess you can but it's no more useful than a good fictional tale.
Het maakt niet uit hoe goed onderbouwd de pro-argumenten zijn... Sommige mensen willen wetenschappelijk bewijs..
Persoonlijk vind ik "logisch nadenken" ook wel waardevol.
Als ik kijk naar het gedrag van mijn Grieken, dan zie ik concrete veranderingen, afhankelijk van temperatuur / daglichtlengte, etc. De dieren hebben een jaar-ritme / biologische klok. Die wordt beinvloed door eerder genoemde factoren.
Volgens een hoop Britten mag je dat natuurlijke jaarritme van de dieren dus beinvloeden.
Een winterslaap inplannen uit gemakszucht, vanwege gebrek aan voedsel?? Rubbish!!
Een winterslaap uitbannen vanwege persoonlijk egoisme (12 maanden willen genieten van je actieve schildpad, ipv gehoor geven aan het natuurlijk gedrag) Scandalous!!
Ik verwijs hierop even naar Griekse Landschildpadden in een binnenverblijf, die ondanks constante (kunstmatige) warmte en daglichtlengte toch in het najaar verandering in gedrag vertonen; weigeren te eten en zich consequent blijven ingraven....
De Britse approach: Meer licht en warmte aanbieden.... Hoe bedoel je "het natuurlijke gedrag manipuleren?!"
Ondanks sommige interessante (en prima onderbouwde) argumenten waarom een winterslaap niet per definitie nodig zou zijn, ben ik niet om.. Integendeel.
Desondanks ben ook ik erg nieuwsgierig naar wetenschappelijke bewijzen m.b.t. het nut / de noodzaak van de winterslaap.
Ben benieuwd naar de meningen hier...