Hoe verwarrend willen we het voor John maken, vraag ik me af....
Jentel post:Mooi diertje, de bak ziet er goed uit, enkel wel zien dat de cocopeat goed vochtig blijft. Anders kan deze gaan stoffen en kunnen infecties aan de ogen ontstaan
Nog geen volledige dag later..
Ward post:
Zie wel dat je je terrarium niet te vochtig maakt, horsfieldi is hier heel gevoelig aan.
Kan me levendig indenken dat een persoon als John, die (en dit bedoel ik niet rot) niet echt een bijster zelfverzekerde indruk maakt in deze hobby hier helemaal niets mee kan.
Wel vochtig.., niet vochtig??
Ik denk dat we John meer helpen met wat gespecificeerdere antwoorden.
Cocopeat is een goede bodembedekking, waar het dier goed in kan graven.
Cocopeat houdt op zich goed vocht vast.. Het blijft dus lang (licht-)vochtig zonder te schimmelen. Dit maakt het produkt zo goed; zeker voor jonge schildpadjes.
Het nut van een vochtig substraat is om te zorgen dat het schild gelijkmatig groeit.
Het bindweefsel tussen de schildplaatjes is relatief kwetsbaar en kan vlug uitdrogen. Je begrijpt dat dit een oorzaak kan zijn voor een bobbelig gevormd schild (uiteindelijk op de lange termijn). Daarom adviseert men om jonge diertjes de mogelijkheid te bieden zich in te graven in lichtvochtig substraat. Dit voorkomt volledige uitdroging van het elastische bindweefsel.
Dan als volgt: Lichtvochtig is niet hetzelfde als
nat.
Uiteraard behoort een steppe- / woestijnbewoner geen zeer vochtige omgeving te hebben.
Vergis je echter niet.. Zelfs in het steppe-habitat zoeken deze schildpadden vaak vochtige microklimaatjes op.. Ze zitten dus absoluut niet kurkdroog.
Anyway:
Vooral in de jonge jaren is het raadzaam om de dieren een lichtvochtig substraat aan te bieden. Hiermee volstaat een deel van het terrarium.
Als het dier een vaste plek heeft waar het zich 's nachts ingraaft ( / verblijft), dan is het slim om die plek vochtig te maken / houden.
Sowieso moet de rest van het verblijf droog zijn. Het dier moet in ieder geval niet permanent op een vochtige ondergrond zitten, want dan riskeer je schildrot.
Ik zou niet sproeien in het verblijf, maar lokaal af en toe een glas water over de cocopeat gieten en even omwoelen.
Als je een flinke platte steen loodrecht onder de warmtelamp legt (en dat heb je) dan valt het stoffen op zich reuze mee.
Laat je vooral niet gek maken, je doet het prima