Tja.. ik heb zelf wisselende ervaring met Schildpadden Opvang Alphen a/d Rijn.
Inderdaad onjuiste voedingsadviezen (verstrekken van mandarijn / tomaat / sla en kattenvoer aan mijn Griek) tegenover zeer waardevolle adviezen mbt gezondheidsgerelateerde kwesties...
Ik heb het nu over 15 - 20 jaar geleden.
Helaas blijken veel zaken die vroeger zaligmakend leken inmiddels fout of op zijn minst "in aanmerking komend voor stevige verbetering". Het is jammer te ervaren dat veel mensen (waaronder dergelijke instellingen & sommige kwekers) zich krampachtig blijven vasthouden aan verouderde adviezen en niet open staan voor (aantoonbare) verbeteringen.
Sla is op zichzelf geen "goed" voedsel.
Als afwisseling op een gevarieerdere kost is het ook niet "slecht" te noemen.
Het bevat wel relatief weinig vezels, dus aanvulling met agrobs / heucobs is aan te raden.
Tomaat onttrekt calcium aan het lichaam of werkt de binding ervan tegen.
Voor een dier met enorme calciumbehoefte is dit natuurlijk niet wenselijk.
Het zou dus ook geen deel mogen uitmaken van het dagelijks / wekelijks dieet.
Ze incidenteel verwennen met een klein stukje is natuurlijk het andere uiterste.
Zoals NicWill aangeeft: op een dergelijke manier kan het wel.
Fruit is voor herbivore landschildpadden ook slecht.. Mogelijk gevolg kan een parasitaire uitbraak zijn...
Maar een incidenteel stukje fruit.. In het wild zullen ze cactusvruchten niet versmaden.
Heb een artikel gelezen van Breedrandschildpadden, waarvan de bekken paars waren gekleurd vanwege het eten van (naar ik meen) rijpe gevallen pruimen..
Dierlijke eiwitten (vlees) is eigenlijk uit den boze. Het veroorzaakt bultvorming, kan onherstelbare schade toebrengen aan nieren, blaasgruis als gevolg hebben....
Maar in de natuur zullen ze zonder enige twijfel snoepen van een kadaver.
Uiteraard zal het gehalte aan zouten lager zijn dan bij bijvoorbeeld kattenvoer.. Maar in hoeverre is een eenmalig klein aanbod kattenblikvoer (op dierendag, als "kadaver") slecht?? Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut tegenstander van kattenvoer in het dieet van plantenetende landschildpadden.. Maar ik durf mezelf bovenstaande stelling wel hardop af te vragen. Ik ben zelfs van mening dat die ene keer per jaar geen kwaad zal kunnen.
Als het voedsel hoofdzakelijk bestaat uit een zo gevarieerd mogelijk aanbod (on)kruiden, dan is een incidenteel aanbod van iets minder gezonds niet per definitie slecht.
Uiteraard dien je dit ook met een gezond en logisch verstand aan te pakken