SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Nieuw avontuur; Kinosternidae-bak  (gelezen 42412 keer)
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Gepost op: 7 Maart 2011, 00:27:34 »

Ik heb landschildpadden. Mijn vriendin heeft meer met het kleine griekje dan met de sulcata's. Een tijdje geleden vertelde mijn vriendin dat ze waterschildpadden grappig vond.  yeah ! Een ruime maand geleden gaf ze aan dat ze in de toekomst, niet op korte termijn, na wilde denken over de aanschaf van een aquarium met waterschildpadden.  eureka Niet lang daarna zei ze zelf  grijns dat er een aquarium kon komen als de kinderbox niet meer nodig was. Omdat mijn jongste dochter, de schat, zich plotseling erg snel begon te ontwikkelen  fluiten bleek dat moment binnen een week aangebroken. Van de box, die niet echt denderend meer was, hebben we nog een gezellig warm avondje gehad bij de openhaard.  knipoog Tijdens deze avond hebben we besproken wat ik al wist engeltje er komt een aquarium voor Kinosternon baurii en Sternotherus minor.

Hieronder wat foto's van de 'opbouw' van de bak.


Dit is de (tweedehands) bak. Hij is met z'n 1.30x0.50x0.50 wat groter dan ik bedacht had. Er zat vanalles bij; aluminium kap, pomp (tetratec 1200) met slangen etc.,  zand, 2 verwarmingselementen, visvoerautomaat, luchtpomp, watertesters, visvoer, visnetjes etc. etc.. Ik heb natuurlijk niet alles nodig, wat mijn zoontje niet voor zijn aquarium kan gebruiken gaat MP op om de forse totaalprijs te drukken. Het dressoir heb ik voor de zekerheid met extra poten verstevigd; zonder aquarium was het nl. in de loop der tijd al wat doorgezakt...


Via Ebay heb ik een mooie relief-achterwand gekocht, ik ben niet zo handig en wilde op 'safe' spelen. Door het relief kunnen de schildpadden daar ook klauteren en er zijn, zolang ze niet te groot zijn, diverse vlakke 'etages' waar ze kunnen 'rusten''. De achterwand was wel een stukje te groot, 1.30 lengte is geen courante maat en dus een stuk duurder dan 1.50 m, de slijptol van de buren bood uitkomst...


De achterwand is op maat gemaakt. Een groot (90 cm lang) stuk kienhout dient als voornaamste klim, rust en zonobject.


Medebewoners zijn (vooralsnog) 30 guppen, 10 appelslakken en enkele kleine slakjes.


Om het externe filter te ondersteunen', heb ik 35 vuurgarnalen en 9 Otocinclus affinis (dwergharnasmeerval, niet op de foto's) ingehuurd.



Rechts onder de 'boomstronk' is een open ruimte in de achterwand (afgeschermd met fijnmazig gaas), daarachter zit de buis die het vuile water naar de pomp zuigt. Links komt het gefilterde water de bak in. Op die plek heb ik nepplanten staan. Verder heb ik, op één plantje na, echte planten gebruikt. Omdat ik jonge dieren wil, heb ik nog geen zandeiland geplaatst. T.z.t. zet ik als dat nodig is een klein, met zand gevuld, aquarium in dit aquarium. Ik heb ook (nog) geen warmtespot. Ik twijfel of dat ik dat moet doen; voor zover ik begreep, zonnen de dieren niet tot nauwelijks.

Nu is de grote zoektocht naar de hoofdbewoners begonnen. Lastig, zo blijkt, heel veel aanbod is er niet. Ik wil kleine dieren, 't liefst dames. Via de stamboeken ben ik w.s. al op het goede spoor gezet...  cool zeg
« Laatste verandering: 7 Maart 2011, 00:42:47 door Sulcatatata » Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #1 Gepost op: 7 Maart 2011, 06:02:00 »

Citaat
Omdat mijn jongste dochter, de schat, zich plotseling erg snel begon te ontwikkelen
Ik zie levendig voor me hoe papa, met een zweep in zijn hand, schreeuwend naast die box stond te roepen: "EN NU LOPEN, WANT PAPA MAG EEN NIEUWE BAK!!"  pestend haha

Nu zonder gekheid:
Nette bak hoor.
Achterwand & inrichting zien er prachtig uit.. flink stukje hout ook zeg, pfff.
M.b.t. dat spotje...
Het klopt inderdaad dat (zeer) veel K. baurii / S. minor amper tot niet zonnen; vooral bij laatstgenoemde lees ik dat veel.
Daarentegen heb ik hier hèt voorbeeld dat K. baurii wel degelijk graag onder de lamp zit. Vooral na de maaltijd zie ik haar geregeld zonnen.
Sterker nog, ik heb zelfs ondervonden dat de frequentie van zonnen is te beïnvloeden door het variëren van de hoogte van de lamp (en daarmee de temperatuur op de basking spot). Bij 25 - 30 graden zont ze nauwelijks... Zorg ik voor 32 - 35 graden, dan zont ze zeer geregeld.

Zoals je concludeert.. niet alle diertjes van de door jou gekozen soorten zonnen veel.. Maar moeten ze dan niet zelf de keuze daartoe hebben? knipoog
Is het überhaupt wel mogelijk om een basking spot te realiseren met/door die aluminium kap?

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
psvehv
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1122



« Antwoord #2 Gepost op: 7 Maart 2011, 09:20:12 »

Je bak ziet er prachtig uit,succes met je zoektocht.
Gelogd
halk
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 354



« Antwoord #3 Gepost op: 7 Maart 2011, 18:50:49 »

geweldig, mooie bak. ga je die 2 soorten samen huisvesten?
Gelogd

Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #4 Gepost op: 7 Maart 2011, 23:47:00 »

Dank voor de complimenten!

M.b.t. dat spotje...
Zoals je concludeert.. niet alle diertjes van de door jou gekozen soorten zonnen veel.. Maar moeten ze dan niet zelf de keuze daartoe hebben? knipoog
Is het überhaupt wel mogelijk om een basking spot te realiseren met/door die aluminium kap?
Je hebt natuurlijk gelijk dat ze zelf moeten kunnen kiezen. Ik heb daarom maar meteen bij de Praxis zo'n klemspotje gehaald. Die kan ik in de kap om een tl-armatuur klemmen. Omdat hij vrij laag komt te hangen, heb ik er een 25W reflectorspot in gedaan. De lamp hangt boven het water, dus het stuk hout dat boven het water uitsteekt wordt nu van opzij van een afstand van net geen 15 cm belicht/verwarmd. De temperatuur was net 29 gr.. glimlach

geweldig, mooie bak. ga je die 2 soorten samen huisvesten?
Yep. De dieren leven in de natuur in eenzelfde soort habitat. Ik heb ook van meerdere houders/kenners begrepen dat ze in een bak van dit formaat goed samen te houden zijn. Er was zelfs een ervaren kweker die aangaf dat ik helemaal een mooie collectie zou hebben als ik er ook nog een een odoratus bij zou zetten, maar dat wordt me té...
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 8 Maart 2011, 15:15:20 »

Met alle respect voor die kwekers die je gecontacteerd hebt, maar ik zou toch geen soorten mengen. Je wist mijn standpunt uiteraard al. Ik begrijp dat de verspreidingsgebieden van beide soorten elkaar overlappen, maar toch blijf ik er geen voorstander van, al begrijp ik best dat het goed kan gaan.

Maar hou er rekening mee, dat het kan dat je ze ooit zal moeten splitsen, zelfs bij dezelfde soort (Kinosternon baurii is volgens mijn ervaring verdragelijker dan Sternotherus minor)

Al heb je die kans uiteraard met alle waterschildpadden.

Je bak is wel heel ruim, mits combinatie van voldoende schuilplaatsen zal het een ideaal verblijf zijn! ook goed dat je het spotje hebt aangeschaft, zoals Kenneth zegt, als de temperatuur op het eiland goed is, zullen de baurii's er zeker gebruik van maken. De minors waarschijnlijk minder of geheel niet, maar dat zal je vast zelf wel ondervinden!
Gelogd

Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #6 Gepost op: 8 Maart 2011, 23:01:16 »

Omdat de spot schuin op het 'eiland' staat, loopt de temperatuur, bij een kamertemperatuur van 19 graden, op de baskingspot uiteen van 23 tot 35/36 graden; ze kunnen dus zelf de temperatuur bepalen die ze fijn vinden...

Maar hou er rekening mee, dat het kan dat je ze ooit zal moeten splitsen...
Daar hou ik zeker rekening mee...  knipoog
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 22 April 2011, 14:11:29 »

Gezien je een Sternotherus minor minor op de laatste fotowedstrijd gepost hebt. Neem ik aan dat je nu al 1 of meerdere minors hebt? Gezien de mooie foto van het jonge dier, ben ik benieuwd naar meerdere, als je deze uiteraard wil delen  Knipoog


Gelogd

Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #8 Gepost op: 23 April 2011, 00:08:07 »

De bak draait geweldig goed. Er zaten ongeveer 30 guppen in, inmiddels zijn 't er zeker 80. De garnalen doen het ook goed; verschillende dieren hebben eitjes. De algenetertjes doen het goed en de appelslakken en planten groeien als kool!

Maar nu de hoofdbewoners...

Ik heb één Sternotherus minor minor. Het diertje is van juli 2010 en is door mijn vriendin tot 'Ukkepuk' gedoopt. Ukkepuk laat zich veel zien en is erg nieuwsgierig. Ukkepuk eet goed en heeft deze week (nadat ik de spot had weggehaald) al tweemaal op het stuk kienhout liggen zonnen/drogen.




Naast Ukkepuk heb ik ook twee Kinosternon baurii. Zij zijn geboren in september 2010. De kleinste is donker van kleur en heet Ot, de grootste is lichter en heet Sien. Sien is een angsthaas. Ot laat zich iets meer zien, zij het niet zoveel als Ukkepuk. Ukkepuk is overigens de kleinste van de drie. Ot heb ik al verschillende keren zien eten, Sien nog niet.

Ot



Sien



Ot en Ukkepuk gaan elkaar niet uit de weg, ze lijken elkaar af en toe op te zoeken.



Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 23 April 2011, 11:35:25 »

Ziet er prachtig uit zeg .  hoed af
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 23 April 2011, 11:37:16 »

Ziet er prachtig uit zeg .  hoed af

Daar kan ik niet anders dan mee akkoord gaan.

Dat doe je goed!

Klein vraagje; zonnen de K. baurii niet? Omdat je de spot had weggehaald? Was het te warm op het eiland?

Gelogd

Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #11 Gepost op: 23 April 2011, 22:31:48 »

Dank!

Klein vraagje; zonnen de K. baurii niet? Omdat je de spot had weggehaald? Was het te warm op het eiland?
Ik heb de baurii in de 5 weken dat ze nu bij mij zijn überhaupt nog niet op het droge gezien. Vooral de grootste (en lichtste) maakte zich tot een paar dagen geleden steeds 'onzichtbaar' door zich onder planten en zand te verstoppen en snel-snel lucht te happen. De laatste dagen laat ze zich wat meer zien.

Volgens mij zijn de temperaturen in en boven het water prima. De watertemperatuur zakte, toen het buiten nog niet zo warm was, 's nachts terug naar 20.5-21 graden en steegt overdag naar 22 graden. Op dit moment is de temperatuur in huis 22 graden en is de watertemperatuur 24 graden. Omdat de spot schuin geplaatst was, liep de temperatuur op de baskingspot een week of 6 geleden uiteen van 23 tot 35/36 graden.
Gelogd
Noor
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 362



« Antwoord #12 Gepost op: 27 April 2011, 22:08:50 »

Ik ben erg benieuwd of het goed blijft gaan, dit schildpaddenbestand Smiley Is het je bedoeling om het samen te houden of ga je later sowieso splitsen?

Over het zonnen; ik heb sinds zaterdag 1.0.0 K. baurii in een meterbak. Hij is (nog) te verlegen om in ons bijzijn te zonnen, maar pas kwam ik 's avonds thuis en toen hoorde ik een plons Knipoog
Het zou dus ook best kunnen dat ze zonnen als jullie weg zijn, je hoort zeker van de baurii's toch wel regelmatig dat ze af en toe zonnen. Ik heb begrepen dat zo'n 30graden een goede temperatuur is, 35/36 lijkt me te hoog voor deze soort.

Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #13 Gepost op: 27 April 2011, 23:08:50 »

Ik ben erg benieuwd of het goed blijft gaan, dit schildpaddenbestand Smiley Is het je bedoeling om het samen te houden of ga je later sowieso splitsen?
Het is de bedoeling dat ze samen blijven, aan de grootte van de bak zal het i.i.g. niet liggen. De meeste voorspellingen tot nu toe zijn positief...  Knipoog

Over het zonnen; ik heb sinds zaterdag 1.0.0 K. baurii in een meterbak. Hij is (nog) te verlegen om in ons bijzijn te zonnen, maar pas kwam ik 's avonds thuis en toen hoorde ik een plons Knipoog
Het zou dus ook best kunnen dat ze zonnen als jullie weg zijn, je hoort zeker van de baurii's toch wel regelmatig dat ze af en toe zonnen. Ik heb begrepen dat zo'n 30graden een goede temperatuur is, 35/36 lijkt me te hoog voor deze soort.
Ik heb de baurii's al 5 weken, maar nog niets van zonnen gemerkt. Jouw dier is blijkbaar een stukje ouder, aangezien al bekend is dat 't een mannetje is. Ik kan me voorstellen dat jonge dieren vanuit veiliheidsoogpunt (natuurlijk gedrag) niet zonnen.

Qua gedrag is de nieuwsgierige en eigenwijze minor tot nu toe mijn, eigenlijk moet ik zeggen onze  fluiten, favoriet...
Gelogd
Noor
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 362



« Antwoord #14 Gepost op: 28 April 2011, 09:49:38 »

Mijn dier is inderdaad wat ouder (plusminus een jaar) en hoogstwaarchijnlijk een man. Ik heb juist vaker gehoord dat jonge dieren zonnen maar wellicht verschilt dat per dier. Zelf zou ik ze wel altijd de mogelijkheid bieden iniedergeval, het blijven toch schildpadden Knipoog

Persoonlijk vind ik 3 schildpadden in een 130cm bak erg veel, maar ben benieuwd Smiley Het kan alle kanten op natuurlijk.

Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 00:32:39

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 384
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 398
Totaal: 398
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.117 seconden met 26 queries.