Ik heb landschildpadden. Mijn vriendin heeft meer met het kleine griekje dan met de sulcata's. Een tijdje geleden vertelde mijn vriendin dat ze waterschildpadden grappig vond.
Een ruime maand geleden gaf ze aan dat ze in de toekomst, niet op korte termijn, na wilde denken over de aanschaf van een aquarium met waterschildpadden.
Niet lang daarna zei ze zelf
dat er een aquarium kon komen als de kinderbox niet meer nodig was. Omdat mijn jongste dochter, de schat, zich plotseling erg snel begon te ontwikkelen
bleek dat moment binnen een week aangebroken. Van de box, die niet echt denderend meer was, hebben we nog een gezellig warm avondje gehad bij de openhaard.
Tijdens deze avond hebben we besproken wat ik al wist
er komt een aquarium voor Kinosternon baurii en Sternotherus minor.
Hieronder wat foto's van de 'opbouw' van de bak.
Dit is de (tweedehands) bak. Hij is met z'n 1.30x0.50x0.50 wat groter dan ik bedacht had. Er zat vanalles bij; aluminium kap, pomp (tetratec 1200) met slangen etc., zand, 2 verwarmingselementen, visvoerautomaat, luchtpomp, watertesters, visvoer, visnetjes etc. etc.. Ik heb natuurlijk niet alles nodig, wat mijn zoontje niet voor zijn aquarium kan gebruiken gaat MP op om de forse totaalprijs te drukken. Het dressoir heb ik voor de zekerheid met extra poten verstevigd; zonder aquarium was het nl. in de loop der tijd al wat doorgezakt...
Via Ebay heb ik een mooie relief-achterwand gekocht, ik ben niet zo handig en wilde op 'safe' spelen. Door het relief kunnen de schildpadden daar ook klauteren en er zijn, zolang ze niet te groot zijn, diverse vlakke 'etages' waar ze kunnen 'rusten''. De achterwand was wel een stukje te groot, 1.30 lengte is geen courante maat en dus een stuk duurder dan 1.50 m, de slijptol van de buren bood uitkomst...
De achterwand is op maat gemaakt. Een groot (90 cm lang) stuk kienhout dient als voornaamste klim, rust en zonobject.
Medebewoners zijn (vooralsnog) 30 guppen, 10 appelslakken en enkele kleine slakjes.
Om het externe filter te ondersteunen', heb ik 35 vuurgarnalen en 9 Otocinclus affinis (dwergharnasmeerval, niet op de foto's) ingehuurd.
Rechts onder de 'boomstronk' is een open ruimte in de achterwand (afgeschermd met fijnmazig gaas), daarachter zit de buis die het vuile water naar de pomp zuigt. Links komt het gefilterde water de bak in. Op die plek heb ik nepplanten staan. Verder heb ik, op één plantje na, echte planten gebruikt. Omdat ik jonge dieren wil, heb ik nog geen zandeiland geplaatst. T.z.t. zet ik als dat nodig is een klein, met zand gevuld, aquarium in dit aquarium. Ik heb ook (nog) geen warmtespot. Ik twijfel of dat ik dat moet doen; voor zover ik begreep, zonnen de dieren niet tot nauwelijks.
Nu is de grote zoektocht naar de hoofdbewoners begonnen. Lastig, zo blijkt, heel veel aanbod is er niet. Ik wil kleine dieren, 't liefst dames. Via de stamboeken ben ik w.s. al op het goede spoor gezet...