UV TL....
Mja, persoonlijk weet ik het niet zo met die dingen.
Op zich schijnt de UV afgifte relatief snel af te nemen, waardoor je UV TL na verloop van tijd alleen nog maar "licht" afgeeft. En mogelijk in een mindere intensiteit die je zou willen.
Daarbij geef je aan dat jouw diertjes 's zomers buiten zitten. Voorlopig "onder toezicht" (al gedacht aan een grote konijnenkooi; plastic onderbak, traliewerk bovenkant via Marktpl ?... Uitstekende budget oplossing voor jonge schildpadjes, die door het traliewerk beschermd zijn tegen vijanden), uiteindelijk permanent.
De dieren zullen tijdens de warmere maanden dan optimaal kunnen profiteren van UV van de zon.
Ik vraag me af in hoeverre het nodig is om de resterende tijd (die relatief kort is, omdat de dieren een flink deel van die tijd in winterslaap zijn) ook nog een speciale UV TL in het binnenverblijf te hangen.... Bij dieren die permanent binnen zitten is het natuurlijk een ander verhaal...
Om die reden heb ik in mijn binnenverblijf (waar de dieren in verblijven tot het weer warm genoeg is buiten) TL's hangen van Truelight.
Die komen vwb lichtintensiteit en lichttemperatuur het dichtst in de buurt van daglicht. Worden ook voorgeschreven aan mensen met winterdepressies enzo..
Heb ze in T8 TL uitvoering.. kosten € 19,30 per stuk...
http://www.handelsondernemingspiering.nl/webwinkel/index.php?cPath=1_21Ze geven trouwens ook UV af, maar worden niet als dusdanig verkocht.
Think about it