SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 10 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: wat is voor ons het juiste soort.  (gelezen 13424 keer)
zijdehoen
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 15


« Gepost op: 9 Februari 2011, 18:48:34 »

Hoi allemaal,

Wij zoeken een land schildpad. Wil die je vrij makkelijk kan verzorgen. Omdat mijn autistische zoon heel graag nog een reptiel wil. Hij vind kijk dieren helemaal te gek. Ik vind schildpadden al lang heel leuk. Dus leek me dit een goed moment om met te orienteren nu zijn we al een tijdje er mee bezig maar vind het lastig. Vind het eng om een dier in winterslaap te brengen dus wil er een die zonder winterslaap kan. En ik heb een huis die vrij droog is. dus hoge luchtvochtigheid is hier erg lastig te krijgen heb dit namelijk ervaren als ik eieren uitbroed van kippen. wil het binnen houden in een terrarium. dus niet langer dan 2 meter lang. zo'n ding kost een kapitaal en het dier of dieren moeten niet al te prijzig zijn.

kunnen jullie me helpen.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 9 Februari 2011, 22:11:16 »

De meeste jonge dieren moet je toch wat vochtig houden, op zich geen probleem in een afgesloten (buiten de ventilatie natuurlijk) terrarium, ook al is de luchtvochtigheid in huis erg laag.
Hoe breed kan je gaan ? Mogelijk is Indotestudo elongata een optie, vrij makkelijke soort, die ook bij relatief lage luchtvochtigheid zonder bultvorming zal opgroeien.
Het startbudget hangt ondermeer af van welk materiaal te wil gebruiken, mogelijk is ook een tweedehandsterrarium een optie.
Andere niet onbelangrijke kost is de verlichting en verwarming, stroomkosten waar je rekening mee dient te houden natuurlijk...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #2 Gepost op: 9 Februari 2011, 22:34:57 »

Een terrarium in elkaar bouwen van op maat gesneden platen hout indien mogelijk is minder duur en beter dan een glazen terrarium veelal.
« Laatste verandering: 10 Februari 2011, 10:36:46 door markooij » Gelogd
zijdehoen
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 15


« Antwoord #3 Gepost op: 10 Februari 2011, 08:06:34 »

Het is niet de onderhoudskosten wat mij zorgen geeft maar het startkapitaal wat nodig is. mijn zoon is er namelijk voor aan het sparen. Tuurlijk kunnen we zelf iets bouwen maar hout is ook best prijzig voor hem. Zit ook te denken om eventueel anders de baaragaam op zijn kamer te zetten en de schildpadden dan beneden. Omdat dit denk ik meer zorg vergt en de baardagaam al vertrouwd is. De baardagaam zit in een 150 terrarium en die past in de huiskamer makkelijk en in denk op zijn kamer ook.

Het is vooral de kosten om te beginnen met de hobby, omdat ik hem wil leren dat het een hoop centjes kost. Baaragaam plus de benogdigheden waren voor zijn verjaardag 500 euro en dat kan ik niet voor hem elk jaar doen. Heb ook nog twee andere kinderen. Aangezien ik een voorbeeldfunctie heb wil ik de terrariums niet te klein maken. hoewel de baaragaam denk ik wel in een groot terrarium zit. hoe wel van ruimte voor mijn dieren. Ik kan altijd een ruimer hok maken maar het liefst heb ik het in het begin al goed voor de beestjes voor elkaar zodat ze in de bak kunnen blijven.

Kan dit soort zonder winterslaap en wat voor ruimte heb je nodig zitten ze met zijn tweeen of alleen.

dank je wel voor het mee denken.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #4 Gepost op: 10 Februari 2011, 08:44:03 »

Een terrarium in elkaar bouwen van op maat gesneden platen indien mogelijk is minder duur en beter dan een glazen terrarium veelal.

Je moet je tekst iets duidelijke specificeren Martijn..  knipoog
Die gesneden platen.. bedoel je daarmee glas.. of hout..
Want gesneden "glazen" platen zijn natuurlijk niet "beter" dan een glazen terrarium, aangezien het hetzelfde materiaal betreft  knipoog




Een terrarium kun je op diverse manieren / met diverse materialen realiseren.

Het meest bekend zijn inderdaad de glazen terraria. Kant en klaar te koop, maar vaak redelijk prijzig. Op Marktpl / andere 2e handssites worden geregeld mooie bakken voor een schappelijke prijs aangeboden.
Houd er rekening mee dat schildpadden vaak toch een wel behoorlijk grondoppervlak nodig hebben. Om die reden zul je toch al snel een behoorlijk formaat bak moeten realiseren, wat in geval van een kant en klaar glazen terrarium vaak erg duur is.

Optie 2:
Naar een glashandel in de buurt en informeren naar "afvalglas". Op die manier kun je vaak redelijk formaat glazen ruiten voor schappelijkere prijzen krijgen.
Nadeel: Het glas is vaak niet geslepen en dus gevaarlijk scherp.. Je kunt het laten slijpen, maar daar betaal je natuurlijk weer voor. Grote losse ruiten zijn ook nog eens behoorlijk zwaar.
Nadeel 2: je moet iemand hebben/kennen die de ruiten tegen elkaar wil kitten, om zo een terrarium te krijgen. Bedenk dat je dan niet alleen "hele ruiten"  nodig hebt, maar ook smalle strips waar schuifruiten boven zitten, een ventilatiestrip die je erin verlijmd, etc etc.

Optie 3:
Betonplex. Een watervaste houtsoort (even heel kort door de bocht genomen).
Op zich ook weer redelijk prijzig, maar veel makkelijke te bewerken / monteren dan glas.
Ook isoleert het beter, als ik me niet vergis.
Ook bij dit produkt kun je informeren naar "rest-stukken"  bij houthandels.. Die stukken worden vaak tegen gereduceerd tarief verkocht.
Betonplex is natuurlijk ook minder kwetsbaar dan glas.. Misschien vanuit praktisch oogpunt ook iets om mee te nemen in je besluit Smiley




Maar goed.
Om te beginnen: Goed rondkijken en jezelf informeren over de soort van jouw voorkeur.
Voorts kijk je wat die soort minimaal aan afmetingen nodig heeft v.w.b. het verblijf.
Dan zou ik kijken wat een dergelijk formaat bak kost, v.w.b. de diverse mogelijke materialen.
Uiteindelijk bepaalt jouw persoonlijke voorkeur (& portemonee) wat het gaat worden.




Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #5 Gepost op: 10 Februari 2011, 09:55:53 »

Citaat
Kan dit soort zonder winterslaap en wat voor ruimte heb je nodig zitten ze met zijn tweeen of alleen.

Refererend naar Indotestudo elongata:
Ziehier een caresheet met alle info die je nodig hebt:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9893.0.html


Puur specifiek even eruit gefilterd wat je wilt weten mbt de ruimte:
Citaat
Jonge dieren kunnen op een kleinere oppervlakte gehouden worden, voor één volwassen dier is een terrarium van 2 meter bij 1 meter een minimum vereiste.
Let wel... een minimum vereiste.. die liefst nog wat groter.
De dieren kunnen 35 cm lang worden en tot 3,5 kg.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #6 Gepost op: 10 Februari 2011, 13:16:25 »

Testudo graeca nabeulensis zou ook kunnen. Deze houden ook geen winterslaap, wel een winter en een zomerrust. Mannen blijven kleiner dan vrouwen en wegen dan ongeveer 300 gram, de vrouwen 500-600 gram.
Je zou de stamboekhouder van deze soort Henk Zwartepoorte kunnen mailen of er nog dieren beschikbaar zijn via het stamboek. Deze soort moet je wel alleen huisvesten, mannen kunnen absoluut niet bij elkaar, een koppel ook niet.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #7 Gepost op: 10 Februari 2011, 13:51:22 »

Testudo graeca nabeulensis zou ook kunnen. Deze houden ook geen winterslaap, wel een winter en een zomerrust. Mannen blijven kleiner dan vrouwen en wegen dan ongeveer 300 gram, de vrouwen 500-600 gram.
Je zou de stamboekhouder van deze soort Henk Zwartepoorte kunnen mailen of er nog dieren beschikbaar zijn via het stamboek. Deze soort moet je wel alleen huisvesten, mannen kunnen absoluut niet bij elkaar, een koppel ook niet.
Dat is inderdaad ook een goeie optie. Enkelt dat ze alleen moeten inderdaad behalve vrouwen dan volgens mij.
Leuke actieve soort !
Hopelijk binnenkort bij een forumlid paringen van deze soort  fluiten knipoog
Bij jouw ook ?
Gelogd
zijdehoen
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 15


« Antwoord #8 Gepost op: 10 Februari 2011, 14:14:12 »

vind die ene mooi die grote. Die kleine is natuurlijk ideaal vanwege waarschijnlijk een kleinere huisvesting.

Weten jullie toevallig of je er makkelijk aan kan komen en hoeveel kost zo'n schildpad. van het eerste genoemde soort zou ik dan kiezen voor een paartje of twee vrouwtjes.

ga dat andere soort ook nog zo bekijken maar moet eerst weg
Gelogd
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #9 Gepost op: 10 Februari 2011, 15:45:16 »

De gemakkelijkste soort volgens mij is de indotestudo elongata.
500 euro voor een baardagaam + verblijf , amai hier heeft iemand enorm veel geld verdient
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
zijdehoen
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 15


« Antwoord #10 Gepost op: 10 Februari 2011, 15:59:05 »

ja het telt op als je niks heb. baardagaam was maar een paar tientjes maar het terrarium was 150 euro. het onderstel wat stevig moet zijn was ook dat bedrag met zand endergelijke kwamen we op dat bedrag. Terrarium is wel 150 lang.

Voor een schildpad zou ik eerder eentje lekker zelf bouwen. Maar hoe weet ik nog niet. Wat ik wil fijn lijk is een soort bak op de grond die wel vrij hoog is, hier op het forum gezien. Waar je dus ook leuke planten in kan zetten. Maar dan is de luchtvochtig heid al niet hoog genoeg om dat de bak dan aan de bovenkant open is. Maar lijk me wel erg mooi. Een sierraad in de woonkamer.

Weet nog steeds niet wat het beste soort is voor ons. hoewel ik toch wel neig naar zo'n geelkop. Wat ik jammer vind is dat je er geen meerdere bij elkaar er van kan hebben. Dus wil ook nog verder kijken of toevallig er een is met al mijn eisen die je samen kan zetten.
Gelogd
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #11 Gepost op: 10 Februari 2011, 16:55:24 »

Een bak waar je planten in kan zetten?
Bedoel je dan een open terrarium wat je hebt gezien?
Dat zou voor de graeca nabeulensis weer geen goede optie zijn.
Een terrarium met echte planten schijnt erg moeilijk te zijn, kunstplanten gaat wel.


Gelogd
zijdehoen
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 15


« Antwoord #12 Gepost op: 10 Februari 2011, 18:26:39 »

Ik weet niet meer precies waar ik het gezien heb, zal nog eens kijken. Maar ziet er leuk uit, wel groot is het. Denk zo te zien 3 vierkante meter. Wil heel graag minimaal 2 houden, en een bak op de grond waar de kinderen goed in kunnen kijken lijk mij heel mooi. Ik ben van de echte planten maar als dat niet te doen is omdat ze alles kapot maken. zal ik natuurlijk kunst nemen.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 12 Februari 2011, 18:57:25 »

Weet nog steeds niet wat het beste soort is voor ons. hoewel ik toch wel neig naar zo'n geelkop. Wat ik jammer vind is dat je er geen meerdere bij elkaar er van kan hebben.
Kan best hoor, ikzelf heb twee groepen van 5 dieren.
Hoewel een groep van enkel vrouwtjes wel beter is, een enkele keer neem ik het mannetje wel eens een paar weken weg om de vrouwtjes wat rust te gunnen.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
zijdehoen
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 15


« Antwoord #14 Gepost op: 13 Februari 2011, 22:01:53 »

oke dat is weer nieuwe informatie. zit ook aan soorten te denken als de terrapene. Of toch de grieken. Wil namelijk graag meerdere maar vaak is het dan gewoon niet meer te betalen voor dat kind.  Vaak een buitenverblijf en een binnenverblijf en dan de spullen en de dieren is voor het kind niet te betalen. Dus zoek ik toch naar de wat bekende en goedkopere soorten. Zodat ik er makkelijk aan kan komen en gelijk 2 dieren kan nemen minimaal. Het buiten verblijf wil ik best betalen voor hem maar binnen verblijf niet. Ga zo goedkoop mogelijk voor hem zoeken. Of zelfbouwen. Hij moet namelijk wel leren dat hij niet alles zomaar krijg.

Ik vind het zelf eng om een dier in winterslaap te krijgen omdat ik ze zo kwetsbaar vind. Als je grieken of andere soorten veilig buiten kan huisvesten zonder al te veel gedoe kan het nog wel in de achtertuin. maar een kas past gewoon niet. Verder wil ik gewoon dat ze niet super veel ruimte nodig hebben binnen dan. Eventueel kan ik in de tuin als ik mijn kippen verhuis naar de volkstuin. Een groter verblijf voor schildpadden maken in de voliere die moet natuurlijk aangepast worden. en die is ongeveer 12 vierkante meter. Maar dan meot er een hele grote konijnenflat en kippenhok eruit zien te krijgen en dat past niet door de deur dus dat is een hele opgave.

wanneer moet een schildpad voor het eerst in winterslaap. in hoeveel maanden of jaren.

zit ook net te kijken naar de testudo marginata of te wel de breedrand landschildpad. erg mooi wat ik een nadeel vind is dat je niet makkelijk de huisvesting en hun eisen kan opzoeken. zoek met echt suf. Deze blijk je ook goed samen te kunnen houden.  kan niet vinden of ze winterlaap nodig hebben en hun huisvesting.
« Laatste verandering: 13 Februari 2011, 22:19:29 door zijdehoen » Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Oktober 2024, 12:25:10

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1170
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 877
Totaal: 877
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.046 seconden met 26 queries.