Een terrarium in elkaar bouwen van op maat gesneden platen indien mogelijk is minder duur en beter dan een glazen terrarium veelal.
Je moet je tekst iets duidelijke specificeren Martijn..
Die gesneden platen.. bedoel je daarmee glas.. of hout..
Want gesneden "glazen" platen zijn natuurlijk niet "beter" dan een glazen terrarium, aangezien het hetzelfde materiaal betreft
Een terrarium kun je op diverse manieren / met diverse materialen realiseren.
Het meest bekend zijn inderdaad de glazen terraria. Kant en klaar te koop, maar vaak redelijk prijzig. Op Marktpl / andere 2e handssites worden geregeld mooie bakken voor een schappelijke prijs aangeboden.
Houd er rekening mee dat schildpadden vaak toch een wel behoorlijk grondoppervlak nodig hebben. Om die reden zul je toch al snel een behoorlijk formaat bak moeten realiseren, wat in geval van een kant en klaar glazen terrarium vaak erg duur is.
Optie 2:
Naar een glashandel in de buurt en informeren naar "afvalglas". Op die manier kun je vaak redelijk formaat glazen ruiten voor schappelijkere prijzen krijgen.
Nadeel: Het glas is vaak niet geslepen en dus gevaarlijk scherp.. Je kunt het laten slijpen, maar daar betaal je natuurlijk weer voor. Grote losse ruiten zijn ook nog eens behoorlijk zwaar.
Nadeel 2: je moet iemand hebben/kennen die de ruiten tegen elkaar wil kitten, om zo een terrarium te krijgen. Bedenk dat je dan niet alleen "hele ruiten" nodig hebt, maar ook smalle strips waar schuifruiten boven zitten, een ventilatiestrip die je erin verlijmd, etc etc.
Optie 3:
Betonplex. Een watervaste houtsoort (even heel kort door de bocht genomen).
Op zich ook weer redelijk prijzig, maar veel makkelijke te bewerken / monteren dan glas.
Ook isoleert het beter, als ik me niet vergis.
Ook bij dit produkt kun je informeren naar "rest-stukken" bij houthandels.. Die stukken worden vaak tegen gereduceerd tarief verkocht.
Betonplex is natuurlijk ook minder kwetsbaar dan glas.. Misschien vanuit praktisch oogpunt ook iets om mee te nemen in je besluit
Maar goed.
Om te beginnen: Goed rondkijken en jezelf informeren over de soort van jouw voorkeur.
Voorts kijk je wat die soort minimaal aan afmetingen nodig heeft v.w.b. het verblijf.
Dan zou ik kijken wat een dergelijk formaat bak kost, v.w.b. de diverse mogelijke materialen.
Uiteindelijk bepaalt jouw persoonlijke voorkeur (& portemonee) wat het gaat worden.