De 4 jonge pardalisjes hadden een grote hoeveelheid cilliaten en zijn ervoor behandeld. Volgens hem moet ik ze droger zetten, 60% max met enkele vochtige plekken bijv. onder de nokpannen. De temperatuur moet ook omhoog. Onder de spots mag het tot over de 45 C oplopen en de omgevingstemp moet zo 28-30 zijn.
Hij gaf me de tip om op twee nokpannen een spons te leggen bijv en die elke dag nat te maken. Zo blijven de nokpannen nat en de LV hoog genoeg. Iemand ervaring mee?
Véél te warm ! Omgevingstemperatuur van 22-25°C is ruim voldoende met onder de spots tot tegen de 40°C, hoger dan 40°C treed snel sterfte in als ze toevallig op hun rug keren en niet tijdig terug recht geraken.
Nokpan en spons is een mooie theorie die maar beperkt werkt vind ik.
Zou je als volgt kunnen doen, plaats 2 stenen of plankjes van 15 cm hoog uit elkaar op de bodem van het terrarium en giet het bodemoppervlak volledig toe met zavel of aarde (eventueel mengsel) tot 15 cm dik (bovenkant stenen) .
Leg vervolgens een plank op de stenen en dek af met graszoden, graaf wat aarde van tussen de stenen terug uit en zo ontstaat een kunstmatige schuilplaats die je makkelijk vochtig kan houden, zet ook nog een paar graspollen voor de schuilplaats zodat deze via de tussenruimte bereikbaar is.
De schuilplaats mag 75 tot 90% vochtig zijn, de vrije ruimte in het terrrarium (buiten de schuilplaats dus) mag een aanzienlijk lagere luchtvochtigheid hebben, van tijd tot tijd hier een daar een plens water volstaat, of wat bodem wegkrabben en volgieten met water zodat de onderlaag terug vochtig word om vervolgens weer dicht te gooien.