SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: Is kennis wbt het leef/verspreidingsgebied van een schildpad noodzakelijk om het dier in gevangenschap te houden ?
Ja
Nee
Ander, namelijk...verduidelijk dmv een reactie

Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: [Poll] Is kennis wbt het leef/verspreidingsgebied van een schildpad noodzake...  (gelezen 24707 keer)
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #15 Gepost op: 7 Februari 2011, 10:39:59 »

Maar kan iemand uit dat distillaat van verschillende ervaringen zijn dieren houden in optimale omstandigheden zonder op de hoogte te zijn van de omstandigheden in land van oorsprong?  Kan volgens mij perfect.

Puur theoretisch, ja.
Maar in de praktijk gaat een houder die de tijd neemt om van alle ervaringen van de ervaren houders, zelf een 'manier-van' te distilleren, ook naar het oorspronkelijke habitat kijken.  knipoog
Mee akkoord.

Dus naar de hand van wat je zegt klopt de stelling niet helemaal.  Om te starten met een soort heb je die kennis van in de habitat niet echt nodig en kan je je zorg baseren op ervaringen van andere (ervaren) houders; om je zorg te optimaliseren, wel.
Gelogd
ruben
NBSV - ESF
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 381



WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 7 Februari 2011, 13:05:16 »

op de vraag : Is kennis wbt het leef/verspreidingsgebied van een schildpad noodzakelijk om het dier in gevangenschap te houden ?

heb ik neen geantwoord, omdat het nu éénmaal niet noodzakelijk is.

echter... is het wel ten stelligste aan te raden om zich te verdiepen in deze materie om het dier nog beter te kunnen verzorgen.
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #17 Gepost op: 7 Februari 2011, 13:28:27 »

Ik was de eerste die 'nee' aan heeft geklikt, ik zie dat er nu drie zijn die 'nee' hebben gestemd...

Voor mij geldt dat ik geen zin had, en heb, in 'wéér een zinloze 'discussie' als rondom het 'aanbod op MP'-verhaal. De moeite om inhoudelijk te regaeren had ik nog best willen nemen, ik heb alleen ff geen zin in de 'rest'...  knipoog

Daarom maak ik me er ditmaal makkelijk vanaf; mijn ideeën komen, deels, overeen met dat wat An en Ruben hebben aangegeven...
Gelogd
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #18 Gepost op: 7 Februari 2011, 17:08:15 »

Maar kan iemand uit dat distillaat van verschillende ervaringen zijn dieren houden in optimale omstandigheden zonder op de hoogte te zijn van de omstandigheden in land van oorsprong?  Kan volgens mij perfect.

Ergens is dat dan maar "half werk" in die zin dat je alleen maar navolgt wat anderen deden zonder de werkelijke reden te begrijpen . De grondige kennis van oorspronkelijke biotoop en levensomstandigheden is niet enkel boeiend  ,  laat je ook toe om eventueel nog verbeteringen te bedenken.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 7 Februari 2011, 21:23:14 »

Ergens is dat dan maar "half werk" in die zin dat je alleen maar navolgt wat anderen deden zonder de werkelijke reden te begrijpen . De grondige kennis van oorspronkelijke biotoop en levensomstandigheden is niet enkel boeiend  ,  laat je ook toe om eventueel nog verbeteringen te bedenken.
Ben het grotendeels eens met bovenstaande, enerzijds best begrijpelijk dat je als beginner het advies van kwekers opvolgt...
Toch moet men zich niet te conservatief opstellen vind ik, en ook openstaan voor nog meer uitgebreide info, ook al gaat het schijnbaar goed met de dieren .
Ik ga een voorbeeld geven uit de praktijk om mijn stelling te onderbouwen.
De eerste nakweek sulcata zat hier net als de ouderdieren op hennepvezel, op advies van kwekers werden die vrij spartaans/steriel gehouden ivm flagellaten besmetting waar ze volgens diverse snel vatbaar voor zijn, de bodembedekking werd om de paar dagen vernieuwd (zie foto 1)
Het jaar daarop werd de inrichting wat meer uitgebreid (kunstmatige schuilplaatsen) omdat het naar mijn mening toch niet volstond aan de behoeftes van de dieren (zie foto 2 bovenste terrarium)
Verdere verdieping in de soort leerde me dat het dier ervoor gemaakt is holen te graven, en niet zomaar zonder reden...
Ik ging dus op zoek hoe hun verspreidingsgebied eruit zag en hoe de dieren er gebruik van maakten, en vooral ook waarom.
Rode draad waren de lessenreeksen waar belangrijke punten aan bod kwamen voor het welzijn van de dieren, dit voegde ik samen met de "graafwerken" die de dieren grote delen van hun tijd uitvoerden.
Al snel was duidelijk dat dit een noodzakelijk iets was, niet tegenstaande het in gevangenschap zelden of nooit werd toegepast.
Het maakt dus deel uit van het leerproces en de innate drive, punten die aan bod kwamen tijdens de lessen (zie vetgetypte delen) :

Uit de leerstoel dierenwelzijn (lessenreeks Universiteit Antwerpen)
Leerproces door Prof. E. Vermeersch
Citaat:
■Vrijheid voor dieren die allen een leerproces kennen bestaat er volgens Vermeersch in dat deze dieren die leerprocessen ook in gevangenschap moeten kunnen realiseren en verder kunnen leven volgens deze leerprocessen. Met vrijheid wordt bedoeld dat een dier die een doelstelling heeft deze moet kunnen realiseren.

Uit de lessenreeks "reptielen om van te leren" (hogeschool Kahosl St-Niklaas)
Citaat Prof F. Pasmans :
PSYCHISCHE STRESS :

- Ruimte
- Ontsnappen
- Foerangeren ( uiteenzetting:dierenwinkel is een slecht voorbeeld wegens teveel voorbijlopend volk)
- Territorium
- Partner (dominantie !)
- Innate drive
- Verveling

Dus al snel ging ik me meer verdiepen in hun levenswandel in vrijheid, de sleutel in mijn zoektocht naar de leerprocessen en vooral ook de innate drive, de uitkomst was ook nog eens gunstig om het derde punt "verveling" weg te werken.
Het verschil is zodanig groot dat ik een niet uitgraafbare bodem als ontoereikend ben gaan zien, de manier van leven is totaal anders sinds de bodembedekking uit zavel bestaat (zie foto 3&4 + filmpje)
Wel moet erover gewaakt worden dat men niet zomaar klimaattabellen opvolgt bvb, ik hoorde wel eens "ik ben in Afrika/Senegal geweest en daar zijn de nachten erg koud dus de dieren kunnen ertegen"  Een klimaattabel is echter geen zekerheid dat de dieren de onder of bovengrens aankunnen, in geval van de sporenschildpad, deze kruipen hun hol in als bescherming tegen de nachtelijke koude en grote hitte (boven 30°C vinden ze na een paar uur reeds te warm) , temperaturen lange tijd onder 15°C zijn ook niet aan te raden, zeker niet in combinatie met ons vochtige klimaat.
Andere bruikbare info uit het leefgebied was de bodemtemperatuur die hier tot een ander systeem van uitbroeden leidde, schommelingen tussen dag en nacht zijn vaak rond de 8°C, incubatie is mogelijk bij fluctuerende temperaturen tussen 24 en 34°C.
De uitvoering van deze gegevens (zonder broedstoof broeden) bleek erg gunstig, schildanomalie die de voorafgaande jaren tot 15% opliep blijkt tot het verleden te behoren, de langere broedduur die bijna het dubbele bedraagt leidt ook tot betere opgroei van de hatchlings.
Hoe meer gegevens vrijkomen over het leefgebied (temperatuur) hoe meer die richting word uitgegaan, als een controlefreak nauwkeurig gaan broeden word steeds minder vaak toegepast, nu blijkt dat veel soorten op andere manieren (die beter tegen de omstandigheden uit hun leefgebied aanleunen) kunnen worden geincubeerd.
Verdieping in het leefgebied van de dieren (en bijhorende manier van leven) kan dus gunstig uitpakken...
PS; het flagellatenprobleem is veel minder groot dan bij de "steriele" huisvesting het eerste hatchlingjaar  knipoog Als je stress wegneemt is dit de beloning...


Foto1

Foto2

Foto3

Foto4

Filmpje






Leerprocessen tegen verveling, de Balkan is geen biljarttafel  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #20 Gepost op: 7 Februari 2011, 21:29:09 »

Klinkt eigenlijk allemaal zo logisch.........
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #21 Gepost op: 7 Februari 2011, 23:29:21 »

Klinkt eigenlijk allemaal zo logisch.........

Mee eens.  En ben helemaal akkoord dat als je je echt verdiept in een soort je naar het land van oorsprong gaat kijken.

Maar het is juist de het laatste woord van de stelling dat ik over struikel; het woordje noodzakelijk
Noodzakelijk neen, in het belang van het dier ja.

Want hoe lang zitten Kurt zijn dieren op hennep en hoe lang op zavel?  Deden de dieren het echt slecht toen ze op hennep zaten?  Denk het niet, want anders had hij ze zolang niet op hennep gehouden.  Zitten ze nu "natuurlijker", waarschijnlijk wel.  Want als ik de foto's zie van Kurt zijn terra van nu tegen pakt 5 jaar geleden, is ook een heel verschil. 
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #22 Gepost op: 8 Februari 2011, 06:37:00 »

Dat schildpadden zo sterk zijn en het goed doen in verschillende situaties neem bijvoorbeeld kweek en opgroei maakt het kijken naar de oorspronkelijke leefgebieden misschien soms overbodig ?
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #23 Gepost op: 8 Februari 2011, 08:23:20 »

Dat schildpadden zo sterk zijn en het goed doen in verschillende situaties neem bijvoorbeeld kweek en opgroei maakt het kijken naar de oorspronkelijke leefgebieden misschien soms overbodig ?

Dit is een nieuwe stelling, Martijn?
Want (kijkend naar de inrichting van jouw bakken) neem ik aan dat dit geen mening van je is.. en dat bedoel ik positief  knipoog

Ik denk dat bovenstaande als "stelling" wat kort door de bocht is.
Ik verwijs hierbij slechts naar de laboratorium-kweekopstelling.
In steriele, piepkleine bakken kunnen de dieren zonder meer volwassen worden gekregen en is er ook nakweek uit te halen... Hierbij is dan niet gekeken naar oorspronkelijk leefgebied, maar bij dergelijke kwekers is dat ook niet relevant. De dieren worden dan niet gehouden als "huisdier", maar als "bron van inkomsten".


Vond Kurt zijn post hierboven heel prettig om te lezen en dekt ik mijn ogen de lading v.w.b. de "noodzaak" je wel te verdiepen in hetgeen de topic-stelling weergeeft.
Uiteraard is dit slechts weer mening van het individu; ondergetekende in deze.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Tekje
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 362



« Antwoord #24 Gepost op: 8 Februari 2011, 11:35:19 »

Misschien is het eens handig om een topic te maken per ondersoort, met de nodige gegevens?
Ik weet dat je dit op het internet vind, maar dan bedoel ik ook aangevuld met de ervaring van forumleden.

Bv:
- Ondergrond
- LV
- Temperatuur
- Voeding

Maar ook:
- Zintuigen zoals: gehoor en ruikvermogen (hier heb ik een post over gemaakt)
- Natuurlijk gedrag
- Planten uit gebieden waar de schildpadden voorkomen
- ..

Is maar een idee.
Ik zit toch wekelijks te zoeken achter dingen die ik kan veranderen aan het buitenverblijf.
Ook kunstmatige schuilplaatsen, planten aangebracht die zowel het reukzin als het visuele bevorderen.

Maar zoals de foto's van kurtlippens aantonen, moeten ze ook kunnen graven en klimmen. Maar zo'n bodembedekking is voor sommigen niet mogelijk om te verwezelijken.

Gelogd

Low 'nd Slow
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #25 Gepost op: 8 Februari 2011, 21:13:27 »

Citaat
Dat schildpadden zo sterk zijn en het goed doen in verschillende situaties neem bijvoorbeeld kweek en opgroei maakt het kijken naar de oorspronkelijke leefgebieden misschien soms overbodig ?

Citaat
Dit is een nieuwe stelling, Martijn?
Want (kijkend naar de inrichting van jouw bakken) neem ik aan dat dit geen mening van je is.. en dat bedoel ik positief  knipoog
Dank je maar dat was niet de bedoeling  verlegen
Nee is niet bedoeld als nieuwe stelling eerder een vraag naar een mogelijke uitleg hoe en waarom.

Citaat
Ik denk dat bovenstaande als "stelling" wat kort door de bocht is.
Ik verwijs hierbij slechts naar de laboratorium-kweekopstelling.
In steriele, piepkleine bakken kunnen de dieren zonder meer volwassen worden gekregen en is er ook nakweek uit te halen... Hierbij is dan niet gekeken naar oorspronkelijk leefgebied, maar bij dergelijke kwekers is dat ook niet relevant. De dieren worden dan niet gehouden als "huisdier", maar als "bron van inkomsten".

Waar ik op doelde is een "goede" huisvesting verbeteren zoals voorbeeld van Kurt bijvoorbeeld gaf. Dieren groeien kweken en jongen groeien ook.
Toch is er verbetering toegepast in poging tot natuurlijk habitat kijkende naar de graaf behoefte van de dieren.
Misschien daarom dat als dieren het goed doen kweken en nakweek groeit er minder intentie kan zijn bij houders om iets te veranderen wat nog meer gelijk is als natuurlijk habitat zover mogelijk in gevangenschap.
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #26 Gepost op: 9 Februari 2011, 00:31:40 »

Waar ik op doelde is een "goede" huisvesting verbeteren zoals voorbeeld van Kurt bijvoorbeeld gaf. Dieren groeien kweken en jongen groeien ook.
Toch is er verbetering toegepast in poging tot natuurlijk habitat kijkende naar de graaf behoefte van de dieren.
Misschien daarom dat als dieren het goed doen kweken en nakweek groeit er minder intentie kan zijn bij houders om iets te veranderen wat nog meer gelijk is als natuurlijk habitat zover mogelijk in gevangenschap.
Ik vind je soms nogal 'cryptisch' schrijven, dat leest lastig...

Je benadrukt in bovenstaande post, zo komt het althans op mij over, dat goede groei- en kweekresultaten direct samenhangen met goede huisvesting. Ik denk dat we daar écht vanaf moeten stappen; nakweek en groei zegt 'an sich' weinig tot niets over goede huisvesting. Kurt beschrijft volgens mij juist dat de huisvesting in de oude situatie, hennepvezel en zonder schuilplaatsen, niet 'goed' was...

Dat goede groei- en kweekresultaten weinig over goede huisvesting zeggen is juist wat Kenneth in onderstaande quote probeerde duidelijk te maken volgens mij; Kenneth, correct me if I'm wrong...
Citaat
Ik verwijs hierbij slechts naar de laboratorium-kweekopstelling.
In steriele, piepkleine bakken kunnen de dieren zonder meer volwassen worden gekregen en is er ook nakweek uit te halen... Hierbij is dan niet gekeken naar oorspronkelijk leefgebied, maar bij dergelijke kwekers is dat ook niet relevant. De dieren worden dan niet gehouden als "huisdier", maar als "bron van inkomsten".
« Laatste verandering: 9 Februari 2011, 01:02:00 door Sulcatatata » Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #27 Gepost op: 9 Februari 2011, 11:19:36 »

Als nakweek opgroeid en zorgt voor daaropvolgende nakweek ben je mijn inziens op de goede weg of indien geen koppel volwassen wordt.

Is de huisvesting bij vele soorten niet goed of onvoldoende aan de behoefte van de soort zijn ze vatbaarder voor stress dus ziektes en indien niet opgemerkt met de dood tot gevolg zoals eerder aangegeven.

Dat in de zogenaamde lab opstelling nakweek wordt behaald en dat dieren kunnen opgroeien getuigd van sterkte van reptielen maar zijn de gevolgen van de daaropvolgende generaties nakweek al bekent ?
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #28 Gepost op: 9 Februari 2011, 11:49:05 »

Dat in de zogenaamde lab opstelling nakweek wordt behaald en dat dieren kunnen opgroeien getuigd van sterkte van reptielen maar zijn de gevolgen van de daaropvolgende generaties nakweek al bekent ?
Weer een beetje moeilijk te volgen, maar volgens mij geef je in bovenstaande quote juist aan dat nakweek en groei weinig zegt over goede huisvesting voor de dieren die nakweek geven! Gevolgen voor generaties daarna zijn bekend (kijk naar slangen) en afhankelijk van verschillende andere dingen. Het kweken op kleurmutaties die diverse problemen geven bijvoorbeeld heeft een grotere invloed op steeds zwakker wordende dieren en sterfte dan kweken in kleine bakken. Alhoewel kleurmutatiekweek en kleine bakken wel vaak samen gaan natuurlijk... knipoog
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #29 Gepost op: 9 Februari 2011, 12:55:26 »

Is er documentatie/onderzoek/conclusie gevonden van gezondheid van nakweek dieren bij reptielen bij verschillende huisvestingen ?
En dan met name de extremen goed slecht ?

Het genoemde "noodzakelijke" in de stelling is hoe veel moeite je wil doen om het best mogelijke te geven aan je dieren.
Wat het beste is zal moeten blijken in loop van generaties nakweek.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 April 2024, 06:22:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 752
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 608
Totaal: 608
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.1 seconden met 28 queries.