Ergens is dat dan maar "half werk" in die zin dat je alleen maar navolgt wat anderen deden zonder de werkelijke reden te begrijpen . De grondige kennis van oorspronkelijke biotoop en levensomstandigheden is niet enkel boeiend , laat je ook toe om eventueel nog verbeteringen te bedenken.
Ben het grotendeels eens met bovenstaande, enerzijds best begrijpelijk dat je als beginner het advies van kwekers opvolgt...
Toch moet men zich niet te conservatief opstellen vind ik, en ook openstaan voor nog meer uitgebreide info, ook al gaat het schijnbaar goed met de dieren .
Ik ga een voorbeeld geven uit de praktijk om mijn stelling te onderbouwen.
De eerste nakweek sulcata zat hier net als de ouderdieren op hennepvezel, op advies van kwekers werden die vrij spartaans/steriel gehouden ivm flagellaten besmetting waar ze volgens diverse snel vatbaar voor zijn, de bodembedekking werd om de paar dagen vernieuwd (zie foto 1)
Het jaar daarop werd de inrichting wat meer uitgebreid (kunstmatige schuilplaatsen) omdat het naar mijn mening toch niet volstond aan de behoeftes van de dieren (zie foto 2 bovenste terrarium)
Verdere verdieping in de soort leerde me dat het dier ervoor gemaakt is holen te graven, en niet zomaar zonder reden...
Ik ging dus op zoek hoe hun verspreidingsgebied eruit zag en hoe de dieren er gebruik van maakten, en vooral ook waarom.
Rode draad waren de lessenreeksen waar belangrijke punten aan bod kwamen voor het welzijn van de dieren, dit voegde ik samen met de "graafwerken" die de dieren grote delen van hun tijd uitvoerden.
Al snel was duidelijk dat dit een noodzakelijk iets was, niet tegenstaande het in gevangenschap zelden of nooit werd toegepast.
Het maakt dus deel uit van het leerproces en de innate drive, punten die aan bod kwamen tijdens de lessen (zie vetgetypte delen) :
Uit de leerstoel dierenwelzijn (lessenreeks Universiteit Antwerpen)
Leerproces door Prof.
E. VermeerschCitaat:
■Vrijheid voor dieren die allen een leerproces kennen bestaat er volgens Vermeersch in dat deze dieren die leerprocessen ook in gevangenschap moeten kunnen realiseren en verder kunnen leven volgens deze leerprocessen. Met vrijheid wordt bedoeld dat een dier die een doelstelling heeft deze moet kunnen realiseren. Uit de lessenreeks "reptielen om van te leren" (hogeschool Kahosl St-Niklaas)
Citaat Prof
F. Pasmans :
PSYCHISCHE STRESS :
- Ruimte
- Ontsnappen
- Foerangeren ( uiteenzetting:dierenwinkel is een slecht voorbeeld wegens teveel voorbijlopend volk)
- Territorium
- Partner (dominantie !)
- Innate drive- Verveling
Dus al snel ging ik me meer verdiepen in hun levenswandel in vrijheid, de sleutel in mijn zoektocht naar de leerprocessen en vooral ook de innate drive, de uitkomst was ook nog eens gunstig om het derde punt "verveling" weg te werken.
Het verschil is zodanig groot dat ik een niet uitgraafbare bodem als ontoereikend ben gaan zien, de manier van leven is totaal anders sinds de bodembedekking uit zavel bestaat (zie foto 3&4 + filmpje)
Wel moet erover gewaakt worden dat men niet zomaar klimaattabellen opvolgt bvb, ik hoorde wel eens "ik ben in Afrika/Senegal geweest en daar zijn de nachten erg koud dus de dieren kunnen ertegen" Een klimaattabel is echter geen zekerheid dat de dieren de onder of bovengrens aankunnen, in geval van de sporenschildpad, deze kruipen hun hol in als bescherming tegen de nachtelijke koude en grote hitte (boven 30°C vinden ze na een paar uur reeds te warm) , temperaturen lange tijd onder 15°C zijn ook niet aan te raden, zeker niet in combinatie met ons vochtige klimaat.
Andere bruikbare info uit het leefgebied was de bodemtemperatuur die hier tot een ander systeem van uitbroeden leidde, schommelingen tussen dag en nacht zijn vaak rond de 8°C, incubatie is mogelijk bij fluctuerende temperaturen tussen 24 en 34°C.
De uitvoering van deze gegevens (zonder broedstoof broeden) bleek erg gunstig, schildanomalie die de voorafgaande jaren tot 15% opliep blijkt tot het verleden te behoren, de langere broedduur die bijna het dubbele bedraagt leidt ook tot betere opgroei van de hatchlings.
Hoe meer gegevens vrijkomen over het leefgebied (temperatuur) hoe meer die richting word uitgegaan, als een controlefreak nauwkeurig gaan broeden word steeds minder vaak toegepast, nu blijkt dat veel soorten op andere manieren (die beter tegen de omstandigheden uit hun leefgebied aanleunen) kunnen worden geincubeerd.
Verdieping in het leefgebied van de dieren (en bijhorende manier van leven) kan dus gunstig uitpakken...
PS; het flagellatenprobleem is veel minder groot dan bij de "steriele" huisvesting het eerste hatchlingjaar
Als je stress wegneemt is dit de beloning...
Foto1
Foto2
Foto3
Foto4
Filmpje
Leerprocessen tegen verveling, de Balkan is geen biljarttafel