Afgelopen week was ik bij een van mijn klanten in de winkel. Deze heeft een kleine reptielenafdeling en er zaten 2 pardalissen, 2 horsfieldii's een griekje en twee erg mooie volwassen carbonaria's.
Omdat ik enthousiast ben over mijn hobby raakt de eigenaar ook steeds enthousiaster, dat zou hij eigenlijk al moeten zijn, maar hij krijgt over het algemeen de "restjes" van hun andere winkel toebedeeld. Niet echt motiverend als je ziet wat er bij hem af en toe binnenkomt..
Maar goed, ik vroeg zo of hij wist wat die pardalissen wegen. Ze zijn beide zo 16-17 cm van lengte (rugschild) en op wat lichte golving na, vrij glad nog. Na wegen bleek de ene 650 gram en de andere 695, beide zeg maar minstens een goed pond te licht
Die man schrok ervan en vroeg aan mij of ik een van de twee wilde hebben. Dat vind ik altijd moeilijk, aan de ene kant wil ik me geen gezeur op de hals halen, aan de andere kant is het gewoon ronduit zielig en zal de schildpad bij mij ongetwijfeld een betere huisvesting kunnen hebben. Ze zaten daar zonder uv, op droge donkere houtsnippers met een opgedroogde waterbak en slechts 2of 3x per week eten
Dus heb ik er een meegenomen. De meest gladde heeft een ietwat zacht buikschild en is gewoon mager, die zit nu hier.
In drie dagen tijd heeft ie twee volle borden eten leeggegeten en ligt continue lekker te zonnen onder de uv lamp
Als ie niet aan het rondcrossen is hehe.
Als ie zo een tijdje gewend is zal ik een ontlasting monster laten onderzoeken, maar hij gedraagt zich niet ziek in elk geval.
Hier zijn wat foto's
Arjan