SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Hoe staan jullie over uitlenen dieren in kweekleen?  (gelezen 24947 keer)
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #15 Gepost op: 29 Januari 2011, 19:17:48 »

Een stamboek in gevaar brengen door overkweek?  Heb daar zeer hard mijn bedenkingen bij.  
Niet zozeer "overkweek" maar oververtegenwoordiging van een bepaalde bloedlijn kan de levensvatbaarheid van een stamboek in gevaar brengen, ik ken alvast een voorbeeld die op de laatste landdag ter sprake kwam.  knipoog Als vrijwel alle nakweek in omloop aan een of enkele founderdieren verwant is loop je op de duur toch vast, moet dus vermeden worden .
Kwam trouwens ook ter sprake dat het voor de stamboekhouder een moeilijke beslissing is een kweekstop voor te stellen.
Om die reden mijn bedenking, los van de discussie in dit topic of uitwisseling dan niet een meer aanvaardbaar voorstel is.
Mag ik dat voorbeeld dan ook weten, want was daar niet aanwezig.
Gelogd
Trudi
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 447


« Antwoord #16 Gepost op: 29 Januari 2011, 19:22:57 »

ik zou het persoonlijk nooit doen om de eenvoudige reden dat ik denk dat het veel stress geeft en je na afloop bij minder verdraagzame soorten (zoals die van mij) maar moet afwachten of het 'uitgeleende' dier weer wordt geaccepteerd door de achterblijver(s).
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 29 Januari 2011, 19:33:09 »

Een stamboek in gevaar brengen door overkweek?  Heb daar zeer hard mijn bedenkingen bij.  
Niet zozeer "overkweek" maar oververtegenwoordiging van een bepaalde bloedlijn kan de levensvatbaarheid van een stamboek in gevaar brengen, ik ken alvast een voorbeeld die op de laatste landdag ter sprake kwam.  knipoog Als vrijwel alle nakweek in omloop aan een of enkele founderdieren verwant is loop je op de duur toch vast, moet dus vermeden worden .
Kwam trouwens ook ter sprake dat het voor de stamboekhouder een moeilijke beslissing is een kweekstop voor te stellen.
Om die reden mijn bedenking, los van de discussie in dit topic of uitwisseling dan niet een meer aanvaardbaar voorstel is.
Mag ik dat voorbeeld dan ook weten, want was daar niet aanwezig.

  
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #18 Gepost op: 29 Januari 2011, 19:57:50 »

 
Gelogd
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #19 Gepost op: 29 Januari 2011, 20:20:39 »

Wat doie je dan , eerst enige tijd in quarantaine , of direct het dier in contact laten komen met uw eigen dieren?
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #20 Gepost op: 31 Januari 2011, 19:56:14 »

Wat doie je dan , eerst enige tijd in quarantaine , of direct het dier in contact laten komen met uw eigen dieren?
Zowiezo altijd eerst quarantaine.  Waarom zou je dat nu anders doen dan wanneer je een nieuw eigen aangeworven dier hebt?  Beter voorkomen dan genezen.
Gelogd
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #21 Gepost op: 31 Januari 2011, 20:05:51 »

Neen ik heb bewust de vraag gestelt, reden is dan , hoelang hou je de dieren dan? want als je enkele weken tot maanden quarantaine in acht neemt , dan zie ik eerder de  dieren een maand of 3 a 4 van de eigenaar weg is .
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #22 Gepost op: 1 Februari 2011, 07:35:01 »

Dit is geen persoonlijke aanval naar wie dan ook, ieder zijn eigen mening en gevoelens maar.......



Wat heeft het stamboek nog voor nut als door niet door gecontroleerde ruil nieuwe bloedlijnen kunnen worden uitgezet?
Gelogd
bartvdbroeck
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 264



« Antwoord #23 Gepost op: 1 Februari 2011, 10:05:15 »

Dit is een moeilijke stelling, waar ik rekening zou houden met een paar criteria. 
De soort: Vb. Sternotherus odoratus niet, Chelodina mccordi wel.
Aan wie: mensen die ik niet ken of niet veel goed heb over gehoord zullen komen niet in aanmerking.
Hoe lang: niet langer dan één kweekseizoen.
Wat kan er gebeuren met nakweek: als deze moet commercieel verkocht worden, dan niet
of kunnen ze gaan naar goede schildpadliefhebbers dan wel.
Sommige mensen zullen zich aangevallen voelen, maar ieder moet zelf beslissen wat ze doen
met hun schildpadden.
Dit is wat ik denk dat goed is voor die van mij.  knipoog
Gelogd

fun amicitiam obsequium turtures
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 1 Februari 2011, 19:36:03 »

Dit is geen persoonlijke aanval naar wie dan ook, ieder zijn eigen mening en gevoelens maar.......



Wat heeft het stamboek nog voor nut als door niet door gecontroleerde ruil nieuwe bloedlijnen kunnen worden uitgezet?
Mja, maar gaan de eerstvermelde "gevoelens" altijd samen met de doelstellingen van een kweekproject ?
Volgens mij is dit toch geen eendimensionale ideologie , zo komen slecht 90% van mijn dieren hiervoor in aanmerking naar mijn gevoel.
Enkele dieren zijn naar mijn mening (bvb) te stress gevoelig, ik stoor me er sowieso aan als een dier die ik ken of online volg meerdere keren van eigenaar veranderd (om wat voor reden ook, voor het dier doet dit erniet toe) , enkele stressgevoelige dieren zouden na verandering van locatie mogelijk na een paar weken een flagellatenopstoot kennen, word dus behandelen, en met middeltjes als flagyl spring je beter spaarzaam om. Komt nog de terugkeer naar de oorspronkelijke eigenaar, het dier moet dus tweemaal verhuizen.
Dit 'probleem' is bij (soortafhankelijk) landschildpadden doorgaans groter dan bij waterschildpadden. Toch een punt om bij stil te staan...
Ander punt is de mogelijke band van de eigenaar met het dier, zelfs een boer kent zijn favoriete koe . knipoog
Zonder dit inlevingsvermogen ben je gewoon niet in staat dieren te houden, dus zo gek is dit niet, ik zie me dus niet snel het favoriete sulcatavrouwtje (als voorbeeld) uitlenen waar ik elke middag tijdens de pauze, nog voor het eten ga naar kijken of ze toch maar niet op haar rug terecht gekomen is.
Desondanks ben ik bereid de meeste dieren uit te lenen als hier nood aan is...op die paar uitzonderingen na dan.
Neen ik heb bewust de vraag gestelt, reden is dan , hoelang hou je de dieren dan? want als je enkele weken tot maanden quarantaine in acht neemt , dan zie ik eerder de  dieren een maand of 3 a 4 van de eigenaar weg is .
Rekening houdende met de aanbevolen quarantaine van 6 maanden denk ik dat een jaar het minimum zou zijn.
Hangt er ook vanaf wat het werkelijke doel van uitwisseling is, geen mannetje of vrouwtje voorhanden bvb ? Is het streven een andere bloedlijn dan is sowieso uitwisseling nogal omslachtig, denk aan de spermaopslag ...vanaf welk jaar is zeker dat het nieuwe dier de vader is ? Ontstaat hierdoor geen onzekerheid de eerstvolgende nakweekjaren of sla je die over door de eieren te vernietigen ? Enkel zinvol dus als langetermijnproject die meerdere jaren overbrugt.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #25 Gepost op: 1 Februari 2011, 19:55:06 »

Dan zit er een dikke kans in dat dit dier minimum een jaar en een half niet bij de eigenaar zijn andere dieren komt te zitten.
Dan moet je echt vertrouwen hebben natuurlijk.
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
ruben
NBSV - ESF
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 381



WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 2 Februari 2011, 20:37:52 »

hmmm, interessante discussie geworden...  knipoog

Alle aangebrachte argumenten voor "wel" of "niet" zijn uiteraard allen zeer aannemelijk en te begrijpen.
Maar ondanks dat ik zelf het ook niet makkelijk zou hebben met uitlenen of dergelijke blijf ik er wel voorstander van en zal ik proberen waar mogelijk en onder de correcte voorwaarden het toch te doen.

Deze ingesteldheid komt misschien mede doordat ik ook veel ESF opvangdieren in fokleen heb waarvoor ik contractueel gebonden ben aan uitlenen ed.
Je leent natuurlijk geen dieren zomaar uit aan wildvreemden die je van haren noch pluimen kent maar ondertussen durf ik met zekerheid zeggen dat ik gerust met verschillenden van dit forum uitwissel projecten zou durven aangaan.

Zelf heb ik ooit overwogen om nakweek dieren enkel nog op fokleen basis van de hand te doen. Bij rondvraag hier en daar bleken de meeste kandidaat overnemers eerder dit als een belemmering te zien dan als een voordeel vandaar dat ik het nooit effectief gedaan heb.

@ands: uiteindelijk heb je het wel overwogen om het al dan niet te doen. je argumenten zijn in jouw geval ook zeer correct en begrijpelijk. Misschien moet ik mijn stelling aanpassen en schrijven:

"Wel vind ik persoonlijk dat iedereen die schildpadden houd zich zou moeten inzetten tot het voortbestaan van de soorten.
Maw het overwegen om mee te doen aan fokprojecten ed..."


Ruben
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #27 Gepost op: 7 Februari 2011, 09:37:32 »


@ands: uiteindelijk heb je het wel overwogen om het al dan niet te doen. je argumenten zijn in jouw geval ook zeer correct en begrijpelijk. Misschien moet ik mijn stelling aanpassen en schrijven:

"Wel vind ik persoonlijk dat iedereen die schildpadden houd zich zou moeten inzetten tot het voortbestaan van de soorten.
Maw het overwegen om mee te doen aan fokprojecten ed..."


Ruben

Inderdaad, alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen.  Want als je er aan begint mag dat niet ten koste gaan van je eigen populatie, noch mag het "uitleendier" enige hinder of stress ondervinden van het feit dat hij/zij op logement gaat voor lange tijd en mag er zeker niet ingeboet worden aan de kwaliteit van de verzorging.
Gelogd
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #28 Gepost op: 7 Februari 2011, 14:41:18 »

Blijft een moeilijke zaak mbt quarantaine.

« Laatste verandering: 7 Februari 2011, 14:50:12 door marion » Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #29 Gepost op: 7 Februari 2011, 16:18:30 »


@ands: uiteindelijk heb je het wel overwogen om het al dan niet te doen. je argumenten zijn in jouw geval ook zeer correct en begrijpelijk. Misschien moet ik mijn stelling aanpassen en schrijven:

"Wel vind ik persoonlijk dat iedereen die schildpadden houd zich zou moeten inzetten tot het voortbestaan van de soorten.
Maw het overwegen om mee te doen aan fokprojecten ed..."


Ruben

Inderdaad, alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen.  Want als je er aan begint mag dat niet ten koste gaan van je eigen populatie, noch mag het "uitleendier" enige hinder of stress ondervinden van het feit dat hij/zij op logement gaat voor lange tijd en mag er zeker niet ingeboet worden aan de kwaliteit van de verzorging.
Is de stress niet onontkoombaar ?
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 April 2024, 01:10:09

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 619
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 618
Totaal: 618
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.078 seconden met 25 queries.