In de natuur zitten ze ook vanaf dag 1 "buiten" he
Zodra het 's nachts niet kouder dan 15 graden is, zou ik het diertje gewoon buiten zetten (maar niet op een kaal grasveld....). Het is wel aan te raden om in het buitenverblijf een beschut plekje te realiseren waar je een warmtelampje kunt weghangen. Zo kan het diertje tijdens een koelere dag zich toch opwarmen en een regenbui ontlopen.
Potgrond is trouwens geen zand.
Potgrond (of liever cocopeat / orchideengrond, aangezien die beiden minder snel schimmelen na bevochtigen) is een zeer belangrijke bodembedekking die eigenlijk onmisbaar zou moeten zijn bij een jonge Griek.
De dieren graven zich hier graag in.. en de hoge vochtigheid zorgt ervoor dat het schild mooi glad ontwikkeld.
Je ziet dat ze vaak veel te droog worden gehuisvest, waardoor ze (in samenhang met enkele andere factoren) bulterig opgroeien.
Gezien de leeftijd in combinatie met grootte en gewicht, ben ik ergens bang dat jouw diertje ook wat te snel aan het groeien is (geweest), maar het is natuurlijk lastig om dat zonder beeldmateriaal te beoordelen.
In een buitenverblijf zou ik het dier niet huisvesten op een gazon.
Beter zorg je voor een afgezet stuk tuin, wat bestaat uit tuinaarde (waar ze dus in kunnen graven) waarin diverse soorten onkruiden groeien (het natuurlijke voedsel van deze dieren), een ondiepe waterschaal.. en diverse schuilplaatsen (dakpannen, holle boomstammen, lage beplanting...).
Je ziet inderdaad in sommige binnenverblijven wel eens een stuk gras liggen. Dit, omdat het wortelstelsel veel vocht vasthoudt en jonge Griekjes daar graag onder kruipen.
-Hoe zit het diertje momenteel gehuisvest?
-Welke temperatuur is er in het verblijf (zowel recht onder de warmtelamp als de koelste zijde.. het verst van de lamp af dus)
-Wat krijgt het diertje te eten en hoe vaak?
-Welke supplementen bied je aan bij/over het voedsel?
-Heeft het dier al eens een winterslaap gehad?