Gezien de hoge temperaturen van de afgelopen paar dagen ging ik vandaag nog eens alle dieren gaan wegen om te zien of ze niet te veel
gewicht verloren. Ze overwinterden in een geisoleerde serre, de temperatuur was er de voorbije drie dagen tussen de 8 en 11 graden geweest.
De dieren waren niet wakker en zaten vanwege de lage temperaturen in november (sliepen sedert 7 november) zo'n 15-20cm diep ingegraven.
Van de vijf dieren is er echter toch één dier overleden. Van zodra ik het bovenhaalde was het duidelijk. Compleet ingevallen ogen, geen reactie.
Bij weging was het dier inderdaad aanzienelijk afgevallen: van 236 naar 216g = 8.5%
Gezien dit het eerste dier was dat ik bovenhaalde vreesde ik dat de andere dieren ook enorm veel zouden afgevallen zijn en mogelijks overleden
vanwege de hogere temperaturen.
Eigenaardig genoeg zijn dit de waardes van de 4 andere dieren:
769 => 755 = 1.8%
557 => 558 = 0.9%
322 => 319 = 0.9%
280 => 276 = 1.1%
Een algemene te hoge temperatuur lijkt mij dus niet de oorzaak gezien alle andere dieren nauwelijks zijn afgevallen de voorbije 10 weken.
Ook werden de dieren voor de winter ontwormd en heeft het nooit gevroren in de serre.
Het overleden dier was er wel één die geboren is met een afwijking, de ruggegraat loopt krom waardoor de ene kant van zijn lichaam meer
ontwikkeld is dan de andere kant. Kan dit echter niet meteen linken aan zijn sterfte. (foto's zijn met gsm toestel genomen, camera is uitgeleend)