Hmmz... ik begrijp je redenering Kevin, maar je overtuigt me niet echt van de meerwaarde van zo'n klimaatkast (afgezien van het feit dat je naast de winterslaap je wijn prima koud kan zetten
)
Wijnklimaatkast:
- Stille vibratiearme motor.
Met alle respect, maar de motor in mijn zeer jonge (lees: vrij nieuwe generatie) koelkast is ook zeer stil en het apparaat trilt amper. Zeker in vergelijking tot de oude koelkasten, die soms een motor hadden die regelrecht uit een centrifuge leken te komen.
- Luchtcirculatie..
Waarom zou je dat prefereren?
De dieren zitten ingegraven in substraat in nagenoeg comateuze toestand.. Verbruiken zeer, zeer weinig zuurstof. Wat heeft een circulerende lucht dan voor meerwaarde tegenover 1x wekelijks (of 2 wekelijks) openen van de deur tijdens het weegmoment. Tijdens die momenten ververs je de lucht in de koelkast.. voila.. toch?
- Stabielere temperatuur.
Wederom, waarom zou dat de voorkeur genieten?
Mijn vrij nieuwe koelkast had temperatuurschommelingen tussen 3.2 en 4.8 graden celcius.
Dit voornamelijk na de weegmomenten. Vind ik vrij "stabiel", aangezien ik de dieren graag liet slapen tussen de 2 en 5 graden celcius.
Stabieler hoeft mijns inziens niet.
Daarbij vraag ik me af: Hoe zou het in de natuur met temperatuurschommelingen zitten.. daar is de temperatuur toch ook geen vaste waarde?
Zolang je maar voorkomt dat het onder de 0 en boven de 8 graden komt, zit je goed.
Liefst pak je dan een veiligere marge; ik kies dan voor temperaturen tussen de 2 en de 5 graden.
Uiteindelijk heb ik 3.2 - 4.8 kunnen waarborgen.. met mijn koelkastje.
- Hoge aanschafprijzen.
't Is maar net wat je wilt en wat de portemonee toelaat.
Heb niets tegen wijnklimaatkasten hoor, maar zie oprecht de meerwaarde er niet van t.o.v. van een goede koelkast.