padje
Stigmochelys pardalis
|
|
« Gepost op: 22 December 2010, 22:49:14 » |
Bij mijn weegcontrole van mijn grieken in winterslaap, is er èèntje dood bij (geboren 2008) en een ander even oud, heeft op zijn plastron roze vlekken, deze ga ik dan ook laten ontwaken. Moet ik mij zorgen maken over het rode schild? Bij de dode schildpad was er niets ongewoon aan te merken,ook geen rode plekken op zijn schild, ik weeg ze om de 14 dagen en ze zijn ook niet afgevallen. Iemand een idee wat het kan zijn, ik las hier iets over bloedvergiftiging? Is dit besmettelijk want er zitten ook volwassen schildpadden bij?
Moderator note door MeTaLerke: Topictitel aangepast en grammatica aangepast
|
|
« Laatste verandering: 23 December 2010, 18:37:40 door MeTaLerke »
|
|
|
|
|
Leprechaun.
Geochelone elegans
Perry is nais.
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 22 December 2010, 22:53:31 » |
Roze vlekken zijn toch vitaminetekort ? Ik dacht dat ik dat ergens gelezen had...
|
|
|
|
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 23 December 2010, 08:13:41 » |
bij mijn weegcontrole van mijn grieken in winterslaap, is er èèntje dood bij (geboren 2008) en een ander even oud heeft op zijn plastron roze vlekken,deze ga ik dan ook laten ontwaken. moet ik mij zorgen maken over het rode schild. Bij de dode schildpad was er niets ongewoon aan te merken,ook geen rode plekken op zijn schild, ik weeg ze om de 14 dagen en ze zijn ook niet afgevallen iemand een idee wat het kan zijn ,ik las hier iets over bloedvergiftiging? is dit besmettelijk want er zitten ook volwassen schildpadden bij
Vlekken op een plastron van een landschildpad in winterslaap zijn volgens mij een soort "bloedingen".. Ik zou het dier absoluut wakker laten worden en even laten checken door een dierenarts (die verstand heeft van dit soort zaken). Vwb het overlijden van de ander.. Als er uiterlijk niets waarneembaar is dan zul pas uitsluitsel hebben na / d.m.v. autopsie door een DA. Pas dan kun je ook evt besmetting uitsluiten. Erg vervelend dit...
|
1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
|
|
|
dadieter
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 23 December 2010, 08:37:21 » |
rode vlekken op een schil wijzen, op sepsis (bloedvergiftiging) asap naar een reptielenarts!!!
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 23 December 2010, 11:07:27 » |
Klote zeg van je dier wat overleden is ! Veel sterkte ! Enig idee waarom ?
Heb je een foto van de roze plekken bij het andere dier ? Is het over gehele plastron ?
|
|
|
|
padje
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 23 December 2010, 12:10:43 » |
ik mag ze straks naar merelbeke doen(univ.dierengeneeskunde) ik laat ze daar achter ter observatie hopelijk geen bloedvergiftiging
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 23 December 2010, 12:24:52 » |
Duid idd op sepsis, niet ontwormen voor de winterslaap kan hiervan een oorzaak zijn ...
|
|
|
|
padje
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 23 December 2010, 18:15:12 » |
Duid idd op sepsis, niet ontwormen voor de winterslaap kan hiervan een oorzaak zijn ...
is dit besmettelijk, ze zijn deze zomer wel ontwormd ze is in merelbeke gehouden en gaan nu met antibiotica kijken of het weg gaat
|
|
|
|
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 23 December 2010, 18:33:53 » |
is dit besmettelijk, ze zijn deze zomer wel ontwormd ze is in merelbeke gehouden en gaan nu met antibiotica kijken of het weg gaat M.b.t. spoelwormen kan ik je zeggen: Ja, daarvoor geld wel degelijk een besmettingsgevaar. Bij constatering van wormen is een behandeling van het dier noodzakelijk. Daarbij wordt ook met klem geadviseerd om het verblijf compleet te reinigen. Er is namelijk een grote kans dat er wormeitjes via de ontlasting door het verblijf zijn verspreid. Kans op heropname is aanwezig, waarna de cyclus gewoon opnieuw begint. Erg goed trouwens, dat je zo snel hebt gehandeld en het dier vrijwel onmiddellijk naar Merelbeke hebt gebracht. Hoop voor je dat de antibiotica aanslaan. Hou ons op de hoogte
|
1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 23 December 2010, 18:36:51 » |
Als de dieren last hebben van parasieten, is dit voor de winterrust een ernstig probleem, omdat de wormen hun stofwisseling op peil houden terwijl de schildpadden al lang niets meer eten. De excrementen kunnen tenslotte de darmwand van de schildpad kapotmaken en onder bepaalde omstandigheden een dodelijke sepsis veroorzaken. Andere gevolgen na de winterrust kunnen verstoppingen zijn, als de wormen in de blinde darm een dichte kluwen hebben gevormd die de darm blokkeert. De behandeling moet wel tenminste 6-8 weken voor de winterrust zijn afgesloten.
Bron; Griekse Landschildpad Holger Vetter blz 139
Bloedvergiftiging of sepsis zelf is niet besmettelijk denk ik (?)
|
|
|
|
marion
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 23 December 2010, 18:39:56 » |
Konden ze in merelbeke al zeggen wat er aan de hand is? Omdat ze met antibiotica gaan behandelen?
|
|
|
|
padje
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 23 December 2010, 20:43:48 » |
Konden ze in merelbeke al zeggen wat er aan de hand is? Omdat ze met antibiotica gaan behandelen?
hij gaat met antibiotica zien of het weg gaat ,zoniet gaan er meer testen op het dier genomen worden,hij wist nog niet wat het is
|
|
|
|
padje
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 23 December 2010, 20:45:10 » |
Als de dieren last hebben van parasieten, is dit voor de winterrust een ernstig probleem, omdat de wormen hun stofwisseling op peil houden terwijl de schildpadden al lang niets meer eten. De excrementen kunnen tenslotte de darmwand van de schildpad kapotmaken en onder bepaalde omstandigheden een dodelijke sepsis veroorzaken. Andere gevolgen na de winterrust kunnen verstoppingen zijn, als de wormen in de blinde darm een dichte kluwen hebben gevormd die de darm blokkeert. De behandeling moet wel tenminste 6-8 weken voor de winterrust zijn afgesloten.
Bron; Griekse Landschildpad Holger Vetter blz 139
Bloedvergiftiging of sepsis zelf is niet besmettelijk denk ik (?)
geeft dit ook rode plekken op het plastron ?
|
|
|
|
padje
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 23 December 2010, 20:52:11 » |
Erg goed trouwens, dat je zo snel hebt gehandeld en het dier vrijwel onmiddellijk naar Merelbeke hebt gebracht. ::::ja,ik ga graag naar merelbeke daar heb je de juiste mensen met de goede kennis van zaken ,het was trouwens de laatste dag dat er gewerkt wordt daar,er gaan wel elke dag mensen om de dieren op te volgen,maar als er niets mis loopt met het dier verneem ik pas nieuws na 4 januari,anders vroeger ,dus geen nieuws is goed nieuws voor één keer toch
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 23 December 2010, 20:57:32 » |
geeft dit ook rode plekken op het plastron ?
Ja, hier een afbeelding van een dier met sepsis (beginstadium) :
|
|
|
|
|