Ik vind alleen wel dat je de conclusie ook niet té snel moet trekken zo op afstand.
Zoals ik al schreef:
Het gaat om meer dan een blind dier, een schildpad geboren zonder ogen heeft vrijwel altijd meerdere verborgen afwijkingen (hersenen) , hierbij volg ik het advies uit de wetenschappelijke/medische wereld en dit is euthanaseren...je kan natuurlijk altijd raad vragen aan een ervaren RA.
Ja, maar zoals ik al schreef heb ik het dus puur over de blindheid
Ik kan tenminste niet vanaf zo'n foto beoordelen of hij ook afwijkingen in de hersenen heeft, maar misschien zijn er kenmerken zodat jij dat wel kunt zien
Ik laat in mijn posts iig andere aandoeningen buiten beschouwing. Mocht blijken dat het dier daar aan lijdt, zou ik ook direct tot euthanasie over (laten) gaan.
Dat citaat vind ik gewoon echt bizar. Op het gestoorde af om zo te denken m.b.t tot dier/mens vind ik.
En dat er zo wordt omgesprongen met dieren (of dat nu is met onze 'fok' om esthetische redenen, om de intensieve veehouderij of wat dan ook) is verschrikkelijk.
Schubloze slangen e.d, ik ben fel tegen dat soort 'morphs' (als dat de juiste benaming is). Hoewel die situatie niet te vergelijken is met deze schildpad in dit topic natuurlijk.
Ook dit kent zijn grenzen natuurlijk, aan de houder om te bepalen waar die getrokken word, naar mijn mening is mijn (lange termijn)visie het beste in het belang van een bepaalde soort. Dat het dier naar alle waarschijnlijkheid niet zal worden ingezet om te kweken hou ik geen rekening mee wetende dat ruim 80% van de schildpadden hier op het forum over 5 a 10 jaar een andere (of zelfs meerdere) eigenaar(s) zal hebben, op zich ook al een te overwegen reden....
Helemaal mee eens inderdaad.
Geeft te denken hoever je kan discrimineren op grond van soort of wat het nut ervan is, wat mij betreft is een muis, rat of consumptiedier gelijkwaardig aan een in menselijke cultuur opgekweekt reptiel, de muis of rat mag voor mij zonder problemen worden opgevoerd, dus kan euthanasie op reptielen evengoed, helemaal als dit in het belang van het dier of de soort is.
Komt wellicht akelig over euthanaseren van een schildpad op een schildpaddenforum bespreekbaar maken, maar hoort er net zo goed in thuis als euthanasie bespreken op het palliatieve zorgen forum..
Misschien ben ik daarin onduidelijk geweest maar ook daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb geen moeite met het onderwerp euthanasie (sterker nog; wat mij betreft mag die discussie m.b.t mensen stevig worden gevoerd want ik ben in bepaalde gevallen erg voor euthanasie). Ik vind het ook helemaal niet akelig. Ik vind het de plicht van mensen om deze beslissing voor de dieren die wij 'gedwongen' in ons huis houden te kunnen maken op een bepaald moment.
Kortom: Volgens mij zitten we aardig op één lijn
Ik vraag me ook ten zeerste af of dit dier moet blijven leven.
Het enige dat ik wilde zeggen is dat het internet is. Daar worden vaak makkelijk dingen gezegd/diagnoses gesteld. Ik vind dat mensen hiermee enigszins voorzichtig moeten zijn.
(Waarmee ik niet jouw mening en/of kennis in twijfel trek Kurt, maar dat weet je denk ik wel
)