SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 8 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: nakweek zonder ogen  (gelezen 20767 keer)
wouters
Geochelone elegans
*

« Gepost op: 17 December 2010, 21:02:26 »

Ik heb nu voor het eerst 6 eieren in mijn broedstoof liggen van mijn pardalis, waarvan er nu 2 zijn uitgekomen na 104 dagen. Mijn eerste schildpadje is kern gezond geboren echter de 2e heeft geen ogen! wat kan de oorzaak zijn en kan ik dit in de toekomst voorkomen ?
De overige eieren liggen nog in de stoof, heeft er iemand een idee hoelang ik deze moet laten liggen voor ik zeker weet dat er niets meer uit gaat komen?
Ook vertelde mij iemand dat ik op de nakweek van mijn pardalisen geen cites meer hoef aan te vragen, is dit juist?

Mvg Coen

[verwijderd door de beheerder]
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #1 Gepost op: 17 December 2010, 21:17:22 »

Hoi Coen als eerste gefeliciteerd met je nakweek, super vervelend dat er een diertje zonder ogen bij zit.
Ik denk dat het puur pech is dat 1 diertje geen ogen heeft, ik geloof nietzo dat je dit kunt voorkomen, het is voormij een van de eerste x dat ik dat zie.
Moeilijk lijkt me voor je om te besluiten wat tedoen met het diertje, ik hoop dat hij gaat eten in iedergeval, daar ben ik ook benieuwd na of hij ondanks geen ogen
toch zal gaan eten, dat hoor ik graag.

Je eieren echt laten liggen er kan best veel verschil met uitkomen zijn, eigenlijk pas echt als ze slecht zijn wegdoen.
Paradalis is Cites2 daar hoef je geen papieren voor aan te vragen, een overdrachtsverklaring van je zelf  meegeven bij eventuele verkoop voldoet.
« Laatste verandering: 17 December 2010, 21:45:35 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #2 Gepost op: 17 December 2010, 21:28:34 »

Aangeboren afwijking...maar kan toch om een fout in de incubatie(temperatuur) gaan, er is hier reeds een voorbeeld van:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7466.0.html
Ik schat de overlevingskansen laag in, persoonlijk zou ik het dier laten euthanaseren, zoals ook beslist werd door de RA wbt de andere dieren.  Onbeslist

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #3 Gepost op: 17 December 2010, 21:35:21 »

Ik geloof dat de naam hiervan Anophthalmia is.
Verder zou ik euthanasie af laten hangen of het diertje uitzichzelf eet, en als het dat niet doet ook niet te lang wachten.
« Laatste verandering: 17 December 2010, 21:43:33 door Hansm » Gelogd

naeff002
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #4 Gepost op: 18 December 2010, 00:21:56 »

ik zou het diertje laten euthaniseren. Dat het diertje eet zegt niet meteen dat het een prettig leven zal lijden. Hij ziet toch helemaal niks aankomen of waar hij zelf op af loopt. Je zal sowieso het dier altijd bij het voer moeten zetten.

fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #5 Gepost op: 18 December 2010, 06:57:55 »

Ik heb hier al vaker van gehoord en het schijnt dat ze als ze gaan eten een vrij normaal en actief leven kunnen hebben, mits ze in een vertrouwde omgeving blijven.
bas.v.r
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #6 Gepost op: 18 December 2010, 09:22:04 »

Gefeliciteert!! glimlach,Jammer dat er een zonder ogen bij zit.
Kunnen land schildpadden hun eten niet ruiken?
Waterschildpadden onderwater  wel, erg handig als hij geen ogen heeft.
Noor
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #7 Gepost op: 18 December 2010, 13:04:51 »

Ik vind dat er vrij makkelijk wordt gezegd 'laten euthanaseren'. Geloof me; ik ben absoluut tegen het eeuwig doormodderen met dieren die geen waardig bestaan kunnen leiden. Maar blindheid tast niet per se het welzijn van het dier aan. Er zijn bijvoorbeeld gevallen van blinde katten en die rennen en springen nog gewoon door het huis.
Ik vraag me ook af of je hem altijd bij het voer zou moeten zetten; ze hebben ook nog andere zintuigen dan zicht. Het voer kunnen ze denk ik ook op de reuk vinden.

Ik zeg niet dat het beestje per se in leven moet blijven, maar zo op afstand meteen zeggen 'in laten slapen', nee, dat gaat mij te ver.
Hopelijk heb je een goede dierenarts, wouters, waarmee je e.e.a kunt overleggen. En natuurlijk gefeliciteerd met je nakweek Smiley
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #8 Gepost op: 18 December 2010, 13:28:53 »

Het gaat om meer dan een blind dier, een schildpad geboren zonder ogen heeft vrijwel altijd meerdere verborgen afwijkingen (hersenen) , hierbij volg ik het advies uit de wetenschappelijke/medische wereld en dit is euthanaseren...je kan natuurlijk altijd raad vragen aan een ervaren RA.
Zelf heb ik een volwassen blind dier (heeft wel nog ogen), zo meegekomen met een groep elongata's, een leuk zicht is dit niet als het dier weer eens in de rand van de eetbak zit te bijten omdat het zijn eten niet kan traceren.
Bij de IBG picta belli zaten helaas ook een aantal dieren zonder ogen, die zijn intussen allemaal overleden, sommigen deden er enkele maanden over... toen viel euthanasie ook niet bepaald in goede aarde, jammer dan als verdere info uitblijft en verzwegen word door de TS op schildpadnet dat de dieren niet levensvatbaar waren.
Pardallissen worden vrij groot, ook dit speelt in het nadeel vind ik; maar zoals ik reeds schreef, de "natuur" zal hier waarschijnlijk over beslissen.  knipoog
Neemt niet weg dat ik het spijtig vind natuurlijk, niet leuk als dergelijk dier bij je geboren word.

Noor
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #9 Gepost op: 18 December 2010, 14:52:01 »

Ja oké, maar dan heb je het dus niet over alleen blindheid (daar doelde ik op). Als er allerlei afwijkingen meer zijn, dan zou mijn keuze ook snel gemaakt zijn inderdaad.

Citaat
Bij de IBG picta belli zaten helaas ook een aantal dieren zonder ogen, die zijn intussen allemaal overleden, sommigen deden er enkele maanden over... toen viel euthanasie ook niet bepaald in goede aarde, jammer dan als verdere info uitblijft en verzwegen word door de TS op schildpadnet dat de dieren niet levensvatbaar waren.

Hiervoor ben ik geloof ik te lang niet echt actief geweest hier Knipoog TS heeft dit vaker meegemaakt en de dieren toen laten aanmodderen? (Sorry als ik dit verkeerd begrijp).
En het is helemaal niet dat euthanasie bij mij 'niet in goede aarde valt', ik zeg alleen dat ik vind dat sommige mensen heel makkelijk zeggen 'laten euthanaseren' en dat aan de hand van één fotootje. Ik zou zelf daarin niet zo stellig durven zijn met zo'n geringe informatie.
Als duidelijk is dat het dier op wat voor manier dan ook lijdt, dan ben ik de laatste die zegt dat je moet proberen hem in leven te houden.

Als 'de natuur' zou beslissen zou dat natuurlijk het makkelijkste zijn. Hopen dat de natuur er niet te lang over doet, want ook die laat dieren weleens aanmodderen Knipoog
ands
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #10 Gepost op: 18 December 2010, 15:03:02 »

jammer dan als verdere info uitblijft en verzwegen word door de TS op schildpadnet dat de dieren niet levensvatbaar waren.
Pardallissen worden vrij groot, ook dit speelt in het nadeel vind ik; maar zoals ik reeds schreef, de "natuur" zal hier waarschijnlijk over beslissen.  knipoog
Neemt niet weg dat ik het spijtig vind natuurlijk, niet leuk als dergelijk dier bij je geboren word.

ehm, volg niet mee.
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #11 Gepost op: 18 December 2010, 16:07:07 »

jammer dan als verdere info uitblijft en verzwegen word door de TS op schildpadnet dat de dieren niet levensvatbaar waren.

ehm, volg niet mee.

http://www.schildpadnet.nl/forum/topic.php?tid=5342&pagina=1

bas.v.r
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #12 Gepost op: 18 December 2010, 16:12:28 »

Het gaat om meer dan een blind dier, een schildpad geboren zonder ogen heeft vrijwel altijd meerdere verborgen afwijkingen (hersenen) , hierbij volg ik het advies uit de wetenschappelijke/medische wereld en dit is euthanaseren...je kan natuurlijk altijd raad vragen aan een ervaren RA.
Zelf heb ik een volwassen blind dier (heeft wel nog ogen), zo meegekomen met een groep elongata's, een leuk zicht is dit niet als het dier weer eens in de rand van de eetbak zit te bijten omdat het zijn eten niet kan traceren.

Heel erg vervelend.
Denk je dat hij het overleeft?
Noor
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #13 Gepost op: 18 December 2010, 16:27:00 »

Heb 't topic (bijna) helemaal doorgelezen maar begrijp niet echt de directe link met dit topic  verlegen

Ik ben absoluut niet antropomorfistisch ingesteld* en ik vergelijk een blinde schildpad dan ook zeker niet met een blind mens (zoals ik daar wel las  afvragend...). En als hij beter kan worden gedood prima. Ik vind alleen wel dat je de conclusie ook niet té snel moet trekken zo op afstand.
Ik heb namelijk het idee dat schildpaddenhouders (even in zijn algemeenheid Knipoog) ook wel heel erg willen geloven in het zo natuurlijk houden van hun dieren, en 'dicht bij de natuur' enzovoorts. En dat is helemaal prima en ben ik helemaal voor, dieren moeten hun natuurlijke gedragingen zoveel mogelijk kunnen uiten ten behoeve van hun welzijn, maar het ìs nu eenmaal niet de natuur, hoe je het ook wendt of keert.
Dus een dier 'preventief' afmaken omdat het misschien niet een waardig bestaan kan leven, en dat advies geven n.a.v één foto, daar ben ik het niet mee eens.
Het dier afmaken omdat iemand met zijn gezonde verstand kan zien dat dit 'm niet gaat worden; alleen maar goed.

Ik 'val' overigens niemand persoonlijk hierop aan ofzo hè (voor de duidelijkheid), gewoon my two cents, zeg maar Knipoog

* Nouja, voor zover dat gaat natuurlijk  groentjes lachen Wie kletst er niet tegen zijn kat, geeft z'n dieren geen namen, en voorziet niet in een lekker warm mandje (in 't geval van hond/kat Knipoog).
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #14 Gepost op: 18 December 2010, 17:09:56 »

Ik ben met je eens dat het eerst wel een kans verdient, maar ook niet weken gaan pielen met eten of heel weinig eten en dat het dan langzaam sterft aan verhongering.
Wat juist bedoeld wordt is om niet de natuur zijn werk laten doen en langszaam laten wegkwijnen maar vrij vlug zelf ingrijpen als het bv niet of nauwlijks eet.
Omdat schildpadden moeilijk pijn/lijden laten zien is toch vaak het geval dat te lang het onvermijdelijke uitgesteld wordt.
Leg de lat hoog met het blinde dier redt zich en eet goed, doe je dat niet dan raakt het verzwakt en zal het van alles er nog bij krijgen door verzwakking enzv.
Kortom volgens mij bedoelen we allemaal het zelfde je hebt mooi vergelijk aan zijn broer/zus en die moet hij redelijk bijhouden, doe hij dat niet maak er dan een einde aan voor het verhongerd en daaraan sterft.
« Laatste verandering: 18 December 2010, 17:17:29 door Hansm » Gelogd

Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
1 November 2024, 07:32:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1332
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online