SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: versneld in winterslaap?  (gelezen 8080 keer)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Gepost op: 19 September 2010, 10:40:17 »

Mede boettgeri-liefhebbers: ik zit met een probleem.

Vanwege het aanhoudend slechte weer, heb ik mijn 2 Grieken naar binnen gehaald. De dag- & nachttemperatuur zijn nu uiteraard hoger dan die van buiten.

Vanwege de hogere temperatuur had ik een toenemende activiteit èn eetlust verwacht. Dit blijkt ook te kloppen vwb het kleinste dier.

Het grote dier is enorm actief, maar eet nauwelijks.
Wel heeft ze sinds het binnenhalen enorm gemest. Een gewichtsafname van 46 gr (248 naar 202) is gemeten.

Ik heb de indruk dat het dier zich  buiten voorbereidde op de winterslaap en dat de darmen inmiddels volledig geledigd zijn. Het actieve gedrag zou kunnen duiden op onrust, vanwege de 'onnatuurlijk' hogere gemperatuur?

Zou het kwaad kunnen om het dier 1 a 2 dagen onverwarmd op de slaapkamer te zetten (overdag max 15, 's nachts max 10 graden) en aansluitend in winterslaap?

Ben bang dat het dier anders mogelijk nog meer af gaat vallen en ernstig verzwakt...
Het kleine dier gaat dan over 8 weekjes erbij in de koelkast...


Goed idee of slecht idee?
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #1 Gepost op: 19 September 2010, 10:50:22 »



Zou het kwaad kunnen om het dier 1 a 2 dagen onverwarmd op de slaapkamer te zetten (overdag max 15, 's nachts max 10 graden) en aansluitend in winterslaap?



Ik zou het zeker ook  zo doen . Hier verblijven ze in onverwarmde serre waar ze nog nauwelijks actief zijn,zelfs op de middaguren met een flauw zonnetje dus vermoed dat ze dit jaar vroeger "onder de wol" gaan. Zal nodig zijn om de jongere dieren wat vroeger wakker te maken in het voorjaar...
Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 19 September 2010, 10:58:28 »

Ik heb ze nu ook binnen en ik weet het niet goed meer.
Ze hebben geen warmtelamp en eten matig.
Door het weer trekt heel mijn plan scheef.
Het was de bedoeling dat ze buitenbleven maar op aanraden hier heb ik ze binnengehaald.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #3 Gepost op: 19 September 2010, 11:13:00 »

Da's precies mijn probleem Barbara:


Ik trachtte er goed aan te doen ze binnen te halen, om de enorme vroege "natuurlijke hormonale afbouwperiode" te proberen te rekken.
Helaas blijken mijn goede bedoelingen niet te werken.

De situatie nog even aankijken is voor mij persoonlijk geen optie:
Het grote dier zit inmiddels op de 198 gram.
Da's een gewichtsverlies van 50 gram in 4 dagen... Komt op een gewichtsafname van 20,162%
Dit gewichtsverlies is te verklaren door de enorme mestafgifte de afgelopen dagen. Mogelijk heeft de hogere temperatuur hiermee te maken.
Zo vind ik het welletjes... Ik wil niet nog meer gewichtsverlies riskeren, door het dier warm te houden met de kans dat het slecht/niet blijft eten.

Gezien de activiteit van de dieren toen ze nog buiten zaten, zijn ze zeer waarschijnlijk al toe aan een winterslaap.
Ik ga hier dan ook in mee nu.

Het grote dier gaat per direct naar een onverwarmde slaapkamer in een krat met aubiose. Hier zal ik haar hooguit 2 dagen in laten, er vanuit gaande dat ze zich in zal graven.
De darmen zijn leeg, dus wat dát betreft hoef ik niet meer af te bouwen.

Het kleine diertje blijkt een droog neusje te hebben èn houden.
"Angst" voor verkoudheid is daarmee weg.
Ook dit diertje blijkt (ondanks het redelijk goede eten) eveneens af te vallen..
Ik zal dan ook z.s.m. een afbouwperiode voor dit dier beginnen.

Dan maar wat vroeger in winterslaap dan gepland... en dus logischerwijs ook wat vroeger er weer uit dan gepland.
Het enige "nadeel" is dat ze dan noodgedwongen iets langer in het terrarium binnen zullen zitten, alvorens weer naar buiten te kunnen.

Nog even een mooie aanblik van de dame in kwestie.


In het afbouwkrat... Op de slaapkamer nu.
« Laatste verandering: 19 September 2010, 11:28:44 door Kenneth » Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 19 September 2010, 11:49:17 »

Heb zonet eens de statistieken voor september bekeken, het weer is alles behalve abnormaal slecht voor september, eerder normaal (althans voor Belgie)  afvragend
Schrok ik wel even van....mogelijk zit ook de sobere augustusmaand er voor iets tussen dat de dieren dit jaar sneller in winterslaap gaan...
Als de dieren aangeven in winterslaap te willen gaan (hier zeker niet het geval, ze eten nog allemmaal goed) zou ik het dier ook in winterslaap laten gaan, toch de beste oplossing.
Het grote gewichtsverlies merk ik hier ook na het binnenhalen, ondanks de dieren nog eten.
Citaat
Het enige "nadeel" is dat ze dan noodgedwongen iets langer in het terrarium binnen zullen zitten, alvorens weer naar buiten te kunnen.
Hou er rekening mee dat dit vaker zal gebeuren, persoonlijk vind ik de winters hier veel te lang voor jonge dieren, mogelijk geven de zachtere winters van de voorgaande jaren een vertekend beeld wbt het permanent buiten houden ?
Ervaring met het permanent buiten houden heb ik echter niet, mogelijk spring ik er dus iets voorzichtiger mee om, toch heb ik het gevoel dat het voor enkele jongere dieren (4 jaar) hier nodig was dat ze binnengehaald werden.
Er is ook een verschil met dieren in de broedstoof uitgebroed en buiten geboren dieren denk ik, hier zijn kunstmatig uitgebroedde dieren minder snel geneigd onder ter duiken bij slechter weer, maar liggen te verkleumen (zo zien wij het althans) in de regen of koude, met voorafgaand (te?) sterk gewichtsverlies tot gevolg.
Dit fenomeen werd ook reeds meermaals beschreven, ik denk daarbij aanvullend dat oudere wilde dieren wat sterker zijn, en de visie van liefhebbers die deze laatste buiten houden niet strookt voor andere dieren.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 19 September 2010, 11:57:30 »

Hier de gemiddelde en huidige waarden voor september, zoals je ziet wijken deze nauwelijks af :
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/123763-Huidige+maand.html
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/360955-Maandelijkse+normalen.html
« Laatste verandering: 19 September 2010, 12:18:43 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #6 Gepost op: 19 September 2010, 12:42:33 »

Citaat
.....Hou er rekening mee dat dit vaker zal gebeuren, persoonlijk vind ik de winters hier veel te lang voor jonge dieren, mogelijk geven de zachtere winters van de voorgaande jaren een vertekend beeld wbt het permanent buiten houden ?.....

Ik ben dit met je eens.
De koude periodes (noem het bewust zo... het blijkt maar weer eens dat het momenteel al te koud is, terwijl de herfst volgens mij nog niet eens officieel is begonnen  afvragend) zijn langer dan een gemiddelde winterslaap feitelijk is.
Dit houdt dus zeker in, dat de dieren óók actief zullen zijn in periodes, waarin een buitenhuisvesting nóg niet geschikt is.
Dit kan worden opgelost middels bijverwarming. In het voorjaar (als de dagen dus lánger worden en de activiteit daarmee toeneemt) zal dit prima werken.

Bijverwarmen in een periode dat de dagen korter en kouder worden, blijkt in mijn specifieke geval niet te werken.
De hormonale / biologische klok van de dieren laat zich overduidelijk niet beïnvloeden door mijn ingrijpen...

De vroegere winterslaap zal dus leiden tot het ontwaken in een periode dat het buiten wellicht nog (kan gaan) sneeuw(t)(en().
Ik ontkom er dus niet aan de dieren volgend voorjaar een langere periode binnenshuis te houden dan gewenst/gepland.
Het terrarium is dan niet meer geschikt....

Tijd voor een nieuw project: Een tijdelijk binnenverblijf, om de periode van ontwaken uit winterslaap tot buitenhuisvesting te overbruggen.


Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #7 Gepost op: 19 September 2010, 13:34:42 »

Edit:

Het bewuste diertje is 104 mm lang (SCL).

In "Griekse Landschildpadden" van Holger Vetter is een overzichtje gepubliceerd, gebaseerd op de Jackson Ratio, alsmede bevindingen van Müller & Schweiger (2002). Dit schema geeft het minimale gewicht voor overwintering van landschildpadden weer.
Zie pag. 146.

Hierin wordt gesteld dat een dier met grootte 100 - 109 mm een minimaal gewicht van 187 moet hebben om in winterslaap te mogen.


Ondanks de forse gewichtsafname van mijn diertje, zit het met haar 104 mm vandaag de dag nog op een 198 gram...
Toch een kleine geruststelling na de constateringen van de afgelopen dagen...
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Barbara
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 19 September 2010, 14:08:59 »

Het was de bedoeling dat mijn schildpadden vorig jaar al in winterslaap gingen maar toen overleed mijn moeder en hadden we het heel druk met huis uitruimen enz enz.
Toen heb ik ze gewoon in het terrarium in de huiskamer gedaan met het idee dat ze geen winterslaap zouden houden. De schildpadden besloten zelf, ondanks de hongere temperatuur toch in winterslaap te gaan. Ze hadden zich ingegraven in het terrarium en ik heb ze 6 weken niet gezien behalve het kleintje die kwam af en toe even kijken en ging dan ook weer slapen.

Nu heb ik dus een mooi buitenverblijf gemaakt en het was de bedoeling dat ze daar in gaan.
Als het van de week redelijk weer is , wil ik ze toch weer naar buiten doen.
Het zijn echt van die kleumers zoals Kurt schrijft. ze graven zich niet echt in.
Als ik ze dan ingraaf, hoe diep moeten ze dan?

Mijn Grieken zijn 3 jaar oud en eentje van onbekende leefstijd. Waarschijnlijk ouder dan 10.

Ik heb ze net weer gewogen en ze zijn geen vanallen afgevallen maar aangekomen.
Ondanks dat ze volgens mij buiten geen hap gegeten hebben.

Mijn kleinste is ook 3 jaar oud maar heeft een dubbele schildanomalie en groeit heel langzaam.
Volgens de gegevens die Kevin neer gezet heeft , zou ze dus niet in winterslaap mogen.
Ze weegt 135gram en meet 84mm
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #9 Gepost op: 19 September 2010, 14:26:57 »

Citaat

Dit kan worden opgelost middels bijverwarming. In het voorjaar (als de dagen dus lánger worden en de activiteit daarmee toeneemt) zal dit prima werken.

Bijverwarmen in een periode dat de dagen korter en kouder worden, blijkt in mijn specifieke geval niet te werken.
De hormonale / biologische klok van de dieren laat zich overduidelijk niet beïnvloeden door mijn ingrijpen...
De grieken hier reageren meer op daglengte dan op temperatuur bij ontwaken en in winterlsaap gaan.
Ook al hang je er weet ik wat voor lampen in en maak je het nog warm de daglengte is denk ik bepalender dan de temp(binnen normaal waardes natuurlijk).
« Laatste verandering: 19 September 2010, 17:51:02 door markooij » Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #10 Gepost op: 19 September 2010, 17:14:25 »

Ik merk aan mijn grieken ook dat de "winter"nabij is.

1 zit er al een aantal dagen onder, ongeveer 3-4 cm diep.. Ik heb bij dit exemplaar een voorbereiding gemerkt in de zin van traag zijn en niet / nauwelijks eten. De ander is nog wel enigzins actief, eet nog zij het met mate en slaapt ook gerust buiten. Ik heb gistern wat blad in het nachtverblijf gelegd, waar deze zich vandaag onder verstopt heeft.

Ik krijg toch het idee dat er "iets" is dat de biologische klok van de dieren doet omschakelen, temeer om er meerdere van jullie met hetzelfde soort verhaal komen. Ook gezien de ervaringen die jullie hebben met het naar binnen halen, doen mij vermoeden dat hetgeen het lichaam van de dieren zelf heeft geregeld, eigenlijk lastig om te buigen is.

Was het misschien toch beter geweest om jullie dieren buiten te laten ?
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #11 Gepost op: 19 September 2010, 17:37:30 »


Even kijken wat de reactie zal zijn midden komende week : vanaf Dinsdag zou de temperatuur overdag ruim over de 20 °C gaan... vraagteken
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 19 September 2010, 17:44:21 »

Was het misschien toch beter geweest om jullie dieren buiten te laten ?
Naar mijn mening niet, ik heb de dieren binnengehaald voor ze niet meer aten, anders ben je te laat.
Volgende week komt er weer schitterend weer aan hier dus gaan ze weer naar buiten, voor dieren die reeds in winterslaap gaan in elk geval veel te warm.
Tijdens de koude nachten zet ik ze terug binnen.
Als je de klimaattabellen in het boek "griekse landschildpad" bekijkt en vergelijkt (vanaf pagina 230) met de gemiddelde temperatuur van 14°C hier in september merk je dat de dieren zelfs in oktober nog beter weer hebben.
Daglengte zal ze wel leiden, maar dit verschilt nauwelijks met het natuurlijke leefgebied . Zie hier : http://www.timegenie.com/
De tijdszone loopt één uur achter maar de daglengte is ongeveer hetzelfde.
Als je het aantal zonuren vergelijkt die ze in oktober nog krijgen met wat ze hier nog hebben in september is het al helemaal huilen met de pet op.
Het aantal uren zonlicht (toch het belangrijkste om actief te blijven en op te warmen) is in oktober nog bijna het dubbele, de temperaturen in oktober zijn gemiddeld wat ze hier nog zijn in september.
Daarnaast zijn ze dit jaar een maand vroeger dan voorgaande jaren, het klopt dus niet helemaal dat de daglengte doorslaggevend is.
Ik heb er mijn twijfels bij dat permanent buiten huisvesten op een verwarmd eiland wel echt zo diervriendelijk is.
Het advies dieren onder 200g (griekse landschildpad van Holger Vetter) binnen te overwinteren zou ik persoonlijk opvolgen.

Citaat
Als ik ze dan ingraaf, hoe diep moeten ze dan?
Waarschijnlijk weinig zinvol, dergelijke dieren gaan zich meestal gewoon weer uitgraven en kunnen niet buiten overwinteren, zie hiervoor pagina 139 van bovenvermeld boek.
« Laatste verandering: 19 September 2010, 17:49:54 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #13 Gepost op: 4 November 2010, 11:23:30 »


Ondanks dat het buiten nog behoorlijk warm is ( nu 15 °C..!) geeft de Ginko aan dat het seizoen "gekeerd" is....In deze grijze dagen is die "zonnetje in tuin".



Voor de winterslapers wordt nu toch heel  éven een korte pauze ingelast....dat doen marginata's blijkbaar vlugger dan boettgeri's die al  langer en vaster slapen
;ze zijn ook dieper ingegraven  .
Is haast een "zoekplaatje" om de "wakkeren" te tellen .

Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #14 Gepost op: 4 November 2010, 11:30:06 »

Mooi die camouflage.
Desondanks zie ik er 4 ?
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
11 Mei 2024, 08:06:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 911
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 853
Totaal: 853
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.049 seconden met 25 queries.