SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: Over wildvang vindt ik het volgende;
gelijk mee stoppen overbodig en triest. - 30 (45.5%)
geef niet om de natuur dus ze mogen vangen wat ze willen wat mij betreft - 0 (0%)
ik heb een dierenwinkel en denk alleen aan omzet - 0 (0%)
ik vindt het alleen belangrijk dat ik alles kan kopen wat ik wil ongeacht waar het vandaan komt. - 0 (0%)
ik kies wat het goedkoopst is of makkelijkst bereikbaar, nakweek of wildvang - 0 (0%)
beperkte wildvang is noodzakelijk via de gebruikelijke kanalen (handel) - 2 (3%)
beperkte wildvang is noodzakelijk, zij het niet via de handel - 34 (51.5%)
Totaal aantal stemmen: 64

Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11 Omlaag Print
Auteur Topic: [POLL] Wildvang ?  (gelezen 75429 keer)
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #75 Gepost op: 24 November 2008, 16:12:48 »

Je probeerd te indiceren hoeveel dieren er zijn in een bepaald gebied.
Zijn er weinig en met de huidige stand van zaken verwacht je dat binnen aanzienlijke tijd het er nog minder worden los van het wegvangen voor de hobby.
Je vangt een paar koppels. Hopelijk kweek je ermee en kan de nakweek worden terug gezet.
Dit alles in overleg en samenwerking met instanties en land van herkomst.
Wat Kurt al eerder zei is dat uitkomst in gevangenschap hoger kan zijn dan in het wild voor deze manier het een stuk gunstiger is.


Een simpelere oplossing hiervoor is headstarting, in een afgeschermd gebied terplekke krijgen jonge dieren semi wild de kans tot een veilige grote opttegroeien simpel, effectief en goedkope manier om populaties te helpen/ondersteunen.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #76 Gepost op: 24 November 2008, 17:31:42 »

Je probeerd te indiceren hoeveel dieren er zijn in een bepaald gebied.
Zijn er weinig en met de huidige stand van zaken verwacht je dat binnen aanzienlijke tijd het er nog minder worden los van het wegvangen voor de hobby.
Je vangt een paar koppels. Hopelijk kweek je ermee en kan de nakweek worden terug gezet.
Dit alles in overleg en samenwerking met instanties en land van herkomst.
Wat Kurt al eerder zei is dat uitkomst in gevangenschap hoger kan zijn dan in het wild voor deze manier het een stuk gunstiger is.


Een simpelere oplossing hiervoor is headstarting, in een afgeschermd gebied terplekke krijgen jonge dieren semi wild de kans tot een veilige grote opttegroeien simpel, effectief en goedkope manier om populaties te helpen/ondersteunen.
Denk dat het langer duurt zo,n gebied beschermt te krijgen dan vergunningen te krijgen om de schildpadden weg te halen.
heb het dan wel over soorten die niet of nauwelijks nakweek van is en in de natuur bedreigt zijn.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #77 Gepost op: 24 November 2008, 17:40:53 »

Mark het hele kweken in gevangenschap bij particulieren wat later terug geplaats wordt in de natuur bestaat helemaal niet volgens mij,
Daar zitten heel veel haken en ogen aan ivm oa ziektes denk niet dat dat ooit werkelijkheid wordt en vindt wildvangst toestaan om later weer terug te plaatsen iets wat tegenstrijdig.  Knipoog
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #78 Gepost op: 24 November 2008, 17:44:49 »

Mark het hele kweken in gevangenschap bij particulieren wat later terug geplaats wordt in de natuur bestaat helemaal niet volgens mij,
Daar zitten heel veel haken en ogen aan ivm oa ziektes denk niet dat dat ooit werkelijkheid wordt en vindt wildvangst toestaan om later weer terug te plaatsen iets wat tegenstrijdig.  Knipoog

Los van of nakweek terug gezet wordt ja of nee wat volgens mij wel gebeurd(kijk naar de sulcata). De uitkomst kan hoger liggen in gevangenschap dan in wild alleen de predatoren zijn weg in gevangenschap.
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #79 Gepost op: 24 November 2008, 17:57:55 »

Maar de progamma's om ze uit te zetten lopen volgens mij niet soepel.
De kortste weg is om zo dicht mogelijk bij de plaats/regio van herkomst kweekcentra op te zetten daar tegen aan een gebied waar ze gecontroleerd uitgezet kunnen worden het grote probleem hierbij is dat door de hoge bezetting per M² ziektes gauw vrijspel kunnen krijgen en behandelde dieren kun je niet uitzetten. afvragend
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #80 Gepost op: 24 November 2008, 18:00:39 »

Mark het hele kweken in gevangenschap bij particulieren wat later terug geplaats wordt in de natuur bestaat helemaal niet volgens mij,
Daar zitten heel veel haken en ogen aan ivm oa ziektes denk niet dat dat ooit werkelijkheid wordt en vindt wildvangst toestaan om later weer terug te plaatsen iets wat tegenstrijdig.  Knipoog

Los van of nakweek terug gezet wordt ja of nee wat volgens mij wel gebeurd(kijk naar de sulcata). De uitkomst kan hoger liggen in gevangenschap dan in wild alleen de predatoren zijn weg in gevangenschap.

Ken geen projekt met sulcata die door particulieren gekweekt zijn, mocht je het sulcata dorp bedoelen die werkt oa met headstarting en volgens mij zijn ze amper zover dat daadwerkelijk gekweekte dieren worden uitgezet.
Lees Kurt zijn antwoord nog maar eens wat het gevolg kan zijn dat ook zwakke dieren overleven bij kweek in gevangenschap.
Het is echt niet logisch om te zeggen als er een populatie bereigd wordt, om nog meer weg te halen om ze dan later weer terug te zetten.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #81 Gepost op: 24 November 2008, 18:10:16 »

Was de verzwakking niet na vele vele jaren?
Dacht dat het sulcata dorp ook nakweek van particulieren had.
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #82 Gepost op: 24 November 2008, 19:03:31 »

Citaat
Als ik zie dat nagenoeg elke soort schildpadden worden aangeboden aan opvangcentra lijkt het me totaal onnodig om nog schildpadden uit het wild te halen.
Ook opvangcentra houden dus wildvang in stand  Knipoog
En al zeker deze die dieren die voor kweekgroepen in aanmerking komen niet afstaan of herplaatsen...

Geheel met je eens.

@ razorclaw

Citaat
Waarom niet voor alle dieren? Je laat je nu emotioneel leiden in je woorden door het leed wat jezelf meemaakt tijdens het opvangen van schildpadden maar je vergeet daarbij dat de hoeveelheid gedumpte schildpadden insignificant is tegenover de hoeveelheid katten en honden die per jaar in een asiel worden achtergelaten,...of erger...

Ik kijk indeze geheel niet uit het oogpunt van opvang maar vanuit de wilstand van bedreigde diersoorten, het gaat me hier niet enkel om de schildpadden maar om alle bedreigde diersoorten.

Dieren die in een asiel terecht komen en niet herplaatst kunnen worden mogen van mij gerust geeuthaniseerd worden of het nu hond kat of schildpad is.

Citaat
Je reinste onzin.

Helaas wordt tot op de dag van vandaag het woord wetenschap misbruikt om misstanden recht te praten.

Citaat
Warom deze groep nou wel toestemming geven? En dan nog wel als symbool voor vruchtbaarheid. Ik dacht dat de mensheid nu toch wel vruchtbaar genoeg was, en juist daardoor schuldig is aan het vernietigen van het habitat van dieren alsook ons zelf. Om nog maar niet te spreken over de hoeveelheid dieren die opgegeten worden om al die hongerige maagjes, die ontstaan zijn door die vruchtbaarheid, te voeden.
Tevens is het een traditie van elke ethnische groep mensen, waar dan ook ter wereld, om huisdieren te houden. Het is zelfs aangetoond dat het hebben van huisdieren goed is voor het menselijke welzijn.

Dan werpt hier de traditie zijn vruchten af, ondanks het offer krimpt de orginele Papua bevolking, de "nieuwkomers" maken geen gebruik van deze traditie.
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #83 Gepost op: 24 November 2008, 19:21:37 »

Helaas wordt tot op de dag van vandaag het woord wetenschap misbruikt om misstanden recht te praten.

Klopt, helaas. Maar hetzelfde geldt voor religie en cultuur. knipoog
Gelogd

kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #84 Gepost op: 24 November 2008, 20:18:14 »

Dacht dat het sulcata dorp ook nakweek van particulieren had.
Zover ik weet niet echt, maar de scheidingslijn particulier/dierentuin is dun  Knipoog :

Sinds de oprichting van het project groeit het aantal sporenschildpadden in Sangalkam Noflaye, mede dankzij Europese nakwwek.
Het reptielenpark Iguana in Vlissingen stuurde al in oktober 1995 8 van zijn nakweekdieren naar Senegal.
Ook het Spaanse ''Centre de Reproduccio de la tortuga de L Albera'' kweekt deze soort om de jongen ter beschikking te stellen voor het project. In maart 1995 zonden de Franse dierenparken Jardin des Plantes (Parijs) en Touroparc (Romanéche-Thorins) in totaal 8 volwassen en halfwasschildpadden naar het centrum. Op 04-09-1997 werden er nog 130 sporenschildpadden via Nizza naar Senegal gebracht. 98 van de dieren waren in 1995 en 1996 in de dierentuin in Rotterdam uit het ei gekomen, 25 exemplaren kwamen wederom van het reptielenpark Iguana. De andere kwamen of bij Soptom vandaan of waren illegaal naar Nederland geimporteerd en in beslaggenomen door de Nederlandse douane. In een feestelijke ceremonie werden de dieren, onder begeleiding van regeringsvertegenwoordigers, leden van de Franse dierenbescherming en vertegenwoordigers van Soptom , naar het centrum in Senegal gebracht. In het voorjaar van 2000 kwamen er nog eens 850 nakweekdieren uit de Europese dierenparken naar Afrika. Tot 2003 werden er alleen al meer dan 300 jongen uit het dierenpark van Rotterdam ter beschikking gesteld aan het project.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #85 Gepost op: 24 November 2008, 20:34:02 »

Nou dat bedoel ik prachtig toch.......................
begonnen met wildvang denk ik......................
Toch al een kleine 2000 dieren terug naar herkomst land.
Hoeveel dieren zouden er in de tussentijd omgekomen zijn door natuur of mens?
Zouden de dieren in het wild ook dit soort getallen produceren in deze tijdsperiode?
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #86 Gepost op: 24 November 2008, 20:45:22 »

Nou dat bedoel ik prachtig toch.......................
begonnen met wildvang denk ik......................
Toch al een kleine 2000 dieren terug naar herkomst land.
Hoeveel dieren zouden er in de tussentijd omgekomen zijn door natuur of mens?
Zouden de dieren in het wild ook dit soort getallen produceren in deze tijdsperiode?

Maar hoeveel wildvang dieren zijn er voor moeten sterven om dit resultaat te kunnen behalen??
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #87 Gepost op: 24 November 2008, 20:50:34 »

Nou dat bedoel ik prachtig toch.......................
begonnen met wildvang denk ik......................
Toch al een kleine 2000 dieren terug naar herkomst land.
Hoeveel dieren zouden er in de tussentijd omgekomen zijn door natuur of mens?
Zouden de dieren in het wild ook dit soort getallen produceren in deze tijdsperiode?

Maar hoeveel wildvang dieren zijn er voor moeten sterven om dit resultaat te kunnen behalen??
Totale wildvang of wildvang wat gevangen is voor de instanties?
Misschien slecht geformuleerd maar hopelijk komt het over zoals bedoeld......
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #88 Gepost op: 24 November 2008, 20:56:53 »

Totale wildvang.

Wat ze nu doen (uiteraard met alle respect, het is een goede daad) is het herstellen wat de mens door hebzucht heeft vernield.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #89 Gepost op: 24 November 2008, 20:59:32 »

Maar hoeveel wildvang dieren zijn er voor moeten sterven om dit resultaat te kunnen behalen??
Ware het niet dat de meeste sulcata's via de handel bij particulieren terecht kwamen dan konden er in principe tienduizenden voor Noflaye in aanmerking komen...probleem is dat van haast geen enkel dier de exacte herkomst bekend is.
Opofferingen zijn er in het beginstadium altijd.
Weet je bvb hoeveel galapagosschildpadden voor de wetenschap opgeofferd zijn met als doel ze uiteindelijk van uitsterven te behoeden.....? Honderden... Knipoog
En daar hebben particuliere houders niks mee te maken.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
10 Mei 2024, 12:01:22

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 919
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 845
Totaal: 845
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.069 seconden met 28 queries.