SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: Over wildvang vindt ik het volgende;
gelijk mee stoppen overbodig en triest. - 30 (45.5%)
geef niet om de natuur dus ze mogen vangen wat ze willen wat mij betreft - 0 (0%)
ik heb een dierenwinkel en denk alleen aan omzet - 0 (0%)
ik vindt het alleen belangrijk dat ik alles kan kopen wat ik wil ongeacht waar het vandaan komt. - 0 (0%)
ik kies wat het goedkoopst is of makkelijkst bereikbaar, nakweek of wildvang - 0 (0%)
beperkte wildvang is noodzakelijk via de gebruikelijke kanalen (handel) - 2 (3%)
beperkte wildvang is noodzakelijk, zij het niet via de handel - 34 (51.5%)
Totaal aantal stemmen: 64

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11 Omlaag Print
Auteur Topic: [POLL] Wildvang ?  (gelezen 75425 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #60 Gepost op: 24 November 2008, 00:22:19 »

Ouzbekistan

Geen aardappels maar.......... Testudo horsfieldii
 
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #61 Gepost op: 24 November 2008, 00:34:42 »

Dat zijn inderdaad trieste beelden. Ik blijf erbij dat wat dat betreft het aanbod de vraag vele malen overtreft, wat huisdieren industrie betreft.
Gelogd

markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #62 Gepost op: 24 November 2008, 00:59:18 »

Dat zijn inderdaad trieste beelden. Ik blijf erbij dat wat dat betreft het aanbod de vraag vele malen overtreft, wat huisdieren industrie betreft.
Voor vele soorten zeer zeker mee eens.
En de vraag is dan ook net als plaatje van hierboven vangen ze op vraag of vangen ze en vervolgens zien ze wel waar het naar toe gaat?
je zou bijna zeggen bij deze foto ik hoop dat van deze al verloren dieren er een paar in de handen komen voor als huisdier.
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #63 Gepost op: 24 November 2008, 09:02:44 »

Totaal verbod op wildvang.

Als ik zie dat nagenoeg elke soort schildpadden worden aangeboden aan opvangcentra lijkt het me totaal onnodig om nog schildpadden uit het wild te halen.

Echter dient men eerst te zorgen voor een goed handelscircuit waar zowel de kweek, verhandeling en de bloedlijnen (stamboek) geregeld zijn.

Ik ben bij de "gewone" huisdieren geen voorstander van een zo vergaande controlle echter bij de diersoorten die bedreigd worden (of te wel op de CITESlijsten en in Nederland en België als dusdanig vermeld worden) is het mijns inziens pure noodzaak.

Ook voor de wetenschap moet deze deur gesloten worden zodat er niet één regering misbruik kan maken van de wetenschap om zo toch dieren te mogen wegvangen (denk aan de walvissen).

Een voorbehoud wil ik maken voor de mensen die al eeuwen lang uit traditie een enkele schildpad uit de natuur halen voor een ritueel, ik denk daarbij aan een aantal eilanden die behoren tot Papua waar er een schildpad gedood en geeten wordt bij een huwelijk als symbool van vruchtbaarheid.
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #64 Gepost op: 24 November 2008, 11:30:26 »

Als ik zie dat nagenoeg elke soort schildpadden worden aangeboden aan opvangcentra lijkt het me totaal onnodig om nog schildpadden uit het wild te halen.
Dat vind ik heel knap om te beweren. Dat jij als "schildpaddenopvang" nou een vrij breed scala aan Noord Amerikaanse schildpadden en af en toe een verdwaalde soort uit andere regio's opvangt, is niet representatief voor de hoeveelheid aan soorten die bestaan.

Citaat
Echter dient men eerst te zorgen voor een goed handelscircuit waar zowel de kweek, verhandeling en de bloedlijnen (stamboek) geregeld zijn.

Ik ben bij de "gewone" huisdieren geen voorstander van een zo vergaande controlle echter bij de diersoorten die bedreigd worden (of te wel op de CITESlijsten en in Nederland en België als dusdanig vermeld worden) is het mijns inziens pure noodzaak.
Waarom niet voor alle dieren? Je laat je nu emotioneel leiden in je woorden door het leed wat jezelf meemaakt tijdens het opvangen van schildpadden maar je vergeet daarbij dat de hoeveelheid gedumpte schildpadden insignificant is tegenover de hoeveelheid katten en honden die per jaar in een asiel worden achtergelaten,...of erger...

Citaat
Ook voor de wetenschap moet deze deur gesloten worden zodat er niet één regering misbruik kan maken van de wetenschap om zo toch dieren te mogen wegvangen (denk aan de walvissen).

Je reinste onzin. regeringen voeren geen wetenschap uit. Dat doen universiteiten, musea en bedrijven. Daar heeft een regering normaliter niet veel mee te maken. Betreffende die Japanse walvissen kan je hooguit de Japanse regering verwijten dat ze niet optreedt tegen degenen die de internationale regels overtreden. Niet dat ik voor walvisvangst ben, maar laten we het geheel wel blijven bekijken aan de hand van feiten en niet door vals sentiment.

Citaat
Een voorbehoud wil ik maken voor de mensen die al eeuwen lang uit traditie een enkele schildpad uit de natuur halen voor een ritueel, ik denk daarbij aan een aantal eilanden die behoren tot Papua waar er een schildpad gedood en geeten wordt bij een huwelijk als symbool van vruchtbaarheid.
Warom deze groep nou wel toestemming geven? En dan nog wel als symbool voor vruchtbaarheid. Ik dacht dat de mensheid nu toch wel vruchtbaar genoeg was, en juist daardoor schuldig is aan het vernietigen van het habitat van dieren alsook ons zelf. Om nog maar niet te spreken over de hoeveelheid dieren die opgegeten worden om al die hongerige maagjes, die ontstaan zijn door die vruchtbaarheid, te voeden.
Tevens is het een traditie van elke ethnische groep mensen, waar dan ook ter wereld, om huisdieren te houden. Het is zelfs aangetoond dat het hebben van huisdieren goed is voor het menselijke welzijn.
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #65 Gepost op: 24 November 2008, 11:57:18 »

Citaat Ferry;

"'Waarom deze groep nou wel toestemming geven? En dan nog wel als symbool voor vruchtbaarheid. Ik dacht dat de mensheid nu toch wel vruchtbaar genoeg was, en juist daardoor schuldig is aan het vernietigen van het habitat van dieren alsook ons zelf. Om nog maar niet te spreken over de hoeveelheid dieren die opgegeten worden om al die hongerige maagjes, die ontstaan zijn door die vruchtbaarheid, te voeden.
Tevens is het een traditie van elke ethnische groep mensen, waar dan ook ter wereld, om huisdieren te houden. Het is zelfs aangetoond dat het hebben van huisdieren goed is voor het menselijke welzijn. "'
==================================================================
Helemaal mee eens tradities waarbij dieren betrokken zijn vaak wreed en onnodig, wordt stieren vechten en andere slachtingen ook niet vaak om tradities in stand te houden nog steeds opgevoerd.
We leven in 2008, waar je fatsoenlijk met dieren omgaat en niet meer geloofd dat het slachten van een schildpad je vruchtbaar maakt.

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #66 Gepost op: 24 November 2008, 12:31:37 »

Citaat
Als ik zie dat nagenoeg elke soort schildpadden worden aangeboden aan opvangcentra lijkt het me totaal onnodig om nog schildpadden uit het wild te halen.
Ook opvangcentra houden dus wildvang in stand  Knipoog
En al zeker deze die dieren die voor kweekgroepen in aanmerking komen niet afstaan of herplaatsen...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #67 Gepost op: 24 November 2008, 13:34:44 »

Helemaal mee eens tradities waarbij dieren betrokken zijn vaak wreed en onnodig, wordt stieren vechten en andere slachtingen ook niet vaak om tradities in stand te houden nog steeds opgevoerd.
We leven in 2008, waar je fatsoenlijk met dieren omgaat en niet meer geloofd dat het slachten van een schildpad je vruchtbaar maakt.

Klopt Hans. Er zit nog steeds een verschil tussen het mishandelen van dieren en het met respect behandelen, zij het als huisdier. Alhoewel er groeperingen in onze samenleving die vinden dat elke vorm van dierenhouden barbaars is. Gek genoeg maken diezelfde zich schuldig aan hetzelfde barbaars gedrag bij het opleggen van hun mening aan derden.... afvragend...
ik heb trouwens ook nergens in mijn posts gezegd dat ik dierenmishandeling goedkeur of zou willen promoten, integendeel.
Ondanks dat sommigen dat in mijn woorden willen zien.

Het probleem met dergelijke bevolkingsgroepen die nog steeds schildpadden (en andere dieren) slachten om bijgelovige redenen, is dat die mensen totaal andere waarden en normen dan wij hier in het Westen hanteren, en vaak nog niet eens in de 21e eeuw leven wat dat betreft. Aan de andere kant is het ook enigszins arrogant van onze kant om die mensen te vertellen wat wel en niet mag, zeker voor Nederlanders, die tot een van de weinige bevolkingsgroepen behoren die daadwerkelijk een paar schildpaddensoorten tot uitsterven aan toe hebben opgegeten.
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #68 Gepost op: 24 November 2008, 14:07:33 »

Wat ik eigenlijk het liefst wil weten is van de voorstanders van beperkte wildvang, is waarom je terwijl je weet dat wilde populaties schade oplopen, toch zegt oke moet kunnen.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #69 Gepost op: 24 November 2008, 14:25:11 »


Alhoewel er groeperingen in onze samenleving die vinden dat elke vorm van dierenhouden barbaars is. Gek genoeg maken diezelfde zich schuldig aan hetzelfde barbaars gedrag bij het opleggen van hun mening aan derden.... afvragend...

 Aan de andere kant is het ook enigszins arrogant van onze kant om die mensen te vertellen wat wel en niet mag, zeker voor Nederlanders, die tot een van de weinige bevolkingsgroepen behoren die daadwerkelijk een paar schildpaddensoorten tot uitsterven aan toe hebben opgegeten.
Dieren activisten zijn in mijn ogen zowieso hypocrieten als puntje bij paaltje komt gebruiken ze ook spullen die op dieren zijn getest enz enz dus beter kunnen die lui zich bezighouden met andere onderwerpen of zich echt aan hun standpunten houden.

Wanneer hebben Nederlanders schildpadden gegeten?
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #70 Gepost op: 24 November 2008, 14:36:40 »

Wat ik eigenlijk het liefst wil weten is van de voorstanders van beperkte wildvang, is waarom je terwijl je weet dat wilde populaties schade oplopen, toch zegt oke moet kunnen.

Gezien mensen vaak achter de feiten aanlopen omdat vooruitdenken wel vaak gedaan wordt maar niet naar geluisterd.
Ik zie het dan dat er dieren uit het wild worden gevangen bij ervaren houders/instanties worden ondergebracht en proberen mee te kweken om zo aan bijvoorbeeld de vraag te voldoen van andere houders/instanties. Elke nakweek scheeld in mijn ogen misschien wildvang(misschien erg optimistisch en niet realistisch).
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #71 Gepost op: 24 November 2008, 15:04:32 »

Nakweek scheeld zeker wildvang ben ik helemaal van overtuigd en groot voorsrtander van groentjes lachen

Ik denk dat Ferry doeld op dat er heel lang geleden door de Nederlandse zeevaart nogal wat schildpadden gegeten werden tijdens lange zeetochten.

Vindt het ook helemaal niet arrogant van het ''Westen"' om andere bevolgingsgroepen VOORTELICHTEN over dat je beter niet alle dieren kunt opeten uit het wild en dat de natuur geen voorraad kamer is waar eindelos uitgepakt kan worden.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #72 Gepost op: 24 November 2008, 15:06:14 »

Wat ik eigenlijk het liefst wil weten is van de voorstanders van beperkte wildvang, is waarom je terwijl je weet dat wilde populaties schade oplopen, toch zegt oke moet kunnen.

Ik denk dat je eerst het begrip "schade" moet definiëren.
Maar, om een maar voorbeeld te noemen.... Laten we Cyclemys dentata als voorbeeld nemen. Een soort, die, ondanks zijn subtiele schoonheid, niet erg populair is. Laten we aannemen dat er in heel Europa zo'n 50 tal echt geïnteresseerden zijn voor deze soort, en die willen allemaal een kweekkoppel. 100 dieren dus. Stel dat die 100 dieren in een bepaald gebied, ter grootte van de stad Amsterdam, weggevangen worden. 100 lijkt heel veel, maar is meestal op een normale, gezonde populatie nauwelijks van invloed. Dagelijks komen duizenden schildpadden om door predatie, dus als er eens een keertje iets meer dieren uit een populatie "verdwijnen" heeft dat niet zo snel schade tot gevolg. Anders wordt het verhaal wanneer er duizenden dieren worden verwijdert uit wilde populaties, elk jaar opnieuw. Dat heeft inderdaad gevolgen. Aan de andere kant moet ik zeggen dat sommige natuurrampen veel meer schade doen aan populaties dan het wegvangen voor de handel, en toch veert zo'n populatie vaak weer terug naar zijn oorspronkelijke omvang. Het kost alleen tijd en het probleem met ons mensen is is dat we alles gedurende ons eigen leven veranderd willen zien. knipoog

Ik denk dat Ferry doeld op dat er heel lang geleden door de Nederlandse zeevaart nogal wat schildpadden gegeten werden tijdens lange zeetochten.

Daar doelde ik op ja.
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #73 Gepost op: 24 November 2008, 15:25:29 »

Ja ik ben met je eens je zou eerst moeten kijken wat de schade is die wildvang aanricht.
Ik denk (door onderzoeksraporten Terrapene te lezen) dat deze veel groter is dan gedacht.
Boven op alle problemen die populaties al hebben zoals verkleining/versnippering/verdwijning leefgebied
toename van roofdieren door de mens, voedsel markt enzv is wildvang nog een extra slag.
Hierdoor worden steeds minder jongen volwassen sommige jaren blijken geen jongen te overleven binnen populaties, dan ook nog bv vrouwtjes in de voortplantingsfase (de meest kwetsbare groep) wegtehalen hebben enkele wildvang dieren 1of 2 al een groot effect op het voortbestaan van een populatie.
Veel populaties hebben het al moeilijk en hebben ingrijpen van mensen nodig bv headstarting laat staan dat er ook nog wildvangst hoewel beperkt zou toegestaan worden.

Schade ook van enkele weggevangen dieren is bij deze langzaam voortplantende dieren groot.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #74 Gepost op: 24 November 2008, 15:44:02 »

Je probeerd te indiceren hoeveel dieren er zijn in een bepaald gebied.
Zijn er weinig en met de huidige stand van zaken verwacht je dat binnen aanzienlijke tijd het er nog minder worden los van het wegvangen voor de hobby.
Je vangt een paar koppels. Hopelijk kweek je ermee en kan de nakweek worden terug gezet.
Dit alles in overleg en samenwerking met instanties en land van herkomst.
Wat Kurt al eerder zei is dat uitkomst in gevangenschap hoger kan zijn dan in het wild voor deze manier het een stuk gunstiger is.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
10 Mei 2024, 09:43:16

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 897
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 809
Totaal: 809
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.061 seconden met 27 queries.