SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Advies voor zieke Pardalis  (gelezen 37243 keer)
Nonnetje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20



« Antwoord #15 Gepost op: 13 Januari 2012, 10:59:27 »

Hallo, voor zover ik de situatie kan inschatten  op afstand hebben uw dieren herpes, binnengebracht door de kleine, die kleine ziet er op de foto inderdaad een import uit en heeft het overgezet op de grotere. Indien dit het geval is dan is er eigenlijk geen hoop, je gaat beide dieren verliezen. Ik hoop dat het anders mag uitdraaien maar ik vrees dat het de realitiet is, veel sterkte.

Dit is wel even heel erg schrikken verdriet en vreselijk nieuws.
Ik heb vandaag direct contact opgenomen met de faculteit Utrecht. Ze konden mij niet direct helpen en moet straks om 13.30 uur terug bellen.
Hopelijk kan ik direct die kant op komen en kunnen ze iets doen voor mijn Schillies. En dan maar hopen dat ze de reis overleven, want dat is toch wel weer 1,30 uur rijden.

Citaat
Zels als het herpes is (en het ziet er idd zo wel uit want beleg op de tong is wel vrij typisch) niet elke schildpad met herpes is ten dode opgeschreven. Je kan ze heel intensief behandelen met vochtterapie,  dwangvoederen, antivirale middelen, juiste ab (idd geen baytril beter engemycine of ceftasidime) en immuniteitsinducers. Zo heb ik er de laatste jaren toch al redelijk aantal doorgehaald. Maar mijn advies is idd wel, zo snel mogelijk naar een reptielenarts.

Laten we hopen dat ze er nog bovenop kunnen komen, ik heb er alles voor over om ze te redden. En als ze iid Herpes hebben zullen het hun leve lang zorgen kindjes blijven. Ik hoop dat ze mij daar straks bij de faculteit goed over kunnen informeren.

Citaat
is het niet zo dat dieren na een herpesbesmetting levenslang besmettelijk kunnen zijn voor andere dieren? m.a.w. altijd in quarantaine gehouden moeten worden?

Is dit echt zo??? Bestaat er gevaar voor mijn Baardjes, Papegaai, Kat etc?
Gelogd

0.1.0 Pelodiscus sinensis
0.1.0 Stigmochelys pardalis
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #16 Gepost op: 13 Januari 2012, 11:15:21 »


Is dit echt zo??? Bestaat er gevaar voor mijn Baardjes, Papegaai, Kat etc?


ja, heb nog wat bijgelezen: de schildpad moet altijd in quarantaine blijven zitten

maar: dat betekent niet dat alles en iedereen besmet kan worden. Virussen komen voor in verschillende stammen. Voor herpes betekent dat onder andere dat de variant die een mens kan hebben ongevaarlijk is voor de schildpad en omgekeerd. Het virus bij een schildpad kan dus niet overgedragen worden op mensen (en voor zover ik heb gelezen ook niet op zoogdieren en vogels). Over je baardagamen hoef je je eigenlijk ook niet zoveel zorgen te maken, want ik neem aan dat die toch nooit bij de schildpadden zullen gehuisvest worden. Het enige dat je zal moeten doen is goed letten op hygiëne: materiaal zoals voederbakjes die bij de schildpadden staan nooit bij de agamen plaatsen, je handen wassen telkens je iets hebt gedaan in de bak van de schildpadden, dat soort dingen.

Het herpesvirus is overdraagbaar via speeksel, voeding, voeder-en drinkbakjes en direct contact. Altijd hygiënische maatregelen toepassen dus als je contact hebt gehad met die dingen van je pardalissen. Als je dat goed opvolgt zijn je andere dieren veilig hoor.
Gelogd
Ward
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 151



« Antwoord #17 Gepost op: 13 Januari 2012, 11:26:43 »

maar dat ze het virus hebben wil toch niet per se zeggen dat het ooit uitbreekt? of vergis ik me daar in?
Gelogd

0.0.1 Testudo (Agrionemys) Horsfieldii
1.0.0 Testudo Hermanni Boettgeri
0.0.1 Centrochelys Sulcata
0.0.2 Stigmochelys Pardalis Babcocki
0.0.2 Chelonoidis Carbonaria
Nonnetje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20



« Antwoord #18 Gepost op: 13 Januari 2012, 11:28:04 »

Oke heel erg bedankt voor alle informatie.
De Baardjes staan in een hele andere ruimte en komen eigenlijk nooit in contact met de spullen van de Schillies. Het enige waar ik dan aan moet denken is om goed mijn handen te wassen. De papegaai staat wel in dezelfde ruimte, maar heeft ook eigenlijk helemaal geen contact met de Schillies of hun spullen, dus dat kan gelukkig geen kwaad.  

De schildpadden zitten op dit moment eigenlijk al in quarantaine, voordat ze deze bak in gingen heb ik die helemaal schoongemaakt en ontsmet. Het is er extra warm in onder de lamp en helemaal droog.

Iemand nog een tip over de faculteit maakt het nog uit of ik naar Utrecht of naar Merelbeke ga?
Het is beide ver rijden, Utrecht 1,5 uur en Merelbeke 3.15 uur, als ze eenmaal daar zijn maakt de reistijd niet meer zo uit. Mijn vriend woont in Tilburg dus vanuit daar is het beide is het een uur tot 1,5 uur rijden. Ik lees veel positieve berichten over Merelbeke en eigenlijk maar heel weinig over Utrecht.
  
Gelogd

0.1.0 Pelodiscus sinensis
0.1.0 Stigmochelys pardalis
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #19 Gepost op: 13 Januari 2012, 11:29:43 »

maar dat ze het virus hebben wil toch niet per se zeggen dat het ooit uitbreekt? of vergis ik me daar in?

in dit geval zijn de dieren al ziek, en zullen ze na eventuele genezing levenslang drager blijven

maar het kan inderdaad ook dat dieren drager zijn zonder ooit geïnfecteerd te worden.

dat is het verschil tussen infectie (ziek worden) en kolonisatie (dragerschap)
Gelogd
dadieter
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 112


« Antwoord #20 Gepost op: 13 Januari 2012, 11:30:14 »

idd, drager zijn wil niet zeggen dat het ooit uitbreekt. Heb hier bij mijn klanten heel veel schildpadden die drager zijn van herpes en die nog nooit snot hebben gehad. Bij die dieren is het belangrijk om optimale omgevingsomstandigheden te voorzien: goede lampen, verwarming, voeding...
En, herpesvirus voor schildpadden is niet overdraagbaar naar andere dieren als schildpadden (is per diersoort ander virus)
Gelogd
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #21 Gepost op: 13 Januari 2012, 11:32:55 »

Het is er extra warm in onder de lamp en helemaal droog.

  

het is aan te raden om:
-omgevingstemperatuur tussen 26 en 30 graden te zetten (als je merkt dat je dieren moeilijk ademen temperatuur een paar graden laten dalen)
-luchtvochtigheid +80%
Gelogd
Nonnetje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20



« Antwoord #22 Gepost op: 13 Januari 2012, 11:35:57 »

Het is er extra warm in onder de lamp en helemaal droog.

  

het is aan te raden om:
-omgevingstemperatuur tussen 26 en 30 graden te zetten (als je merkt dat je dieren moeilijk ademen temperatuur een paar graden laten dalen)
-luchtvochtigheid +80%

Oke wel vochtig dus??
In de bak zelf is het onder de lamp 40 graden en daaromheen tegen de 30 graden, dus dat is wel goed.
Gelogd

0.1.0 Pelodiscus sinensis
0.1.0 Stigmochelys pardalis
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #23 Gepost op: 13 Januari 2012, 11:46:38 »


Oke wel vochtig dus??
In de bak zelf is het onder de lamp 40 graden en daaromheen tegen de 30 graden, dus dat is wel goed.

ik ben geen reptielenarts, maar het komt wel terug in teksten over behandeling van herpes

verder zou ik voorlopig niks veranderen aan wat je doet tot je bij de reptielenarts bent geweest. vermoedelijk zal je wel één of ander geforceerd dieet moeten toepassen (vloeibare groenten), dit om de dieren te stabiliseren en de vochtbalans te herstellen zodat de kans op secundaire infecties verkleint.

maar best even afwachten dus en hou de moed erin hé, kan me voorstellen wat je voelt nu
Gelogd
Nonnetje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20



« Antwoord #24 Gepost op: 13 Januari 2012, 11:54:15 »

Citaat
maar best even afwachten dus en hou de moed erin hé, kan me voorstellen wat je voelt nu

Heel erg bedankt Johan,  probeer het heel hard om de moed erin te houden. Maar eerlijk gezegd begint die langzaam weg te zakken  verdriet.
Voel me behoorlijk ziek door alles, heel veel schuldgevoel en verdriet. Ik blijf maar hopen dat ze er boven op komen.
Gelogd

0.1.0 Pelodiscus sinensis
0.1.0 Stigmochelys pardalis
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #25 Gepost op: 13 Januari 2012, 12:03:02 »

Voel me behoorlijk ziek door alles, heel veel schuldgevoel en verdriet. Ik blijf maar hopen dat ze er boven op komen.

hopelijk kan je het schuldgevoel van je afzetten. Je hebt heel goede bedoelingen hoor en ik voel aan dat je veel om je dieren geeft. Het is heel jammer dat ze ziek geworden zijn maar ik ben er zeker van dat je vanaf nu nieuwe dieren altijd in afzondering gaat plaatsen. Je leert eruit bij en dat is erg belangrijk. Je vraagt om hulp, je luistert en je doet momenteel alles wat je kan zodat het toch goed afloopt. Meer kan niemand van je vragen.

probeer het vol te houden, ik weet dat het niet gemakkelijk is. je mag me altijd een pm sturen als je het lastig hebt, t kan goed doen om er eens alles uit te gooien

Gelogd
ruben
NBSV - ESF
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 381



WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 13 Januari 2012, 12:53:45 »

Pardalis mag je NOOIT Baytril geven  verdriet, elke reptielenarts hoort dit te weten, zelf heb ik in het verleden goede resultaten gehad met engemycine voor dergelijke problemen.

Mijn raad  (als het nog iets gaat uithalen)
Woon je in Nederland: maak een afspraak met Job Stumpel van De universiteit Utrecht dienst diergeneeskunde
Woon je in belgië: maak een afspraak met Tom Hellebuyck van De universiteit Merelbeke dienst diergeneeskunde

lees dit maar even: http://www.tortoisetrust.org/articles/baytril.html
Geld dit naar jouw mening alleen voor pardalis?
Ik heb namelijk deze week nog gemaild met iemand met zeer veel schildpadden ervaring ook wat medicatie betreft.
Hij zelf en ook op zijn werk wordt gewoon Baytril aan landschildpadden gegeven tot wel 2 weken dagelijks.
Natuurlijk hebben we het niet over de pardalis gehad en kan het goed zijn dat je dus alleen de pardalis bedoeld?

Fred,

in het artikel beschrijven ze dat het af te raden is om baytril te gebruiken voor I. elongata, I. travencorica, Chersina angulata, Geochelone elephantopus, Geochelone elegans, Geochelone pardalis.
over Testudo soorten wordt niet gesproken en heb ik ook geen ervaring mee. Pardalis weet ik van dieren die gestorven zijn door baytrill injecties.
persoonlijk gebruik ik enkel baytril voor waterschildpadden en Marbocyl of engymicine voor de landschildpadden. Uiteraard enkel indien echt nodig en in samenspraak met een erkende reptielenarts en natuurlijk ook afhankelijk van gediagnosticeerde ziektebeeld..

Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 13 Januari 2012, 17:26:16 »

Pardalis mag je NOOIT Baytril geven  verdriet, elke reptielenarts hoort dit te weten, zelf heb ik in het verleden goede resultaten gehad met engemycine voor dergelijke problemen.

Mijn raad  (als het nog iets gaat uithalen)
Woon je in Nederland: maak een afspraak met Job Stumpel van De universiteit Utrecht dienst diergeneeskunde
Woon je in belgië: maak een afspraak met Tom Hellebuyck van De universiteit Merelbeke dienst diergeneeskunde

lees dit maar even: http://www.tortoisetrust.org/articles/baytril.html
Geld dit naar jouw mening alleen voor pardalis?
Ik heb namelijk deze week nog gemaild met iemand met zeer veel schildpadden ervaring ook wat medicatie betreft.
Hij zelf en ook op zijn werk wordt gewoon Baytril aan landschildpadden gegeven tot wel 2 weken dagelijks.
Natuurlijk hebben we het niet over de pardalis gehad en kan het goed zijn dat je dus alleen de pardalis bedoeld?

Fred,

in het artikel beschrijven ze dat het af te raden is om baytril te gebruiken voor I. elongata, I. travencorica, Chersina angulata, Geochelone elephantopus, Geochelone elegans, Geochelone pardalis.
over Testudo soorten wordt niet gesproken en heb ik ook geen ervaring mee. Pardalis weet ik van dieren die gestorven zijn door baytrill injecties.
persoonlijk gebruik ik enkel baytril voor waterschildpadden en Marbocyl of engymicine voor de landschildpadden. Uiteraard enkel indien echt nodig en in samenspraak met een erkende reptielenarts en natuurlijk ook afhankelijk van gediagnosticeerde ziektebeeld..

Klopt, en het lijstje is nog langer,  Centrochelys sulcata in elk geval ook, ook bij Chelonoidis carbonaria werden reeds allergische reacties met spontane en langdurige hongerstaking gemeld die mogelijk zonder behandeling dodelijk kon zijn. ziehier bvb



Ze zijn nu al 1 week in merelbeke en ik heb net bericht gekregen dat ze er zeker nog 1 week moeten blijven. Volgende week uitslag van de herpestesten. Volgens hen hebben ze een alergiche reactie gemaakt op hun baytril waardoor ze niet meer aten en nu 9 weken later nog steeds niet. Maar zij dwangvoeren ze nu ook + leverondersteunende medicatie
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #28 Gepost op: 13 Januari 2012, 23:23:40 »

Fred,

in het artikel beschrijven ze dat het af te raden is om baytril te gebruiken voor I. elongata, I. travencorica, Chersina angulata, Geochelone elephantopus, Geochelone elegans, Geochelone pardalis.
over Testudo soorten wordt niet gesproken en heb ik ook geen ervaring mee. Pardalis weet ik van dieren die gestorven zijn door baytrill injecties.

Klopt, en het lijstje is nog langer,  Centrochelys sulcata in elk geval ook ...
Mijn sulcata's waren verkouden, het vrouwelijke dier at niet meer. De RA heeft ze beiden een injectie met Enrofloxoral gegeven, daarnaast moest ik na twee dagen gedurende 6 dagen 75 mgr Enrofloxoral in pilvorm geven. Ging prima met het mannelijke dier, in een andijvieblad vouwen hap-slik-weg, maar heel moeilijk met het vrouwelijke dier. Ze wilde niet eten, trok haar kop in en sloot de weg er naartoe af met haar poten. 5 dagen heftige strijd, het duurde 1/2 uur voordat de halve pil naar binnen was. Vandaag hapte ze de pil met een witlofblad weg... Ze was ook een stuk actiever dan dat ze de laatste 2 weken was.  cool zeg

Maar... de werkzamestof in Enrofloroxal is hetzelfde als de werkzame stof in Baytril, nl. Enrofloxacine.  nee... Ik moet het (eet)gedrag dus goed in de gaten houden...
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #29 Gepost op: 13 Januari 2012, 23:50:00 »

Fred,

in het artikel beschrijven ze dat het af te raden is om baytril te gebruiken voor I. elongata, I. travencorica, Chersina angulata, Geochelone elephantopus, Geochelone elegans, Geochelone pardalis.
over Testudo soorten wordt niet gesproken en heb ik ook geen ervaring mee. Pardalis weet ik van dieren die gestorven zijn door baytrill injecties.

Klopt, en het lijstje is nog langer,  Centrochelys sulcata in elk geval ook ...


Mijn sulcata's waren verkouden, het vrouwelijke dier at niet meer. De RA heeft ze beiden een injectie met Enrofloxoral gegeven, daarnaast moest ik na twee dagen gedurende 6 dagen 75 mgr Enrofloxoral in pilvorm geven. Ging prima met het mannelijke dier, in een andijvieblad vouwen hap-slik-weg, maar heel moeilijk met het vrouwelijke dier. Ze wilde niet eten, trok haar kop in en sloot de weg er naartoe af met haar poten. 5 dagen heftige strijd, het duurde 1/2 uur voordat de halve pil naar binnen was. Vandaag hapte ze de pil met een witlofblad weg... Ze was ook een stuk actiever dan dat ze de laatste 2 weken was.  cool zeg

Maar... de werkzamestof in Enrofloroxal is hetzelfde als de werkzame stof in Baytril, nl. Enrofloxacine.  nee... Ik moet het (eet)gedrag dus goed in de gaten houden...
cool zeg
ALtijd een opluchting als de behandeling aanslaat !
Het grote probleem bij antibiotica toediening is dat je eigenlijk bij velen voornamelijk de nier en leverfunctie wil weten deze twee organen zetten de antibiotica om.
Bij verminderde functie ervan zou je al snel toxische waardes kunnen krijgen na toediening.
Bijna elk medicijn heeft uiteraard bijwerking de een meer en sneller dan de ander afhankelijk van (over)dosering , klaring, wijze van toediening.
Het is en blijft een risico voor welk medicijn ook.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
3 Juni 2024, 00:30:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 426
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 425
Totaal: 425
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.053 seconden met 24 queries.