SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Landschildpad, eerst binnen daarna naar buiten?  (gelezen 20965 keer)
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Gepost op: 14 Mei 2007, 17:45:29 »

Is dit mogelijk??

Dus eerst 3 jaar binnen geleefd te hebben en daarna gewoon buiten in de achtertuin...?

dit antwoord kreeg ik al:
Afhankelijk van de soort die je gekozen hebt, maar bij europese soorten zou ik niet weten waarom niet.

Maarja... wat zijn europese soorten en welke soorten kunnen nog meer? (ik wil geen hele grote, niet groter dan 20 cm)

En hoe moet ik dat voor me zien bij landschildpadden? Niet wat je wel eens ziet een vijver met stenen eromheen, want dta is meer voor de water schildpad toch? Heeft iemand landschildpadden buiten en daar foto's van (van het verblijf)

Kan iemand mij hiermee helpen dus:
1) kunnen landschildpadden naar 3 jaar binnen gezeten te hebben naar buiten (hebben ze buiten lampen nodig??)
2) de winter kunnen ze ook buiten blijven (hebben ze extra lampen nodig dan?)
3) met welke soorten kan dit? (niet groter wordend dan 20cm, en met meerdere samen kunnen) (foto's van het schildpadsoort/site waar foto's te zien zijn)
4) een vijver idee is bij landschildpadden dus niet aan de orde?
5)heeft iemand foto's van een buiten verblijf voor landschildpadden...

Veel vragen maar ik ben ook vrij nieuw in het wereldje, en wil er zo veel mogelijk over weten voordat ik een schildpad in huis neem
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
gileman
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 376



« Antwoord #1 Gepost op: 14 Mei 2007, 18:44:08 »

mijn grieken zitten buiten. de oudsten(50 jaar en 13 jaar) overwinteren zelfs buiten, weliswaar onder toezicht. ze zijn dit gewoon en heb er nog nooit problemen mee gehad. mijn 2 andere grieken + 1 moor zitten in een "ren" van 8m², overdekt met een net tegen katten en vogels, met een schildpaddenhuis(die te verkrijgen is in reptielenzaken) met daarin een thermostaat die de warmte in het huis regelt. buiten heb ik aan zand-gras-steen gedeelte met eetbare en andere planten(zoals esdoorn soorten). deze schildpadden houden de winterslaap NIET BUITEN, maar binnen. bij regen, koude of wind gaan de schildpadden vanzelf naar binnen. ik heb nog meer 1 keer een zieke schildpad gehad door buiten in de ren te zitten en dat was toen we ze net hadden.(lichte verkoudheid, makkelijk te verhelpen)

dit is het schildpaddenhuis:




we gebruiken als omheining hoge paaltjes(die ook 30 cm in de grond zijn gegraven)




zo zag hij er 1 jaar geleden uit. intussen is het al verbeterd.




ik zal binnenkort nieuwe foto's maken en ze posten.
Gelogd
drika
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1047


« Antwoord #2 Gepost op: 14 Mei 2007, 19:06:18 »

[


5)heeft iemand foto's van een buiten verblijf voor landschildpadden...

Veel vragen maar ik ben ook vrij nieuw in het wereldje, en wil er zo veel mogelijk over weten voordat ik een schildpad in huis neem
[/quote]

als je kijkt bij foto,s plaatsen zie je  verschillende buitenverblijven. Knipoog
Gelogd
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #3 Gepost op: 14 Mei 2007, 20:24:31 »

mijn 2 andere grieken + 1 moor zitten in een "ren" van 8m², overdekt met een net tegen katten en vogels, met een schildpaddenhuis(die te verkrijgen is in reptielenzaken) met daarin een thermostaat die de warmte in het huis regelt. buiten heb ik aan zand-gras-steen gedeelte met eetbare en andere planten(zoals esdoorn soorten). deze schildpadden houden de winterslaap NIET BUITEN, maar binnen. bij regen, koude of wind gaan de schildpadden vanzelf naar binnen. ik heb nog meer 1 keer een zieke schildpad gehad door buiten in de ren te zitten en dat was toen we ze net hadden.(lichte verkoudheid, makkelijk te verhelpen)


je zegt ze overwinteren binnen, en is binnen in het schilpadhuis dat buiten in het verblijf staat of haal je ze dan naar binnen (in huis)

en wat voor schildpadjes zijn dat?? liefde voor...
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 14 Mei 2007, 20:49:52 »

De meeste soorten landschildpadden die buiten kunnen gehouden worden(soortafhankelijk) gaan/moeten in winterslaap.
Het overwinteren (winterslaap) gebeurd doorgaans in een koelkast of in de kelder : zie subforum winterslaap. Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #5 Gepost op: 14 Mei 2007, 21:04:30 »

De meeste soorten landschildpadden die buiten kunnen gehouden worden(soortafhankelijk) gaan/moeten in winterslaap.
Het overwinteren (winterslaap) gebeurd doorgaans in een koelkast of in de kelder : zie subforum winterslaap. Knipoog

Maar het is niet dat ze zich gewoon in het buitenverblijf ingraven?? daar wordt het toch ook behoorlijk koud zo tegen de winter aan...
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 14 Mei 2007, 21:04:46 »

Citaat
1) kunnen landschildpadden naar 3 jaar binnen gezeten te hebben naar buiten (hebben ze buiten lampen nodig??)
Dit levert doorgaans geen probleem op voor europese soorten
Citaat
2) de winter kunnen ze ook buiten blijven (hebben ze extra lampen nodig dan?)
Nee, in de winter gaat het dier in winterslaap, dit kan in een koelkast of een kelder.
Citaat
3) met welke soorten kan dit? (niet groter wordend dan 20cm, en met meerdere samen kunnen) (foto's van het schildpadsoort/site waar foto's te zien zijn)
Testudo hercegovinensis en Testudo horsfieldii worden doorgaans niet groter dan 20cm
Testudo horsfieldii is iets moeilijker houdbaar omdat de dieren niet tegen hoge luchtvochtigheid kunnen, wat in Belgie en Nederland weleens problemen kan opleveren.
Citaat
4) een vijver idee is bij landschildpadden dus niet aan de orde?
Een badplaats in de vorm van een vogeldrinkplaats of ondiepe schaal volstaat voor landschildpadden
Citaat
5)heeft iemand foto's van een buiten verblijf voor landschildpadden...
Bovenaan het forum (onder de banner) staat :ZOEK ,typ in het openveld links het woord huisvesting in en klik daarna op zoek, het forum zal voor je op zoek gaan Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #7 Gepost op: 14 Mei 2007, 21:13:46 »

Citaat
1) kunnen landschildpadden naar 3 jaar binnen gezeten te hebben naar buiten (hebben ze buiten lampen nodig??)
Dit levert doorgaans geen probleem op voor europese soorten
OKe... een hermanni is een griek, en valt dan niet onder de europese?

Citaat
2) de winter kunnen ze ook buiten blijven (hebben ze extra lampen nodig dan?)
Nee, in de winter gaat het dier in winterslaap, dit kan in een koelkast of een kelder.
Ik las dit inderdaad, tot mijn grote verbazing  smile surprise
*weer wat geleerd  cool *


Citaat
3) met welke soorten kan dit? (niet groter wordend dan 20cm, en met meerdere samen kunnen) (foto's van het schildpadsoort/site waar foto's te zien zijn)
Testudo hercegovinensis en Testudo horsfieldii worden doorgaans niet groter dan 20cm
Testudo horsfieldii is iets moeilijker houdbaar omdat de dieren niet tegen hoge luchtvochtigheid kunnen, wat in Belgie en Nederland weleens problemen kan opleveren.
*ik ga even plaatjes bij deze opzoeken... ik heb deze site""gekregen" maar hier staan volgens mij niet alle landschildpadden op toch? dit soort dat jij nu zegt staat er ook niet...: http://www.trionyx.nl/layout/frames.htm?biblio/BIBLIO.HTM

Citaat
4) een vijver idee is bij landschildpadden dus niet aan de orde?
Een badplaats in de vorm van een vogeldrinkplaats of ondiepe schaal volstaat voor landschildpadden
ok

Citaat
5)heeft iemand foto's van een buiten verblijf voor landschildpadden...
Bovenaan het forum (onder de banner) staat :ZOEK ,typ in het openveld links het woord huisvesting in en klik daarna op zoek, het forum zal voor je op zoek gaan Knipoog
Jaaa daar kwam ik vanmiddag al achter, ik zit al een aantal uur te spitten door alle topics  schaterlach

Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
Arnaud
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 14 Mei 2007, 21:17:51 »

Voor Testudo hermanni hercegovinensis (dalmatische landschildpad)

zie hier :

http://schildpaddennet.superfora.nl/smf/index.php?board=79.0
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 14 Mei 2007, 21:18:52 »

Testudo hercegovinensis genoeg hoor op het forum:
ZIE HIER  Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Arnaud
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 14 Mei 2007, 21:22:28 »

Voor Testudo hermanni hercegovinensis (dalmatische landschildpad)

zie hier :

http://schildpaddennet.superfora.nl/smf/index.php?board=79.0

Testudo hercegovinensis genoeg hoor op het forum:
ZIE HIER  Knipoog

Ach dan maar dubbel op maar het komt op hetzelfde neer. Wat zijn wij toch hulpvaardig Kurt......bijna twee zielen 1 gedachte knipoog vrede
Gelogd
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #11 Gepost op: 14 Mei 2007, 21:29:26 »

Alle soorten, alle pllatjes die ik heb gezien alles zit nu door elkaar  schaterlach

Maar de hermanni (daar zijn 3 soorten van als ik goed begrepen heb) met die kan ik doen wat ik wil?
(meerdere bij elkaar, want arnaud jij hebt er wel veel bij elkaar, maar schildpadden waren toch solidair en konden moeilijk samen?  afvragend of zit ik nu weer verkeerd te denken)

hermanni's kunnen dus na 3 jaar binnen gezeten te hebben naar buiten?

en hermanni's worden niet veel groter dan 20cm?

Als het alle maal ja is dan scheelt dat weer... dan kan ik me beperken tot het info zoeken van deze 3 soorten... want alles zit nu door elkaar, ik heb ook het gevoel dat ik dingen dubbel aan het vragen ben en dat ik een beetje teveel vraag verlegen

gr tamara
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 14 Mei 2007, 21:42:20 »

Alle soorten, alle pllatjes die ik heb gezien alles zit nu door elkaar  schaterlach

Maar de hermanni (daar zijn 3 soorten van als ik goed begrepen heb) met die kan ik doen wat ik wil?
(meerdere bij elkaar, want arnaud jij hebt er wel veel bij elkaar, maar schildpadden waren toch solidair en konden moeilijk samen?  afvragend of zit ik nu weer verkeerd te denken)

hermanni's kunnen dus na 3 jaar binnen gezeten te hebben naar buiten?

en hermanni's worden niet veel groter dan 20cm?

Als het alle maal ja is dan scheelt dat weer... dan kan ik me beperken tot het info zoeken van deze 3 soorten... want alles zit nu door elkaar, ik heb ook het gevoel dat ik dingen dubbel aan het vragen ben en dat ik een beetje teveel vraag verlegen

gr tamara
Een schildpad is een solitair dier, MAG dus perfect alleen leven, maar de meeste landschildpadden kan je integenstelling tot waterschildpadden in groep houden.
Beter is over Testudo's te spreken ipv hermanni's.
De meest in beschermd milieu voorkomende soorten zijn Testudo boettgeri, Testudo hermanni en Testudo hercegovinensis.
Enkel hercegovinensis word niet groter dan 20 cm
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
gileman
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 376



« Antwoord #13 Gepost op: 14 Mei 2007, 22:04:30 »

mijn 2 andere grieken + 1 moor zitten in een "ren" van 8m², overdekt met een net tegen katten en vogels, met een schildpaddenhuis(die te verkrijgen is in reptielenzaken) met daarin een thermostaat die de warmte in het huis regelt. buiten heb ik aan zand-gras-steen gedeelte met eetbare en andere planten(zoals esdoorn soorten). deze schildpadden houden de winterslaap NIET BUITEN, maar binnen. bij regen, koude of wind gaan de schildpadden vanzelf naar binnen. ik heb nog meer 1 keer een zieke schildpad gehad door buiten in de ren te zitten en dat was toen we ze net hadden.(lichte verkoudheid, makkelijk te verhelpen)


je zegt ze overwinteren binnen, en is binnen in het schilpadhuis dat buiten in het verblijf staat of haal je ze dan naar binnen (in huis)

en wat voor schildpadjes zijn dat?? liefde voor...

neen, dat huis blijft altijd staan. ze overwinteren in een aparte bak binnen in de kelder. het zijn grieken die toen 2 jaar oud waren.
Gelogd
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #14 Gepost op: 15 Mei 2007, 10:01:02 »

oke, even alles op een rijtje...

@gilleman: griekjes, dus dat zijn de Testudo (andere benaming maar het is hetzelfde toch?)

Citaat
De meest in beschermd milieu voorkomende soorten zijn Testudo boettgeri, Testudo hermanni en Testudo hercegovinensis.
Enkel hercegovinensis word niet groter dan 20 cm

ow oke... ik had begrepen dat de hermanni hermanni niet groter werden dan 20 cm, (of was het nou dat het vrouwtje wel groter werd maar het mannetje niet? ) en bij de hercegovinensis zijn zeker beide geslachten niet groter dan 20cm (?)

en de boettgeri en de hercegovinensis zijn helemaal hetzelfde qua uiterlijk alleen is de hercegovinensis kleiner.... en de hermanni hermanni wat is daar het verschil dan met de hercegovinsis mee? Ook alleen grootte? of ook uiterlijk? karakter? leefomstandigheden?
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18 Mei 2024, 06:37:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 933
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 781
Totaal: 781
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.038 seconden met 25 queries.