SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Huisvestingsrichtlijnen  (gelezen 12774 keer)
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Gepost op: 19 November 2010, 13:31:40 »

Ik vind alle bakken mooi en natuurlijk ogend ingericht, je hebt mooie dieren!  cool zeg Grappig om te zien dat je cakeblikken gebruikt als 'uv-lichtbakken'. Toch?!

Ik heb wel vraagtekens bij de afmetingen van een paar bakken; terrarium 1 en 3 van de kleinmanni's en de bak van de volwassen Pyxis-en lijken me aan de kleine kant...
 
Ik zou trouwens de stenen die de duivengrit begrenzen wat minder hoog laten uitsteken of meer bodembedekking gebruiken; waarschijnlijk zullen de dieren, zeker omdat sommige bakken niet heel groot zijn, veel over deze randen heenlopen. Dat zal uiteindelijk, doordat hun plastron steeds over de stenen rand schraapt (dat zie je bij twee foto's van terrarium 1 van de kleinmanni's gebeuren), het schild mogelijk snel beschadigen.

« Laatste verandering: 21 November 2010, 12:29:34 door kurtlippens » Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #1 Gepost op: 19 November 2010, 15:25:39 »

Ik vind alle bakken mooi en natuurlijk ogend ingericht, je hebt mooie dieren!  cool zeg Grappig om te zien dat je cakeblikken gebruikt als 'uv-lichtbakken'. Toch?!

Ik heb wel vraagtekens bij de afmetingen van een paar bakken; terrarium 1 en 3 van de kleinmanni's en de bak van de volwassen Pyxis-en lijken me aan de kleine kant...
 
Ik zou trouwens de stenen die de duivengrit begrenzen wat minder hoog laten uitsteken of meer bodembedekking gebruiken; waarschijnlijk zullen de dieren, zeker omdat sommige bakken niet heel groot zijn, veel over deze randen heenlopen. Dat zal uiteindelijk, doordat hun plastron steeds over de stenen rand schraapt (dat zie je bij twee foto's van terrarium 1 van de kleinmanni's gebeuren), het schild mogelijk snel beschadigen.



Zijn inderdaad cakeblikken, was een tip van Frans van reptilenlampen.nl (mag toch vermeld worden hoop ik). 

Pyxis zaten origineel in de bak van de Geochelone elegans, maar gebruikte maar 1/3 van de bak. Zijn nu duidelijk wel actiever dan voorheen. 
De terrarium van de Kleinmanni in bak drie heeft dezelfde afmeting als die van de Pyxis, zijnde 90 diep en 90 breed.  Terrarium  1  (1m op 50 cm)is oorspronkelijk gemaakt om ergens tussen te passen.  Is de bedoeling dat van terrarium 1 en 2 koppels worden gemaakt in de toekomst.  En dan worden er nieuwe grotere bakken gemaakt.  Oppervlakte van terrarium 3 is trouwens groter dan van terrarium 2(1 m20 op 50).

Ben net gaan nakijken, denk dat de foto ook wat bedriegt.  Bakken staan hoger dan mezelf, en foto's zijn van onder naar boven genomen. En ik kan er geen stukske afdoen, maar wordt rekening mee gehouden.  Nu zakt de bodembedekking nog een beetje, maar wordt zeker tijdig aangevuld.  Mijn ervaring zegt ook dat dat zo mooi niet blijft liggen en dat ge na nen tijd achter de stenen moet zoeken.
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #2 Gepost op: 20 November 2010, 12:17:21 »

Pyxis zaten origineel in de bak van de Geochelone elegans, maar gebruikte maar 1/3 van de bak. Zijn nu duidelijk wel actiever dan voorheen.  
De terrarium van de Kleinmanni in bak drie heeft dezelfde afmeting als die van de Pyxis, zijnde 90 diep en 90 breed.  Terrarium  1  (1m op 50 cm)is oorspronkelijk gemaakt om ergens tussen te passen.  Is de bedoeling dat van terrarium 1 en 2 koppels worden gemaakt in de toekomst.  En dan worden er nieuwe grotere bakken gemaakt.  Oppervlakte van terrarium 3 is trouwens groter dan van terrarium 2(1 m20 op 50).
Ik vind 0.81 m2 voor 3 Pyxis-en wel érg klein. 0.5 m2, 0.6 m2 en o.81 m2 voor 2 kleinmanni's (ik zie in alle bakken 2 dieren) vind ik ook weinig. Doordat er rdelijk veel in staat (is wél mooi/natuurgetrouw, daar wil ik niets aan af doen) kunnen de dieren weinig lopen en komen ze elkaar veel tegen. Ik vind de 'tussenbak' van bijna 0.50 m2 waar mijn griek (weegt iets meer dan 300 gram) 3 maanden per jaar inzit al klein. Laat staan dat in verhouding 2 dieren het hele jaar op zo'n oppervlakte zouden zitten...

Ik denk dat je de stenen rand in de bak niet kan vergelijken met een natuurlijke omgeving. Als er stenen liggen waar de dieren op en af kunnen stappen is het geen probleem in mijn optiek; de plastrons zullen dan de steen niet raken maar als het ware boven de steen zweven. In dit geval moeten de dieren over een rand heen; als hun voorpoten over deze rand zijn, komt het plastron op de rand. Doordat de dieren doorlopen totdat de achterpoten bij de rand komen, schraapt het plastron over de stenen rand. Zie de eerste foto die ik eerder benoemde, daar is het goed op te zien. Dat is, zeker omdat de bak klein is en de dieren regelmatig deze 'hindernis' zullen nemen niet te vergelijken met een natuurlijke omgeving. Bedenk wat er gebeurt als je met een nagel van een vinger meerdere keren per dag langs een steen schuurt. Ik denk dat het er uiteindelijk uit gaat zien zoals de zijkanten van de carapaxen van de sulcata's van Blijdorp waar onlangs foto's van gepost werden...
« Laatste verandering: 20 November 2010, 12:27:21 door Sulcatatata » Gelogd
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #3 Gepost op: 20 November 2010, 12:36:29 »

Doordat er rdelijk veel in staat (is wél mooi/natuurgetrouw, daar wil ik niets aan af doen) kunnen de dieren weinig lopen en komen ze elkaar veel tegen.  

Klopt beslist niet,hoe meer beplanting e.d. = hoe meer schuilgelegenheden . Verschillende soorten hebben ook verschillende "mobiliteit" . T.boettgeri vergelijjken met Pyxis heeft weinig zin want de laatsten zijn een stuk "rustiger" van aard . Veel schuilgelegenheid komt Pyxis beslist ten goede omdat ze zo minder storing ondervinden van wat buiten de bak gebeurd.
Theorie is mooi maar vaak gaat ervaring uit praktijk de àndere,en juistere kant op !

Wat het zogenaamde "stenenprobleem" betreft ...in hun oorspronkelijk biotoop liggen die ook en moeten ze wel's over zwaardere hindernissen ; gezonde schildpadden slepen beslist niet met hun buik over de grond...
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #4 Gepost op: 20 November 2010, 13:00:25 »

Klopt beslist niet,hoe meer beplanting e.d. = hoe meer schuilgelegenheden . Verschillende soorten hebben ook verschillende "mobiliteit" . T.boettgeri vergelijjken met Pyxis heeft weinig zin want de laatsten zijn een stuk "rustiger" van aard . Veel schuilgelegenheid komt Pyxis beslist ten goede omdat ze zo minder storing ondervinden van wat buiten de bak gebeurd.
Wat het zogenaamde "stenenprobleem" betreft ...in hun oorspronkelijk biotoop liggen die ook en moeten ze wel's over zwaardere hindernissen ; gezonde schildpadden slepen beslist niet met hun buik over de grond...
Is wel een leuke discussie.
Allereerst schrijf je niets over kleinmanni's, w.s. gaat de vergelijking volgens jou daar wel/beter op?
Natuurlijk zijn schuilmogelijkheden noodzakelijk, ik beweer niet dat dat niet zo zou zijn. Ik beweer wel dat de dieren meer bewegingsruimte nodig hebben, Pyxis of niet. Ik zie de dieren op de foto rondlopen, je ziet dat ze dan eigenlijk niet om elkaar heen kunnen... Ik heb helaas geen huisvestingsrichtlijn voor deze soort gevonden, maar als je de algemeen gehanteerde richtlijn gebruikt, is het oppervlakte wel degelijk te klein...
Vind jij deze oppervlaktes voor 2 respectivelijk 3 dieren wel ruim (genoeg) dan?  afvragend...

Ik denk dat je mijn stenenverhaal niet goed hebt begrepen/gelezen Nico; het gaat me niet om het nemen van hindernissen, maar over de soort hindernissen en hoe vaak ze die moeten nemen!
« Laatste verandering: 20 November 2010, 13:14:32 door Sulcatatata » Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 20 November 2010, 13:34:59 »

De bak voor de drie Pyxis (enige volwassen dieren die je kan polsen aan de richtlijnen) voldoen in elk geval aan de door de dierentuinencommissie vastgelegde huisvestingsnormen voor dierentuinen :
http://www.afsca.be/sp/pa-sa/doc/leg-vet/2003-04-07_DV_MB.pdf
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #6 Gepost op: 20 November 2010, 14:41:33 »

Is hier ooit een ander document gepost, waarin je kon berekenen aan de grootte van de dieren hoe groot je terrarium moest zijn.  Is allemaal nagerekend geweest voor dieren werden verplaatst.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 20 November 2010, 14:47:42 »

Is hier ooit een ander document gepost, waarin je kon berekenen aan de grootte van de dieren hoe groot je terrarium moest zijn.  Is allemaal nagerekend geweest voor dieren werden verplaatst.
Dit bedoel je denk ik.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #8 Gepost op: 20 November 2010, 15:42:38 »

Weldegelijk is het zo dat gezonde landschildpadden niet slepen met buikschild over stenen, heel anders dan de waterschildpadden die wel slepen en waarbij je meer voor stenen en scherpte moet uitkijken,
Het hele verhaal van ruimte heb ik volste vertrouwen in Ands haar eigen ervaring en beoordelingsvermogen,
vergeet niet dat deze vrouw een pionier is op gebied van verzorging en kweek met de Pyxis en andere mooie soorten
dit hierdoor uitstekend zelf kan bepalen, en altijd heel zorgvuldig met haar dieren omgaat.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #9 Gepost op: 20 November 2010, 17:36:47 »

Is hier ooit een ander document gepost, waarin je kon berekenen aan de grootte van de dieren hoe groot je terrarium moest zijn.  Is allemaal nagerekend geweest voor dieren werden verplaatst.
Dit bedoel je denk ik.
Dat was het maar dan in een pdf file.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #10 Gepost op: 20 November 2010, 17:40:31 »

je ziet dat ze dan eigenlijk niet om elkaar heen kunnen...
Dieren zaten welgeteld twee minuten in hun nieuwe onderkomen, ware heel actief alles aan het inspecteren.  Het enige moment dat ze anders hier samen actief zijn is wanneer het etenstijd is.  Is ook een weinig actieve soort.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 20 November 2010, 17:47:40 »

Is hier ooit een ander document gepost, waarin je kon berekenen aan de grootte van de dieren hoe groot je terrarium moest zijn.  Is allemaal nagerekend geweest voor dieren werden verplaatst.
Dit bedoel je denk ik.
Dat was het maar dan in een pdf file.
Er staat een link naar de pdf file  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #12 Gepost op: 20 November 2010, 17:52:51 »

Is hier ooit een ander document gepost, waarin je kon berekenen aan de grootte van de dieren hoe groot je terrarium moest zijn.  Is allemaal nagerekend geweest voor dieren werden verplaatst.
Dit bedoel je denk ik.
Dat was het maar dan in een pdf file.
Er staat een link naar de pdf file  knipoog
Oeps te snel gelezen, mijn excuses.  Maar is inderdaad daar op gebaseerd.
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #13 Gepost op: 20 November 2010, 23:05:16 »

Allereerst wil ik vermelden dat ik An niet ken en aan de hand van foto's, posts etc. zeker niet aan haar kundigheid wil twijfelen,  bloemlief . Ik wil haar niet 'afschieten' maar de discussie is wat mij betreft nog niet klaar, ik wil toch nog even terugkomen of het formatenverhaal...


De bak voor de drie Pyxis (enige volwassen dieren die je kan polsen aan de richtlijnen) voldoen in elk geval aan de door de dierentuinencommissie vastgelegde huisvestingsnormen voor dierentuinen :
http://www.afsca.be/sp/pa-sa/doc/leg-vet/2003-04-07_DV_MB.pdf

Als je deze file goed leest, staat er dat het niet uitmaakt of het om volwassen of jonge/halfwas dieren gaat. Zodra de dieren zonder moeder kunnen moeten ze apart geteld worden. Er staat (citaat) 'jonge dieren bij het moederdier worden niet als afzonderlijke individuen geteld gedurende de periode dat de
jongen normaal bij de moeder blijven'. Schildpadden hebben na de eileg geen moeder nodig, het verhaal gaat dus ook voor de (halfwas) kleinmanni's op.

Voor de Pyxis-en is dit volgens het pdf-file net voldoende, maar dan hebben we het ook wel over minimumeisen voor dierentuinen...  afvragend... Ik weet niet wat de plastronlengte is van jouw Pyxis-en, maar die mag volgens de andere genoemde berekening van het grootste dier niet groter zijn dan 9 cm, en dan nog heeft de Pyxisbak een minimummaat. Volgens de EFS-richtlijn (toch een richtlijn gevonden) is het wel degelijk een te kleine ruimte, hij zou 1-1.5 m2 moeten zijn; http://www.studbooks.eu/houdbaarheid/Pyxis_arachnoides1.pdf .  knipoog

De kleinmanni's, waarvan niemand wat over de huisvestingsafmeting zegt, zouden volgens het pdf-file op 1 m2 (en niet op 0.5, 0.6 resp. 0.8 m2) gehouden moeten worden. Volgens de nbsv zouden twee dieren zelfs op 1.5 m2 gehouden moeten worden. http://www.trionyx.be/index.php?option=com_content&view=article&id=114&Itemid=149

Volgens de genoemde pdf-files zijn de terraria minimaal/te klein, maar volgens de richtlijnen van de organisaties die wij als schildpaddenliefhebbers eigenlijk zouden moeten volgen, zijn ze sowieso te klein. En ik snap niet echt waarom dat er bij sommigen ingewreven wordt en nu niet...

Ik wil de dieren in ieder geval graag meer dan het minimale bieden, vandaar dat ik in eerste instantie een opmerking over het formaat plaatste...

Over dat stenenverhaal wil ik, ter verduidelijking, nogmaals een voorbeeld geven. Als je over een bruggetje loopt van 1,20 m hoog en 2 meter lang dan raakt je kruis het bruggetje niet. Als je over een dwarsliggende paal van 1.2 m hoog stapt wel. In beide gevallen heb je een hoogte van 1.20 m 'overwonnen'. Éénmaal per dag over een dwarsliggende paal stappen kan mijn kruis w.s. wel aan, maar bij 10 keer per dag gaat het pijn doen en gaan er dingen beschadigen. In dit geval stappen de schildpadden als het ware over een dwarsliggende paal. Plastischer en duidelijker kan ik het, naast dat wat ik eerder schreef, niet maken.
« Laatste verandering: 20 November 2010, 23:35:20 door Sulcatatata » Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #14 Gepost op: 21 November 2010, 09:05:54 »

Alle huisvestings richtlijnen zijn voor dierentuinen en zijn adviezen aan de particulieren heb ik mij laten vertellen door iemand die mede verantwoordelijk is voor opstellen ervan.
Deze eisen zijn voor dierentuinen ruimer opgesteld dan de adviezen voor particulieren meer ter voorkoming van dieren houden in een plastic curverbakjes.

Citaat
Volgens de genoemde pdf-files zijn de terraria minimaal/te klein, maar volgens de richtlijnen van de organisaties die wij als schildpaddenliefhebbers eigenlijk zouden moeten volgen, zijn ze sowieso te klein. En ik snap niet echt waarom dat er bij sommigen ingewreven wordt en nu niet...

Wanneer wordt het erin gewreven ?

Als je kijkt naar de andere huisvestings richtlijnen van bijvoorbeeld Geochelone elegans, Indotestudo forsteni in vergelijking met richtlijnen van Testudo kleinmanni en Pyxis arachnoides valt mij gelijk iets op terwijl de laatste twee genoemde de helft kleiner zijn.
Goed of fout?

Citaat
Ik wil de dieren in ieder geval graag meer dan het minimale bieden, vandaar dat ik in eerste instantie een opmerking over het formaat plaatste...
Dat wil denk ik iedere fanatieke hobbiest maar de ene soort is de andere niet en is sterk afhankelijk van activiteit en grote van het dier en daarbij hun gedrag.

Allemaal goed de minimum eisen en snap heel goed nut ervan maar zolang de dieren niet tegen wanden aan lopen of tekenen van stress vertonen is het toch goed of ze net boven of onder de advies richtlijnen gehuisvest worden ?
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
15 Mei 2024, 00:31:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 1059
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 1005
Totaal: 1005
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.066 seconden met 25 queries.