SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Herpetofauna Adviesraad  (gelezen 13909 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 2 November 2009, 19:14:51 »

Nou, eerste vraag:

Deze adviesraad is bedoeld om hobbyisten, winkeliers en instanties van adviezen te voorzien evenals het beantwoorden van vragen van deze partijen, zonder de versnippering die we vaak op het internet tegenkomen.

Waar slaat dit op Huh?
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #16 Gepost op: 2 November 2009, 19:43:12 »

Nou, eerste vraag:

Deze adviesraad is bedoeld om hobbyisten, winkeliers en instanties van adviezen te voorzien evenals het beantwoorden van vragen van deze partijen, zonder de versnippering die we vaak op het internet tegenkomen.

Waar slaat dit op Huh?

Heel eenvoudig.

De adviesraad moet adviseren welke richtlijnen omtrent het houden van dieren gebruikt moeten worden, heb ik het makkelijk.

Er is in Nederland en België maar één instantie die de juiste richtlijnen uitgeeft omtrent schildpadden en dat is de NBSV.

Als lid van de adviesraad adviseer ik dan ook iedereen om die te gebruiken.

Zo voorkom ik dat er meerdere huisvestingsrichtlijnen omtrent schildpadden gaan rondzwerven dus dat betekent een stukje minder versnippering.

Andere dingen waar ik over zou moeten adviseren zet ik eerst ter discussie op het één of ander forum, komt er vanzelf een goed advies uitrollen, denk daarbij aan een discussie zoals die omtrent het verwarmen van het water bij waterschildpadden.

Op die wijze kan ik adviezen uitbrengen vanuit de hobby die gebaseerd zijn op de werkelijkheid en geen natte vingerwerk en wat gesteund wordt door medehobbyisten, wat een verdere versnippering van adviezen dan ook tegen worden gegaan.
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #17 Gepost op: 2 November 2009, 19:46:53 »

Even opgezocht, de stichter blijkt de zaakvoeder te zijn van reptielenzaak "kameleon" 
Die hier ook is geregistreerd en naar voor kwam in dit topic:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,1869.0.html



belachelijk zo een raad , ik ken wel enkele personen in de raad die " mischien " wel capabel zijn .
maar ik vind het persoonlijk te algemeen
landschildpadden ; algehele raad , dat wil dus zeggen dat iedereen in die raad zit verstand heeft van schildpadden lol , goed bezig .

Staat er inderdaad dom maar betekent eigenlijk dat die zetels nog ingevuld moeten worden.

Citaat
naar de dierenzaak toe , je zal op een andere manier geld moeten verdienen , de zoveelste stichting die eigelijk na enkele maanden stopt !

Wat het stoppen betreft , de stichting is al meer dan een jaar actief.
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #18 Gepost op: 2 November 2009, 19:58:06 »

Even daar waar ze al mee actief zijn (geweest).

PROJECTEN

1) CONSERVATIE VAN DE BLAUWE NEUSHOORNLEGUANEN OP GRAND CAYMAN ( CYCLURA NUBILA LEWISI)
Dit project ondersteund het behoudt van blauwe leguanen en hun leefgebied, doet tevens ook onderzoek naar gedrag. Blauwe leguanen zijn een van de meest bedreigde reptielen ter wereld met een geschatte populatie van 55 stuks. Dit project is opgestart door the blue iguana recovery program en wordt gesteund door het IRCF.

2) CONSERVATIE VAN DE GAVIAAL IN INDIA ( GAVIALIS GANGETICUS)
Dit project helpt de zeer bedreigde krokodillensoort, de gaviaal die nog maar op enkele plaatsen in India voorkomt. Dit project is opgestart door het IRCF en door de lokale overheid.

3) CONSERVATIE VAN DE HELLBENDER IN NOORD-AMERIKA (CRYPTOBRANCHUS ALLEGANIENSIS)
Dit project helpt bij de bescherming van de beekjes en stroompjes waar de hellbender, een van s'werelds grootste salamanders leeft en doet studie naar het gedrag en de voortplanting van dit bijzondere dier. Project is opgestart door de World association of zoos and aquariums.

4) CONSERVATIE VAN DE WESTERSE MOERASSCHILPAD IN AUSTRALIE ( PSEUDEMYDURA UMBRINA)
Dit project helpt bij de bescherming van een van de meest bedreigde schilpadden ter wereld, de geschatte populatie fluctueert tussen de 40 en 120 stuks. Project is opgestart door de WAZA.

5) CONSERVATIE VAN DE VIRGIN ISLAND BOA OP DE VIRGIN ISLANDS ( EPICRATES MONENSIS)
Dit project probeert het met uitsterven behoeden van een slang die niet alleen erg zeldzaam is, maar een belangrijke rol vervuld binnen het ecosysteem. Project is opgestart door de WAZA en door de plaatselijke overheid.


En binnenkort de tweede veiling om geld in te zamelen om dergelijke projecten te ondersteunen.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #19 Gepost op: 2 November 2009, 20:10:30 »

Blauwe leguanen is een super mooi projekt cool zeg cool zeg, en ja ze zijn zeldzaam maar 55 is wat overdreven laag aantal.

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,4348.0.html
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 3 November 2009, 16:42:04 »

Nou, eerste vraag:

Deze adviesraad is bedoeld om hobbyisten, winkeliers en instanties van adviezen te voorzien evenals het beantwoorden van vragen van deze partijen, zonder de versnippering die we vaak op het internet tegenkomen.

Waar slaat dit op Huh?

Heel eenvoudig.

De adviesraad moet adviseren welke richtlijnen omtrent het houden van dieren gebruikt moeten worden, heb ik het makkelijk.

Er is in Nederland en België maar één instantie die de juiste richtlijnen uitgeeft omtrent schildpadden en dat is de NBSV.

Als lid van de adviesraad adviseer ik dan ook iedereen om die te gebruiken.

Zo voorkom ik dat er meerdere huisvestingsrichtlijnen omtrent schildpadden gaan rondzwerven dus dat betekent een stukje minder versnippering.

Andere dingen waar ik over zou moeten adviseren zet ik eerst ter discussie op het één of ander forum, komt er vanzelf een goed advies uitrollen, denk daarbij aan een discussie zoals die omtrent het verwarmen van het water bij waterschildpadden.

Op die wijze kan ik adviezen uitbrengen vanuit de hobby die gebaseerd zijn op de werkelijkheid en geen natte vingerwerk en wat gesteund wordt door medehobbyisten, wat een verdere versnippering van adviezen dan ook tegen worden gegaan.
Ik zie hier toch geen meerwaarde in, maar zal wel aan mijn liggen  afvragend...
Wbt het keurmerk voor handelaars ben ik erg pessimistisch, wat is de geloofwaardigheid hiervan als desbetreffende winkels nog steeds het commerciele schildpaddenvoer in de rekken staan hebben die tot de grootste frustratie leidt in het schildpaddenwereldje en duizenden jonge schildpadden om zeep helpt...al jaren word dit aangeklaagd....
De "vitaminendruppels" voor in het water, met als enige doel geld uit de mensen hun zakken kloppen ?

Landschildpaddenpellets (noem het eiwitbommen) met veel te hoog eiwitpercentage....
Zolang hier geen verandering inkomt zal dergelijk "keurmerk" erg ongeloofwaardig zijn voor schildpadhouders, en ik zie hier niet meteen verandering inkomen.
Hooipellets, het enige bruikbare voor landschildpadden word ingekocht aan 0.50 euro per kilo, maar dit brengt natuurlijk minder op dan de pellets in mooi potje !
Bovendien stel ik me vragen over de onzin die verspreid word alszou nakweek tot oneerlijke concurrentie leiden, dankzij de grootschalige import uit ondermeer voormalige Oostbloklanden mogen liefhebbers hier de eieren vernietigen, nakweek van courante soorten raakt hierdoor nog nauwelijks weg.
« Laatste verandering: 3 November 2009, 16:54:19 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 3 November 2009, 17:57:42 »

Ik deel je mening en zorgen Kurt.
Gelogd

Barbara
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 3 November 2009, 18:11:56 »

Ik deel ook je mening zolang hier de dierenwinkels en de super die kreefjes verkopen als hoofdmaaltijd
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #23 Gepost op: 3 November 2009, 20:34:57 »


Ik zie hier toch geen meerwaarde in, maar zal wel aan mijn liggen  afvragend...
Wbt het keurmerk voor handelaars ben ik erg pessimistisch, wat is de geloofwaardigheid hiervan als desbetreffende winkels nog steeds het commerciele schildpaddenvoer in de rekken staan hebben die tot de grootste frustratie leidt in het schildpaddenwereldje en duizenden jonge schildpadden om zeep helpt...al jaren word dit aangeklaagd....
De "vitaminendruppels" voor in het water, met als enige doel geld uit de mensen hun zakken kloppen ?

Landschildpaddenpellets (noem het eiwitbommen) met veel te hoog eiwitpercentage....
Zolang hier geen verandering inkomt zal dergelijk "keurmerk" erg ongeloofwaardig zijn voor schildpadhouders, en ik zie hier niet meteen verandering inkomen.

Hooipellets, het enige bruikbare voor landschildpadden word ingekocht aan 0.50 euro per kilo, maar dit brengt natuurlijk minder op dan de pellets in mooi potje !

Ik eerlijk gezegd ook nog niet vandaag, maar enkel hier op het forum daar over hebben heeft weinig tot geen effect in de schappen van de winkels, wel als we dat gaan doen via een formeel informatiekanaal naar winkels toe en dat is wat Herptofauna wil gaan worden.

Hier komt het voordeel van Rogier dan om de hoek kijken, hij zit in die commerciële hoek en kent daar de mensen, iets wat voor ons een totaal andere wereld is.

Citaat
Bovendien stel ik me vragen over de onzin die verspreid word alszou nakweek tot oneerlijke concurrentie leiden, dankzij de grootschalige import uit ondermeer voormalige Oostbloklanden mogen liefhebbers hier de eieren vernietigen, nakweek van courante soorten raakt hierdoor nog nauwelijks weg.

Geloof dat ik iets gemist heb.

Deze nonsens had ik nog niet gehoord

Zelfs het min. van LVM stimuleert de nakweek door een andere citesregeling te hebben voor 2e en 3e graads nakomelingen!!!


Is deze uitlating gedaan door iemand van Herptofaunaq?
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 3 November 2009, 21:29:57 »

Citaat
Geloof dat ik iets gemist heb.

Deze nonsens had ik nog niet gehoord


Als je de PDF "visie op hedendaagse dierhouderij" op de site van kameleon leest (hoofdstuk 8 beurzen enz...) maak ik ervan uit dat ondermeer particulier aanbod op internet hoog zit, er zouden ook teveel beurzen zijn enz...
Samen met enkele opmerkingen over "zogenaamde hobby-isten" op RF leid ik eruit af dat particulieren snel tot oneerlijke concurrentie aanzien worden, de scheidingslijn is vaag .... blijkbaar ook een knelpunt dat particulieren niet belast worden zo te lezen.
Citaat:
Citaat
Deze vorm van handel is daarbij ook moeilijk controleerbaar, de dieren worden niet gekeurd, de particulieren niet belast, de wig tussen handel en consument wordt groter.
En blijkbaar ben ik niet de enige die het zo opvat  knipoog
Toevallig heeft Akkermans ook een webshop, een andere heeft diverse websites met al dan niet ingevuld aanbod en gaat van beurs tot beurs.
Ik zeg niet dat de nakweek winstgevend is van bovengenoemde, waarschijnlijk een goedbedoelende hobbykweker (ken hem niet persoonlijk)maar hij heeft wel het lef het over "zogenaamde hobbyisten" te hebben, ik weet duidelijk waar op aangestuurd word !
Hierdoor ontstaat bij mij ook de indruk dat één van de doelen van herpetofauna de slagkracht van winkels (keurmerk) vergroten is ten opzichte van particulieren:

Citaat
Veel diersoorten worden particulier verhandeld op beurzen en op internet. Dit is prima, omdat het de kweek en fok van diersoorten bevorderd, maar steeds vaker gaan ook particulieren zich bezighouden met grootschalige import.
Als dit soort situaties worden gedoogd, heeft het valse concurrentie tot gevolg, een particulier heeft namelijk niet dezelfde beperkingen als een dierenspeciaalzaak, deze heeft geen huur te betalen, geen personeel in dienst en hoeft zich niet aan de garantie wetgeving te houden waar dierenwinkels wel mee worden geconfronteerd.


Citaat
Als gevolg op deze concurrentie, gaan steeds meer bedrijven bezuinigen op essentiële aspecten van zorg, zodoende zijn de dieren de dupe en neemt het vertrouwen in dierenspeciaalzaken steeds verder af, wat de consument naar de beurzen en internet drijft.
Straks zijn wantoestanden in handelszaken nog de schuld van particulieren  afvragend

« Laatste verandering: 3 November 2009, 22:21:31 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 3 November 2009, 22:27:46 »

Mooi verwoord Kurt. hoed af
Gelogd

theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #26 Gepost op: 4 November 2009, 07:50:00 »

Ik neem dit intern op met Rogier en wil van hem weten wat hij er exact mee bedoelt.
Gelogd
Angulata
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 205


« Antwoord #27 Gepost op: 4 November 2009, 17:30:28 »

Is een pvh niet voldoende?
 Er zijn al heel goede contacten met het ministerie van landbouw.
Na wat rond horen staan er mensen op de lijst die van niets weten. Zij vermoeden dat hun naam er bij is gezet.  Het wiel wederom uitvinden is een ook een sport maar wat heeft het voor nut.
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 4 November 2009, 20:45:56 »

Is een pvh niet voldoende?

Ik heb zelfs vernomen dat de heer R.v.R zelfs in de PVH zetelt, dus dat zet helemaal vraagtekens bij Herpetofauna...
Ik blijf erbij dat heel de opzetting van de stichting vooral gericht is op het ego van de oprichter....
Gelogd

Angulata
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 205


« Antwoord #29 Gepost op: 4 November 2009, 20:52:11 »

Als je er je vingertjes tussen kan krijgen als handelaar en dan zo grip op de reptielen wereld kan krijgen ben je in mijn ogen heel erg verkeerd bezig.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
14 Mei 2024, 11:59:33

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 1084
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 1018
Totaal: 1018
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.154 seconden met 25 queries.