SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Waarom in VS andere schildpadden dan EU?  (gelezen 10302 keer)
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Gepost op: 4 Februari 2009, 17:43:34 »

Titel zegt het al.
Waarom in de VS er andere meer beschermde dieren gehouden worden en mee gekweekt dan in Europa. Doel voornamelijk op Pyxis planicauda en de Geochelone yniphora.
Stel wat als er een koppel wordt aangeboden van bijvoorbeeld de planicauda kan deze dan wel uberhaupt de EU in komen?
Weet iemand waarom er verschillen zijn in toestemming van houden soorten? Dacht dat Cites wereld wijd was.
Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 4 Februari 2009, 18:05:30 »

Volgens mij is cites Europees. en hebben ze daar andere papieren.
Je mag volgens mij ze dan niet invoeren.
Raar voorbeeld:Als ik naar een bonsaimeester in Amerika ga en hij doet mij een boom kado dan mag ik die niet meenemen naar Nederland want er kunnen wel ziektes in zitten.
Maar of je de dieren mag houden hier omdat ze bijzonder zijn weet ik niet.goeie vraag.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #2 Gepost op: 4 Februari 2009, 18:30:49 »

Deels gaat het om nakweek van/en dieren die eral waren voor de CITES-regelingen in Amerika.
CITES geld wereldwijd voor landen die besluiten akkoord te gaan, dus ook Amerika.

@Barbara met de juiste papieren mogen planten van en naar Amerika.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #3 Gepost op: 4 Februari 2009, 18:52:35 »

Deels gaat het om nakweek van/en dieren die eral waren voor de CITES-regelingen in Amerika.
CITES geld wereldwijd voor landen die besluiten akkoord te gaan, dus ook Amerika.

@Barbara met de juiste papieren mogen planten van en naar Amerika.
Worden bovengenoemde dieren in EU gehouden bij iemands weten?
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #4 Gepost op: 4 Februari 2009, 18:58:49 »

Ja, beide soorten waarvan de Pyxis planicauda meer dan de Geochelone yniphora die veel zeldzamer is en maar enkele dieren van zijn.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 4 Februari 2009, 20:50:32 »

Deels gaat het om nakweek van/en dieren die eral waren voor de CITES-regelingen in Amerika.
CITES geld wereldwijd voor landen die besluiten akkoord te gaan, dus ook Amerika.

@Barbara met de juiste papieren mogen planten van en naar Amerika.
Worden bovengenoemde dieren in EU gehouden bij iemands weten?
Pyxis planicauda werd reeds aangeboden op de beurs in Houten (volwassen), de afkomst is op zijn minst bedenkelijk ... afvragend
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #6 Gepost op: 4 Februari 2009, 20:56:24 »

Wanneer werden deze aangeboden Kurt? Recntelijk nog?

@Hans.
Worden deze ook door particulieren gehouden?
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 4 Februari 2009, 21:02:33 »

Titel zegt het al.
Waarom in de VS er andere meer beschermde dieren gehouden worden en mee gekweekt dan in Europa. Doel voornamelijk op Pyxis planicauda en de Geochelone yniphora.
Stel wat als er een koppel wordt aangeboden van bijvoorbeeld de planicauda kan deze dan wel uberhaupt de EU in komen?
Importeren is mogelijk maar omslachtig en duur als je de dieren niet kan laten overkomen samen met een andere zending, de procedure is hier al eens aan bod gekomen geloof ik....
Citaat
Weet iemand waarom er verschillen zijn in toestemming van houden soorten? Dacht dat Cites wereld wijd was.
De Citeslijsten gelden voor alle landen die erbij aangesloten zijn , daarnaast kan elk land nog eigen strengere wetten toevoegen. Meestal zijn het dieren die in je eigen land voorkomen die je niet mag houden, zoals in Belgie bvb de ringslang, levendbarende hagedis....voor soorten waarvan de kans op smokkel vanuit naburige landen groot is zoals bvb Testudo boettgeri is er ook verstrengde wetgeving (bijlage A) deze zijn dan in Amerika weer niet zo streng beschermd. In Belgie heb je ook nog de conventie van Bern, hierin is bvb Emys orbicularis opgenomen, deze mag hier dus niet gehouden worden, tenzij je ze in bezit had van voor het in voege treden van de conventie v Bern...
Er zijn dan ook nog wetten ivm dierenwelzijn enz, in Belgie heb je ook Vlarem (meldingsplicht)
Deze zal hoogstwaarschijnlijk binnenkort verstrengt worden, zo zal voor een net en rotspython > 2meter een vlarem 2 nodig zijn net als voor de grotere varanen en de giftigste schorpioenen.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #8 Gepost op: 4 Februari 2009, 21:10:53 »


Importeren is mogelijk maar omslachtig en duur als je de dieren niet kan laten overkomen samen met een andere zending, de procedure is hier al eens aan bod gekomen geloof ik....



Mocht je eerder vinden dan ik mocht je opzoek gaan waar dat staat zou je dan link willen plaatsen?

Verder duidelijke uitleg. En helder nu.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 4 Februari 2009, 21:12:23 »


Importeren is mogelijk maar omslachtig en duur als je de dieren niet kan laten overkomen samen met een andere zending, de procedure is hier al eens aan bod gekomen geloof ik....



Mocht je eerder vinden dan ik mocht je opzoek gaan waar dat staat zou je dan link willen plaatsen?

Verder duidelijke uitleg. En helder nu.

Bestellen, verzenden en transporteren van dieren uit Amerika .. hoe werkt dat nou ?

Naar aanleiding van regelmatige vragen en e-mails, pb's enz. over "hoe dat nu allemaal werkt"heb ik hier even alles op een rijtje gezet :

Het aller belangrijkste is ... het is niet makkelijk, veel mensen die het geprobeerd hebben .. kwamen met een teleurstelling thuis .

Op een enkele uitzondering na verzend geen enkele kweker in Amerika naar Europa, dus deze mensen met vragen daarover lastig vallen heeft geen enkele zin. en meestal krijg je niet eens antwoord.

De kwekers in Amerika verzenden wel in het continent d.m.v. UPS maar buiten het continent doen ze het dus niet.
Verzenden binnen Amerika gaat als volgt : UPS in Amerika heeft een aparte "bedrijf" binnen UPS -> UPS Animal Transport. Dit is altijd een "next day delivery", dus op maandag worden de (verpakte) dieren opgehaald en de volgende dag worden ze gegarandeerd afgeleverd bij de ontvanger (in geheel Amerika)

De dieren worden individueel verpakt (meestal in een katoenen zak) en dan in een doos verpakt met isolatie materiaal. De kartonnen doos gaat weer in een piepschuim doos (soms met een heathpack) en is klaar voor verzending.

Omdat dit dus alleen BINNEN de USA zo geregeld is, moet de consument buiten Amerika dus zelf z'n zaken regelen .....
Dat kan op diverse manieren, een expediteur inschakelen die het gehele traject regelt of zelf het e.e.a. regelen.
Dit betekend dus : dieren af laten halen bij de kweker, zelf de Airline boeken, zelf vergunningen en documenten regelen en niet te vergeten de gezondheidsverklaring ...
Het lijkt simpel maar het is een heel geregel omdat het "levende have" betreft.

Maar het belangrijkste zijn de kosten ... dit is al snel ā‚¬ 500,- voor een dier, en via een expediteur kan het wel ā‚¬ 600,- kosten.
Dit zijn dus enkel en alleen de verzendkosten, de kosten voor de dieren komen hier nog bij !!!!!

Een bijkomend probleem is dat de meeste kwekers aan dit traject niet mee willen werken aangezien het voor hun veel extra werk betekend, iets waar ze simpel weg geen zin in hebben.
Voorheen kon je wel het dier (of dieren) oplaten sturen naar een kennis of familielid in Amerika die toevallig naar Nederland kwam, maar sinds 11 september ... gaat je dat niet meer lukken.

Wat wij doen is een mix van dit alles. Wij regelen zelf de dieren bij de kwekers en verzenden ze naar een kennis die het pakket ontvangt voor ons. Deze kennis komt namelijk naar Europa MET dieren, dus deze kennis heeft toch al ruimte in het vliegtuig geboekt en heeft er geen bezwaar tegen om, zo nu en dan, wat extra dieren mee te nemen. Uiteraard betalen wij wel voor deze dienst, maar het maakt het voor ons wel mogelijk om zo dieren uit Amerika te bestellen. Dit is eveneens geen goedkope optie maar wel allemaal minder complex dan de andere mogelijkheden, echter is het in dit geval wel een kwestie van contacten hebben en het z.g.netwerken, en niet te vergeten de lange telefoongesprekken naar Amerika. Gelukkig ken ik een persoon die dit voor ons wil doen, hij doet het namelijk niet voor iedereen.

Het bestellen in Amerika is niet makkelijk en eist een hoop geduld, doorzettingsvermogen en ook het nodige geld. De meeste kwekers reageren niet op je e-mailtjes, maar dat is ook niet zo gek als je weet hoeveel e-mails ze krijgen van mensen die denken even een diertje in Amerika te bestellen. Bellen werkt nog het beste, maar dan ook zullen ze wat terughoudend tegen je zijn omdat ze weten wat een extra werk het met zich meebrengt, en dat gezeur willen ze niet !

Tegenwoordig zijn er wel winkels in Europa die een keer in de zoveel tijd het risico nemen om een grote hoeveelheid dieren te bestellen in Amerika, maar daar betaal je eigenlijk ook wel naar natuurlijk. Zij willen hun kosten voor vervoer eruit halen en willen er natuurlijk ook nog eens aan verdienen, dus goedkoop is het absoluut ook niet !

Maar stel ... je hebt een smak geld betaald en waagt de "gok" en dan is de grote dag eindelijk daar ... de dieren komen aan op Schiphol, en dan maak je thuis de doos open .... een grote teleurstelling ... niet de knal rode (of gele) dieren die je op de foto gezien had en dus gekocht (en betaald had) maar toch allemaal iets minder ...
De meeste Amerikaanse kwekers sturen simpelweg hun mooiste dieren niet naar Europa!

Wees gewaarschuwd !!!!
Het is allemaal erg gecompliceerd, je moet veel geduld (en geld) hebben

Bron: terracity.nl
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #10 Gepost op: 4 Februari 2009, 21:20:49 »

Heb jij die contacten in amerika waar wordt over gesproken Kurt?
Was gewoon benieuwd naar dit alles vandaar topic
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #11 Gepost op: 4 Februari 2009, 21:23:04 »



@Hans.
Worden deze ook door particulieren gehouden?

Ja maar mensen lopen daar niet tekoop mee, met uitlopende redenen
Pyxis planicauda moet je richting Duitsland denken, voor Geochelone yniphora , Spanje.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 4 Februari 2009, 21:25:13 »

Wanneer werden deze aangeboden Kurt? Recntelijk nog ?

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,2016.msg26204.html#msg26204

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,646.msg6528.html#msg6528
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #13 Gepost op: 4 Februari 2009, 21:27:29 »



@Hans.
Worden deze ook door particulieren gehouden?

Ja maar mensen lopen daar niet tekoop mee, met uitlopende redenen
Pyxis planicauda moet je richting Duitsland denken, voor Geochelone yniphora , Spanje.
Spanje weet ik ondertussen dat ze daar worden aangeboden.
Wist niet dat ze in Duitsland werden gehouden maar kon het weten schildpaadenland in de EU volgens mij.
Toch jammer dat er niet iets doorschemerd van het houden van deze soort is ook geen stamboek voor.
Begrijp het wel ten zeerste.
Maar bedoel ik weet bijna zeker dat mensen ook op dit forum andere dieren houden naast de dieren waarover ze schrijven die minder vaak voorkomen. Zou het erg interessant vinden om ook van hun te lezen/zien naast de gepubliceerde artikelen in bladen.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #14 Gepost op: 4 Februari 2009, 21:34:33 »

 
Kan me niet herrineren dat ik ze gezien heb zit nu driftig de foto's te zoeken.
Maar goed geheugen laat me regelmatig in de steek.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
14 Mei 2024, 16:07:35

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 1084
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 924
Totaal: 924
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.05 seconden met 25 queries.