SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 9 Omlaag Print
Auteur Topic: Project Centrochelys sulcata ; Mali  (gelezen 44790 keer)
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #15 Gepost op: 7 Juni 2008, 12:19:28 »

Annemiek waaruit denk jij dat een Franse tekst moet bestaan die de boodschap overbrengt bij mensen in Mali op een duidelijke manier?

Seba wat betekend je ondertekst lees/spreek totaal geen Frans
Je eerste zin lees ik als "help de grote landschildpad van Mali" zit ik in de goede richting?
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Annemiek
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 111


« Antwoord #16 Gepost op: 7 Juni 2008, 15:02:29 »

Officieel zijn ze natuurlijk beschermd!!! Net zoals andere dieren die ze eten, verhandelen en verkopen.
De vlag van Mali is groen-geel-rood. Verticaal.
Onze kunstenaar hier vindt het wel leuk om te doen. Hij vroeg of hij het 's nachts zou doen ;-)
Laten we het maar even legaal houden en gewoon met toestemming overdag doen ...
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #17 Gepost op: 7 Juni 2008, 16:01:03 »

Denk je dat het moeilijk is om toestemming te krijgen?
Wat ik me ook afvraag hoe groot zoiets wordt, wat is gebruikelijk?
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Antwoord #18 Gepost op: 7 Juni 2008, 16:22:46 »

Officieel zijn ze natuurlijk beschermd!!! Net zoals andere dieren die ze eten, verhandelen en verkopen.
De vlag van Mali is groen-geel-rood. Verticaal.
Onze kunstenaar hier vindt het wel leuk om te doen. Hij vroeg of hij het 's nachts zou doen ;-)
Laten we het maar even legaal houden en gewoon met toestemming overdag doen ...

Jaja, volledig legaal, he... En als daar iets voor moet betaald worden, voor het gebruik van iemands muur, dan is dat niet meer dan normaal, he...

Wat denk je zelf dat een goeie boodschap zou zijn? Eén die goed overkomt en erg duidelijk is...

Zou je min of meer redelijk precies kunnen budgetteren welk budget we je zouden moeten overschrijven om alles volledig te financieren (dagloon van de schilder, mogelijke verplaatsingskosten, kosten voor de gebruikte verf/materiaal, eventuele kost voor het mogen beschilderen van een muur, misschien het in kleur afdrukken van een ontwerp dat we kunnen doorsturen,...) zodat het jou financieel niets kost, want jij doet al meer dan moeite genoeg in dat geval!

Ik dacht aan een totale grootte van 150x150 of zie ik het te groot of...
Gelogd
cobra
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 576


« Antwoord #19 Gepost op: 7 Juni 2008, 16:28:53 »

indien nodig ik steun ook!! hoed af
Gelogd

schildpaddenopvang.forumup.be
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #20 Gepost op: 7 Juni 2008, 18:32:46 »

De vader van een vriend van mij werkt bij een drukkerij zou het kunnen proberen bij hem voor folders of flyers of iets.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 7 Juni 2008, 21:42:12 »

Nog wat info over de situatie van Centrochelys sulcata in Mali :

Het gebrek aan doorvoer van handelsverboden en de voortdurende vangst van de dieren voor consumptie heeft vermoedelijk bijgedragen aan de constante inkrimping van populaties in het centrum van Mali.
Dat schildpadden smakelijk kunnen zijn leerden de moslims waarschijnlijk van de soldaten van de vroegere koloniale macht in Frankrijk. Van hen is bekend dat ze, bvb in Noord-Afrika , graag schildpadden aten. Er zijn uit de periode van 1988 tot 1992 in totaal tien gevallen bekend waarin dorpbewoners van het district Mourdiah , schildpadden vingen voor consumptie. In Farabougou verzamelde een dierenhandelaar in 1993 in een tijdsbestek van 10 maanden binnen een straal van 65 kilometerrond het dorp een totaal van 65 sporenschildpadden.
In Bezirk Nara kwamen de dieren volgens de informatie van de bevolking tot ongeveer 1985 nog vaak voor maar is daar door de jarenlange droogteperiode die (niet alleen) in het noorden van Mali heerste inmiddels zeer zeldzaam geworden. Van 1969 tot 1984 viel in het Sahelgebied in Mali 42% van de normale neerslaghoeveelheid.
Dit werd in 15 weerstations gemeten in de 25 jaar voor 1968. Van 1985 tot 1991 volgden nog zeven relatief droge jaren. De grote droogte had een zeer negatief effect op de veekuddes. Om toch aan voldoende eiwitten te komen jaagde de inheemse bevolking nog meer op wilde dieren. Hierdoor nam de populatie sporenschildpadden nog verder af terwijl deze al leden onder de droogte. Ondanks de verbeterde klimaatvoorwaarden hebben de populaties zich niet kunnen herstellen. De volkstammen in het noorden van Timboektoe , de Peul en Tuareg, hebben al lange tijd geen sporenschildpadden meer gezien. In de regio's Gao en Mopti waar deze soort eens wijd verspreid was zijn ze nog amper te vinden. Centrochelys sulcata is tussen de grens naar Senegal en de Niger-rivier praktisch uitgestorven. De weinige exemplaren die DEVAUX(2000f) nog kon observeren in het gebied  rond Mopti , werden verzorgd door mensen. In het oosten van het land , tussen Gao en Menaka, bestaan nog enkele sporenschildpadden die in het wild leven. Toch gaan zich hier ook steeds meer mensen vestigen en de toenemende veekuddes bedreigen net zo goed de toekomst van deze soort. Ook in het gebied rond Bandiagara leefden lange tijd enkele sporenschildpadden onder de bescherming van de stam van Dogon. Voor de Dogon zijn sporenschildpadden heilige dieren die de voorvaderen vertegenwoordigen en zelfs echt zouden kunnen praten... Ieder dorpshoofd bezat vroeger een oude sporenschildpad die zijn tijd moest slijten in een kleine tuin. De dieren zijn echter ook hier zeldzaam geworden. Sinds jaren vindt er naar alle waarschijnlijkheid geen voortplanting meer plaats omdat de weinige overgebleven exemplaren elkaar niet meer tegenkomen. De Dogon zijn van mening dat deze soort noordwaarts inmiddels uitgestorven is, in ieder geval tot aan Mondoro en misschien zelfs nog verder. Het is mogelijk dat er in het gebied van de kromming van de Niger helemaal geen populaties meer zijn. Zelfs de reservaten bieden geen onvoorwaardelijke bescherming voor deze sterk gedreigde dieren. In de reservaten Bafing en Sounsan en in het nationale park Baoulé moesten de schildpadden wijken voor de oprukkende mens en zijn veekuddes. Er bestaan daar nauwelijks nog ongerepte stukken natuur.
Mali is ook het land waar de schildpaddenpopulatie in de jaren negentig het sterkst zijn afgenomen door de vangst voor internationale dierenhandel. De meeste geimporteerde exemplaren , bestemd voor landen als Ghana, Niger Tsjaad , Hongarije en Amerika kwamen uit Mali. Van 1996 tot 1998 wees ook Ghana Mali aan als land van herkomst voor de van daar geexporteerde sporenschildpadden. Vreemd genoeg zonder dat er in deze jaren tussen beide landen officieel gedocumenteerde import of exportactiviteiten hadden plaatsgevonden... Mali deed voor het laatst in 1999 een verzoek voor uitvoervergunningen voor 1600 schildpadden die in de vrije natuur werden gevangen. De vraag is of er nog exemplaren van deze soort in dit land leven (naar schatting zouden er in Mali nog ongeveer 1000 exemplaren in het wild leven) De vergunningen werden gelukkig niet verleend !

Bron: ''panter en sporenschildpad''  Holger Vetter.
« Laatste verandering: 7 Juni 2008, 21:52:10 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 7 Juni 2008, 22:42:36 »

Al een idee waar de muurschildering ergens mag/kan komen Annemiek ?
Ik denk dat Ferry toch de meest aangewezen persoon is voor een ontwerp, tenminste als hij dit ziet zitten  Knipoog
Ik ben een ramp in ''ontwerpen''  fluiten
Vlag van Mali:

Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 7 Juni 2008, 23:35:02 »

Leuk Ferry dat je mee wilt doen, ook goed dat je die organisatie aanhaald maar ik zie die meer voor het "echte" beschermings werk.
Dit is juist een mooi klein voorlichtings- projekt wat goedkoop is, door Annemiek terplaatse teregelen is en voor ons dus goed uitvoerbaar is.

Mijnsinziens ben je toch niet helemaal goed ingelicht betreffende de beschermingsprojecten van de NBSV. Juist kleine, lokale projecten worden vaak gesteund, zoals het Pannenkoekschildpadden project in Tanzania, waarvoor folders werden ontworpen en gemaakt.
Het lijkt me niet onverstandig dat een "woordvoerder" van het groepje dat zich nu met dit project bezighoud, ook eens gaat informeren bij de "conservation officer" van de NBSV hoe zo iets in zijn werk gaat. Deze meneer heeft erg veel ervaring met dit soort gevallen en geen gebruik maken van zijn expertise zou niet bijster slim zijn.
Betreffende mijn bijdrage....komt allen eerst maar tot een status quo, daarna kijk ik wel wat ik op papier kan zetten.... knipoog
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #24 Gepost op: 7 Juni 2008, 23:43:09 »

Zie eerlijk gezegd niet zo je punt waarom de NSBV er bij gehaald moet worden om een tekening op een muur in Mali te krijgen als Annemiek dat terplaatse kan regelen.

Vind het wat overdreven om met de 'Conservation officer" hierover te overleggen maar dat is enkel mijn standpunt, mischien denkt de rest hier anders over.

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #25 Gepost op: 7 Juni 2008, 23:45:43 »

Zie eerlijk gezegd niet zo je punt waarom de NSBV er bij gehaald moet worden om een tekening op een muur in Mali te krijgen als Annemiek dat terplaatse kan regelen.

Vind het wat overdreven om met de 'Conservation officer" hierover te overleggen maar dat is enkel mijn standpunt, mischien denkt de rest hier anders over.


Niet overdreven daar de NSBV een breed draagvlak heeft en er zeker intresse voor zal zijn. Conservatie van soorten begint bij educatie van de lokale bevolking. Diverse projecten rondom schildpadden en andere diersoorten heeft dat bewezen. De "Conservation Officer" is ervarings deskundig en bij uitstek de persoon om erbij te betrekken.
« Laatste verandering: 7 Juni 2008, 23:57:12 door Arnaud » Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
SEBA
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 191



« Antwoord #26 Gepost op: 7 Juni 2008, 23:59:49 »

Ik was de laatste dagen sowieso al heel en weer aan het mailen met Henk...

Dus ik heb hem gevraagd of hij soms geen foto heeft van 'het voorbeeld' in Senegal (zoals iedereen al kon lezen op hogervermelde link, is hij er ook geweest).

En ik heb hem gevraagd of hij advies/suggesties had...

Maar voorts denk ik dat we een projectje van deze aard toch makkelijk moeten aankunnen, he...
Mits de goeie motivatie en het ideale communicatiemiddel dat dit forum is, kan dat zelfs vrij vlot verlopen, denk ik...

(wat mij betreft zal het nooit om de eer gaan, wel om de boodschap... doe gezien Kurts laatste bericht blijkbaar ook broodnodig is...)
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #27 Gepost op: 8 Juni 2008, 00:10:20 »

De "conservation officer" is vanaf het begin op de hoogte geweest van dit topic en heeft linken ernaar toe gehad.
Als hij ons verder had kunnen helpen of advies nodig was geweest had hij dat zeker gegeven, bovendien heeft hij het erg druk, en ik geloof niet dat hij twijvelt dat we zo iets simpels zelf kunnen uitvoeren.

Seba's plan is simpel laten we het zo houden, en over de uitvoering verder gaan ipv het ingewikkelder te maken met de NBSV.

En laten we op een normale manier overleggen zonder scherpe dingen op te merken, dat komt het hele plan niet ten goede.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #28 Gepost op: 8 Juni 2008, 00:35:36 »

Laten we het over het ontwerp hebben.
De vlag is bekend, mist nog de schildpad en de Franse tekst/booschap.
Laten we wat voorstellen voor de tekst geven dan kan daar uit gekozen worden.
Ik begin met deze

"Help de schildpad van Mali, bescherm zijn leefgebied."

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #29 Gepost op: 8 Juni 2008, 00:40:31 »


En laten we op een normale manier overleggen zonder scherpe dingen op te merken, dat komt het hele plan niet ten goede.

Dat er contact is geweest met de "Conservaton officer" blijkt slechts uit de meest recente berichten van o.a SEBA en voorlaatste....
Dan had op het antwoord van Razorclaw men kunne  zeggen dat dat contact al reeds geweest is.......i.p.v. dit bot aan de kant te zetten.
dus zijn de reacties die volgen logischerwijs terecht.

Dan is mijn vraag : Had de 'conservation officer' dan nog tips en aanbevelingen ?


En "scherp" is een karaktertrek van mij .... Op mijn wijze draag ik ook wel een steentje bij.....

@Kurt; wat vind je van mijn voorstel dat ik via pm heb verzonden


 
« Laatste verandering: 24 November 2008, 20:09:59 door kurtlippens » Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 9 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
3 Mei 2024, 14:21:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 854
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 810
Totaal: 810
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.085 seconden met 26 queries.