SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Veel zonnen baby griekje 2010  (gelezen 4564 keer)
Starscreamer
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 458


2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus


« Gepost op: 28 September 2011, 09:18:44 »

Vegeta "Griekje" is geboren op 16-7-2010.
Nu ben ik veel aan het inlezen over zonnen   bandido maar ik kan het nog niet vinden over landschildpadden.
Jongen dieren dienen ten alle tijden vochtig opgegroeid te worden.
Echter bij mijn Vegeta gaat het moeilijk want hij zont ontzettend veel.
Onder de spot op een platte steen wordt het rond de 32 graden.
Voor UVB verlichting gebruik ik een UV tl lamp.
Ik ben daardoor bang voor bultgroei en/of het diertje wat mankeerd.
Hij eet ontzettend goed loopt vaak door het terrarium en is allert.
Daarintegen is hij ook heel vaak erg lui onder de lamp.

Zijn verblijf:


Zijn verblijf volgend jaar rechtsachter wordt nog aangepast Knipoog:


Vegetga zelf:

Gelogd

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
erik hertsend
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 10


« Antwoord #1 Gepost op: 28 September 2011, 09:42:26 »

Onder de lamp mag,nee moet het heet zijn:+30°C.Met vochtig houden bedoelt men,als hij zich ingraaft of wegkruipt,dan moet het vochtig zijn.Als ge dan nog onkruiden en uitsluitend groen voedert,dan moet ge niet bang zijn voor bultgroei.(dus géééén kattekorrels)
Te vochtig houden kan schildrot veroorzaken.
Gelogd
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #2 Gepost op: 28 September 2011, 10:15:50 »

Zonnen lijkt mij ook wel eigen aan landschildpadden. Ze moeten eerst loom wat opwarmen onder de lamp/zon en dan zijn ze klaar voor de dag (en gaan ze op zoek naar eten).

Zie ze hier bijvoorbeeld stapelen (Topic: Zoals het hoort......buiten........ van Arnaud)!



' I've got the best spot '

altijd leuk om ze zo te zien genieten van de beste zonnestralen

Daarentegen schijnen kleine diertjes in het wild een verborgen bestaan te leiden.
Het gedrag "zonnen" is dan misschien minder logisch voor deze kleintjes.
Het is gekend dat schildpadden in een terrarium sneller groeien dan dieren in het wild.
Dat is volgens mij te wijten aan het gebruik van een warmtelamp, die ervoor zorgt dat ze actiever zijn gedurende de dag, dan ze in het wild zouden zijn.

Daarom laat ik mijn warmtelamp ook niet de volledige dag branden.
Want
1. De zon brandt ook niet de volledige dag keihard
2. De kleintjes leven een verborgen bestaan en zullen dus ook niet de hele dag in de zon zitten.

Dit is uiteraard gewoon mijn visie.
Maar volgens mij kan je dus je vrees wat verminderen door gewoon je lamp wat minder uurtjes te laten draaien.
Zo consequent ben ik er trouwens wel niet in hoor, want ik zorg er wel voor dat de lamp nog brandt tot 19u, zodat ik ze zelf ook nog kan zien als ze nog wakker zijn Brede lach. Terwijl het natuurlijk logischer zou zijn als ik ze ergens van 11u tot 16u zou laten branden met mijn visie.
Maar dat ze zonnen vind ik dus wel normaal, ik denk gewoon dat we ze wat teveel uurtjes laten zonnen Knipoog.

Zijn verblijf volgend jaar rechtsachter wordt nog aangepast Knipoog:


Eum, waw? Waar komt die dan? Waar nu nog aarde is, komt een bloemenboord misschien en het hoekje rechtsachter wordt Vegeta's plaatsje?
Mooi!
Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #3 Gepost op: 28 September 2011, 10:43:40 »

De warmtelamp kun je gerust de gehele dag aanhouden, mits het diertje ook koelere plekken kan opzoeken.
Hiermee bedoel ik: Het mag onder de warmtelamp gerust 32 - 35 graden zijn, als het in de koelere gedeeltes van het verblijf maar niet warmer is dan 18 - 20 graden.

Het periodiek uitlaten van de warmtelamp zou kunnen, maar verdient in mijn optiek niet de voorkeur.
Normaal gesproken bereid je een schildpad voor op een winterslaap door de lampen minder te laten branden (zowel daglicht / basking spot). Door deze afnemende periodes van licht- / warmteaanbod word het dier getriggerd om in winterslaap te gaan, zoals het dit in de vrije natuur ook doet.
De winterslaap is niet alleen noodzakelijk voor kweken, maar evenzo belangrijk voor de hormonale ontwikkeling van het diertje. De winterslaap weglaten met als argument: "ik wil toch niet kweken" is daarom nogal kort door de bocht... maar goed.. Da's een andere discussie.

Ik begreep dat Starscreamer sowieso dit jaar geen winterslaap wil inlassen.. dan zou ik die warmtelamp dus zeker niet korter laten branden. Het diertje zal hierdoor mogelijk verward raken.

Nogmaals.. niks mis met een warmtelamp die de hele dag brandt.. als het diertje ook maar koelere plekken van 18 - 20 graden kan opzoeken. Klein Grieken leven doorgaans meer verborgen dan grotere dieren; klopt... desondanks zonnen ze ook veel hoor.

Bultvorming is afhankelijk van diverse factoren. Huisvesting in een relatief klein terrarium is dan een aandachtspunt. Onder de warmtelamp is het dan 35 graden... maar vanwege de kleine bak is het aan de "koelere" zijde vaak nog 25 graden. Vocht verdampt hierin snel, waardoor de bak ook al snel te droog is voor een jong diertje.. Onvolledige voeding / gebrek aan UVB maken het plaatje compleet.

Schildrot komt voor indien de dieren constant nat zitten en geen mogelijkheid hebben om op te drogen. Als de gehele bodem in het verblijf zeiknat is, dan riskeer je schildrot.
Is de helft droog, dan kan het dier zelf kiezen waar het gaat zitten. Van het zichzelf ingraven in relatief nat substraat, maar eveneens kunnen zonnen op een droge leisteen zal een Griekje niet snel schildrot krijgen.



Dus geen zorgen... Hou de omgevingstemperatuur een beetje in de gaten, hou de plek waar het diertje veelal slaapt vochtig... voeder uitsluitend onkruiden.. en overweeg toch serieus een winterslaap in te lassen  bijleren/lezen



Succes.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #4 Gepost op: 28 September 2011, 11:03:19 »

Nogmaals.. niks mis met een warmtelamp die de hele dag brandt.. als het diertje ook maar koelere plekken van 18 - 20 graden kan opzoeken. Klein Grieken leven doorgaans meer verborgen dan grotere dieren; klopt... desondanks zonnen ze ook veel hoor.

Maar als die lamp brandt, dan hebben ze toch de neiging om daar lekker onder te gaan zitten. Ook al zijn er koelere plaatsen.
En volgens mij klopt dit toch niet helemaal met de natuur.
Het is ook in Griekenland geen 35°C van 8u 's morgens tot 21u 's avonds
(de lichturen nu ongeveer? Dus zolang laten de meesten de warmtelamp branden?).
Als je de lamp zolang laat branden, dan gaan die beestjes daar toch ook bijna evenlang onder gaan zitten.
Of zijn ze op zijn minst ook zolang actief door de temperatuur. Volgens mij is dat dan langer dan in het wild.
Daarom lijkt het mij logischer om de lamp te laten branden tijdens het "hoogtepunt van de dag" (11u tot 16u bijvoorbeeld nu).

Dit doe ik ook zo omdat ik ze zo vaak mogelijk buiten wil zetten.
Als ze dan gewend zijn van gedurende de volledige dag een spot van 35°C te hebben, dan vrees ik dat ze te 'verwend' zullen worden,
en het te koud zullen hebben buiten en zich zullen ingraven.


Maar inderdaad, als Starscreamer geen winterslaap wil houden is het allesbehalve verstandig om de uren te beginnen inkorten.
Die arme Vegeta zal keihard in de war zijn! Daarvoor mijn excuses. Die raad was inderdaad barslecht!
(Maar hier sta ik ook Kenneth bij dat je misschien beter een winterslaap zou inlassen!)


Maar nogmaals ook: de redenering van de warmtelamp is mijn eigen opinie!
Ik zal zeker nooit beweren dat dit dé manier is om het te doen.
Dit is gewoon de manier waarbij ik mij het best bij voel!


Eigenlijk zou de beste manier dan een geleidelijke opwarming zijn, zodat de temperatuur tegen 11u opgelopen is naar 35°C. Maar dat is technisch net iets te moeilijk waarschijnlijk Brede lach.
« Laatste verandering: 28 September 2011, 11:10:40 door Femke_M » Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Starscreamer
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 458


2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus


« Antwoord #5 Gepost op: 28 September 2011, 12:04:28 »

Bedankt mensen voor alle antwoorden.
Vegeta zoekt zo nu en dan zeker de donkere hoeken op mijn bak 170*60*60 is daardoor groot genoeg dus hij zit niet constant in te hoge temperatuur.
Maar hij kan ook uren lang zonnen en vroeg me af of het kwaad kon Knipoog
Ik zou bij het donkere gedeelte vochtig houden en waar de lamp schijnt droog.
Onder de lamp heb ik een steen (kan hij opdrogen) die is altijd droog ik dacht dat de bodem (metzelzand & turf) altijd ligt vochtig moest zijn.
De warmtelamp en uvlamp laat ik elke dag hetzelfde aan dmv een tijdschakelaar 8:00-21:30.

Het klopt wat Kenneth zegt over de winterslaap. Op dit moment heb ik er een ander visie op.
Dat wil niet zeggen dat ik mij er niet in verdiept hebt...
Ik heb de complete uitvoering van winterslaap topic van Kenneth gelezen en ook van andere forumleden.
De angst van verkeerd doen en overlijden is er altijd geweest. Dan krijg ik de vraag van forumleden waarom ik voor een schildpad gekozen hebt die het in de natuur doen.
Deze vraag heb ik voor aanschaf bij mijn kweker en Ra gelegd en die hadden er een ander visie op.
Over deze discussie winterslaap hebben we een keer over gehad... ging volgens mij over Engelse onderzoekers dus dan val ik in herhaling
Ook heb ik mij op internet erin verdiept en ben verschillende sites tegen gekomen die zeiden dat het goed is maar niet perse moest.
Dit wil nog niet zeggen dat ik mijn visie niet wil veranderen maar omdat ik twijvel en het dier nog erg jong is doe ik het dit jaar niet.
Ook al doe ik geen winterslaap wil nog niet zeggen dat ik niet het beste voor mijn dieren wil hebben.
Ik respecteer zeker je mening Kenneth en het welzijn voor mijn dier.
Het heeft mij zeker aan het denken gezet om er iig goed in te verdiepen  vrede


Mijn buitenverblijf:
is ongeveer 3 bij 3:







Tussen de planten komt nog een afbakening Knipoog maar zo heb je ongeveer een idee Knipoog


Gelogd

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #6 Gepost op: 28 September 2011, 17:37:33 »

Lekker veel ruimte !
Kan je gerust meerdere exemplaren in houden ...... knipoog

Welke tijden heb je de zon in het verblijf schijnen?
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Starscreamer
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 458


2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus


« Antwoord #7 Gepost op: 28 September 2011, 17:57:39 »

Dat is een hele goede vraag waar ik het antwoord nog ff schuldig moet blijven  fluiten
Ik heb wel het geluk dat de zon altijd op komt in mijn achtertuin ipv voor het huis.
Normaal gesproken zou het verblijf de gehele dag (dus wanneer de zon opkomt) zonnig zijn.
Maar omdat ik een Opel Manta heb moest er een garage komen die voor veel schaduw zorgt  fluiten
Ik zou er eens op letten Knipoog
Gelogd

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #8 Gepost op: 28 September 2011, 21:39:21 »

Goed om eens naar te kijken.
Ik heb zelf ervaren hoe belangrijk voldoende zonlicht is.

Ik woon op een hoek die op het zuidwesten ligt, redelijk gunstig dus.
Langs mijn tuin staat een pergola met een blauwe regen erover, die ondertussen behoorlijk is uitgegroeid.
Ik merkte op een gegeven moment dat rechtstreekse zon in het verblijf hierdoor behoorlijk werd weggenomen.
Ik heb de plant toen vrij kort terug gesnoeid, waardoor er veel meer zon in het verblijf kwam.
Dit had een goede uitwerking op de dieren, ze hadden veel meer mogelijk om te zonnen.
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #9 Gepost op: 25 April 2012, 10:34:21 »


Zijn verblijf volgend jaar rechtsachter wordt nog aangepast Knipoog:



Hoever sta je al met de plannen voor het buitenverblijf?
Kan Vegeta binnenkort (als het weer eindelijk eens mee wil  afvragend...) van het nieuwe verblijf genieten?
Ik ben zeer benieuwd!
Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
9 Mei 2024, 06:49:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 875
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 848
Totaal: 848
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.064 seconden met 26 queries.