SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Wat vraagjes over mijn Griekse landschildpad  (gelezen 8189 keer)
MariellevdR
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 2


« Gepost op: 3 April 2018, 16:15:23 »

Hallo,

Ik ben sinds een half jaar de trotse eigenaar van mijn schattige, kleine Griekse landschildpad Feoras. Deze is nu ongeveer negen maanden oud, misschien iets meer. Hij (of zij, maar voor het gemak zal ik over 'hem' spreken) is actief en eet goed en is een nieuwsgierig aagje.

Ik heb alleen een paar vraagjes:

1. Feoras eet en beweegt goed en groeit ook goed qua gewicht, alleen het lijkt alsof hij qua lengte niet groeit. Op het moment weegt hij 28 gram en is zo'n 5 centimeter lang. Is dit normaal? Of krijgt hij straks overgewicht?

2. Ik voer hem met name paardenbloemblad, smalle weegbree (dit eet hij alleen als het het enige groenvoer is in het gehele terrarium) & klaver, en als dit niet groeit witlof en andijvie. Wat zijn voor de rest veel voorkomende planten die ik hem mag voeren? Mag hij de bloemen ook eten? En welke planten zijn giftig en/of mag ik absoluut niet geven? Ik weet dat fruit en sla niet kunnen, vanwege de hoeveelheid suikers en water et cetera.

3. Vandaag kwam ik op mijn kamer (daar staat het terrarium) en zag tot mijn grote schrik dat er in zijn drink/zwembad minuscule witte beestjes dreven die rondsprongen. Mijn vriendin heeft een baardagaam en ik weet dat die wel eens mijten had dus ik was in paniek. Volgens de fokker/kweker (hoe noem je zo'n persoon?) zouden het fruitvliegjes kunnen zijn en hier op het forum las ik dat het ook springstaartjes kunnen zijn. Fruitvliegjes weet ik te behandelen, maar hoe ga je met springstaartjes om? Ik heb de waterbak gelijk leeggegooid en in een tijl gloeiend heet water gelegd om zo hopelijk de beestjes uit te roeien en ga de bodembedekking verschonen. Hoe komen, als het springstaartjes zijn, deze in het terrarium? Zijn ze schadelijk voor m'n schildpad? Hoe voorkom ik dat ze terugkomen? En als het geen springstaartjes zijn, wat zijn het dan, zijn ze schadelijk, hoe gaan ze weg en zorg ik dat ze niet meer terugkomen?

4. Laatste vraag dan eindelijk XD Ik woon op het moment nog bij mijn ouders aangezien ik nog 17 (bijna 18) ben. Volgens de fokker/kweker/HoeMoetIkHemNoemen is het gedoe rondom het CITES document nogal strict en staat Feoras nu "ingeschreven" op het huis van mijn ouders. Ik ben echter niet van plan voor eeuwig thuis te wonen. Hoe regel ik het als ik op mezelf wil gaan wonen? Ik wil niet dat ik straks een illegaal geplaatste huisgenoot heb, zegmaar...

Voorlopig geen andere vragen meer Brede lach
Alvast bedankt voor de hulp!
Gelogd
Rikke
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 146


« Antwoord #1 Gepost op: 3 April 2018, 16:38:45 »

Hallo,

1. Zolang het schild behoorlijk glad blijft (geen bultvorming) en je voert je landschildpad voornamelijk onkruiden en vezelrijke bladgroenten, zou ik me niet al te druk maken om overvoeding. Griekse landschildpadden groeien altijd sneller in gevangenschap en 28 gram voor 9 maanden valt echt nog behoorlijk mee. Hij/zij zal ook nog wel in de lengte groeien. Het is logisch dat ze ook in de hoogte en breedte groeien.

2. Je kan hem/haar onder andere ook nog vogelmuur, melkdistel, haagwinde, bladeren van de druif, bladeren van de moerbei, braambladeren, ... geven. Ik noemde enkele eetbare planten voor landschildpadden op maar er zijn er veel meer. Van groenten kan je je landschildpad ook nog rucola, krulsla, veldsla, radicchio, ... geven. Als aanvulling daarop kan je af en toe ook nog een beetje wortel, paprika, broccoli, bloemkool (met koolsoorten moet je oppassen maar je kan het ze af en toe wel geven in kleine hoeveelheden), tomaat of courgette geven. Heel sporadisch mogen ze een stukje fruit (bv. appel, nectarine, ...) krijgen maar dat maar heel af en toe (1x in de maand ongeveer).

3. Springstaartjes heb ik ook al gehad in het terrarium. Deze zijn niet schadelijk voor de landschildpad. Ik snap dat je de bodem vochtig houdt om bultvorming te voorkomen, maar ik zou dat niet overmatig doen. Gewoon beperken tot s'ochtends en s'avonds. Sinds ik minderde met besproeien waren er ook nog nauwelijks springstaartjes te vinden in het terrarium.

4. Over de CITES zou ik me geen zorgen maken. Ik woon in Belgi? en ik weet dat ze in Nederland iets strikter zijn, maar normaal gezien moet het geen probleem zijn dat het CITES-document op je ouders naam is. Best misschien een overdrachtsverklaring maken als je alleen gaat wonen, waarin je ouders getekend hebben dat de landschildpad naar jouw huis gaat. Dan is er denk ik niets illegaals aan. Je kunt ook de dienst CITES altijd opbellen of mailen om raad, vermoed ik. Hier in Belgi? zijn ze zeer vriendelijk en behulpzaam dus dat zal vermoedelijk in Nederland ook wel het geval zijn.

Voor de rest wens ik je nog heel veel succes en plezier met je landschildpad. Ik hoop voor jou dat jij later de mogelijkheid hebt om je landschildpad buiten te huisvesten, want griekse landschildpadden doen het in Belgi? en Nederland uitstekend in een goed buitenverblijf.

Vriendelijke groeten,
Rikke

Gelogd
MariellevdR
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 2


« Antwoord #2 Gepost op: 4 April 2018, 10:35:40 »

Okay, hartelijk bedankt!

Overigens, ik ben van plan deze zomer bij dezelfde fokker nog een tweede schildpadje te kopen. Als ik deze bij mijn huidige schildpad zet, zouden er dan problemen kunnen ontstaan? Of moet ik ze tijdelijk apart houden of zoiets? En, aangezien ik het geslacht van Feoras nog niet weet en van de toekomstige tweede waarschijnlijk ook niet, en stel dat het een mannetje en een vrouwtje zijn, vanaf wanneer kan ik dan iets als eieren verwachten? (Ik zit namelijk voorlopig niet te wachten op eieren en zo XD)
Gelogd
Koenb
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 211


« Antwoord #3 Gepost op: 4 April 2018, 15:25:31 »

Voor een vrouw ga je toch een jaar of 8 geduld moeten hebben voor die eieren gaat leggen hoor.

Wat betreft een 2de; Vooral rekening mee houden moesten het 2 mannen blijken je ze wel zal moeten scheiden of een vrouw of 6 bijzetten op een gigantisch groot stuk buitenverblijf Brede lach

Veel houders zetten nieuwe dieren in quarantaine inclusief mezelf om vooral het gedrag te observeren over een aantal weken om ziektes e.d te kunnen uitsluiten.

Grts
Gelogd
Rikke
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 146


« Antwoord #4 Gepost op: 5 April 2018, 14:12:03 »

Beste Koen,

Ik heb zelf twee mannelijke grieken en deze leven al jaren vreedzaam samen en vechten nauwelijks. Er zijn ook heel wat kwekers die het grootste deel van het jaar hun mannetjes alleen bij elkaar houden. Zolang ze genoeg ruimte hebben (wat bij mij het geval is), zal het bij griekse landschildpadden waarschijnlijk niet tot grote problemen leiden dat je twee mannetjes bij elkaar houdt (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen). Van vierteenlandschildpadden (testudo horsfieldii) heb ik wel gehoord dat twee mannetjes samen houden gegarandeerd tot problemen leidt.

Dus Marielle, je kunt dus gewoon een landschildpadje bijkopen bij de fokker als je dat wil. Het geslacht is nu toch nog onbekend en als ??n van hen een vrouwtje blijkt te zijn, bestaat de kans inderdaad dat ze over een jaar of 8 eieren zal leggen (zoals Koen zei). Die eieren hoef je toch niet per se uit te broeden in een broedmachine, je kunt ze gewoon wegdoen als je er niet mee wil kweken. Ook zou ik niet met twee landschildpadjes van dezelfde fokker kweken (risico op inteelt). Als het uiteindelijk twee mannetjes worden, zal ik gewoon het gedrag observeren als ik jou was. Als ze weinig tot niet vechten, zou ik ze gewoon samen blijven houden moest ik jou zijn. Je kunt het tweede landschildpadje even gescheiden houden van de andere (quarantaine) als je zeker wilt zijn dat die geen ziekte heeft, maar ik weet uit ervaring dat de kans daarop klein is bij nakweek griekse landschildpadjes, zeker als de fokker geen andere soorten dan de griekse landschildpad houdt.

Ik wens je nog veel succes en plezier!

Vriendelijke groeten,
Rikke
Gelogd
Koenb
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 211


« Antwoord #5 Gepost op: 5 April 2018, 16:22:48 »

Het klopt inderdaad dat mannetjes vreedzaam kunnen samenleven zonder dat er een vrouw in het spel is al blijft het wel een risico aangezien het al meermaals gebleken dat ze toch dominanter zijn en al al wel eens is misgelopen. Persoonlijk zou ik het risico niet nemen maar je kan het uiteraard wel proberen.

Even nuanceren wat de eitjes betreft. Ongeacht of het een koppel is of niet, elke dame zal beginnen leggen van ongeveer 8 jaar of er nu een man bij is of niet maar die gaan dan inderdaad niet bevrucht zijn.


Grts
Gelogd
Rikke
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 146


« Antwoord #6 Gepost op: 5 April 2018, 20:15:15 »

Vooral weinig ruimte kan een factor zijn dat mannetjes zeer onverdraagzaam zijn naar elkaar. In een ruim buitenverblijf, gedecoreerd met stenen, heuveltjes, beplantingen ... lopen ze niet constant in elkaars zicht. Als twee mannetjesschildpadden af en toe elkaars schild rammen, is er niet direct een groot probleem maar als ze constant zitten te vechten leidt dit wel tot verwondingen, stress, ... en zou ik ze wel apart zetten inderdaad.

Dit is in ieder geval bij mijn twee mannelijke grieken niet het geval, ik heb ze zelfs nog nooit elkaar zien rammen. Er zit een vrouwtje (moorse landschildpad) bij en daar hebben ze alle twee nauwelijks interesse in (gelukkig maar). De moor verdraagt mijn twee mannelijke grieken ook behoorlijk goed, ze zitten al bijna 10 jaar samen en nog nooit heb ik tekenen gezien van stress. Ze zijn alle drie zeer actief, eten goed en lopen op warme dagen veel rond in hun ruime buitenverblijf. Uiteraard raad ik het niemand aan om moorse landschildpadden met griekse samen te houden, omdat het in veel gevallen ook geen goede combinatie is (hangt ook van ondersoorten af).

Dus Marielle, ik zou het zeker aanraden twee (griekse) landschildpadden bij elkaar te houden in de plaats van maar 1. Veel kwekers zeggen dat ze actiever zijn, beter eten en minder kans hebben op gestoord gedrag als landschildpadden met soortgenoten samen zitten. Mits genoeg ruimte en zolang ze van ongeveer gelijke grootte zijn, zorgt het meestal voor weinig tot geen problemen maar ik zou het gedrag wel in het oog houden als het tweede landschildpadje erbij komt.

Groetjes Rikke
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
16 April 2024, 11:44:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 400
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 374
Totaal: 374
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.111 seconden met 25 queries.