SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Aanschaf muskusschildpadden  (gelezen 27695 keer)
Gerco
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 24


« Gepost op: 13 Augustus 2013, 14:01:06 »

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik willen graag muskusschildpadden houden.
Wij zijn niet van de bevliegingen en hebben dan ook al veel voorbereidend onderzoek gedaan en weten nu goed wat we willen.
Maar nadat ik wat op internetforums heb gezocht komt er toch wat twijfel over een aantal zaken.
Nou weet ik uit ervaring met mijn aquariuma dat er op forums soms erg biologisch gedacht wordt en in de winkel erg commercieel, dus ben ik op zoek naar de bekende vergulde middenweg.


Hieronder vind u een aantal dingen wat we al geregeld en bedacht hebben en enkele vragen.
Ik hoop dat jullie ons hier verder in kunnen helpen en de boel een beetje kunnen verduidelijken.

Ik heb een aquarium staan van 60 cm met een Tetra EX 400 buitenfilter en deksel.
Hier heb ik nu nog vissen in maar die gaan over op een grotere bak.
De deksel willen we dan verwijderen en een Ikea knijplampje met warmtelamp erboven hangen.
op de bodem komt 3-4 cm 1-2mm grind en er komt 12-15 cm water in wat met een element op temperatuur gehouden kan worden.
Verder willen we een Exo Terra Schildpaddeneiland turtle bank 29,8x17,8x5,4cm in de bak plaatsen onder de warmtelamp het eiland is zo groot zodat hij ook in een groter aquarium weer toegepast kan worden.
Op de bodem nog enkele stenen en een grotere steen die boven het wateroppervlak uitkomt.

De bedoeling is dat hier dan 2 muskusschildpadden inkomen.
Wanneer de bak te klein wordt willen we de bak dan vervangen voor een 100 cm bak.

De vragen zijn:
Hebben jullie nog opmerkingen op onze handelswijze?
Is een zandstrand nodig bij muskusschildpadden i.v.m. met eieren vrouwtje?
Leven deze alleen of liever met 2 samen en is het geslacht hierbij nog van belang?
Hoelang is het mogelijk de schildpadden in deze bak te houden (tot welke grootte)?
Is gevarieerde voeding wenselijk of kun je ze prima elke dag diepvriesvoer geven?
Moet de watertemperatuur s`nachts naar beneden of is het voldoende om de lamp uit te doen?
Moet de bak nog opstarten of is een dagje draaien voldoende?
Kunnen er enkele stevige planten in de bak of kun je die dan elke week vervangen en hebben de schildpadden daar behoeft aan?
Hoeveel uur licht is wenselijk?
Kun je de schildpadden beter 2 keer per dag een beetje voeren of gewoon 1 keer per dag?
Kunnen muskusschildpadden hard bijten en zullen ze dit proberen als je de bak schoon maakt(is overplaatsen naar een bakje verstandig bij schoonmaken)?
Kunnen ze gaan vechten om het eten of valt dit mee?

Het zijn een hoop vragen maar wij zijn altijd graag goed ingelicht.
Schildpadden neem je niet voor een weekje en we doen het graag goed, maar het moet natuurlijk wel realistisch en betaalbaar blijven.
Daarom hoop ik ook dat jullie ons eerlijk en onafhankelijk antwoord kunnen geven op onze vragen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 13 Augustus 2013, 16:41:36 »

Is een zandstrand nodig bij muskusschildpadden i.v.m. met eieren vrouwtje?
- Als de vrouwen groot genoeg zijn, hebben ze inderdaad een zandeiland nodig dat diep genoeg is

Leven deze alleen of liever met 2 samen en is het geslacht hierbij nog van belang?
- Mijn ervaring met muskusschildpadden leert me dat je ze best afzonderlijk houdt, met uitzondering van de meeste vrouwen die wel bij elkaar kunnen.

Hoelang is het mogelijk de schildpadden in deze bak te houden (tot welke grootte)?
Ik zou 1 muskusschildpad in deze bak houden tot ze ongeveer 6-7cm schildlengte heeft, mits matig voederen en koudere periode in het jaar, een jaar of 3, afhankelijk van de muskusschildpadsoort.

Is gevarieerde voeding wenselijk of kun je ze prima elke dag diepvriesvoer geven?
Eigenlijk beantwoord je de vraag zelf, variatie in de voeding is wenselijk

Moet de watertemperatuur s`nachts naar beneden of is het voldoende om de lamp uit te doen?
Uiteraard lamp uit, voor muskusschildpadden zou ik zowieso geen waterverwarming toepassen. Kan prima zonder.

Moet de bak nog opstarten of is een dagje draaien voldoende?
Ik zou hem enkele weken opstarten en de filter laten voordraaien, niet vergeten een beetje voer erin te gooien (voer niet laten schimmelen) om de filter te laten werken en een biologisch evenwicht te bekomen, na drie - vier weken is de nitraatpiek voorbij en kan het schildpadje erin. Let op; ik doe dit zelf niet altijd, maar als je het 100% goed wil doen, zou ik het zo doen.

Kunnen er enkele stevige planten in de bak of kun je die dan elke week vervangen en hebben de schildpadden daar behoeft aan?
Bij muskusschildpaddden kun je wel enkele planten houden, zolang je die maar goed verankert.

Hoeveel uur licht is wenselijk?
Afhankelijk van welke muskusschildpadsoort je kiest.

Kun je de schildpadden beter 2 keer per dag een beetje voeren of gewoon 1 keer per dag?
Ik voer jonge dieren 3 keer per week, oudere dieren 2 keer. Opletten met overvoeren bij muskusschildpadden, ze vervetten nogal snel.

Kunnen muskusschildpadden hard bijten en zullen ze dit proberen als je de bak schoon maakt(is overplaatsen naar een bakje verstandig bij schoonmaken)?
Ze kunnen hard bijten, maar ze zijn echt wel handelbaar. Bij het schoonmaken, zou ik ze overplaatsen naar een bakje. (Even op het droge kan natuurlijk)
Kleine tip: nooit al het water verversen, max 50%, anders is je biologisch evenwicht helemaal weg. Ook het filtermateriaal, niet onder de kraan uitwassen, maar in een emmer met het water dat je net hebt afgetapt van het biotoop.

Kunnen ze gaan vechten om het eten of valt dit mee?
Muskusschildpadden zou ik solitair houden, zo heb je achteraf geen last om een tweede bak te moeten zoeken of een plek te vinden voor het tweede dier.

Nu een vraag van mij; Heb je al enig idee welke muskusschildpadsoort?
Gelogd

Gerco
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 24


« Antwoord #2 Gepost op: 14 Augustus 2013, 13:06:58 »

Zo dat zijn een hoop antwoorden maar we hebben er ook een hoop vragen bij.

We willen het nu als volgt doen:

We hadden al grind gekocht, maar dat is grind van 1-2mm dus erg fijn. Volgens mij bedoelen jullie meer het grove grind wat niet handig is toch?
Zand heeft wel het voordeel dat er niet veel tussen gaat zitten, maar het is wel lastiger te stofzuigen zeg maar, omdat zand met het vuil meekomt en grind niet.

We gaan nu toch voor 1 muskusschildpad om problemen te voorkomen. Als we later een grotere bak gaan kopen kan er altijd nog 1 bij in.

We willen dan ook voor het kleinste eiland gaan, die is uit mijn hoofd 12 bij 16 cm, aangezien dit voor 1 schildpad voldoende is en er dan meer zwemruimte overblijft.
De kans is namelijk erg groot dat we in de volgende bak toch een zandstrand moeten.

De deksel gaan we verwijderen want dat vinden we niet mooi en we willen een beetje nepklimop over de rand hangen, wel zo dat de schildpad er niet bij kan hoor Knipoog.
Ik ga zelf een frame maken van hout en glazen plaatjes erboven en daar een sparing in maken voor de lamp, zodat ongeveer 70% van de kap dicht is.

Verder komt er 1 rots in die net boven het water uitsteekt en wat kleine rotsen. Geen planten en geen hout.

Nou kom maar op met jullie suggesties en (opbouwende) kritiek Knipoog.

Het volgende is voor ons nog onduidelijk:

Wat is het verschil tussen de verschillende soorten muskussen? In de winkel zeiden ze namelijk dat er maar 1 soort was en kleine en normale eigenlijk hetzelfde waren.

Hebben we met een eiland en 1 rots boven water voldoende rustpunten of moet er meer boven het waterpeil uitsteken? Wanneer dit niet voldoende is, hoe cre?er je meer?

Hoeveel cm water raden jullie aan?

In de winter zet ik de kachel hier snachts op 15 graden. Moet er dat een verwarmingselement in het water omdat de temperatuur van het water en de lucht in het aquarium dan ook automatisch zakt?

Hoe zorg je dat de temperatuur bovenwater warmer is dan in het water of geldt dat alleen voor het eilandje met warmtelamp?

Wat voor materiaal raden jullie aan in de filter? Er zitten nu keramische buisjes, filtermat en actieve kool in.

Wat voeren jullie als basisvoer en wat kun je ze geven als variatie?

Hoe hou je in de gaten dat de schildpad niet te dik wordt, maar ook niet verhongerd?

Zo dat is weer een mooi lijstje ik hoop dat jullie alles kunnen beantwoorden want we worden er wel een beetje moe van dat de plannen steeds weer wijzigen, maar we willen het wel goed doen
Gelogd
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 14 Augustus 2013, 13:28:39 »

Moet de bak nog opstarten of is een dagje draaien voldoende?
Ik zou hem enkele weken opstarten en de filter laten voordraaien, niet vergeten een beetje voer erin te gooien (voer niet laten schimmelen) om de filter te laten werken en een biologisch evenwicht te bekomen, na drie - vier weken is de nitraatpiek voorbij en kan het schildpadje erin. Let op; ik doe dit zelf niet altijd, maar als je het 100% goed wil doen, zou ik het zo doen.

Ik dacht dat dit voor schildpadden niet noodzakelijk was, maar meer voor de vissen. Ik heb het dan ook niet gedaan (behalve het indraaien en spoelen ivm epoxylaag)
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
Gerco
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 24


« Antwoord #4 Gepost op: 14 Augustus 2013, 13:55:28 »

Moet de bak nog opstarten of is een dagje draaien voldoende?
Ik zou hem enkele weken opstarten en de filter laten voordraaien, niet vergeten een beetje voer erin te gooien (voer niet laten schimmelen) om de filter te laten werken en een biologisch evenwicht te bekomen, na drie - vier weken is de nitraatpiek voorbij en kan het schildpadje erin. Let op; ik doe dit zelf niet altijd, maar als je het 100% goed wil doen, zou ik het zo doen.

Ik dacht dat dit voor schildpadden niet noodzakelijk was, maar meer voor de vissen. Ik heb het dan ook niet gedaan (behalve het indraaien en spoelen ivm epoxylaag)

Met een bacteriecapsule en 1 in de bak durf ik wel na een dag of 3 de schildpad erin te doen dit lijkt me geen probleem.

Hebben jullie nog antwoorden op mijn andere vragen???  engeltje
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 14 Augustus 2013, 14:33:00 »

Moet de bak nog opstarten of is een dagje draaien voldoende?
Ik zou hem enkele weken opstarten en de filter laten voordraaien, niet vergeten een beetje voer erin te gooien (voer niet laten schimmelen) om de filter te laten werken en een biologisch evenwicht te bekomen, na drie - vier weken is de nitraatpiek voorbij en kan het schildpadje erin. Let op; ik doe dit zelf niet altijd, maar als je het 100% goed wil doen, zou ik het zo doen.

Ik dacht dat dit voor schildpadden niet noodzakelijk was, maar meer voor de vissen. Ik heb het dan ook niet gedaan (behalve het indraaien en spoelen ivm epoxylaag)

Of het noodzakelijk is laat ik in het midden, maar als het kan laat ik de schildpadden de nitriekpiek niet meemaken. Ze kunnen er wel tegen, meeste vissen ook trouwens...
Gelogd

KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 14 Augustus 2013, 14:59:11 »

Ik vind de aanpak; eerst lezen dan doen; alvast prima.

Ivm de verschillende soorten;

Een kleine opsomming van de soorten die bij de kwekers (niet in de handel) verkrijgbaar zijn en die ongeveer 14cm maximaal worden

Eerst de muskus en modderschildpadden: (Kinosternon en Sternotherus soorten)

Sternotherus odoratus - gewone muskusschildpad

De grootte varieert volwassen tussen 8 en 15 cm SCL (SCL = Straight Carapax Length maw de lengte vh schild), meeste blijven kleiner dan 13cm
Een enorm verspreidingsgebied in de natuur, dus 'meerdere' manieren om de natuur na te bootsen.

Sternotherus minor minor -  kleine muskusschildpad

De grootte varieert tussen 8 en 13cm, uitzonderingen zijn er altijd maar komen slechts zelden voor. Meeste blijven onder de 11cm hier.
Veel 'kleiner' verspreidingsgebied (info= http://sternotherus.com/images/minorminormapbig.jpg )

Sternotherus minor peltifer - gestreepte muskusschildpad

De andere ondersoort van Sternotherus minor, deze heeft strepen in de nek en is een stuk 'gestroomlijnder'. Ook de verkrijgbaarheid is veel minder, en prijs ligt gevoelig hoger.
Deze blijft meestal onder de 10cm SCL

Sternotherus carinatus - gekielde muskusschildpad

De grootste soort der muskusschildpadden, wordt makkelijk 14cm SCL.

Er is nog een soort bij de muskusschildpadden namelijk de Sternotherus depressus ( afgeplatte muskusschildpad), maar deze is niet verkrijgbaar voor de gewone hobbyist, prijzen zijn ook immens.


Nu gaan we over tot de modderschildpadden (Kinosternon soorten), ik beperk me tot een aantal soorten want je hebt tientallen soorten modderschildpadden.

Kinosternon subrubrum hippocrepis -  Mississippi modderschildpad

Lijkt wat op de Sternotherus odoratus. blijft ook makkelijk onder de 13cm

Kinosternon cruentatum -  roodkopmodderschildpad

blijft ook makkelijk onder de 13cm

Kinosternon baurii -  gestreepte modderschildpad

Ook een heel erg mooie soort, blijft ook onder de 13cm.



De volgende voorbeelden zijn geen modder of muskusschildpadden maar zijn ook veel gehouden soorten die 'klein' blijven;

Chrysemys picta dorsalis -  zuidelijke sierschildpad

Niet te verwarren met de 'geelwangen' die in de handel verkrijgbaar zijn, deze soort wordt maximaal 15cm

Clemmys guttata -  druppelschildpad

Erg kleurrijke schildpad, wordt maximaal zo'n 13cm.


Al deze soorten kunnen in de huiskamer gehouden worden (misschien de Chrysemys picta dorsalis het minste, deze hou ik zelf ook erg graag buiten), zonder enige verwarming van het water (uiteraard wel warmtespotje, etc) mits de woonkamer uiteraard geen ijskelder is.

Ik zou zeggen bekijk het eens welke soort je wil, ik help je graag verder.


Gelogd

KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 14 Augustus 2013, 15:08:02 »

In verband met voedingsvariatie zou ik deze topic eens doorlezen: http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,6614.0.html dan ga je inspiratie genoeg hebben  knipoog

waterhoogte hangt af van de gekozen soort, help ik je later wel mee Knipoog

Hoe zorg je dat de temperatuur bovenwater warmer is dan in het water of geldt dat alleen voor het eilandje met warmtelamp?
als je een warmtelamp boven het eiland plaatst zal de overige luchttemperatuur in het bakje ook warmer zijn dan de watertemperatuur

Hebben we met een eiland en 1 rots boven water voldoende rustpunten of moet er meer boven het waterpeil uitsteken? Wanneer dit niet voldoende is, hoe cre?er je meer?
Hoe meer rustpunten hoe beter, jonge schildpadden hebben graag veel verstop-plaatsen. Een halve bloempot of wat kienhout werkt uitstekend, ook plantjes zoals waterpest zijn leuke verstopplaatsen.

Wat voor materiaal raden jullie aan in de filter? Er zitten nu keramische buisjes, filtermat en actieve kool in.
Ik gebruik meestal een poreus materiaal zoals keramische pijpjes (siporax van Sera raad ik enorm aan) en matten, actieve kool kan je er altijd tijdelijk inlaten.

Hoe hou je in de gaten dat de schildpad niet te dik wordt, maar ook niet verhongerd?
overvoederen komt veel makkelijker voor dan ondervoeding, gewoon 3 keer per week een lekkere dosis voer erin dat ze in een kwartiertje ophebben. Af en toe een sappige regenworm erbij kan natuurlijk nooit kwaad.
Gelogd

Gerco
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 24


« Antwoord #8 Gepost op: 14 Augustus 2013, 15:59:45 »

Het wordt de kleine muskus en dan 2. Met voldoende verstopplaatsen en ruimte om te zonnen wanneer nodig verwacht ik hier geen problemen mee.
Waterstand zal waarschijnlijk rond de 12 cm komen te staan.

Nog tips over deze specifieke soort en antwoorden op mijn overige vragen van hierboven?
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 14 Augustus 2013, 16:24:19 »

Het wordt de kleine muskus en dan 2. Met voldoende verstopplaatsen en ruimte om te zonnen wanneer nodig verwacht ik hier geen problemen mee.
Waterstand zal waarschijnlijk rond de 12 cm komen te staan.

Nog tips over deze specifieke soort en antwoorden op mijn overige vragen van hierboven?

Wees je zeker dat je van de Sternotherus minor minor 2 wilt huisvesten? Ik heb hier al nakweekjes terugbezorgd gekregen omdat ze agressief tov elkaar waren. Maar uiteraard is het jouw keuze Knipoog

12cm is zeker goed genoeg, zolang er genoeg mogelijkheden zijn om al 'kruipend' het oppervlak te bereiken.

Gelogd

Gerco
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 24


« Antwoord #10 Gepost op: 14 Augustus 2013, 16:54:52 »

In het wild zitten er toch ook wel eens meer bij elkaar? Het komt mij nu een beetje over of ze de hele dag mekaar op willen vreten Knipoog.
Wat verstaan jullie onder agressief? Mekaar wegduwen bij het eten en slaapplek of echt mekaar opvreten?

Misschien komt het een beetje lomp over hoe ik het zo zeg, maar ik hoor van iedereen dat ze agressief tegen elkaar k?nnen worden, maar nog geen enkel voorbeeld van mensen waar ze mekaar vermoord hebben. Iedereen zegt weer wat anders dus krijg er weinig hoogte van eerlijk gezegd....

Ik heb ook begrepen dat zolang ze mekaar maar kunnen ontwijken het eigenlijk nooit tot problemen komt.
Gelogd
Gerco
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 24


« Antwoord #11 Gepost op: 14 Augustus 2013, 17:01:18 »

En ik bedoelde trouwens deze: Sternotherus odoratus. Dus dat is niet de kleine. Ik heb de latijnse naam nog maar even nagevraagd Knipoog.
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 14 Augustus 2013, 19:11:52 »

En ik bedoelde trouwens deze: Sternotherus odoratus. Dus dat is niet de kleine. Ik heb de latijnse naam nog maar even nagevraagd Knipoog.


De gewone muskusschildpad dus. Wat de winkel je ook wijsmaakt; de kleine muskusschildpad (Sternotherus minor minor) en de gewone muskusschildpad (Sternotherus odoratus) zijn NIET dezelfde soort!
Gelogd

KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 14 Augustus 2013, 19:17:35 »

In het wild zitten er toch ook wel eens meer bij elkaar? Het komt mij nu een beetje over of ze de hele dag mekaar op willen vreten Knipoog.
Wat verstaan jullie onder agressief? Mekaar wegduwen bij het eten en slaapplek of echt mekaar opvreten?

Misschien komt het een beetje lomp over hoe ik het zo zeg, maar ik hoor van iedereen dat ze agressief tegen elkaar k?nnen worden, maar nog geen enkel voorbeeld van mensen waar ze mekaar vermoord hebben. Iedereen zegt weer wat anders dus krijg er weinig hoogte van eerlijk gezegd....

Ik heb ook begrepen dat zolang ze mekaar maar kunnen ontwijken het eigenlijk nooit tot problemen komt.

Ik denk dat je het moment waar ze elkaar opvreten wil voor zijn...
ik ken heus voorbeelden genoeg van plaatsen waar ze een stuk uit het schild van elkaar happen tot de dood tot gevolg... Ook plaatsen waar ze elkaar zo achter nazitten dat het ene dier sterft van de stress.
Als je 2 vrouwen hebt komt alles goed, ben ik vrij zeker van. 2 mannen daarentegen en je hebt 'feest'.

In het wild zitten ze ook bij elkaar, klopt, maar wel in een 1000x zo groot oppervlak.


Als ik je mag gerust stellen, bij Sternotherus odoratus valt het veel beter mij dan bij bijvoorbeeld Sternotherus minor minor, maar je sprak over 'kleine muskusschildpad' eerst. Daarom mijn ernstig advies om ze apart te huisvesten.

Wie ben ik om je tegen te houden dat je maar 1 diertje mag houden? Maar zoals ik zei; hou er altijd rekening mee dat de mogelijkheid er is dat je ze achteraf moet splitsen.
Gelogd

Gerco
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 24


« Antwoord #14 Gepost op: 14 Augustus 2013, 22:26:31 »

Ja ik snap het wou gewoon even weten wat onder agressief valt. Maar met de odoratus heb ik daar dus geen last van? En verder nog tips voor dit soort.  We gaan trouwens toch voor zand op xe bodem.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
12 Mei 2024, 08:47:12

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 972
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 861
Totaal: 861
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.089 seconden met 27 queries.