SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Humaan doden van voedseldieren.  (gelezen 18904 keer)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #15 Gepost op: 8 December 2010, 16:47:50 »

Interessante discussie.

Aan de ene kant ben ik ook een voorstander van het humaan doden van prooidieren, alvorens deze te geven.
Persoonlijk zou ik dit slechts doen bij prooien waarbij mag worden aangenomen dat ze -terwijl ze nog leven- de schildpad zouden kunnen verwonden. Het argument "te grote prooi, dus eerst doden" kan wat mij betreft worden beantwoord met: "Dan moet je een kleinere prooi aanbieden".

En anderzijds ben ik voorstander van het voeren van levende prooien, zodat de schildpadden (in dit geval) moeten "werken" voor hun voer.

Levende krekels.. levende wormen.. levende slakken... levende vissen.. Ik heb er geen moeite mee.
Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er ook geen moeite mee heb als iemand zijn schildpad levende babymuizen geeft. Een bewegende prooi zal een heftigere "trigger" zijn voor de schildpad.

Ik onderscheid dat wel 2 type's personen die hun schildpad levende prooien geven.

- De liefhebber die zijn schildpad een voedzame prooi aanbied, waarvoor de schildpad actief moet jagen/werken.
- De liefhebber die indruk maakt op de visite en al giechelend laat zien hoe een waterschildpad een levende muis onder water trekt, in stukken scheurt en vervolgens een filmpje daarvan op youtube zet...

Met geval A heb ik geen moeite... Met geval B wel, waarbij alleen levend wordt gevoerd t.b.v. sensatie / imponeren van derden.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #16 Gepost op: 8 December 2010, 17:02:17 »

Voor schildpadden is echt geen nut om  vlees levend te voeren, als ze al vlees vinden in natuur is het dood vaak roadkill,
Grote maakt niks uit, er zijn gegevens bekend dat Terrapene aan een dood hert aan het vreten waren in de natuur.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #17 Gepost op: 8 December 2010, 17:11:18 »

Voor schildpadden is echt geen nut om  vlees levend te voeren, als ze al vlees vinden in natuur is het dood vaak roadkill,
Grote maakt niks uit, er zijn gegevens bekend dat Terrapene aan een dood hert aan het vreten waren in de natuur.


Als ze al vlees vinden, dan is het roadkill.....
Je kijkt vanuit Terrapene-oogpunt Hans.

Had je deze quote van Kurt gemist?
Citaat
Van Centrochelys sulcata is in elk geval bekend dat deze actief op knaagdieren gaan jagen die zich in hun burrow ophouden
Geen roadkill in dat geval, maar levende prooi, waarop actief gejaagd wordt.

Dat schildpadden (de vleeseters) deels opportunisten zijn en aan kadavers gaan vreten als het ze op een zilveren schaaltje wordt gepresenteerd zal ik zeker niet ontkennen.. Zo'n kans zullen ze in de natuur niet laten lopen.
En in gevangenschap kunnen we ook zeker die "kadavers" nabootsen door ze dode prooien aan te bieden.

Desondanks ben ik nog steeds van mening dat de soorten die levende prooien vangen in de natuur (levende insecten / wormen / vissen / kreeftjes / ... ), ook in gevangenschap levende prooien aangeboden zouden mogen krijgen. Voor mij persoonlijk hoeven die dus niet eerst (al dan niet humaan) gedood te worden  knipoog


V.w.b. je hert.. tja.. díe zou ik dus ook eerst loeihard tegen mijn deurkozijn "tikken"... 3x zelfs, indien nodig.
Een levend hert zou een puinhoop maken van mijn Kinosternon aquarium  boos


Puur op het topic ingaand.
Volgens mij wordt er specifiek op het voederen van knaagdieren gedoeld. Baby-knaagdiertjes zou ik niet per definitie doden, alvorens te voeren.
Indien er grote knaagdieren gevoerd zouden moeten worden, dan zou ik die wèl doden. Niet omdat ik een levende prooi zielig vind, maar omdat een levend knaagdier een schildpad zou kunnen verwonden.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #18 Gepost op: 8 December 2010, 17:20:11 »

Ik meen mij ook te herinneren dat er vorig jaar in trionyx een artikel stond van een chelydra serpentina houder die heel wat vogel- en knaagdierbotten vond op de bodem van zijn vijver. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat die allemaal zomaar verdronken zijn. Hier valt er jaarlijks misschien 1 vogel in de vijver en is dan meestal een net uitgevlogen jong.

zie ook volgend filmpje:<a href="http://www.youtube.com/watch?v=i6x8Vx3wfPw" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=i6x8Vx3wfPw</a>
Gelogd
Angulata
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 205


« Antwoord #19 Gepost op: 8 December 2010, 17:29:46 »

Ik betwijfel of het doden van dieren met Co2 humaan is. Als je dieren vergast dan zie je bij konijnen  springen hoger om bij de zuurstof te komen in de gaskist. Cavia die langs de bodem lopen stoppen direct maar er loopt wel bloed uit bek en neus. Humaan is in mijn ogen het dier zijn nek te breken of als het om eendags muizen gaat vliegles te geven. Met een klap tegen de grond gooien. Het dier is opslag dood en een lange doodstrijd met gas wordt het dier bespaard.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 8 December 2010, 18:54:19 »

Babymuizen levend geven kan best in veel gevallen, volwassen muizen ligt vaak al wat moeilijker.
Toedienen aan slangen had ik weinig problemen mee destijds, probleem bij schildpadden is dat ze niet zo'n nette eters zijn.
Vaak gaan ze dus het prooidier achtervolgen en hebben het net bij de achterhand of staart beet , dan kan het verschillende minuten duren voor het prooidier dood is.
Hier een filmpje die dit in beeld brengt, hoewel je zou verwachten dat het bij Chelydra serpentina sneller gaat (is vaak ook zo) :

<a href="http://nl.youtube.com/watch?v=IQhDbrk2h_s" target="_blank">http://nl.youtube.com/watch?v=IQhDbrk2h_s</a>

OPGEPAST, KAN VOOR SOMMIGE MENSEN SCHOKKEREND ZIJN !

Dan geef ik de voorkeur aan tikken of strekken, voor een bijtschildpad is een levende prooi immers niet noodzakelijk, voor sommige alligatorsschildpadden echter wel dacht ik.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #21 Gepost op: 8 December 2010, 19:23:46 »

Tja...

En het zijn dus dit soort video's waar ik mijn vraagtekens bij zet...
Video waarbij een schildpad een muis snel en efficiënt doormidden hapt.. prima.
Video waarbij de schildpad al "sabbelend"  afvragend... de muis onder water houdt en daar laat verzuipen... mja..

Ik ben er van overtuigd dat eigenaren als deze veel meer video's hebben van hun killer turtle die zit te eten.
De snelle snacks zijn natuurlijk niet sensationeel genoeg, waardoor slechts video's als deze worden gepost.
Jammer... Geeft ook een onjuist beeld van het voeren van dit soort dieren... Alsof het "gebruikelijk" is dat ze levende muizen krijgen die ze verzuipen en dan wegwerken...
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 8 December 2010, 19:27:37 »

@ Kurt interessant! Zou ik deze mail mogen gebruiken in toekomstige discussies ?
Yep, geen probleem.  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 8 December 2010, 19:53:29 »

Snap trouwens niet dat levende pinkies verkocht mogen worden dat vindt ik pas zielig en niet humaan.
In Belgie is dit verboden, althans zonder het moederdier mogen ze niet aangeboden worden.
Beursreglementen (ook voor Nederland) vermelden het volgende:
1a) Het is verboden levende knaagdieren aan te bieden die niet 100% onafhankelijk zijn van de moeder, zoals naakte muizen of ratten jongen en eendagskuikens.
1b) Het is verboden duidelijk zwangere knaagdieren te verhandelen.

Citaat
Voor schildpadden kun je rustig gewoon veel beter dooie kopen, zelf muisjes kweken zou ik nooit daarom doen
Nadeel van farmkweek is dat de kwaliteit vaak minder is, hier zaten muizen in een aquarium met wc papierrolletjes, krantensnippers... op farms zijn dit labobakken.
Nu kweek ik ook niet meer zelf maar koop ze in bij een hobbykweker van kleurmuizen.

Citaat
Volgens mij worden pinkies of verdronken of bevroren, is toch met eendagskuikens ook dat ze kratten vol onder water doen ?
Soms ga ik eendagskuikens halen in de broeierij hier iets verderop, kuikentjes die bedoeld zijn voor de legproductie worden vanuit de broedkamer op een transportband gezet, vervolgens gesext, de hennetjes gaan links verder naar transportbakken, de haantjes rechts rechtstreeks de schredder in (als ze bedoeld zijn voor de veevoederfabriek) , dit proces neemt hooguit enkele minuten in beslag. Kuikentjes die intact moeten blijven worden ingeslapen met Co2
Persoonlijk vind ik de schredder een erg goede manier, geen leuk gezicht maar alles gaat in een fractie van een seconde, erg humaan dus.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #24 Gepost op: 8 December 2010, 20:09:00 »

Ik heb ook nog geen goede reden gehoord waarom je uberhaubt een baby knaagdiertje of zowiezo knaagdiertje levend zou moeten voeren,
volgens mij is die reden er niet.
Ken geen schildpad die levend pinky wel zou accepteren maar dood pinky niet.

Blij toe dat levende onafhankelijke muisjes enzo niet verkocht mogen worden in Belgie, het is te hopen dat het hier ook niet mag .
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #25 Gepost op: 8 December 2010, 22:58:35 »

Ik weet niet of het hier mag Hans, maar het wordt wel degelijk gedaan. Ik kan hier gemakkelijk aan 1 dags muisjes komen.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #26 Gepost op: 8 December 2010, 23:41:46 »

Levend bedoel je, best wreed ook wel respectloos vindt ik dat in iedergeval niet humaan, en voor schildpadden overbodig.
Kijk ik voer zelf dode pinkies maar laat dan hun lot snel en vlug verlopen.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #27 Gepost op: 9 December 2010, 05:39:26 »

In Nederland mag het ook niet levende Pinky's verkopen heb ik me laten vertellen door een verkoper.
Gelogd
johnH
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 804


« Antwoord #28 Gepost op: 9 December 2010, 10:21:16 »

Ik vindt de CO2 mannier nou ook niet heel erg humaan moet ik zeggen...
Gelogd

1.2.0. Kinosternon baurii
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #29 Gepost op: 9 December 2010, 11:35:24 »

Tja.. "humaan"....

Invriezen = kristalliseren van bloed, wat enorm pijnlijk schijnt te zijn.
CO2 = verstikking dus... jezelf er bewust van zijn dat je geen lucht krijgt.. paniek?

Ik zou die CO2 methode dan ook niet per definitie "humaan" willen noemen.
Eerder handig, mbt het doden van grotere hoeveelheden dieren. Je stopt ze allemaal in 1 bak, pompt er CO2 in en klaar ben je... Kan me voorstellen dat een dierentuin deze methode prefereert, boven het stuk voor stuk neerknuppelen. Dat laatste is veel arbeidsintensiever, confronterender voor de uitvoerende en mogelijk smeriger als er iets meer stukgaat dan alleen het nekje.

Invriezen is ook iets t.b.v. de gemoedstoestand van de aanvrager. Diertje in de ijskast.. uit het zicht.. en even later is ie dood... Minder confronterend dan 1x een hengst in zijn nek geven (excuse my French).


De mest humane (lees: snelle en relatief pijnloze) manier is mijns inziens de methode waarbij met 1 slag de nek wordt gebroken... "tikken"  dus.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
10 Mei 2024, 02:37:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 897
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 727
Totaal: 727
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.06 seconden met 25 queries.