SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: kattenbrokjes vr babyschildpadjes  (gelezen 15727 keer)
mazurates
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 52

beetje eten :P


« Antwoord #15 Gepost op: 26 Juni 2010, 03:35:25 »

dus beter geen brokken geven
aan de schildpadjes bedankt

groetjes
Gelogd
gorterlies
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 500



« Antwoord #16 Gepost op: 26 Juni 2010, 06:51:52 »

Honden zijn inderdaad omnivoren, dus alleseters en ook aaseters. Mijn hond eet muizen met haar en botten op,als ze de kans krijgt, die de katten hebben gebracht. Verder als je wildhonden in natuurfilmen ziet die een prooi hebben geslagen worden eerst de darmen met inhoud, dus gras en granen, gegeten. Dit hebben ze evengoed nodig als de botten.(Voor het kraakbeen en merg)Verder zijn er op de site "schildpadnet.nl" door Dr. Job Stumpel hele bijdragen waar het gebruik van katte-honde brok wordt aangeraden. En hij weet echt wel waar hij het over heeft.
Verder is mijn golden retreiver 16 jaar geworden, wat zeer uitzonderlijk is voor zo'n hond, en heeft heel haar leven op honderbrok geleefd. Is gestorven aan ouderdom en niet aan de een of andere ziekte met gezwellen.
Ook wordt honden en kattevoer haast nog meer gecontroleerd als ons voedsel.Dus ik zie geen bezwaar om mijn schildpadden ook hiermee te voeren, afgewisseld met lundi, slakken (in de zomer alhoewel ik daar weer vanaf ben, vanwege de slakkenkorrels die overal gestrooid worden) en forellen_koi voer.
Gelogd

houder van cuora's enstamboekhouder pelomedusa subrufa
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #17 Gepost op: 26 Juni 2010, 09:36:16 »

Niks mis met kattevoer als ONDERDEEL van menu gebruiken, gevaar zit er beetje in dat het makkelijk geven is en dat ze teveel/tevaak kattevoer krijgen, waardoor
ze o.a te hard gaan groeien.
Gewoon heel matig gebruiken en het is prima en zelfs goed om af en toe te gebruiken.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #18 Gepost op: 26 Juni 2010, 09:40:25 »


Ook wordt honden en kattevoer haast nog meer gecontroleerd als ons voedsel.

Het rare is alleen dat voedingsmiddelen die afgekeurd zijn voor  menselijke menselijke consumptie verwekt worden in dierelijk voedsel, inclusief kadaverresten uit de nertsenhouderij.

Overigens welke instantie keurt de voeding voor dieren?
Gelogd
annieka
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 692



WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 26 Juni 2010, 09:51:16 »

Honden zijn de biologie geclassificeerd als carnivoren, het zijn geen omnivoren. Dit is ook heel duidelijk te zien aan hun gebit en maag-darm stelsel.
Echte omnivoren hebben een totaal verschillend gebit en darmstelsel....bekijk je eigen gebitje maar eens goed.  knipoog
Maar de classificatie carnivoor - omnivoor - herbivoor is niet zwart-wit. Veel soorten carnivoren (waaronder honden) nemen ook een bepaald percentage plantaardig voedsel tot zich. Katten zijn een voorbeeld van obligaat-carnivoren, hun gestel kan bijna niets met plantaardige bestanddelen.
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #20 Gepost op: 26 Juni 2010, 09:53:56 »

Lijkt mij weer een aardig fabel Theo, nertsen in kattevoer, snap niet waar je het vandaan haalt, vast weer vage dieren partij publicatie fluiten
Over het algemeen is nertsen fokkerij soort gesloten systeem, na het villen worden de lijkjes gewoon gemalen/gepureerd en opgevoerd aan de overige nertsen.
Koop beetje merk kattevoer en je kan precies lezen op de zak wat erin zit.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
gorterlies
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 500



« Antwoord #21 Gepost op: 26 Juni 2010, 13:29:14 »

Dat honden tot de carnivoren horen, daar zal Annieka ongetwijfeld gelijk in hebben, maar dat het alleseters zijn is een feit. het heerlijkste is voor hun pens met nog lekker koeien resten erin. Ook kan ik mijn hond alleen groente neerzetten wat hij heerlijk eet, maar mijn katten zullen er nog niet eens aan ruiken.Loop maar eens met de honden door de weilanden waar koeien grazen, ze blijven van geen hoop koeie poep af.
Verder welke instanties dat dierenvoedsel controleren, weet ik niet, maar als je een goed merk katte-of honden voer voert en zoals Hans ook zegt, ter afwisseling, is er niets mee aan de hand.
Gelogd

houder van cuora's enstamboekhouder pelomedusa subrufa
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #22 Gepost op: 26 Juni 2010, 14:00:31 »

Lijkt mij weer een aardig fabel Theo, nertsen in kattevoer, snap niet waar je het vandaan haalt, vast weer vage dieren partij publicatie fluiten
Over het algemeen is nertsen fokkerij soort gesloten systeem, na het villen worden de lijkjes gewoon gemalen/gepureerd en opgevoerd aan de overige nertsen.
Koop beetje merk kattevoer en je kan precies lezen op de zak wat erin zit.

Klopt dus ook niet.

Heeft te maken met de contracten die afgesloten zijn met de voederleverancier (Flevo / Keizersberg), de zogenaamde vrije zijn in principe vrij om het af te voeren naar daar wat ze zelf willen, dus een veevoederbedrijf, destructiebedrijf en dat gebeurt dan ook wel eens.

Daarbij betrekken de bedrijven ook vlees van andere instellingen zoals het destructiebedrijf, op dit moment groeit de nertsenhouderij  nog en zou bij een gesloten systeem een voedsel te kort ontstaan.

Overigens kan je nergens op een pak lezen dat er de lymfklieren van een varken in het voedsel verwerkt zit, iets wat niet in het voedsel van de mens mag worden verwerkt.
Gelogd
mazurates
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 52

beetje eten :P


« Antwoord #23 Gepost op: 26 Juni 2010, 14:49:50 »

dus ik kan wel brokken voeren maar het moet een
goed merk zijn zoals whiskas? of moet ik kijken
achter kittenkrokjes(kleuterkatten) of welke brokjes
raden julie mijn babys aan

groetjes
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #24 Gepost op: 26 Juni 2010, 15:51:11 »

Ja je kan katten brokken kopen, maar matig geven zelf gebruik ik royal canin hair en skin, deze brokjes laat je in zo min mogelijk water in een bakje weken zijn ze goed zacht dan kun je ze geven.

Nee Theo je kan niet lezen op een pak of er lymfklieren van varken zit,  zal wat wezen als op elke verpakking moet komen staan wat er niet inzit, logisch is natuurlijk dat er opstaat wat er wel inzit .
In geval van boven genoemde merk gaat dat niet het is op basis van gevogelte (zal wel eendagskuiken zijn) en van mij mogen ze in die brokken van alles van een vogel erin stoppen groentjes lachen

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 26 Juni 2010, 16:26:44 »

Citaat
bijdragen waar het gebruik van katte-honde brok wordt aangeraden.
Klopt, vooral om wat er in zit wat goed is, heb je het over toevoegingen die er beter niet zouden inzitten blijft het stil.....
Het zal wel toeval zijn dat dierentuinen kappen met kattenbrokken voeren aan schildpadden  afvragend...
Royal canin hair en skin bevat net zogoed dierlijke vetten en eiwitten van zoogdieren, met hun residuen van antibiotica, medicatie , al dan niet toegestane groeihormonen en PCB's binnen de marge's
Inderdaad is hierop veel controle (dierlijke vetten en eiwitten) omdat die identiek zijn gebruikt voor industrieel voeder (heb ik persoonlijk nagegaan bij Ć©Ć©n van de grootste hobbyvoederfabricanten van Europa), de marge's hiervoor zijn niet vastgelegd op wat het dier binnenkrijgt maar wat het consumentenvlees nog bevat op het bord.
Toch heeft dit nog invloeden voor de consument (steeds groter gestalte,(hormonen) steeds jongere leeftijd menstruatiecyclus(hormonen) menstruatiecyclus die ook nog eens verkort word(PCB's , Dioxine's)....) je kan je afvragen hoe goed het voor het dier zelf is...van PCB's blijft slechts 2% achter in spiervlees (en hier word dus de norm bepaald ), de rest blijft achter in orgaanvlees en omliggend vetweefsel die op zijn beurt opnieuw tot dierenvoer verwerkt word.
Men is dan verbaast over de reuzenvormen die kweek in gevangenschap genereert, zoals reeds gezegd stof tot nadenken wbt kweekprogrammas die soortbehoud nastreven.
Men zal wat dat betreft innoverend moeten zijn en openstaan/erkennen dat er nadelige gevolgen aan verbonden zijn.
« Laatste verandering: 26 Juni 2010, 17:09:52 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #26 Gepost op: 26 Juni 2010, 17:26:26 »


Nee Theo je kan niet lezen op een pak of er lymfklieren van varken zit,  zal wat wezen als op elke verpakking moet komen staan wat er niet inzit, logisch is natuurlijk dat er opstaat wat er wel inzit .
In geval van boven genoemde merk gaat dat niet het is op basis van gevogelte (zal wel eendagskuiken zijn) en van mij mogen ze in die brokken van alles van een vogel erin stoppen groentjes lachen


Dus als er gevogelte opstaat wordt er dus onderandere de lymfklieren, die bij de slacht verwijdert worden, in het kattenvoer verwerkt.

De lymfklieren zijn namelijk onderdelen van dieren die niet voor menselijk consumptie mag worden gebruikt, net zoals andere organen.

De lymfklier is juist de verzamelplaats van allerlei stoffen die schadelijk zijn en dat wordt gevoerd aan de katten en schildpadden.

Ooit al is opgevallen hoe groot katten tegenwoordig worden, en dan speciaal die katten die enkel gevoerd worden met kattenvoer?
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 26 Juni 2010, 17:56:10 »

Ik zal me eens bij feiten houden waarom ik juist tegenstander ben van dergelijke brokken, tijdens de dioxinecrisis kwam namelijk Ć©Ć©n en ander aan het licht.
Bleek dus dat voor de dierlijke vetten (worden verzameld in dezelfde silo's als voor industrieel voer) o.a  afgewerkte frituurolie gebruikt word, deze werd verzameld in de containerparken en uit de daarvoor bestemde afvalcontainers van frituren, vervolgens werden deze met tankwagens opgehaald door de vetsmelters (ga nu even geen namen noemen) die ze verdeelde over voederfabricanten.
Bleek dus dat de PCB norm ruim 1000x overschreden werd, oorzaak hiervan was dat transformatorolie bij het frituurvet(ook niet PCB vrij) terecht was gekomen (vermoedelijk door een fout in een containerpark)
Gevolg was dat dit erg laat aan het licht kwam, ondanks de zogenaamd strenge controles.
Daardoor werden uiterst schadelijke dioxine's aangetroffen in pluimvee en andere consumptiedieren, gevolg daarvan waren lege winkelrekken...alles moest vernietigd worden.
Tijdens die periode waren honden en kattenbrokken ook niet meer beschikbaar, hiervoor werd hetzelfde vet gebruikt.
Arbeiders van de hier nabijgelegen hoofdzetel van een grote vee en hobbyvoederfabricant bevestigen dat dit nog steeds het geval is.
Voor de hond moesten we toen overschakelen op andere merken, maar ik prijs mezelf gelukkig dat ik toen al waterschildpaddenvoer van Teurlings gaf aan de schildpadden, vrij van zoogdiervetten en eiwitten.
Alle dieren die toen de vervuilde pellets te eten kregen hebben nu de uiterst schadelijke dioxine's in hun lichaam, dioxine's kapselen zich in in het vetweefsel en gaan hier nooit meer uit, eenmaal opgenomen kunnen ze het lichaam niet meer verlaten.
Wat toen allemaal aan het licht kwam wbt bestanddelen voor diervoeder tart elke verbeelding. Verhalen dat kattenbrokken gedrenkt worden in oude frituurolie zij niet altijd spookverhalen .
Hierin heb ik dus geen vertrouwen meer, sowieso zijn er nog bijkomende nadelen zoals residuen van medicatie/hormonen in verwerkt orgaanvlees die gewoon te hoog zijn.
Hier krijgt de hond nog steeds hondenbrokken, voor een gedomesticeerd dier maakt dit niet zoveel uit , maar dat dit aan fragiele dieren als schildpadden verstrekt word....zou dit toch niet doen bij dieren die belangrijke bloedlijnen vertegenwoordigen (gericht op soortbehoud)
« Laatste verandering: 26 Juni 2010, 18:05:56 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #28 Gepost op: 26 Juni 2010, 17:59:16 »

Nee het is mij niet opgevallen dat de katten STEEDS groter worden lachen  lachen

Ik gebruik dik 20 jaar kattebrokjes als onderdeel van menu en bevalt uistekend, ouderdieren en nakweek doen het goed groeien niet overmatig zijn gezond kweken goed, dus ik kan het iedereen aanraden.
Ik voer ook eendagskuiken je geloofd toch niet dat ik daar de lymfklieren eerst uit verwijder, met huid en veer/dons , poten en kop alles gaat naar binnen.
Heb je het nu eigenlijk over lymfklieren van vogels of slacht vee ?
Ik geloof namelijk niet dat waneer op verpakking staat gevogelte ze dan snel lymfklieren van varken erbij stoppen, dat is toch raar om daar van uittegaan Huh?
Lijkt mij beetje paranoide om dat te denken waar kun je dat op baseren ook.

Enja bij teveel en niet goed dieet van bv grotendeels kattebrokken onstaan grote lomp gebouwde dieren, (MAAR DAT IS NATUUURLIJK BIJ ELK ONEVENWICHTIG DIEET HET GEVAL ) maar dat is ook wat ik steeds benadruk enkel met mate en als onderdeel van dieet, is het prima te gebruiken.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #29 Gepost op: 26 Juni 2010, 18:42:07 »

Nee het is mij niet opgevallen dat de katten STEEDS groter worden lachen  lachen

Ik gebruik dik 20 jaar kattebrokjes als onderdeel van menu en bevalt uistekend, ouderdieren en nakweek doen het goed groeien niet overmatig zijn gezond kweken goed, dus ik kan het iedereen aanraden.
Ik voer ook eendagskuiken je geloofd toch niet dat ik daar de lymfklieren eerst uit verwijder, met huid en veer/dons , poten en kop alles gaat naar binnen.
Heb je het nu eigenlijk over lymfklieren van vogels of slacht vee ?
Ik geloof namelijk niet dat waneer op verpakking staat gevogelte ze dan snel lymfklieren van varken erbij stoppen, dat is toch raar om daar van uittegaan Huh?
Lijkt mij beetje paranoide om dat te denken waar kun je dat op baseren ook.

Enja bij teveel en niet goed dieet van bv grotendeels kattebrokken onstaan grote lomp gebouwde dieren, (MAAR DAT IS NATUUURLIJK BIJ ELK ONEVENWICHTIG DIEET HET GEVAL ) maar dat is ook wat ik steeds benadruk enkel met mate en als onderdeel van dieet, is het prima te gebruiken.


Ook gevogelte heeft lymfklieren die bij slacht verwijdert moeten worden vanwege de opslag van onder andere medicatie (antibiotica).
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
10 Mei 2024, 08:35:07

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 897
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 828
Totaal: 828
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.441 seconden met 25 queries.