SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Gedrag  (gelezen 8906 keer)
Camilio
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1373



« Gepost op: 18 November 2007, 16:52:28 »

Als je het gedrag van een pardalis is zou moeten omschrijven hoe doe je dat dan? Ben namelijk beetje opzoek naar het 'normale'gedrag van een Pardalis. Ook kwa activiteit? Wil dat graag weten zodat eventueel kan vergelijken met die van mij plus dat ik kan rekening houden met inrichting van een nieuw verblijf. Dus kom maar op cool zeg
Gelogd

Horsfieldii 2.5.1
Pardalis 2.2.0
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #1 Gepost op: 18 November 2007, 23:35:20 »

Mijn pardalissen van iets minder dan drie jaar zijn nog erg schuw.
Komen uit hun struikgewas(nepplanten) om even te zonnen onder de spot en om te eten. Zodra ik me hoofd om de hoek doe zien ze het en gaan dan weer de planten in (kan aan mijn gezicht liggen lachen ). Merk het wel op dat het vermoedelijke vrouwtje minder schuw is als het vermoedelijke mannetje.
Mijn twee gebruiken eigenlijk maar klein stuk van de bak waarin ze zich bewegen. Ze hebben voldoende schuilmogelijkheden maar zijn liefst bij elkaar lijkt het in bepaalde hoek van de bak.
Gelogd
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 18 November 2007, 23:38:21 »

Komt heel wat bij kijken.......

Hangt veel van aantal factoren af:
Omgevingtemperaturen, geslacht, leeftijd, voedselaanbod met zijn invloed, weertypes, hormomen, groepsverband houden, ziektes, rustperiodes etccccc

Ik heb 9 pardalissen en ieder heeft zo zijn eigen gedrag.....heel indentiek allemaal. Ik weet ook meteen als er iets is aan de hand van hun gedrag als dit anders is dan anders. Vooral bij de dames.

Ik observeer de dieren veel. Ik weet van ieder dier zijn/haar gewoontes.
Het is zelfs zo dat ik sinds de pardalissen heb gescheiden in 2 groepen.......grote en kleinere apart.......er weer andere gewoontes en gedrag ontwikkeld in de nieuwe groep.

Algemeen iets over pardalissen "even wat schrijven" is lastig aangezien er vele factoren (zie boven) meespelen.
Je zal je dier moeten observeren en de situatie erom heen met zijn invloed moeten onderzoeken en bekijken of dat verbanden met elkaar heeft. Dit heb ik altijd beschreven om te bekijken of dat de volgende keer weer zo was, zo ga je je dier herkennen en weet je gedrag te verklaren of weet je een situatie/periode in te schatten met gedrag wat gaat volgen.
De afgelopen maanden waren voor mij bijvoorbeeld erg nieuw aangezien 2 dames eieren gingen leggen. Komt heel wat bij kijken en vereist ook wat observatie, veel schrijfwerk. Ieder had eigen gedrag.....overeenkomend met de boeken......maar ook indentiek, waardoor het ook weer heel anders was. Dit hing weer af van bepaalde factoren.

Kortom.......heel anders allemaal.

Jarno.



Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #3 Gepost op: 18 November 2007, 23:42:48 »

Jarno tot welke leeftijd blijven ze schuw als je dat kan zeggen?
Gelogd
nzwarter
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 28



« Antwoord #4 Gepost op: 19 November 2007, 18:31:23 »


mijn kleintjes, van najaar 2006, hebben ook ieder zijn eigen gedrag. Ze hebben een terrarium van 125 x 50 cm en die wordt volledig benut door ze.

Meneer (zo genoemd omdat we bij aanschaf te horen kregen dat het een mannetjes was, nu twijfelen we) houdt erg veel van liggen in het waterbadje. Hij gaat na het eten 's morgens of badderen of lekker onder de warmtelamp liggen. Cool  Als hij warm genoeg is dan wordt er lekker geklommen op de stenen en/of boomstam die in het verblijf ligt. Tegen de avond gaat hij nog even eten (agrobs met gras) en daarna in de schuilplek voor de nacht.

Mevrouw (naam heeft dezelfde reden als bij Meneer) zont net als meneer vaak na het ontbijt. Zij heeft meer de neiging om in de middag nog een hapje te nemen en gaat vaak veel vroeger in de schuilplek liggen om te slapen. Zij zont ook wat meer en klimt iets minder dan Meneer. Als zij het er niet mee eens is dat ze overdag alleen agrobs+gras krijgt dan wordt elke milimeter van het terrarium uitgekamt.

Beide vinden het heerlijk om 's morgens een warm badje te krijgen (2 รก 3 keer per week)

Hun activiteit varieert regelmatig. Bij een groot ontbijt liggen ze langer te zonnen en soms hebben ze ronduit een luie dag.

Veel observeren idd (leerzaam, maar ik vind het ook gewoon ontzettend leuk om te doen  cool zeg )
Gelogd

Geochelone pardalis, nakweekjes uit 2006

Dankbaar voor alles wat ik mag leren over deze prachtige dieren!
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 19 November 2007, 18:45:35 »

Jarno tot welke leeftijd blijven ze schuw als je dat kan zeggen?

Pardalissen zijn over het algemeen schuwe dieren. Ik spreek dit deels tegen en voor. Ik heb een aantal pardalissen die schuw zijn en een aantal die zeer onderzoekend en alles onderzoeken. Over het algemeen zijn jongere dieren normalieter schuwer en wildvangdieren. Deze zijn ook dan tevens het kwetsbaarst.
Bij mij zijn 3 pardalissen zeer schuw.....als ik in het verblijf kom dan de kop in het schild. Zij zijn alle drie nakweek van 2002, 2003 en 2004 en de jongste van allemaal.
Ik merk hoe groter en ouder de dieren, hoe rustiger en onderzoekender ze zijn. Vooral de dames zijn ondernemend.

Jarno
Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #6 Gepost op: 19 November 2007, 18:49:56 »

gelukkig is het dus geen afwijkend gedrag. Het vrouwtje is inderdaad zekerder dan mannetje. blijft ook zitten met kopje uit schild als ik langs loop mannetje niet die is gelijk weg.
Grappige is wel dat vrouwtje dominanter is dan mannetje maar mannentje eet meer naar mijn idee aangezien hij ruim 75 grm meer weegt. laat ze ook zoveel mogelijk met rust. grappige is wel dat ze maar een klein deel van de bak gebruiken en de rest niet boeid terwijl bijna alles voorzien is van schuilplekken en warm genoeg is. heb spot van 150 watt en radiator staat op gloeien zeg maar ruim boven 20 graden
Gelogd
Camilio
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1373



« Antwoord #7 Gepost op: 21 November 2007, 19:43:01 »

Komt heel wat bij kijken.......

Hangt veel van aantal factoren af:
Omgevingtemperaturen, geslacht, leeftijd, voedselaanbod met zijn invloed, weertypes, hormomen, groepsverband houden, ziektes, rustperiodes etccccc

Ik heb 9 pardalissen en ieder heeft zo zijn eigen gedrag.....heel indentiek allemaal. Ik weet ook meteen als er iets is aan de hand van hun gedrag als dit anders is dan anders. Vooral bij de dames.

Ik observeer de dieren veel. Ik weet van ieder dier zijn/haar gewoontes.
Het is zelfs zo dat ik sinds de pardalissen heb gescheiden in 2 groepen.......grote en kleinere apart.......er weer andere gewoontes en gedrag ontwikkeld in de nieuwe groep.

Algemeen iets over pardalissen "even wat schrijven" is lastig aangezien er vele factoren (zie boven) meespelen.
Je zal je dier moeten observeren en de situatie erom heen met zijn invloed moeten onderzoeken en bekijken of dat verbanden met elkaar heeft. Dit heb ik altijd beschreven om te bekijken of dat de volgende keer weer zo was, zo ga je je dier herkennen en weet je gedrag te verklaren of weet je een situatie/periode in te schatten met gedrag wat gaat volgen.
De afgelopen maanden waren voor mij bijvoorbeeld erg nieuw aangezien 2 dames eieren gingen leggen. Komt heel wat bij kijken en vereist ook wat observatie, veel schrijfwerk. Ieder had eigen gedrag.....overeenkomend met de boeken......maar ook indentiek, waardoor het ook weer heel anders was. Dit hing weer af van bepaalde factoren.

Kortom.......heel anders allemaal.

Jarno.





Zoals je mss kunt lezen in de topic: 'Verassing van mijn ouders'. Is mijn  schildpad erg inactief. ALleen bij het eten is hij actief. Uiteraard zal dit deels te maken hebben omdat hij ziek is (geweest). Maar zou kunnen dat het nu eenmaal hun gedrag is. Ik denk namelijk niet dat hij schuw is. Aangezien hij bij het eten of als je hem oppakt en op tafel legt gewoon rustig loopt en rustig kan oppakken zonder dat hij z'n hoofdje terug trekt( begin was juist anderzom maar denk door behandeling van medicijnen enz. dat ze het gewend is en minder bang is??).
Gelogd

Horsfieldii 2.5.1
Pardalis 2.2.0
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 22 November 2007, 10:42:52 »

Camilio,

Ik heb een pardalis man die altijd inactief is......zie hem nooit eten, nooit lopen en af en toe eens drinken.....ben er heel wat naar de DA gegaan, maar goed gezond groeit goed en in gewicht ook en geen stress. Dit is zijn gedrag en niets aan de hand. Heb hem al jaren.

Jou pardalis heeft natuurlijk een hele reis achter de rug.....en ook nog eens de stress en alles erom heen met behandeling.
Pardalissen kun je gerust een jaar geven voordat ze goed gewend zijn en zich lekker voelen.....dit zie je vaak terug in de gezondheid.....de vertaling van hun gezondheid.

Daarom is het zaak het dier goed te laten rusten, het verblijf waar ze in zitten niet meer veranderen helpt daarbij.

Kan goed zijn dat jou pardalis ook zo is.....je hebt hem nog niet lang, kan alle kanten nog opgaan.
Jou zorg is goed wat ik zo lees, ga ermee door en laat het dier de rest doen.

Jarno.

Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #9 Gepost op: 22 November 2007, 17:53:03 »

Ik heb vandaag ook gezien mijn nieuwe aanwinst in de schildpadden kamer gezeten.
Idd mijn mannetje is ook inactief althans minder ondernemend. het vrouwtje gaat alle kanten op en klimmen en aan me teen knagen gezien die te dicht bij de bak stond. Helaas geen foto van gemaakt voor de fotowedstrijd van deze maand maar goed. als het vrouwtje eet steekt mannetje kop buiten schuilplaats en komt heel voorzichtig naar buiten om te eten.
Zodra ik mij maar ook beweeg ziet hij dat en gaat hij heel behoedzaam weg.
Mooi om een heledag de dieren te bekijken. Wordt er zelf ook erg rustig van. Goede stress therapie zeg maar.
Gelogd
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #10 Gepost op: 23 November 2007, 10:08:23 »

hier nog 1 die echt de hele dag voor het terrarium kan zitten en gweoon alleen kijken

het lijkt echt op therapie hehehehe cool zeg
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
mzilla
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 141



WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 8 Januari 2008, 17:06:38 »

Na dit topic de afgelopen dagen een aantal keer te hebben doorgelezen blijf ik toch zitten met een paar vragen. Ik heb sinds ongeveer een maand een Pardalis Babckoci met de naam Bob. Alleen ik maak me nog al zorgen om Bob gezien het feit dat hij erg inactief is. 's Morgens wanneer ik hem eten geef herkent hij dat wel en komt hij uit zijn schuilplaats (een halve boomschors) en eet wat (in ieder geval als het eten hem aanstaat). Maar de rest van de dag is hij compleet inactief. 's Avonds wanneer ik thuis kom van werk of school ligt hij nog precies op dezelfde plek als 's morgens toen ik weg ging. Soms zie ik wel dat hij in zijn drinkbak heeft rondgelopen of iets dergelijks maar dat is maar sporadisch.
Verder wanneer ik hem op pak om te meten en te wegen blijven zijn ogen meestal nog een minuut of drie gesloten, terwijl hij dan al wel sparteld om los te komen. Van buiten ziet hij er verder helemaal gezond uit voor zover ik dat kan zien. Zijn gewicht neemt ook langzaam kleine beetjes toe, aan zijn lengte heb ik nog geen verschil kunnen ontdekken. Ik maak me enigzins zorgen, ik kan niet goed inschatten of dit gedrag normaal is of dat het wijst op een verzwakking als gevolg van bijvoorbeeld ziekte of wormen.
Gelogd

0.0.2 Geochelone Elegans
0.0.2 Geochelone Pardalis Babcocki
0.0.2 Trachemys Scripta Scripta
0.0.1 Graptemys Pseudogeographica
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #12 Gepost op: 8 Januari 2008, 17:42:08 »

mss is het toch verstandig om een meststaaltje te laten onderzoeken bij de DA
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #13 Gepost op: 8 Januari 2008, 18:07:30 »

Jonge schildpadden leven een verborgen bestaan, de ene soort langer als de andere.
In het terra nemen ze graag steeds de zelfde plek om te verstoppen zodat het lijkt alsof ze niet van hun zijn plek geweest.
Misschien zit hij wel te droog dan krijgen ze bij mij ook de ogen moeilijk los als ik ze dan afsproei gaan de ogen na een paar seconden open.
Je kunt natuurlijk altijd de mest laten onderzoeken, dit kan zeker geen kwaad.
Gelogd
mzilla
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 141



WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 8 Januari 2008, 19:21:39 »

Jonge schildpadden leven een verborgen bestaan, de ene soort langer als de andere.
In het terra nemen ze graag steeds de zelfde plek om te verstoppen zodat het lijkt alsof ze niet van hun zijn plek geweest.
Misschien zit hij wel te droog dan krijgen ze bij mij ook de ogen moeilijk los als ik ze dan afsproei gaan de ogen na een paar seconden open.
Je kunt natuurlijk altijd de mest laten onderzoeken, dit kan zeker geen kwaad.
De luchtvochtigheid in de bak schommelt rond de 70% al kost dat best veel moeite om dat zo te houden... Heeft iemand toevallig een aanrader met betrekking tot een goede dierenarts in de regio Eindhoven? Ik weet niet zo goed waar ik naar toe moet...
Gelogd

0.0.2 Geochelone Elegans
0.0.2 Geochelone Pardalis Babcocki
0.0.2 Trachemys Scripta Scripta
0.0.1 Graptemys Pseudogeographica
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
7 Mei 2024, 12:14:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 652
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 646
Totaal: 646
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.066 seconden met 25 queries.