SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Formule voor de winterslaap  (gelezen 8962 keer)
Droef
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 231


Me zoon...met Sulcata ei..


« Gepost op: 4 September 2006, 12:00:45 »

De Winterslaap

Veel mensen maken zich zorgen nu bijna de winterslaap
weer gaat beginnen.

Om hun het gemakkelijk te maken Hier een formule
die je een beetje in de richting kan helpen.

De winterslaap is een belangrijk onderdeel van de jaarcyclus. Voor deze soort landschildpadden (T. hermanni) is een winterslaap een must. Ze hebben er alle voordeel bij en het is zeker bevorderlijk voor goede kweekresultaten.


Hoe overwinteren? Ga eerst na of uw schildpad een winterslaap houdt. Tropische landschildpadden houden namelijk geen winterslaap. Wanneer het kwik begint te dalen (september-oktober) worden de testudo's minder actief en gaan ook minder voedsel tot zich nemen. Ze maken zich klaar om de winter te overbruggen. Hierbij gaan ze op zoek naar een geschikte plaats en maken tijdens deze periode ook hun darmen leeg. Om zeker te zijn dat alle uitwerpselen uit uw schildpad weg zijn, geef je ze gedurende minstens een week dagelijks een lauw bad (26C°). Baden bevordert namelijk het uitdrijven van de uitwerpselen. Het is heel belangrijk dat de darmen leeg zijn omdat achtergebleven uitwerpselen kunnen gaan rotten in de buik van uw schildpad tijdens de winterslaap met alle gevolgen van dien. Mijn Griekse schildpadden overwinteren buitenshuis in de grond. Ze houden hun winterslaap in hun hok waar ze ook tijdens de zomer overnachten. Zorg ervoor dat ratten of muizen uw schildpadden niet kunnen aanvreten. De bodem waar ze zich ingraven werd eerder  losgemaakt zodat ze gemakkelijk kunnen graven. Deze moet trouwens steeds licht vochtig blijven. Stenen en andere obstakels werden  verwijderd. Zo vormen deze geen hinderpaal voor uw gravende schildpadden. Eens de schildpadden zich hebben ingegraven kan u ze bedekken met een laag  bladeren en of stro. Deze laag zorgt voor een extra isolatie tegen de hevige winterkou. In het hok of op de plaats waar uw schildpadden hun winterslaap houden is er een elektronische thermometer aangebracht  waarvan de externe sensor op een schildpad vastzit. Zo kan je de temperatuur van uw dier(en) regelmatig controleren.  Uiteraard  zijn er nog andere manieren om Europese schildpadden te overwinteren. Ooit heb ik eens en artikel gelezen hoe men schildpadden had overwinterd in een koelkast. Het apparaat was voor zien van een venster in de deur en ook de thermostaat was vervangen door een nauwkeuriger exemplaar. De rubber werd voor een stuk weggesneden zodat er steeds een toevoer van verse lucht was. Een andere mogelijkheid is de schildpad in een grote doos (plastiek, piepschuim/polystyreen) met een voldoende vochtig substraat (aarde gemengd met bladeren) te plaatsen en te laten overwinteren in de kelder.
Samenvatting: Het is vooral belangrijk dat uw schildpadden in een stabiele temperatuur (5 à 6 °C) en vochtigheid verblijven tijdens hun winterslaap. Bij hogere temperaturen (> 10°C) verbruikt de schildpad meer energie en reserves zodat het dier meer gewicht zal verliezen tijdens de winterslaap. Dit kan zo erg worden dat de schildpad door zijn reserves geen raakt en sterft. Niet alleen bij te hoge maar ook bij te lage temperaturen treden er problemen op. Indien het kwik daalt tot 1°C of lager treedt er sterfte op of blijvende schade (blind worden) aan de schildpad door bevriezing. Overwinter daarom uw schildpadden nooit op een zolder, die vaak onderhevig is aan grote temperatuurschommelingen en lage luchtvochtigheid (=uitdroging) zodat uw dieren niet gaan uitdrogen.
Belangrijk: zieke dieren, of dieren die geen voldoende gewicht hebben opgebouwd tijdens de zomer, mogen in geen geval een winterslaap houden! De kans is groot dat ze deze periode niet overleven. Tropische landschildpadden houden geen winterslaap. Ga zeker na of uw schildpad een winterslaap houdt al dan niet.
Tip: Weeg uw dier(en) voor en tijdens de winterslaap om de week of twee weken . Zo kan u toch de gezondheids toestand van uw schildpad controleren. Let hierbij op dat u het dier niet overbrengt naar een verwarmde plaats om het ontwaken te voorkomen. Een volwassen schildpad verliest gedurende de winterslaap ongeveer tot 5% van zijn gewicht gewogen voor de winterslaap. Een drastischer gewichtsverlies betekent dat er iets fout is. Het dier moet dan ontwaakt worden en onmiddellijk gecontroleerd. De evolutie van het gewicht kan in tabelvorm uitgetekend worden. Dit kan vergeleken worden met de  Jackson ratio tabel (zie hieronder) die het gewicht in functie van de grootte weergeeft (LET OP: deze tabel is enkel geldig voor Testudo hermanni boetgeri!!!). Eénmaal de kritische zone overschreven wordt, moet de schildpad onmiddellijk ontwaakt worden en gecontroleerd. In principe kan elke schildpad ongeacht de leeftijd een winterslaap houden (tenslotte doen ze het allemaal in de natuur), maar persoonlijk overwinter (= geen winterslaap) ik de babies gedurende het eerste jaar. Vanaf het tweede jaar houden ze een winterslaap die korter is dan de volwassenen bvb. 2 maand i.p.v. 4 maand.

The Jackson Ratio

Om het gewicht van uw schildpad te controleren kan je gebruik maken van "The Jackson Ratio". Voor een exacte bepaling hebt je de totale lengte (A) in cm van je schildpad nodig + het gewicht (in gram). Met de volgende formule kan je de ratio van je schildpad bepalen:

                                               
 

 
(gewicht / lengte X lengte X lengte)
 
Voorbeeld: (500gr / 13,8 cm X 13,8 cm x 13,8 cm) = 0,19  
Om te bepalen hoe het gesteld is met je schildpad kan je de volgende normen hanteren:  
0,19 = Normaal gewicht, voldoende om een winterslaap te houden  
0,21= Ideaal gewicht, schildpad in goede conditie  
0,23= Schildpad wat aan de zware kant, mogelijks wat te vet of ophoping van water door slechte nierfunctie  
Schildpadden die een ratio lager dan 0,17 hebben, zijn te licht om een winterslaap te houden. Deze dieren hebben speciale aandacht nodig en dienen nauwkeurig opgevolgd te worden.  
Let wel: de bovenstaande formule is een richtlijn bij het bepalen van "of je schildpad wel voldoende weegt". De formule is enkel en alleen toepasbaar bij T. hermanni en is niet voor andere schildpaddensoorten van toepassing.  
Uiteraard hebben we dit niet allemaal zelf uit onze duim gezogen. The Jakson Ratio bestaat al een hele tijd. Deze werd in het leven geroepen door Dr. Oliphant Jackson in 1976.  

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Groetjes Droef.


Bron: http://users.pandora.be/landschildpadden/winterslaap.htm
aangepast door Kurt Lippens
(altijd bron vermelden ivm copyright)
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 4 September 2006, 14:17:31 »

Citaat van: "Droef"
 
Let wel: de bovenstaande formule is een richtlijn bij het bepalen van "of je schildpad wel voldoende weegt". De formule is enkel en alleen toepasbaar bij T. hermanni en is niet voor andere schildpaddensoorten van toepassing..


Bij benadering is de jacksons ratio toepasbaar op alle testudo soorten
Ook bij benadering voor A. horsfieldi.
Ik zeg niet voor niets bij benadering want Jackson is uitgegaan van hermanni. Ik pas de ratio zelf toe binnen de door mij gesteld range en is aardig bruikbaar.
Gelogd
gileman
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 376



« Antwoord #2 Gepost op: 4 September 2006, 16:43:50 »

de formule is niet helemaal juist:

als je  (500gr / 13,8 cm X 13,8 cm x 13,8 cm) schrijft, bedoel je dat je 500 deelt door 13,8 en wat daarvan de uitkomst is vermenigvuldigd met 13,8². als je jouw forule uitrekent bekom je 6900.

de juiste formule is 500/(13,8 ³) of gewicht/(lengtexlengtexlengte) of gewicht/lengte³
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #3 Gepost op: 4 September 2006, 16:56:52 »

Ook staat erbij vermeld dat het enkel en alleen van toepassing is op volwassen dieren!
Gelogd
testudo
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 261



WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 4 September 2006, 21:11:06 »

De graeca ibera heeft wel een winterslaap van doen hoor .
In zijn natuurlijke omgeving vriest het in de winter ook wel eens .
De graeca graeca daarentegen doet geen winterslaap , want die komen van de streek rond tunesië.
Gelogd

zeker eens gaan kijken op :
users.telenet.be/testudo
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 4 September 2006, 21:35:43 »

Topic opgeschoon, hou het netjes nu :wink:
groetjes Kurt
PS: het artikel gaat enkel over testudo hermanni :wink:
Klopt dus
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Arnaud
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 5 September 2006, 13:18:09 »

Citaat van: "crashbandicoot"
ik denk niet dat u alle schildpadden over dezelfde kam moet scheren ,ik denk de europese dat dit kan ,maar gelijk de graeca en de graeca ibera heeft in hun eigen land deze temperaturen nog niet eens !!
tunesie er zijn weinig dagen dat het kwik onder de 10 graden komt ,en volgens mij is het hun habitat !!
dus ga je dan niet hun natuurlijke levenswijze niet na !
hermani en hermanii boetgeri ok ,maar de soorten die ik opnoem ,ben ik niet akkoord !!

ik denk als u in de titel de soort niet bijzet dat er veel vergissingen gaan gebeuren !
dus mischien een hint !


Je hebt helemaal gelijk. Inderdaad als je de Jacksons ratio gaat toepassen om te bepalen of een dier gezond genoeg is om de winterslaap in te gaan, moet je je beperken tot hibernerende soorten. De jacksons ratio kun je, bij benadering, ten alle tijde toepassen op het genus testudo als het gaat om bepaling van ondergewicht of bovengewicht. Is een schildpad te licht of te zwaar kun je dit gegeven mogelijk meenemen in de benadering van voeding, diagnose van een ziekte, drachtige vrouwtjes etc. Ik zie dat ik in een eerdere reactie wat onvolledig was in mijn betoog
Gelogd
gileman
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 376



« Antwoord #7 Gepost op: 6 September 2006, 15:58:04 »

pas op: alle testudo greaca soorten komen ook voor in Marokko, waar het over het algemeen warmer is in de winter.
Gelogd
gbf
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 124


« Antwoord #8 Gepost op: 2 Oktober 2006, 11:39:20 »

dit mag je dus niet toepassen op jonge dieren of wel?Huh?
of is daar een andere berekening voor Huh?
grtjsssssss
Gelogd

groetjes GBF
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #9 Gepost op: 2 Oktober 2006, 12:32:17 »

Citaat van: "Elegans"
Citaat van: "crashbandicoot"
ik denk niet dat u alle schildpadden over dezelfde kam moet scheren ,ik denk de europese dat dit kan ,maar gelijk de graeca en de graeca ibera heeft in hun eigen land deze temperaturen nog niet eens !!
tunesie er zijn weinig dagen dat het kwik onder de 10 graden komt ,en volgens mij is het hun habitat !!
dus ga je dan niet hun natuurlijke levenswijze niet na !
hermani en hermanii boetgeri ok ,maar de soorten die ik opnoem ,ben ik niet akkoord !!

ik denk als u in de titel de soort niet bijzet dat er veel vergissingen gaan gebeuren !
dus mischien een hint !


Je hebt helemaal gelijk. Inderdaad als je de Jacksons ratio gaat toepassen om te bepalen of een dier gezond genoeg is om de winterslaap in te gaan, moet je je beperken tot hibernerende soorten. De jacksons ratio kun je, bij benadering, ten alle tijde toepassen op het genus testudo als het gaat om bepaling van ondergewicht of bovengewicht. Is een schildpad te licht of te zwaar kun je dit gegeven mogelijk meenemen in de benadering van voeding, diagnose van een ziekte, drachtige vrouwtjes etc. Ik zie dat ik in een eerdere reactie wat onvolledig was in mijn betoog


Er wordt nog iets over het hoofd gezien, de Jackson Ratio kan enkel correct worden toegepast voor volwassen dieren.  Ik geef de voorkeur aan controle via Pursall.
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 2 Oktober 2006, 14:45:51 »

Citaat van: "ands"
Citaat van: "Elegans"
Citaat van: "crashbandicoot"
ik denk niet dat u alle schildpadden over dezelfde kam moet scheren ,ik denk de europese dat dit kan ,maar gelijk de graeca en de graeca ibera heeft in hun eigen land deze temperaturen nog niet eens !!
tunesie er zijn weinig dagen dat het kwik onder de 10 graden komt ,en volgens mij is het hun habitat !!
dus ga je dan niet hun natuurlijke levenswijze niet na !
hermani en hermanii boetgeri ok ,maar de soorten die ik opnoem ,ben ik niet akkoord !!

ik denk als u in de titel de soort niet bijzet dat er veel vergissingen gaan gebeuren !
dus mischien een hint !


Je hebt helemaal gelijk. Inderdaad als je de Jacksons ratio gaat toepassen om te bepalen of een dier gezond genoeg is om de winterslaap in te gaan, moet je je beperken tot hibernerende soorten. De jacksons ratio kun je, bij benadering, ten alle tijde toepassen op het genus testudo als het gaat om bepaling van ondergewicht of bovengewicht. Is een schildpad te licht of te zwaar kun je dit gegeven mogelijk meenemen in de benadering van voeding, diagnose van een ziekte, drachtige vrouwtjes etc. Ik zie dat ik in een eerdere reactie wat onvolledig was in mijn betoog


Er wordt nog iets over het hoofd gezien, de Jackson Ratio kan enkel correct worden toegepast voor volwassen dieren.  Ik geef de voorkeur aan controle via Pursall.


Jaksons ratio toepassen vanaf 100 gram.
Kun je wat uitleg geven mbt Pursal ??
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #11 Gepost op: 2 Oktober 2006, 15:05:50 »

Ik vind dit beter omdat daar een marge is ingebouwd.  Er wordt rekening gehouden met een onder- en bovengrens.  Volgens de Jackson Ratio zou ik geen enkel van mijn schildpadden mogen laten slapen.  Of ondergewicht of bovengewicht.  Ze hebben het nochtans al twee jaar na elkaar zonder problemen "geslapen."  En 1 mm verschil bij jackson ratio geeft al een heel ander resultaat.  Dus ik hanteer pursall in combinatie van observatie en controle van mijn dieren.


Edit: nieuwe URL:
http://wald.heim.at/urwald/542304/pursall/
« Laatste verandering: 25 September 2007, 21:05:14 door kurtlippens » Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 2 Oktober 2006, 21:48:44 »

Citaat van: "ands"
Ik vind dit beter omdat daar een marge is ingebouwd.  Er wordt rekening gehouden met een onder- en bovengrens.  Volgens de Jackson Ratio zou ik geen enkel van mijn schildpadden mogen laten slapen.  Of ondergewicht of bovengewicht.  Ze hebben het nochtans al twee jaar na elkaar zonder problemen "geslapen."  En 1 mm verschil bij jackson ratio geeft al een heel ander resultaat.  Dus ik hanteer pursall in combinatie van observatie en controle van mijn dieren.

http://www.fam-rentschler.de/pursall.html


Hier wist ik niks van af. (pursall)
Maar lijkt me wel intressant.
Straks eens proberen :|
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
7 Mei 2024, 19:43:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 666
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 670
Totaal: 670
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.04 seconden met 25 queries.