SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Nieuw terrarium voor mijn Russische Vierteentje Yoshi! (met foto's)  (gelezen 10598 keer)
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Gepost op: 6 Oktober 2014, 20:00:27 »

Hallo allemaal,  hoed af

Ik ben ontzettend blij met m'n nieuwe terrarium  cool zeg en wil het graag even delen.   pestkop yeah !
Een tijd geleden heb ik voor een koopje een zeer groot betonplex terrarium gekocht van 170cm lang x 70 diep x 70 hoog.
Het terrarium was in een vrij desolate staat, en er moest een hoop aan gebeuren.

Hier onder een fotoblogje van hoe het tot stand kwam.  camfoto
Alle credits gaan naar mijn goede maatje Joran die super handig is en echt vakmansschap heeft geleverd.  cool zeg
Sorry voor de korreligheid van een paar foto's sommige zijn vergroot.

Zo hebben we hem opgehaald, er zat veel los, waaronder het rooster boven , en de sierlijsten kwamen er zo goed als af.
Hij moest ook enorm gereinigd worden, lucht was niet te harden. Maar heb heb het schoongekregen met een mix van azijn, bleek, en heel veel schrobben
  knipoog





Gelukkig was mijn maatje positief ingesteld en gaf hij aan dat het te fixen viel....
Hier was ik al lichtelijk obsessief aan de poets gegaan.




Ik wilde graag de diepte van 70 naar 60 terugbrengen om het terrarium meer in mijn woonkamer te laten passen.
Ook hadden we besloten om het voorste rooster wat horizontaal lag, te verwijderen om zo meer ruimte te maken.
De nieuwe maten nu zijn 170x60x70 LxDXH




Na heel veel klussen en poetsen, was er vooruitgang te zien. Mijn maatje heeft aluminium sierlijsten aangebracht, de voorste balk erin gezet en nieuwe schuifrails ingekit voor de ruiten. Achter, helaas niet te zien, twee nieuwe verstelbare ventilatieroosters aangebracht.




Trots op het mooie detail! Smiley



Hier zie je het geheel helemaal afgewerkt, de bovenkant is vermaakt onderkant van de bovenste plaat is ingevreesd voor een nieuw rooster dat niet verlijmd is zoals het vorige maar vastgezet met schroeven. 80% van alle verroeste schroeven die eruit konden zijn vervangen door RVS schroeven.
Alle sierlijsten zijn op maat gezaagd en erop gezet, ruiten erin en bijna klaar:)




Inrinchting:

Heel.. heel.. heel veel cocopeat van de action, denk wel iets van 100 liter,  laag van +- 10 cm in naar +- 15 cm in helling naar achter in het zichtbare gedeelte.
+- 20 tot 25 laag in het nachthok.  Een paar kunstplantjes, wat Rotsen en Kurkbark. En haar platte leisteentje waarmee ze kwam, omdat ik een sentimentele softie ben:P  Verder een grote voerbak in de hoek van zandsteen, een waterbakje in het midden, en meer niet. Heb het bewust wat minimalistisch gehouden, vanwege het feit dat ik weet dat ze zo haar eigen voorkeuren heeft qua inrichting.













Ze heeft even wat rond gelopen, niet gegeten, en is toen naar haar vertrouwde kurk verstopplek gegaan, waar ik al wat voorgegraven had, en heeft zich nu weer helemaal ingegraven op de bodem van het hele gebeuren. Voorlopig verwacht ik haar niet te zien, maar ze zal vanzelf honger krijgen, aangezien de temperaturen, nu eindelijk wel, stabiel blijven, en ik geen warmteverlies meer heb!!!

Nachthok is geschat zon 23 tot 25 graden.  Ik heb nog niet overal metertjes hangen.
De linker kant word verlicht door een 3 watt LED lamp, en daar is het 27 graden....
De rechter kant word verlicht en verwarmt door een MVB warmte+UVB spot ineen, Solar Raptor 100 watt. Waar het +- 35 graden is en onder de spot zal het nog wat hoger zijn.

Geheel brand zon 13 uur per dag.


Hieronder een kleine video van haar introductie:

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=BAcL1gdA4iw" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=BAcL1gdA4iw</a>


Dat was 'm!


Groetjes,


Joey
Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
Melissa-88
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 48


♥ Happer en Igra ♥


« Antwoord #1 Gepost op: 7 Oktober 2014, 09:26:35 »

Ziet er goed uit!!!  cool zeg
Gelogd
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Antwoord #2 Gepost op: 7 Oktober 2014, 15:49:06 »

Ziet er goed uit!!!  cool zeg


Dankjewel:) ik ben er zelf ook super blij mee!
Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Antwoord #3 Gepost op: 11 Oktober 2014, 14:13:35 »

Kleine update:


Yoshi, heeft al een hele tijd niks meer gegeten. Pakte ook niks meer wanneer aangeboden.
En is sinds verhuizing naar het nieuwe terrarium niet meer actief geweest.

Ik heb haar nog voedsel aangeboden in de nieuwe huisvesting maar ook dat heeft ze niet genomen. Ze is het nachthok ingegaan en heeft zich helemaal ingegraven tot de bodem. En ik hoor en zie niks meer van haar.

Ik heb geen mogelijkhedenheden om een gekoelde winterslaap aan te bieden. Dus ik hou mijn temperaturen het hele jaar doorgaans hetzelfde. Ook nu, maar ondanks de verbeterde warmte is ze toch weer gaan slapen....

Ik heb haar in het verleden een paar keer opgegraven maar ze gaat iedere keer weer terug en graaft zich in.

Ik heb nu zelf zoiets van ik ga niet proberen haar biologische klokje tegen te houden. Dus ik laat haar slapen. Ik hoop dat ze als ze honger en dorst krijgt uit zichzelf weer naar boven komt, aangezien ik de temperaturen stabiel hou in het terrarium...

Ik maak me een beetje zorgen, maar dit is haar instinct en het lijkt me niet verstandig om haar steeds te dwingen boven de grond te blijven. Ik wacht elke dag in spanning af, hopend om haar weer tevoorschijn te zien komen...



Joey
Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #4 Gepost op: 11 Oktober 2014, 15:50:55 »

Ik heb nu zelf zoiets van ik ga niet proberen haar biologische klokje tegen te houden. Dus ik laat haar slapen. Ik hoop dat ze als ze honger en dorst krijgt uit zichzelf weer naar boven komt, aangezien ik de temperaturen stabiel hou in het terrarium...

Ik maak me een beetje zorgen, maar dit is haar instinct en het lijkt me niet verstandig om haar steeds te dwingen boven de grond te blijven. Ik wacht elke dag in spanning af, hopend om haar weer tevoorschijn te zien komen...
Joey

Heel verstandig Joey!
Laat maar lekker met rust.
Je kan de temperatuur wel verlagen door geen lampen/verwarming in het hok te laten branden. De cocopeat vochtig houden door er regelmatig water op te sproeien.


Het is een prachtig verblijf geworden!
Je schildpad vond dat blijkbaar ook en dacht: mooi nachthok, heerlijk eindelijk rust... 



Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Antwoord #5 Gepost op: 12 Oktober 2014, 05:04:07 »

Ik heb nu zelf zoiets van ik ga niet proberen haar biologische klokje tegen te houden. Dus ik laat haar slapen. Ik hoop dat ze als ze honger en dorst krijgt uit zichzelf weer naar boven komt, aangezien ik de temperaturen stabiel hou in het terrarium...

Ik maak me een beetje zorgen, maar dit is haar instinct en het lijkt me niet verstandig om haar steeds te dwingen boven de grond te blijven. Ik wacht elke dag in spanning af, hopend om haar weer tevoorschijn te zien komen...
Joey

Heel verstandig Joey!
Laat maar lekker met rust.
Je kan de temperatuur wel verlagen door geen lampen/verwarming in het hok te laten branden. De cocopeat vochtig houden door er regelmatig water op te sproeien.


Het is een prachtig verblijf geworden!
Je schildpad vond dat blijkbaar ook en dacht: mooi nachthok, heerlijk eindelijk rust... 






Dankje voor de tips Norma, en dankjwel voor je compliment Smiley
Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
Marc44
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 100



« Antwoord #6 Gepost op: 16 Oktober 2014, 10:19:15 »

Heb eerlijk gezegd medelijden met de schildpad.
Mijn inzien krijg het beestje veel te weinig daglicht, bij een terrarium horen de zij en bovenkant van glas te zijn.
Zodat er voldoende daglicht en UV stralen door het glas kunnen, en dan warmt de bak ook weer op door de zon.

Nu trekt de kou die van je vloer komt rechtstreeks je terrarium in, wat niet bevorderlijk is voor het beestje.
Zet je bak is om hoog op minimaal 80 cm hoef je zelf ook niet op je knie?n te zitten om naar je huisdier te kijken

Succes
Gelogd
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #7 Gepost op: 16 Oktober 2014, 13:02:53 »

Mijn inzien krijg het beestje veel te weinig daglicht, bij een terrarium horen de zij en bovenkant van glas te zijn.
Zodat er voldoende daglicht en UV stralen door het glas kunnen, en dan warmt de bak ook weer op door de zon.

Nu trekt de kou die van je vloer komt rechtstreeks je terrarium in, wat niet bevorderlijk is voor het beestje.

Hallo Marc44,
Om je ongerustheid weg te nemen; Het schildpad van Shakudo wordt prima verlicht.
Zoals je hebt kunnen lezen in een van zijn eerdere posts gebruikt hij deze lampen: 'MVB warmte+UVB spot ineen, Solar Raptor 100 watt'.

Schildpadden binnen moeten uvb-licht krijgen om vitamine D3 aan te kunnen maken en verwerken.
Dit krijgen ze niet door daglicht wat door ramen valt.
Zoals velen niet weten, houdt glas uvb licht tegen.
(Tenzij er speciaal uv doorlatend glas is geinstalleerd, wat bij geen enkel woonhuis gebeurt)

Voor wat betreft optrekkende kou van de vloer het volgende.
De bak van Joey is aan de onderkant geheel dicht, het heeft een vloerplaat en een dikke cocopeatlaag.

Een schildpad kan goed tegen kou, maar niet tegen tocht!
Doordat de zijkanten gesloten zijn heeft het dier daar geen last van.

Bodemverwarming is slecht voor een schildpad, daar gaat het plastron onevenredig snel van groeien.
Wanneer het dier op zijn steen gaat zitten onder de warmtelamp, is de bovenwarmte altijd hoger dan de uitstraling van de steen onder hem.

Shakudo heeft het goed gedaan, dus je hoeft geen medelijden met zijn Rusje te hebben
hoed af

(Hooguit zou ik een extra ventilatiestrook bovenin een zijkant zetten voor een verversende luchtstroom.)
Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Antwoord #8 Gepost op: 16 Oktober 2014, 15:17:57 »

Ik wil je graag hartelijk bedanken Norma, voor je uitleg aan Marc.
Uitstekend verwoord. è§('

Verder wil ik graag toevoegen, dat ik het jammer vind dat door, mijn inziens, gebrek aan kennis en soms zelfs foutieve kennis er commentaren worden geleverd die inhoudelijk niet kloppen. Dit is niet bedoeld als aanval, enkel een constatering. Kritiek is welkom, maar opbouwend en onderbouwd is constructiever.

Ik heb mijn uitsterste best gedaan om er wat van te maken, voor mijn Lifelong friend.
Maanden lezen, studeren, onderzoeken, en vragen stellen, dus ik heb zeker geprobeerd alle kennis en informatie te begrijpen en toe te passen die ik maar kon.

Wat je overigens niet kan zien Norma, en verborgen wordt door de afdekplaat voor de lampen, is dat er 4 extra ventilatiegaten in het achterpaneel zitten afdekt door een verstelbaar rooster aan de buitenkant.

Dit om luchtcirculatie optimaal te houden, ik heb bewust niet gekozen voor een paneel aan de zijkant omdat ik dat niet mooi vond in verhouding tot de rest. Daarom hebben we dat achter gedaan uit het zicht, hoe wel de roosters, vind ik zelf, erg mooi en praktisch zijn. Ook heb ik een fijne lichtinval, door twee, 3 meter hoge ramen, waardoor er regelmatig aan het einde van de dag een straaltje zonlicht in het terrarium valt, wat voor mij een genot is om naar te kijken. Ik ben ontzettend dankbaar dat mijn maat 4 dagen lang,  stevig werk heeft geleverd waardoor ik nu iets heb wat ik als meubel beschouw en heel erg trots op ben.

Smiley



Groetjes,

Joey
Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
thomtestudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 76



« Antwoord #9 Gepost op: 16 Oktober 2014, 16:10:06 »

Een super mooi bakje hoor! Hier kan ik wel wat inspiratie uithalen  groentjes lachen.

Gelogd
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Antwoord #10 Gepost op: 16 Oktober 2014, 16:43:27 »

Een super mooi bakje hoor! Hier kan ik wel wat inspiratie uithalen  groentjes lachen.



Heej dankjewel man !:)

Leuk om te horen Smiley
Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
Marc44
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 100



« Antwoord #11 Gepost op: 16 Oktober 2014, 18:19:50 »

Mijn inzien krijg het beestje veel te weinig daglicht, bij een terrarium horen de zij en bovenkant van glas te zijn.
Zodat er voldoende daglicht en UV stralen door het glas kunnen, en dan warmt de bak ook weer op door de zon.

Nu trekt de kou die van je vloer komt rechtstreeks je terrarium in, wat niet bevorderlijk is voor het beestje.

Hallo Marc44,
Om je ongerustheid weg te nemen; Het schildpad van Shakudo wordt prima verlicht.
Zoals je hebt kunnen lezen in een van zijn eerdere posts gebruikt hij deze lampen: 'MVB warmte+UVB spot ineen, Solar Raptor 100 watt'.

Schildpadden binnen moeten uvb-licht krijgen om vitamine D3 aan te kunnen maken en verwerken.
Dit krijgen ze niet door daglicht wat door ramen valt.
Zoals velen niet weten, houdt glas uvb licht tegen.
(Tenzij er speciaal uv doorlatend glas is geinstalleerd, wat bij geen enkel woonhuis gebeurt)

Voor wat betreft optrekkende kou van de vloer het volgende.
De bak van Joey is aan de onderkant geheel dicht, het heeft een vloerplaat en een dikke cocopeatlaag.

Een schildpad kan goed tegen kou, maar niet tegen tocht!
Doordat de zijkanten gesloten zijn heeft het dier daar geen last van.

Bodemverwarming is slecht voor een schildpad, daar gaat het plastron onevenredig snel van groeien.
Wanneer het dier op zijn steen gaat zitten onder de warmtelamp, is de bovenwarmte altijd hoger dan de uitstraling van de steen onder hem.

Shakudo heeft het goed gedaan, dus je hoeft geen medelijden met zijn Rusje te hebben
hoed af

(Hooguit zou ik een extra ventilatiestrook bovenin een zijkant zetten voor een verversende luchtstroom.)


Wees gerust maak me 0,0% zorgen, zelf zou ik mijn schildpad nooit in zn houten kist zetten.
Ziellig voor het beestje zo tegen de grond.

MAAR DAT IS MIJN PERSOONLIJKE MENING ;-)
Gelogd
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #12 Gepost op: 16 Oktober 2014, 18:31:21 »

Wees gerust maak me 0,0% zorgen, zelf zou ik mijn schildpad nooit in zn houten kist zetten.
Ziellig voor het beestje zo tegen de grond.

MAAR DAT IS MIJN PERSOONLIJKE MENING ;-)

Hai Marc44,
Wat voor soort schildpad heb je?
Hoe ziet zijn/haar verblijf er uit?  camfoto

Foto's en uitleg zijn welkom!


Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Antwoord #13 Gepost op: 28 Oktober 2014, 02:48:28 »

Inmiddels is Yoshi in winterslaap gegaan...
Dus ik mag mooi naar een lege bak kijken haha.

MVB is uitgegaan, enkel dagelijks nog verlichting door een 3 watt lampje.

Ben erg blij met m'n terrarium, en heb er veel schik mee.
De kat ook die heeft een nieuw klimtoestel hihi.

Gr.

Joey

Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
RJ
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 138


« Antwoord #14 Gepost op: 30 December 2014, 18:51:04 »

Mooie bak! lekker geknutseld, die afwerkranden doen het wel, ga ik ook in overweging nemen.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
6 Mei 2024, 21:42:20

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 843
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 388
Totaal: 388
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.088 seconden met 25 queries.