SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: Over wildvang vindt ik het volgende;
gelijk mee stoppen overbodig en triest. - 30 (45.5%)
geef niet om de natuur dus ze mogen vangen wat ze willen wat mij betreft - 0 (0%)
ik heb een dierenwinkel en denk alleen aan omzet - 0 (0%)
ik vindt het alleen belangrijk dat ik alles kan kopen wat ik wil ongeacht waar het vandaan komt. - 0 (0%)
ik kies wat het goedkoopst is of makkelijkst bereikbaar, nakweek of wildvang - 0 (0%)
beperkte wildvang is noodzakelijk via de gebruikelijke kanalen (handel) - 2 (3%)
beperkte wildvang is noodzakelijk, zij het niet via de handel - 34 (51.5%)
Totaal aantal stemmen: 64

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11 Omlaag Print
Auteur Topic: [POLL] Wildvang ?  (gelezen 75503 keer)
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #45 Gepost op: 23 November 2008, 14:23:28 »

Behoud van een soort in de natuur, maar van dezelfde soort wildvangst (beperkt) toestaan lijkt mij niet met elkaar te combineren.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #46 Gepost op: 23 November 2008, 14:38:49 »

Nee je hebt daar geen antwoord op gegeven of ik heb het niet begrepen, want ik snap niet hoe je met de wetenschap dat je populaties in de natuur beschadigd, oke kunt zeggen tegen wildvang alleen omdat je die dieren wil hebben.
Voor kweek doeleinden, bloedlijnen, alle huisdieren komen uit het wild zijn inderdaad populaire opmerkingen maar die nog steeds wildvang niet rechtvaardigen.
Heb ik dat gezegd dat alle dieren uit wildvang afkomstig zijn? Lijkt me logische toch?
Zal nooit een dier bestellen uit de natuur heb ik mijn inziens niet gezegd. Ligt voor doeleinde waarom dier uit natuur wordt gehaald.
Hoe sta je tegenover de organisatie van Homopus? Ook begonnen mijn inziens met dieren uit de natuur.
Wat betreft de winkels zijn er twee kanten van verhaal. Zal denk ik zlef moeten ondervinden met eigen ooit te behalen nakweek(mocht het gebeuren)
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #47 Gepost op: 23 November 2008, 17:39:02 »

Behoud van een soort in de natuur, maar van dezelfde soort wildvangst (beperkt) toestaan lijkt mij niet met elkaar te combineren.

Waarom niet? De hoeveelheid dieren die vaak voor de dierenhandel worden weggevangen valt in het niets bij de getallen die richting "keuken" gaan. De dieren die dus in de hobby belanden hebben dan nog een kans te helpen een soort in stand te houden. Een moi voorbeeld hiervan is de kweek in Europa met sommige uiterst zeldzame Cuora soorten.
Daarbij heb ik zo mijn vraagtekens bij sommige export cijfers. Als ik me even vlug herinner weet ik nog ergens in een CITES rapport gelezen te hebben dat Ghana eind jaren '90 per jaar duizenden Pelusios niger geëxporteerd heeft. Dan blijft mijn vraag: waar zijn die dieren dan, want zowel in Europa alswel de VS is de gevangenschapspopulatie van deze soort schrikbarend laag.
Tevens moet is het ook zo dat dieren in gevangenschap ook optreden als "ambassadeur" voor hun soort. Wij mensen hebben nou eenmaal de neiging alleen dat te beschermen waar we van houden of onze bijzondere interesse heeft. knipoog
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #48 Gepost op: 23 November 2008, 17:46:23 »

Dus wat jouw betreft is het oke als er wildvang beschikbaar komt van die  Rhino soort van het nieuwe project.

Omdat er zoveel gegeten worden is nog geen reden om het nog erger te maken met huisdiermarkt.

Je voorbeeld van P. niger geeft goed aan wat wildvang doet, duizende dieren wildvang voor de huisdiermarkt en nu geen spoor meer van te vinden, waarschijnlijk dood gegaan in gevangenschap gedumpt enzv.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #49 Gepost op: 23 November 2008, 20:27:34 »

Even een vraag van mijn kant;
Is het niet zo dat genenverlies een groter probleem is dan inteelt ( inteelt die met een vrij beperkt aantal bloedlijnen kan voorkomen worden)
Zo zijn bij baardagamen waarvan honderden bloedlijnen zijn toch problemen ontstaan bij gebrek aan natuurlijke selectie in gevangenschap (en mogelijk ook herhaaldelijk kruisen van dezelfde bloedlijnen, hoewel import uit Amerika bvb geen verbetering brengt) Er ontstaan steeds meer genetische defecten bij baardagamen (dieren worden kleiner en zwakker, de levenduur is ingekort, zijn vatbaardere voor parasieten/ziekten....) Er zijn dus veel eigenschappen verloren gegaan wat maakt dat de dieren nooit meer naar het wild terug kunnen indien dat noodzakelijk/wenselijk zou zijn. Herintroductie zou de in het wild levende populatie genetisch verarmen zodat ze uiteindelijk uitsterven? Genenverlies zou dus een groter probleem zijn dan inteelt als niet tijdig wilde soortgenoten worden ingekruist, wat maakt dat de dieren uiteindelijk waardeloos worden met het oog op soortbehoud ?
Is dit geen reden waarom wildvang op zijn tijd noodzzakelijk is om genenverlies of schade tegen te gaan ?
Voor alle duidelijkheid : ik blijf bij mijn mening dat wildvang beter via andere kanalen dan handel beschikbaar is indien noodzakelijk  Knipoog
Sommige bronnen beweren zelfs dat de steeds vaker opduikende kleurmutatie's bij schildpadden wel eens (in sommige gevallen) met genenverlies te maken kunnen hebben...
Wie weet hierop het antwoord ?

Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #50 Gepost op: 23 November 2008, 22:25:20 »

Dus wat jouw betreft is het oke als er wildvang beschikbaar komt van die  Rhino soort van het nieuwe project.

Omdat er zoveel gegeten worden is nog geen reden om het nog erger te maken met huisdiermarkt.

Je voorbeeld van P. niger geeft goed aan wat wildvang doet, duizende dieren wildvang voor de huisdiermarkt en nu geen spoor meer van te vinden, waarschijnlijk dood gegaan in gevangenschap gedumpt enzv.

Je leest niet goed wat ik schrijf. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat volgens mij sommige opgaves domweg niet kloppen. Als er in een jaar duizenden dieren richting het Westen geëxporteerd zouden zijn, dan zouden er nu nog genoeg te traceren moeten zijn. Ik heb 8 Pelusios niger in het stamboek, verdeeld over heel Europa. en ik weet nog een handje vol buiten het stamboek. Pelusios zijn harde dieren die heel goed tegen een stootje kunnen dus het idee dat ze in gevangenschap gesneuveld zijn gaat er niet in bij mij.
Ter illustratie...de Pelusios niger op de foto's hieronder heeft zich recent voortgepland.





Tevens vind ik dat je erg hard van leer gaat. Beperkte wildvang moet kunnen. Doch vind ik ook dat er teveel wildvang (in aantallen per soort), en zelfs farmbred, wordt aangeboden. De markt hiervoor is namelijk veel kleiner dan het aanbod. Daardoor sterven veel dieren al tijdens transport en later al wachtende op een koper in de handel.

Wildvang van bepaalde Rhinoclemmys soorten beschikbaar? Waarom niet? Het liefst hebben we allemaal nakweek maar is dat domweg niet beschikbaar. De eerste nakweek moet toch ergens vandaan komen.

En dan kan je wel zeggen dat mensen het maar moeten doen met de soorten die voorhanden zijn, dat is makkelijk praten. Jij hebt al de soorten die je graag wilt verzorgen, waarom gun je dat anderen niet? En,... ook de voorouders van jouw dieren kwamen uit het wild.
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #51 Gepost op: 23 November 2008, 22:36:06 »

Sinds 1998 is er een export verbod op Terrapene vanuit Amerika, hierdoor is er sinds die tijd geen wildvangst meer.
Beschikbaarheid van de (onder) soorten is goed tot zeer goed voor nieuwe liefhebbers door nakweek,
lijkt me ideaal en voor veel soorten schildpadden haalbaar.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #52 Gepost op: 23 November 2008, 22:49:06 »

Beschikbaarheid van de (onder) soorten is goed tot zeer goed voor nieuwe liefhebbers door nakweek,
lijkt me ideaal en voor veel soorten schildpadden haalbaar.

En hoeveel Terrapene's denk jij dat er omgekomen zijn voor het zover was dat het eindelijk lukte ze goed te houden en na te kweken? fluiten
Natuurlijk is wat jij nu schetst een ideale situatie, echter is deze situatie voor vele (de meeste) soorten schildpadden nog niet behaald. Om maar een voorbeeld te noemen, van de 23 (onder)soorten van Pelusios wordt er alleen op redelijke schaal met Pelusios castaneus gekweekt en in de VS lukt de kweek met Pelusios sinuatus ook goed. Pelusios carinatus is een paar keer (door dezelfde kweker) met succes gekweekt en afgelopen jaar is er voor het eerst gekweekt met Pelusios williamsi williamsi en Pelusios castanoides castanoides. De 2 laatste komen nog steeds niet veel voor in de handel en zijn destijds door de kweker zelf uit Kenya meegenomen. Daarnaast is er in A Cupulatta ook met Pelusios chapini gekweekt. En daar houdt het kweeksucces op. Andere Pelusios soorten komen nagenoeg niet voor in gevangenschap.
Eenzelfde situatie geldt voor vele Zuid-Amerikaanse en Australische soorten, waarbij dieren in Australië een goede bescherming genieten, over het algemeen.
Tevens mogen we niet vergeten dat schildpadensoorten (helaas) aan mode onderhevig zijn... Onbeslist
Gelogd

markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #53 Gepost op: 23 November 2008, 22:50:26 »

Sinds 1998 is er een export verbod op Terrapene vanuit Amerika, hierdoor is er sinds die tijd geen wildvangst meer.
Beschikbaarheid van de (onder) soorten is goed tot zeer goed voor nieuwe liefhebbers door nakweek,
lijkt me ideaal en voor veel soorten schildpadden haalbaar.
Maar lang niet alle. Niet dat dit een excuus is voor wildvang maar voor sommige is dit zeer zeker niet het geval als bij de Terrapine.
Maar goed voor de terrapine is het afgelopen wildvang hoe zit het met de getallen van de soorten in onbeschermde gebieden waarvan eerst werd gevangen en nu?

Hoe zijn over algemeen de populaties van de Pelusios?
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #54 Gepost op: 23 November 2008, 23:04:42 »

Heel onzeker zijn de populaties in het wild, niet bekend is door de verborgen levenswijze van hatchlings en juvenile Terrapene of de opvolgende generatie groot genoeg is om de oude te vervangen.
Pas over jaren is bekend wat het preciese effect geweest is, door de langzame voortplanting, over het algemeen worden populaties steeds kleiner zoals wereldwijd bij schildpadden in het wild.

Ik denk zeker dat bij de wildvangst die geweest is van Terrapene vele zijn gestorven, aanpassing van de wilde schildpadden aan gevangenschap gaf veel problemen, ziektes weigering van voedsel enzv.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #55 Gepost op: 23 November 2008, 23:08:57 »

Hoe zijn over algemeen de populaties van de Pelusios?

Onbekend. Pelusios worden vaak gegeten als "bush-meat". De Pelusios die het Westen bereiken worden meestal geëxporteerd uit de landen Ghana, Togo en Benin. De rest van Afrika blijft wat dat betreft enigszins "buiten schot". Recentelijk zijn er in Europa wel wat wildvang Pelusios castanoides in de handel waargenomen.
Wat meer reden tot zorg is is de waarneming van Afrikaanse schildpadden op Chinese voedselmarkten. Het feit dat in Afrikaanse (en Zuid-Amerikaanse) landen weinig contole is door gebrek aan dergelijke instanties (en veel corruptie) helpt hier in mee.
Zeer recentelijk is er door TSA-Africa een veld onderzoek gedaan in Ghana, Togo en Benin naar de stand van Pelusios soorten in die landen. de resultaten van dat onderzoek zullen spoedig ook op mijn website te vinden zijn.
Gelogd

markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #56 Gepost op: 23 November 2008, 23:18:42 »

Volgens mij is die voedsel markt plus de klimaatsverandering door welk oorzaak dan ook de grootste acute bedreiging.
Zuid-Afrika heeft het wel goed geregeld mijn inziens of is dit schijn? Wat betreft homopus, psammobates.
Naar mijn inziens gaat er maar een fractie van de gevangen dieren naar houders en meer naar de voedsel markt.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #57 Gepost op: 23 November 2008, 23:25:06 »

Voor het voorbestaan, aantallen van wilde populaties maakt het niets uit of ze gevangen worden voor voedsel of de huisdiermarkt, het effect is het zelfde afvragend
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #58 Gepost op: 23 November 2008, 23:28:29 »

Voor het voorbestaan, aantallen van wilde populaties maakt het niets uit of ze gevangen worden voor voedsel of de huisdiermarkt, het effect is het zelfde afvragend

Deels waar. De voedsel industrie eist vele slachtoffers meer dan de huisdierenhandel.
Gelogd

kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #59 Gepost op: 24 November 2008, 00:08:10 »

Vast staat dat ( middels verleende quota) weggevangen horsfieldii die ze niet kwijtraken  in de Europese dierenhandel naar Aziatische voedselmarkten gaan .
Maar ook hier gekweekte schildpadden gaan soms naar Azie. ''Kwekers'' uit Duitsland exporteren bvb nakweek Centrochelys sulcata naar Azie, meestal niet voor de voedselmarkt bestemd maar ze worden als symbool voor de vruchtbaarheid aan de bruidegom geschonken. Van belang is dat het schild mooi egaal is, een schildsegment te veel zou ongeluk brengen. De gezondheid van de dieren maakt niks uit, eenmaal ginder worden ze toch levend uitgekookt  Onbeslist
Vervolgens word een gaatje in het schild gemaakt en een ketting doorgeregen om rond de hals te hangen, meestal worden ze ook nog geschilderd, turkooise is de meest gebruikte kleur.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
12 Mei 2024, 15:39:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 972
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 837
Totaal: 837
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.069 seconden met 27 queries.