SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: gewicht en winterslaap.  (gelezen 8972 keer)
jeffrey
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 154



« Gepost op: 19 November 2007, 13:30:50 »

mijn boettgeri is momenteel 51mm groot en weegt nu exact 26 gram.(19-11-07) waarschijnlijk vrij ver leeg.
en ben sinds vrijdag16-11-07 begonnen met de voorbereiding winterslaap.
geen eten meer en geen warmte meer, zit nu op 18 graden ongeveer.
echter woog ie net voor de voorbereiding nog 30 gram zoals ie volgens ratio zou mogen wegen.
nu ie dus na een poepje en een (flink) plasje nog maar 26 gram weegt, eigenlijk iets te licht volgens ratio.
nu ben ik toch wel even aan het denken of ie niet te licht wordt voor de winterslaap ,aangezien ik nog 3 weken voorbereiding moet doen.
gaat voor +/- 4 tot 6 weken in winterslaap in koelkast.

wat denken jullie?
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #1 Gepost op: 19 November 2007, 14:05:44 »

Welke ratio?  De Jackson ratio?  Niet echt geschikt in dit geval naar mijn mening .  Maak er zelf nooit gebruik van.

Als je denkt dat de darmen leeg zijn moet je niet wachten om het dier in winterslaap te laten gaan hoor.  Als je hem een badje geeft kan zijn dat het gewicht terug een beetje toeneemt doordat hij drinkt.

Eerder in dit topic werd deze link aangehaald (http://wald.heim.at/urwald/542304/pursall/) is veel accurater.  En bij zo een kleine dieren kan een milimeter meer of minder in lengte een totaal andere uitkomst geven.
Gelogd
Shadowrider
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 903



« Antwoord #2 Gepost op: 19 November 2007, 20:32:14 »

Welke ratio?  De Jackson ratio?  Niet echt geschikt in dit geval naar mijn mening .  Maak er zelf nooit gebruik van.

Als je denkt dat de darmen leeg zijn moet je niet wachten om het dier in winterslaap te laten gaan hoor.  Als je hem een badje geeft kan zijn dat het gewicht terug een beetje toeneemt doordat hij drinkt.

Eerder in dit topic werd deze link aangehaald (http://wald.heim.at/urwald/542304/pursall/) is veel accurater.  En bij zo een kleine dieren kan een milimeter meer of minder in lengte een totaal andere uitkomst geven.
Maar dan moet je ook heel nauwkeurig meten...
Gelogd
jeffrey
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 154



« Antwoord #3 Gepost op: 19 November 2007, 21:04:45 »

Welke ratio?  De Jackson ratio?  Niet echt geschikt in dit geval naar mijn mening .  Maak er zelf nooit gebruik van.

Als je denkt dat de darmen leeg zijn moet je niet wachten om het dier in winterslaap te laten gaan hoor.  Als je hem een badje geeft kan zijn dat het gewicht terug een beetje toeneemt doordat hij drinkt.

Eerder in dit topic werd deze link aangehaald (http://wald.heim.at/urwald/542304/pursall/) is veel accurater.  En bij zo een kleine dieren kan een milimeter meer of minder in lengte een totaal andere uitkomst geven.

deze link gebruik ik dus ook, niet de jackson ratio.

maar heeft het dier zich dan wel zo snel kunnen aanpassen aan de andere omstandigheden?
of is dit niet zo'n probleem?
dan overweeg ik em wat sneller te laten slapen.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #4 Gepost op: 20 November 2007, 09:10:22 »

Zowiezo ne keer plassen en stoelgang maken kan al enkele grammen schelen.  Biedt nog enkele malen een badje met druivensuiker aan en constateer dat darmen effectief leeg zijn.  En zou niet weten waarom het dier niet mag gaan slapen dan.
Maar alle tips hieromtrent moet je zelf verwerken en toepassen op het dier.  Jij moet wel bepalen of het dier dan al niet gezond oogt.  Dat kan ik van hier niet zien.  Want doe nooit een ziek dier in winterslaap.
Gelogd
jeffrey
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 154



« Antwoord #5 Gepost op: 20 November 2007, 12:15:07 »

Zowiezo ne keer plassen en stoelgang maken kan al enkele grammen schelen.  Biedt nog enkele malen een badje met druivensuiker aan en constateer dat darmen effectief leeg zijn.  En zou niet weten waarom het dier niet mag gaan slapen dan.
Maar alle tips hieromtrent moet je zelf verwerken en toepassen op het dier.  Jij moet wel bepalen of het dier dan al niet gezond oogt.  Dat kan ik van hier niet zien.  Want doe nooit een ziek dier in winterslaap.

het dier is gezond zo ver ik kan beoordelen.
ik kijk of ie nog ontlasting heeft tot aan het einde van de week, en dan gaat ie lekker slapen.
Gelogd
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #6 Gepost op: 20 November 2007, 23:28:22 »

Toch even een kritische noot. Bij 18 graden moet je eigenlijk af en toe gewoon nog voedsel en water baanbieden. Ze kunnen bij deze temperatuur nog best actief zijn en de nodige reserves verbruiken. Bouw de temperatuur verder af naar 10-15 graden ga nog minder voeden. bij een temperatuur van rond de 10 graden en lager eten de meeste dieren niet meer.
Je kunt een dier pas in winterslaap doen als je de omstandigheden zo hebt geregeld dat ze uit zich zelf niet meer eten.
Het badje en leeg poepen laat ik al jaren achterwege.........
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
jeffrey
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 154



« Antwoord #7 Gepost op: 21 November 2007, 13:00:20 »

Toch even een kritische noot. Bij 18 graden moet je eigenlijk af en toe gewoon nog voedsel en water baanbieden. Ze kunnen bij deze temperatuur nog best actief zijn en de nodige reserves verbruiken. Bouw de temperatuur verder af naar 10-15 graden ga nog minder voeden. bij een temperatuur van rond de 10 graden en lager eten de meeste dieren niet meer.
Je kunt een dier pas in winterslaap doen als je de omstandigheden zo hebt geregeld dat ze uit zich zelf niet meer eten.
Het badje en leeg poepen laat ik al jaren achterwege.........

is duidelijk.

behalve dit: Het badje en leeg poepen laat ik al jaren achterwege.........

gaan ze bij jou dan met kans op ontlasting in de darmen in winterslaap?
of laat je het op een natuurlijk verloop gaan, net zoals in de natuur.
heb je het dan over buiten gehouden schildpadden?

het betreft een nakweekje juli 2007(26 gram) die van eind september in een terra zit.
het is moeilijk om zo'n binnendier een natuurlijk verloop te geven.
de temp is geleidelijk afgebouwd naar inmiddels 11 graden.
water is nog steeds ter beschikking geweest.(badjes)
er wordt vrij snel afgebouwd omdat het dier tijdens de voorbereiding veel heeft gepoept.
om het dier niet te veel van zijn reserves te laten gebruiken, laat ik het dus iets sneller gaan dan anders.
heb dit trouwens al eens eerder gedaan met een nakweek 2002 die pas na 3jaar  zijn eerste winterslaap kreeg.
was geen probleem.

echter ben ik altijd nieuwsgierig naar hoe anderen het doen.
 


Gelogd
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #8 Gepost op: 21 November 2007, 20:02:08 »


Toch even een kritische noot. Bij 18 graden moet je eigenlijk af en toe gewoon nog voedsel en water baanbieden. Ze kunnen bij deze temperatuur nog best actief zijn en de nodige reserves verbruiken. Bouw de temperatuur verder af naar 10-15 graden ga nog minder voeden. bij een temperatuur van rond de 10 graden en lager eten de meeste dieren niet meer.
Je kunt een dier pas in winterslaap doen als je de omstandigheden zo hebt geregeld dat ze uit zich zelf niet meer eten.
Het badje en leeg poepen laat ik al jaren achterwege.........



behalve dit: Het badje en leeg poepen laat ik al jaren achterwege.........

gaan ze bij jou dan met kans op ontlasting in de darmen in winterslaap?
of laat je het op een natuurlijk verloop gaan, net zoals in de natuur.
heb je het dan over buiten gehouden schildpadden?

Er zit zeker weten nog altijd wat ontlasting in de darmen. Na de winterslaap is het niet vreemd dat ik dat aantref. Uit veldonderzoek blijkt dat hibernerende schilpadden in het wild wel degelijk darminhoud hebben.
Op de manier zolas ik het doe is een kunstmatige methode wel houdt ik rekening met het verloop in de natuur en boots ik dit na.
De dieren worden jaarrond in ruime verblijven gehouden

het betreft een nakweekje juli 2007(26 gram) die van eind september in een terra zit.
het is moeilijk om zo'n binnendier een natuurlijk verloop te geven.
de temp is geleidelijk afgebouwd naar inmiddels 11 graden.
water is nog steeds ter beschikking geweest.(badjes)
Jonge dieren hebben vrij snel last van dehydratatie. 4 gram gewichtsverlies is toch al meer als 10% van het totale lichaamsgewicht. Als gedurende de winterslaap een dier meer als 10% afvalt dan wordt aangeraden het dier te wekken.
Bij mij was er nauwelijks tot geen gewichtsverlies bij nakweek van 2005 en 2006 de afgelopen winterslaapperiode.

er wordt vrij snel afgebouwd omdat het dier tijdens de voorbereiding veel heeft gepoept.
om het dier niet te veel van zijn reserves te laten gebruiken, laat ik het dus iets sneller gaan dan anders.
heb dit trouwens al eens eerder gedaan met een nakweek 2002 die pas na 3jaar  zijn eerste winterslaap kreeg.
was geen probleem.

echter ben ik altijd nieuwsgierig naar hoe anderen het doen.

Op zich is een versnelde afbouw geen probleem.
Bij mij duurt de voorbereiding op de winterslaap ca 6 tot 8weken.
Ik begin met het korten van de daglengte, iedere week een uur korter, en ga minder voederen van 4 maal wekelijks tot 3 maal dan 2 dan 1 en dan niets meer (enkele dagen tot een week voor de winterslaap) er is altijd water tot hun beschikking.
Ook wordt de temperatuur getemperd door het wattage van de warmtelampen te verlagen. Ik bouw wekelijks enkele graden af totdat ik op 16 graden zit er brand dan allleen een daglicht TL. Enkele dieren zijn dan al reeds in ruste enkele ander nog actief er wordt sporadisch nog wat gegeten. De gehele periode zijn de dieren niet af gevallen. s'nachts daalt de temperatuur tot ca 10 tot 12 graden. De dieren worden dan geplaatst in plastic kratten met op de bodem een laag turf met daarop beukeblad. De dieren worden afgedekt met beukenblad. Vervolgens plaats ik de kratten buiten op een beschutte plek(mits de weersvoorspelling het toelaat dag temperaturen van 10 graden en nacht temoperaturen van 5-10 graden zijn gewenst). Een koelkast is dan al afgesteld op 8-10 graden. De dieren verblijven minimaal een midweek buiten voordat ze in de koelkast worden geplaatst. Na i week in de koelkast wordt de temperatuur naar 5-7 graden verlaagd.

 



« Laatste verandering: 21 November 2007, 20:15:51 door kurtlippens » Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
jeffrey
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 154



« Antwoord #9 Gepost op: 21 November 2007, 21:11:13 »

quote:berg:Er zit zeker weten nog altijd wat ontlasting in de darmen. Na de winterslaap is het niet vreemd dat ik dat aantref. Uit veldonderzoek blijkt dat hibernerende schilpadden in het wild wel degelijk darminhoud hebben.
Op de manier zolas ik het doe is een kunstmatige methode wel houdt ik rekening met het verloop in de natuur en boots ik dit na.
De dieren worden jaarrond in ruime verblijven gehouden.


vanwaar dan al die poespas met badjes enzo?
lijkt dan verder niet echt kwaad te kunnen.

verder hoop ik dat het goed gaat, en mocht ie te veel gewicht verliezen, dan wordt ie wel wakker gemaakt.
het is voor mij de eerste keer om zo'n kleintje te laten slapen.

bedankt voor je informatieve reactie hoed af

Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #10 Gepost op: 21 November 2007, 23:12:34 »

Weer eens het bewijs dat er in het houden van schildpadden geen algemene regel is, ieder heeft zijn positieve en negatieve ervaring.
Gelogd
Shadowrider
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 903



« Antwoord #11 Gepost op: 21 November 2007, 23:39:30 »

eigenlijk heb ik nog een vraagje
hoe komt het dat al die dieren die in de jaren 70 op de markten werden verkocht en waarvan er nog heel wat bij mensen in de tuin zitten, geen badje krijgen, geen controle op gewicht toename of afnamen ect... na al die jaren nog in leven zijn?
Dat ze mischien of zelfs waarschijnlijk niet in opperbeste conditie zijn kan ik inkomen en dat het ondanks alles sterke dieren zijn toch al meer dan 20 jaar in "den hof" lopen nog altijd leven terwijl er nog altijd veel nakweek dieren in een terra weten te sterven?
iemand een antwoord?
Gelogd
jeffrey
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 154



« Antwoord #12 Gepost op: 22 November 2007, 12:21:05 »

eigenlijk heb ik nog een vraagje
hoe komt het dat al die dieren die in de jaren 70 op de markten werden verkocht en waarvan er nog heel wat bij mensen in de tuin zitten, geen badje krijgen, geen controle op gewicht toename of afnamen ect... na al die jaren nog in leven zijn?
Dat ze mischien of zelfs waarschijnlijk niet in opperbeste conditie zijn kan ik inkomen en dat het ondanks alles sterke dieren zijn toch al meer dan 20 jaar in "den hof" lopen nog altijd leven terwijl er nog altijd veel nakweek dieren in een terra weten te sterven?
iemand een antwoord?

misschien worden ze gesterkt door de natuurlijke omstandigheden buiten.
in een terra zal een schildpad niet alle weerstand opbouwen zoals in de buitenlucht, en hierdoor sneller vatbaar zijn voor ziektes, waaraan ze uiteindelijk kunnen sterven.

als het nakweekje van mij de winterslaap goed door komt, zal ie het komende jaar ook buiten verblijven.
tot aan de winterslaap,daarna weer in de koeling.  knipoog
Gelogd
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #13 Gepost op: 22 November 2007, 18:41:54 »

eigenlijk heb ik nog een vraagje
hoe komt het dat al die dieren die in de jaren 70 op de markten werden verkocht en waarvan er nog heel wat bij mensen in de tuin zitten, geen badje krijgen, geen controle op gewicht toename of afnamen ect... na al die jaren nog in leven zijn?
Dat ze mischien of zelfs waarschijnlijk niet in opperbeste conditie zijn kan ik inkomen en dat het ondanks alles sterke dieren zijn toch al meer dan 20 jaar in "den hof" lopen nog altijd leven terwijl er nog altijd veel nakweek dieren in een terra weten te sterven?
iemand een antwoord?

Naar het schijnt kan een schildpad zich uitstekend aanpassen.....en is het leven in een buitenverblijf minder stressvol dan een terra.......Het zijn echte van nature echte 'overlevers' en hebben wellicht een hogere weerstand en een beter aanpassinginsvermogen dan nakweek
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
jeffrey
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 154



« Antwoord #14 Gepost op: 2 Januari 2008, 14:56:26 »

mijn boettgeri is momenteel 51mm groot en weegt nu exact 26 gram.(19-11-07) waarschijnlijk vrij ver leeg.
en ben sinds vrijdag16-11-07 begonnen met de voorbereiding winterslaap.
geen eten meer en geen warmte meer, zit nu op 18 graden ongeveer.
echter woog ie net voor de voorbereiding nog 30 gram zoals ie volgens ratio zou mogen wegen.
nu ie dus na een poepje en een (flink) plasje nog maar 26 gram weegt, eigenlijk iets te licht volgens ratio.
nu ben ik toch wel even aan het denken of ie niet te licht wordt voor de winterslaap ,aangezien ik nog 3 weken voorbereiding moet doen.
gaat voor +/- 4 tot 6 weken in winterslaap in koelkast.



wat denken jullie?


update voor diegene die het wil weten,


het diertje is na een winterslaap van  4 weken weer tot de levenden geroepen.
en heeft dit zonder enige problemen gedaan.
is met 26gram in WS gegaan ,en er ook weer met 26gram uit gekomen.
volgend jaar probeer ik het voor +/- 8weken.
weer in de koelkast met een temp tussen de 4 en 6.5graden. knipoog
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
14 Mei 2024, 16:51:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 1084
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 876
Totaal: 876
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.065 seconden met 25 queries.