SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Het buitenverblijf  (gelezen 31594 keer)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #30 Gepost op: 25 September 2010, 08:58:18 »

Mooi.... heel mooi.
Hoewel ik momenteel nog kies voor een (in mijn ogen) veiliger en makkelijk controleerbare manier van overwinteren in de koelkast, is een dergelijke overwinteringsbak búiten natuurlijk wel de ultieme manier om de dieren "volledig natuurlijk" te kunnen huisvesten en daarmee hun natuurlijk instinct & biologische klok niet te verstoren. Erg mooi gemaakt.

@ Bert:
Je zegt dat 60 cm de officiële vorstgrens is.
Het blijft natuurlijk altijd maar de vraag of de dieren zich diep genoeg ingraven.. Zeker met de soms zeer strenge nachtvorst hier iets waar ik me dan absoluut zorgen over zou maken.

Ben je er van overtuigd dat je de temperatuur in de bak "stabiel" kunt houden en vorst buitensluit, ook al graven de dieren zich niet diep in?
Ik zou zelf liever het eerste jaar met sensoren de temperatuur op 2 dieptes meten en goed bijhouden...
Laat bij kwesties als dit liever niets aan het toeval over, alhoewel dat ook iets zegt over mijn vertrouwen in het instinct van de dieren  afvragend...
Ik moet daar nog ingroeien denk ik..
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #31 Gepost op: 25 September 2010, 10:25:41 »

Kenneth, er blijven denk ik inderdaad voldoende vragen en onzekerheden over. Ik snap jouw reactie, ik denk dat je hiermee op safe speelt en het risico op verlies van dieren verkleint. De 60 cm is de vorstgrens die men in de bouw aanhoudt voor o.a. waterleidingen. Ik vermoed dat de dieren zich inderdaad niet zo diep zullen ingraven.

Maar zoals je zelf al schrijft, wat doen we met het instinct van de dieren ? De kweker waar mijn twee Boettgeri's (NK2008) vandaan komen, laat ze ook buiten overwinteren en gooit er een dikke laag blad op ter isolatie. Afgelopen (strenge) winter, ik kan het bijna niet geloven maar het is toch zo gegaan, hadden de schildpadden zich maar enkele centimeters ingegraven, zelfs de NK2009 van zo'n 3-4 cm groot !! Geen enkel dier is er verloren gegaan. Is dit geluk ? Is dit instinct ? Ik weet het echt niet.

Kurt schreef eens dat we er wel rekening mee moeten houden dat de schildpadden hier zo'n 1000 km ten noorden van hun gebruikelijke leefomgeving zijn. Hier heeft hij een punt. Ik denk dit zelf op te vangen door een afgesloten nachtverblijf, een stegdoppel plaat die warmte toelaat maar ook isoleert en een dikke laag bladeren, waarmee de temperatuur van de aarde er onder duidelijk hoger blijft. Ik ben wel van plan om dit bladerdek bij warmere perioden (gedeeltelijk) weg te halen zodat de temperatuur niet "onnatuurlijk" te hoog oploopt. Ik gebruik daarvoor een simpele vuilniszak, die ik zo weer in het verblijf kan leegkiepen als het weer kouder wordt.
« Laatste verandering: 25 September 2010, 10:46:27 door Bert » Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #32 Gepost op: 25 September 2010, 11:30:59 »

Kurt schreef eens dat we er wel rekening mee moeten houden dat de schildpadden hier zo'n 1000 km ten noorden van hun gebruikelijke leefomgeving zijn. Hier heeft hij een punt. Ik denk dit zelf op te vangen door een afgesloten nachtverblijf, een stegdoppel plaat die warmte toelaat maar ook isoleert en een dikke laag bladeren, waarmee de temperatuur van de aarde er onder duidelijk hoger blijft. Ik ben wel van plan om dit bladerdek bij warmere perioden (gedeeltelijk) weg te halen zodat de temperatuur niet "onnatuurlijk" te hoog oploopt. Ik gebruik daarvoor een simpele vuilniszak, die ik zo weer in het verblijf kan leegkiepen als het weer kouder wordt.
Mooi verblijf!  cool zeg
Ben je niet bang dat de stegdoppel plaat tijdens, regelmatig voorkomende, mooie winterdagen (als de zon schijnt) juist zorgt voor onnatuurlijke verwarming van het relatief kleine hok. Zeker als de dieren zich niet echt diep ingraven zal de temperatuur van de aarde waarin ze liggen snel opwarmen en daarmee mogelijk voor onnatuurlijke reacties van het dier (ontwaken en uitgraven) zorgen. Als de zon korte tijd later weg is, daalt de temperatuur heel snel en hebben de dieren een probleem... Ik kan me voorstellen dat een gesloten houten plaat wat dat betreft 'veiliger' is.
Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #33 Gepost op: 25 September 2010, 12:04:44 »

Dat is 1 van de redenen dat ik de plaat open kan schuiven, zodat ik voor extra ventilatie kan zorgen, niet alleen tijdens warme zomerdagen maar ook tijdens te warme winterdagen (kan dat eigenlijk, winterdagen die te warm zijn ........;-). Ik kan de weersvoorspellingen als leidraad aanhouden wat betreft de te verwachten temperaturen.

Vraag: in de natuur schommelt de temperatuur toch ook ? Wij beschermen ze dan nog voor regen, maar ook dat krijgen ze in de natuur op hun dak als ze in winterslaap zijn.

De vraag die toch steeds weer bij mij terug komt is in hoeverre we de dieren toch hun eigen gang moeten laten gaan omdat ze een perfect instinct hebben en zichzelf heel goed kunnen en zullen aanpassen aan veranderende omstandigheden.

Iemand anders nog opmerkingen over de reaktie van Sulcatatata ?
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 25 September 2010, 12:12:01 »

Vraag: in de natuur schommelt de temperatuur toch ook ? Wij beschermen ze dan nog voor regen, maar ook dat krijgen ze in de natuur op hun dak als ze in winterslaap zijn.

De vraag die toch steeds weer bij mij terug komt is in hoeverre we de dieren toch hun eigen gang moeten laten gaan omdat ze een perfect instinct hebben en zichzelf heel goed kunnen en zullen aanpassen aan veranderende omstandigheden.
In bepaalde gebieden van hun habitat word de winterslaap soms onderbroken.
Bij de manier die ik gebruik gebeurd het ook wel eens dat tijdens zachtere periodes tijdens de winter de dieren gaan rondlopen.
Het gevaar zit hem in ons sterk wisselvallige klimaat, het kan immers dat de dieren tijdens een plots opnieuw intredende vorstperiode zich niet tijdig of niet diep genoeg terug ingegraven hebben , zodat de vorst hen toch kan bereiken.
Dit probleem is bij mij niet aan de orde omdat de overwinteringsschuur nagenoeg vorstvrij is.
Kan je eigenlijk eenvoudig vermijden door het transparante dak af te dekken met dekens ofzo, biedt ook nog eens extra bescherming .  knipoog
« Laatste verandering: 25 September 2010, 13:05:17 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 25 September 2010, 12:45:00 »

Vraag: in de natuur schommelt de temperatuur toch ook ? Wij beschermen ze dan nog voor regen, maar ook dat krijgen ze in de natuur op hun dak als ze in winterslaap zijn.
Klopt, maar stijgend grondwater betekend meteen ook het grootste risico (niet alle dieren overleven de winterslaap in de vrije natuur), in Bulgarije bvb (het koudste verspreidingsgebied)voornamelijk op het einde van de winterslaap, zie dit artikel waar ook vermeld staat dat de dieren wel eens tijdelijk terug wakker worden :
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,6648.0.html
« Laatste verandering: 25 September 2010, 12:54:43 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #36 Gepost op: 25 September 2010, 22:56:03 »

Dat is 1 van de redenen dat ik de plaat open kan schuiven, zodat ik voor extra ventilatie kan zorgen, niet alleen tijdens warme zomerdagen maar ook tijdens te warme winterdagen (kan dat eigenlijk, winterdagen die te warm zijn ........;-). Ik kan de weersvoorspellingen als leidraad aanhouden wat betreft de te verwachten temperaturen.
Ff voor de zekerheid; ik doelde op ZONNIGE winterdagen. Als de zon op jouw transparante plaat schijnt, zal je hokje als een kleine kas dus relatief snel opwarmen waardoor het een onnatuurlijk hoge temperatuur krijgt. Bedenkt wat er met de temperatuur in huis gebeurt als er een lekker winters zonnetje via de ramen in huis schijnt...  knipoog Ik doelde dus niet op de te verwachten temperatuur die je inderdaad aardig aan kan zien komen via weersites/krant e.d.. Zo'n transparante plaat zal in de lente, zomer en herfst handig zijn als de dieren in en uit kunnen lopen; je creëert een lekker warm hok waar de dieren op kunnen warmen. Dat is in de winter juist iets wat je niet wilt lijkt me...
Afdekken met een deken kan in de winter, maar met een ondoorzichtige plaat m.i. ook. Puur om de zon, en dus juist niet om de kou, buiten het hokje te houden
Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #37 Gepost op: 26 September 2010, 14:07:59 »

Je zet me aan het nadenken.

De vraag die ik nog wel heb, is hoe anderen dit doen. Ik zie regelmatig (op foto's)  mensen die een nachtverblijf hebben afgedekt met glas, stegdoppel of kunststof golfplaat, zie b.v. de foto's van Barbara in dit topic.

Ik ben benieuwd hoe anderen omgaan met een verblijf wat door 1 van deze materialen is overkapt en die hun dieren buiten laten overwinteren. Wie wil zijn ervaringen hierover met ons delen ? help me...
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Barbara
Gast
« Antwoord #38 Gepost op: 26 September 2010, 17:19:14 »

Ik heb bewust een plek gekozen waar niet pal de zon op staat.
Op deze plek komt pas tegen de avond wat zon.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #39 Gepost op: 14 Oktober 2010, 06:09:58 »

Just wondering...

Ik zie nog geregeld foto's voorbij komen van zonnende Grieken..
Zitten de Grieken in dít topic reeds in de overwinteringsbakken nu?
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sisse
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92



« Antwoord #40 Gepost op: 14 Oktober 2010, 07:54:57 »

Een vriendin, die ook 3 Griekjes heeftl, laat haar kroost ook buiten slapen . De Griekjes graven zichzelf in als ze er nood aan hebben, het enige wat ze doet is er een mega groot pak stro bovenop leggen, wat zorgt voor isolatie tegen de warmte en tegen de koude. Ze halpt haar schildpadjes wel met het wakker worden: op tijd opgraven, stilletjesaan opwarmen, badje geven .
Ze heeft dit overgenomen van de fokker en de beestjes doen het prima zo . Het kan dus wel .....
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #41 Gepost op: 14 Oktober 2010, 08:19:06 »

Een vriendin, die ook 3 Griekjes heeftl, laat haar kroost ook buiten slapen . De Griekjes graven zichzelf in als ze er nood aan hebben, het enige wat ze doet is er een mega groot pak stro bovenop leggen, wat zorgt voor isolatie tegen de warmte en tegen de koude. Ze halpt haar schildpadjes wel met het wakker worden: op tijd opgraven, stilletjesaan opwarmen, badje geven .
Ze heeft dit overgenomen van de fokker en de beestjes doen het prima zo . Het kan dus wel .....

Mooi verhaal Sisse, maar ik zocht geen bevestiging of buiten overwinteren mogelijk is  knipoog
Was er reeds van overtuigd dat dit -mits het verblijf daarvoor geschikt is gemaakt- prima kan.
Ik was/ben meer benieuwd of de dieren van degenen die hier (recentelijk) voorbeelden hebben gepost van hun overwinteringskisten nu ook al ingegraven zitten, nu de nachttemperaturen ineens fors zijn gedaald.
Dit, aangezien er in andere topics nog bijna dagelijks foto's worden gepost van actieve Grieken die genieten van de laatste zonnestraaltjes  cool
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
padje
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 202


« Antwoord #42 Gepost op: 14 Oktober 2010, 11:39:24 »

bij mij zijn de grieken ook allemaal ingegraven sinds de laatste dagen en maandag en afgelopen weekend zaten ze nog volop te eten,ik ga vandaag ze allemaal een badje geven en nog een dag of twee  in het tuinhuis zetten en dan ze in de frigo steken
Gelogd
Jojasje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 26



« Antwoord #43 Gepost op: 15 Oktober 2010, 11:42:29 »

Ik was/ben meer benieuwd of de dieren van degenen die hier (recentelijk) voorbeelden hebben gepost van hun overwinteringskisten nu ook al ingegraven zitten, nu de nachttemperaturen ineens fors zijn gedaald.
Dit, aangezien er in andere topics nog bijna dagelijks foto's worden gepost van actieve Grieken die genieten van de laatste zonnestraaltjes  cool


Onze schildpad gaat dit jaar (hopelijk) voor het eerst in winterslaap en wel op 'natuurlijke' wijze. Vorige week genoot zij afentoe nog van de laatste zonnestraaltjes. Nu zit ze al enige dagen in haar tuintje verscholen onder een hout bruggetje (buiten het hok); ze eet niet meer, ze komt er niet meer onder uit maar doet ook geen enkele poging zich enigszins in te graven)
Wij wonen in Amsterdam dus de temperatuur is daar iets hoger dan de rest van het land. Op dit moment (in de ochtend) is het aan de grond zo'n 14 graden.
Valt er iets te zeggen over bij welke temperaturen een schildpad zich in gaat of moet graven? Wanneer moet ik me zorgen gaan maken en eventueel in aktie komen?
« Laatste verandering: 15 Oktober 2010, 11:49:38 door Jojasje » Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #44 Gepost op: 16 Oktober 2010, 10:02:16 »

Dat kan heel erg verschillen. Ik heb een Boettgeri die nu een maand ingegraven is en de 2e zit nog steeds boven de grond..............
Het kan dus blijkbaar binnen 1 soort per dier verschillen.

Ik moet er wel bij vertellen dat de 1e dit voorjaar op de normale tijd wakker en aktief werd en zich dus half Sept heeft ingegraven, terwijl de 2e in het voorjaar te vroeg wakker werd, een periode naar binnen is gehaald en vervolgens weer naar buiten ging en zichzelf steeds weer ingroef en uiteindelijk pas begin mei normaal ging functioneren. Mogelijk is dit mede de oorzaak van het verschil tussen de twee dieren.
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
14 Mei 2024, 22:37:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 1084
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 1065
Totaal: 1065
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.074 seconden met 25 queries.