SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Koelkast of wijnklimaatkast?  (gelezen 7424 keer)
S.(Leeuwtje)
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 38


« Gepost op: 9 Januari 2011, 13:43:27 »

Ik las in een ander topic dat een gewone koelkast moeilijk te regelen is.Een wijnklimaatkast is beter.
Klopt dit?
Mijn griekje is van 2010 en ik laat hem nu nog geen winterslaap houden.
Misschien onterecht,maar ik ben heel angstig dat hij het niet zal overleven  Verlegen
Hij is heel levendig,dus maakt geen aanstalten om zich in te graven en doet het algemaan heel goed.

Dus tegen volgende winter had ik graag de knoop doorgehakt welk type koelkast we gaan kopen.
Ik had de koelkast graag op zolder gezien.Daar is het rustig.
Beneden is het wel altijd iets.

Zou een klein model koelkast voldoende zijn?En kleinste model wijnklimaatkast?
Alvast bedankt om dit te lezen!
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #1 Gepost op: 9 Januari 2011, 14:00:38 »

Ikzelf heb een tafelmodel koelkastje gekocht.
Geen minikoelkast / minibar.. die koelen niet koud genoeg.

Een gewone lage koelkast volstaat prima.
Ik zou (als ik jou was) de koelkast al ergens rond de zomer dan kopen.
Op zolder neerzetten en een flinke aantal met water gevulde frisdrankflessen erin.
Op die manier zorg je voor een buffer wanneer de deur open en dicht gaat. De flessen geven dan nog kou af, waardoor de koelkast minder hard hoeft te werken en de temperatuur minder schommelt.
Vervolgens ga je middels de regelbare draaithermostaat de temperatuur afstellen. Op die manier is de koelkast klaar voor gebruik op het moment dat je je diertje wilt laten slapen.

Mijn ervaring: Zo'n koelkast is v.w.b. temperatuur prima te regelen hoor.
Je hebt alleen een thermometer nodig om de temperatuur mee te meten.. Als die eenmaal goed is afgesteld èn de inhoud van de koelkast wijzigt niet (flessen eruit of bijvoegen zorgt natuurlijk voor temperatuurschommelingen), dan blijft het hartstikke stabiel.

Heb geen ervaring met een wijnklimaatkast.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
S.(Leeuwtje)
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 38


« Antwoord #2 Gepost op: 9 Januari 2011, 14:12:47 »

Bedankt voor het duidelijke antwoord Smiley
Ik zou inderdaad rond de zomerperiode de koelkast draaiende maken.
Mag een griekje eigenlijk heel z'n leven in een koelkast in winterslaap?
We hebben geen kelder en buiten laten ingraven kan lastig zijn.
M'n tante haar landschildpad (soort weet ik niet)hebben ze te laat in de kelder gelegd en ligt dus ergens ingegraven,waar weten ze niet.
Het beest is al meer dan 60 jaar,dus echt al een behoorlijke leeftijd  Brede lach
De koelkast kan dan mee evolueren met de grootte van de griek Knipoog
Een koelkast draait toch geen 10 jaar,verbruik gaat dan de hoogte in.

Beneden is geen optie.De kinderen joelen in het rond,veel trillingen e.d.
Op zolder is ideaal.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #3 Gepost op: 9 Januari 2011, 14:34:28 »

Ja, zowel jonge diertjes als volwassen Grieken kunnen in een koelkast winterslapen.
Ik vind het echt ideaal; nooit kans op vorst; nooit kans op vollopen met water; nooit kans op vraat door muizen/ratten.
Temperatuur is helemaal in te stellen... Idealere omstandigheden kun je volgens mij niet krijgen.

De schildpad in kwestie stop je in een bakje met lichtvochtig substraat, waarin het dier zich kan ingraven.
Hier kun je heel goed humus van beuken voor gebruiken. Gewoon in het bos de bovenste laag grond onder een beukenboom verzamelen. Dit is deels verteerd beukenblad. Voordeel hiervan is dat het amper schimmelt.
Op die manier voorzie je in een lichtvochtig substraat, zonder je zorgen te hoeven maken om schimmels.

Afgelopen winterslaap zaten mijn diertjes uit 2008 met z'n 2-en in 1 bak van 30 x 20 x 20. Die stond op 1 van de plateau's in de koelkast.
Op het plateau eronder èn in de deur stonden flessen met water.

Als de dieren over enkele jaren groter zijn, dan zullen ze afzonderlijk in een bak substraat zitten en zal ik 2 plateau's moeten gebruiken voor de 2 dieren.


Als je de koelkast alleen tijdens de winterslaap (en iets daarvoor i.v.m. het afstellen voor de juiste temperatuur) aan hebt en de rest van het jaar uitschakelt, dan zal de levensduur langer zijn dan gebruikelijk.
Daarbij: Tijdens de winterslaap gaat de deur -als het goed is- ook maar 1x per week / 2 weken open, waardoor de koelkast niet meerdere malen per dag moet aanslaan om de temperatuur weer goed te krijgen, zoals de koelkast die in de keuken staat Knipoog
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
S.(Leeuwtje)
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 38


« Antwoord #4 Gepost op: 9 Januari 2011, 15:35:16 »

Bedankt!!
Ik ga het zo doen volgende winter Brede lach
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #5 Gepost op: 9 Januari 2011, 17:29:35 »

Ik heb een wijnklimaatkast.  De luchtverversing gebeurt daar automatisch, ook blijft de luchtvochtigheid beter op peil.  Heb indertijd niet voor een koelkast geopteerd omdat ik het verhaal had gelezen van iemand die zijn dieren zijn doodgevrozen in de koelkast toen deze slecht functioneerde.  Dit kan bij een wijnklimaatkast niet.
Draait heel het jaar, in de zomer om drank en groenten te stockeren en in de winter (behalve dit jaar, verhaal staat op forum).  Ik heb ook de indruk dat groenten er langer vers in blijven dan in de koelkast.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #6 Gepost op: 9 Januari 2011, 19:10:19 »

En is op zijn minst ongeveer 4x zo duur als een tafelmodel koelkast  fluiten

't is inderdaad ook een mooie optie... maar financieel was de koelkast hier een stuk aantrekkelijker.
Daarbij: 1 incident met doodgevroren dieren in een slecht functionerende koelkast maakt deze methode natuurlijk niet onbetrouwbaar.

Op die manier zou je ook kunnen concluderen dat het beter is de dieren niet in winterslaap te doen, door enkele gemelde sterfgevallen tijdens de winterslaap  knipoog
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 9 Januari 2011, 19:17:27 »

En is op zijn minst ongeveer 4x zo duur als een tafelmodel koelkast  fluiten

't is inderdaad ook een mooie optie... maar financieel was de koelkast hier een stuk aantrekkelijker.
Daarbij: 1 incident met doodgevroren dieren in een slecht functionerende koelkast maakt deze methode natuurlijk niet onbetrouwbaar.

Op die manier zou je ook kunnen concluderen dat het beter is de dieren niet in winterslaap te doen, door enkele gemelde sterfgevallen tijdens de winterslaap  knipoog

Desalniettemin is een degelijke wijnklimaatkast wel een betere optie, onder andere de stabielere temperatuur, de motor van dergelijke klimaatkast draait ook met minder vibratie en minder lawaai. En ook de luchtcirculatie in dergelijk toestel is optimaal!

Je hebt wel gelijk wat betreft de kostprijs...
Gelogd

Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #8 Gepost op: 9 Januari 2011, 19:36:56 »

Hmmz... ik begrijp je redenering Kevin, maar je overtuigt me niet echt van de meerwaarde van zo'n klimaatkast (afgezien van het feit dat je naast de winterslaap je wijn prima koud kan zetten  grijns )


Wijnklimaatkast:

- Stille vibratiearme motor.
Met alle respect, maar de motor in mijn zeer jonge (lees: vrij nieuwe generatie) koelkast is ook zeer stil en het apparaat trilt amper. Zeker in vergelijking tot de oude koelkasten, die soms een motor hadden die regelrecht uit een centrifuge leken te komen.

- Luchtcirculatie..
Waarom zou je dat prefereren?
De dieren zitten ingegraven in substraat in nagenoeg comateuze toestand.. Verbruiken zeer, zeer weinig zuurstof. Wat heeft een circulerende lucht dan voor meerwaarde tegenover 1x wekelijks (of 2 wekelijks) openen van de deur tijdens het weegmoment. Tijdens die momenten ververs je de lucht in de koelkast.. voila.. toch?

- Stabielere temperatuur.
Wederom, waarom zou dat de voorkeur genieten?
Mijn vrij nieuwe koelkast had temperatuurschommelingen tussen 3.2 en 4.8 graden celcius.
Dit voornamelijk na de weegmomenten. Vind ik vrij "stabiel", aangezien ik de dieren graag liet slapen tussen de 2 en 5 graden celcius.
Stabieler hoeft mijns inziens niet.
Daarbij vraag ik me af: Hoe zou het in de natuur met temperatuurschommelingen zitten.. daar is de temperatuur toch ook geen vaste waarde?
Zolang je maar voorkomt dat het onder de 0 en boven de 8 graden komt, zit je goed.
Liefst pak je dan een veiligere marge; ik kies dan voor temperaturen tussen de 2 en de 5 graden.
Uiteindelijk heb ik 3.2 - 4.8 kunnen waarborgen.. met mijn koelkastje.

- Hoge aanschafprijzen.
't Is maar net wat je wilt en wat de portemonee toelaat.




Heb niets tegen wijnklimaatkasten hoor, maar zie oprecht de meerwaarde er niet van t.o.v. van een goede koelkast.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 9 Januari 2011, 19:45:44 »


Heb niets tegen wijnklimaatkasten hoor, maar zie oprecht de meerwaarde er niet van t.o.v. van een goede koelkast.


Dan is het een meningsverschil... Niets mis mee. Alleen vind ik luchtcirculatie (net als in verblijven overigens) belangrijk, luchtverontreiniging wordt onderschat naar mijn mening.

Ik zelf vind zelfs een koelkast of een wijnklimaatkast een beetje overkill als je over een koude kelder, zolder, veranda, tuinhuis, kan beschikken.
Gelogd

Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #10 Gepost op: 9 Januari 2011, 20:05:05 »


Heb niets tegen wijnklimaatkasten hoor, maar zie oprecht de meerwaarde er niet van t.o.v. van een goede koelkast.


Dan is het een meningsverschil... Niets mis mee.
Hahaha... point taken.
Alleen vind ik luchtcirculatie (net als in verblijven overigens) belangrijk, luchtverontreiniging wordt onderschat naar mijn mening.
Ben ik deels met je eens. Stagnerende lucht moet je te allen tijde zien te voorkomen.
Ik ben alleen wel van mening dat dit een aanzienlijk groter probleem is bij actieve dieren die constant door die lucht heen wandelen en dit inademen, dan bij dieren die ondergronds zitten ingegraven en daarbij ook nog eens amper ademen..
Moet eerlijkerwijs bekennen dat ik geen idee heb in hoeverre "verontreinigde lucht" doordringt in de grond, dus een verdere discussie hierover zal ik niet aangaan.


Ik zelf vind zelfs een koelkast of een wijnklimaatkast een beetje overkill als je over een koude kelder, zolder, veranda, tuinhuis, kan beschikken.
Mee eens... indien de temperatuur in de door jou genoemde ruimtes tussen de 0 en de 8 graden celcius blijft.. dan wel.
Helaas blijkt de ervaring vaak te leren dat de temperaturen in kruipruimtes / kelders / etc zo rond de 10 graden schommelen. Recentelijk hebben we hier weer een voorbeeld van mogen lezen m.b.t. een winterslapende Griek in een kruipruimte.

Dus ja.. indien je met zekerheid weet (door regelmatig te controleren / meten) dat de temperatuur tussen de 0 - 8 graden zit.. dan is welke ruimte dan ook geschikt voor een winterslaap.
Indien je twijfelt of hebt gemeten dat je die waardes niet haalt, dan is een koelkast òf wijnklimaatkast een bijzonder handig en goed alternatief 
cool zeg

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
swif
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 101



« Antwoord #11 Gepost op: 10 Januari 2011, 09:08:55 »

Ook ik gebruik een wijnklimaatkastje, het allerkleinste model.
Er kunnen net 2 bakken van 30x20 in, dit is voor 3 volwassen viertenen.
Hij koelt tot 4 graden, dus precies goed.

Ideaal, klein en de aanschafprijs viel ook wel mee.
Gelogd
Kuzzbunch
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 133



« Antwoord #12 Gepost op: 17 Januari 2011, 21:29:17 »

Per dag open ik mijn schildpaddenkoelkast 2 maal. Dit doe ik heel even (luchtverversing / temp. controleren) om de 12 uur. Zou de pad hier last van kunnen ondervinden? ik let er op dit zeer stilletjes te doen...

Ik heb twee bakjes water bovenin de koelkast staan om de LV omhoog te halen, zijn deze voldoende?
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
14 Mei 2024, 14:57:13

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 1084
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 974
Totaal: 974
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.052 seconden met 25 queries.