SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Een leuke landschildpad ' wie een idee ! '  (gelezen 27689 keer)
Benjamin
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 25


« Antwoord #15 Gepost op: 15 Juli 2009, 21:04:00 »

Benjamin zei:
Citaat
Want ik hoef alleen maar wat bladeren neer te gooien etc.


 vraagteken


Eerlijk waar Benjamin...
Je wekt bij mij sterk de indruk totaal niet te weten waar je aan begint en wat er allemaal komt kijken bij het houden van schildpadden.
( Aanzienlijk meer dan de dieren elke dag even in de tuin zetten en wat bladeren neer gooien  afvragend... ).
Tip: Laat je wens voor een schildpad nog even sudderen... Ik denk eerlijk gezegd dat je er nog niet klaar voor bent om een diersoort met een dergelijk specifieke verzorging te houden...



Ehm , lees even het topic door . Ik wou een schildpad die geen winterslaap heeft , omdat ik daar totaal geen verstand van heb . Dat staat er letterlijk , ik weet alles van een landschildpad maar zover ben ik nog niet gekomen. Daarom wil ik ook een beginnersschildpad. Het was meer maar het idee om aan mensen te laten zien dat ik NIKS weet van een winterslaap. ' Weten jullie of de Sulcata een winterslaap heeft ?
« Laatste verandering: 15 Juli 2009, 21:21:20 door Hansm » Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 15 Juli 2009, 21:14:19 »

Hey Benjamin,

De Centrochelys sulcata houdt geen winterslaap.

Je hebt landschildpadden die een winterslaap houden, je hebt er die een winterrust houden, je hebt er die een zomerrust houden.

Elke landschildpad heeft een specifieke verzorging, ik zou echt eens de 'zoeken' knop gebruiken. Het hulpmiddel om wat te vinden.
Wij kunnen niet voor jou kiezen welke schildpad je wil houden. Ik zou dit toch eens met je ouders bespreken.

Ik heb de mening dat er geen beginnersschildpad is (in tegenstelling tot andere mensen hier), elke schildpad heeft zijn eisen.
En je hebt nog wildvang en nakweek, wildvang is sowiezo uit den boze voor 'een beginner'. Je zal eerst moeten bepalen welke landschildpad je wil. Daarna een liefhebber zoeken die kweekt met de soort, inlichtingen inwinnen, en dan pas je beslissing maken.

kleine tip ivm winterslaap:

De kracht van de zoekknop rechtsboven
Gelogd

D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #17 Gepost op: 15 Juli 2009, 21:19:41 »

Lees even heel goed hoe groot een sulcata wel niet wordt en wat voor leefomgeving hij moet hebben.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #18 Gepost op: 15 Juli 2009, 22:04:36 »

Benjamin zei:
Citaat
Ehm , lees even het topic door . Ik wou een schildpad die geen winterslaap heeft , omdat ik daar totaal geen verstand van heb . Dat staat er letterlijk , ik weet alles van een landschildpad maar zover ben ik nog niet gekomen.

Je weet alles van "een landschildpad", behalve over de winterslaap... Interpreteer ik die zin zo juist ?

Sulcata, ja da's inderdaad een beginners-soort (sarcastic mode)


Begrijp je nu wat ik wil zeggen Benjamin?
Eerst wou je een Elegans... toen een Carbonaria... en nu probeer je te kijken of een Sulcata misschien leuk is. Je verandert in 2 dagen al 2x van soort. Daarbij zijn het soorten die een totaal verschillende verzorging vereisen... Je kunt dus voor zowel soorten uit droge hete gebieden, als soorten uit vochtigere tropische gebieden een geschikte leefomgeving creëren?
Nogmaals.. Je wekt de indruk meer dan graag een landschildpad te willen... soort maakt je kennelijk weinig uit.
Dit is NIET de manier om met deze hobby te beginnen.

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Benjamin
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 25


« Antwoord #19 Gepost op: 15 Juli 2009, 22:06:15 »

Benjamin zei:
Citaat
Ehm , lees even het topic door . Ik wou een schildpad die geen winterslaap heeft , omdat ik daar totaal geen verstand van heb . Dat staat er letterlijk , ik weet alles van een landschildpad maar zover ben ik nog niet gekomen.

Je weet alles van "een landschildpad", behalve over de winterslaap... Interpreteer ik die zin zo juist ?

Sulcata, ja da's inderdaad een beginners-soort (sarcastic mode)


Begrijp je nu wat ik wil zeggen Benjamin?
Eerst wou je een Elegans... toen een Carbonaria... en nu probeer je te kijken of een Sulcata misschien leuk is. Je verandert in 2 dagen al 2x van soort. Daarbij zijn het soorten die een totaal verschillende verzorging vereisen... Je kunt dus voor zowel soorten uit droge hete gebieden, als soorten uit vochtigere tropische gebieden een geschikte leefomgeving creëren?
Nogmaals.. Je wekt de indruk meer dan graag een landschildpad te willen... soort maakt je kennelijk weinig uit.
Dit is NIET de manier om met deze hobby te beginnen.



Ik wil ze niet , ik vind ze leuk '' Ik vroeg me wat af over de sulcata .. Maar indien het een slecht idee is om een Elegans te nemen ga ik voor de kolenbrander. Het is en blijft de kolenbrander maar dan mag je toch een beetje je interesse tonen in andere soorten ?
Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #20 Gepost op: 15 Juli 2009, 22:10:20 »

Je moet gewoon een soort kiezen die je echt leuk vind en echt goed bij je past. Je kiest het dier om het voor de rest van je leven te hebben. Niet om na enkele jaren weer te dumpen. Dat moet je altijd in acht houden. Dat een schildpad voor de rest van je leven is.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #21 Gepost op: 15 Juli 2009, 22:33:42 »

Ah, je vraag mbt de sulcata was puur informatief..
Raar van mij om te denken dat het je volgende favoriete soort was, aangezien je vraag specifiek over de winterslaap ging.. het struikelblok vwb je keuze voor een soort.

Je besluit ( op dit moment  fluiten ) dus om voor een kolenbrander te gaan..
Je weet dat die dieren een redelijk grote bak nodig hebben?

Kun je ze dat bieden?
Je bent 14.. je ouders gaan het betalen denk ik.
Hebben ze enig idee van de prijzen van een flink formaat bak...
Hebben ze enig idee van de prijzen van een kolenbrander schildpad ( of 2 )...
Hebben ze enig idee van de kosten voor het dagelijkse stroomverbruik ivm de verwarming en verlichting van het verblijf.
Wie gaat de dieren verzorgen? Niet alleen bladeren in de bak gooien, maar ook de waterschaal dagelijks reinigen ivm de ontlasting erin?

Over een jaar of 4 / 5 / 6 sta je voor een grote stap in je leven, want dan houdt het voortgezet onderwijs op. Je schildpadden leven dan nog (gaan we maar even vanuit).. Sterker nog.. ze zijn dan slechts nog "pubertjes"...
Ga je studeren?
Neem je de dieren dan mee? Houd rekening met het feit dat een beetje carbonariaverblijf niet in een studentenkamer past. Geld voor de verzorging zul je daarbij niet hebben. Dat gaat op aan bier  knipoog
Zijn je ouders zich er van bewust dat zij dan mogelijk fulltime de verzorging op zich moeten nemen?
Misschien krijg je een relatie en wil je partner helemaal geen schildpadden in huis. Dan moet je partner maar opzouten zul je nu waarschijnlijk roepen, maar in real life zul je zien dat die situatie een stuk gecompliceerder ligt dan.

Geloof me Benjamin... Ja, landschildpadden ( alle soorten ongetwijfeld ) zijn fantastische fascinerende huisdiertjes...
En nee, je hebt werkelijk geen flauw idee waar je aan begint.

Doe jezelf en vooral de dieren een plezier en wacht een paar jaartjes.. Tot je een stabiel eigen leven hebt opgebouwd.. eigen ruimte... tijd en geld voor de dieren.. En ga je dan opnieuw inlezen. Wellicht ben je dan nog steeds wild van kolenbranders en kun je ze een leven bieden wat wij met z'n allen nooit kunnen...

 uitroep ! [ik heb je post aangepast de laatste zin was niet nodig moderator HansM ] zie tekst hieronder
« Laatste verandering: 15 Juli 2009, 23:02:08 door Hansm » Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #22 Gepost op: 15 Juli 2009, 22:58:45 »

Veel advies is goed bedoeld maar het moet niet zo worden dat hij straks toch een schildpad neemt en hier geen vragen meer durft te stellen.
Het is de taak van zijn ouders om te bekijken of hij verantwoordelijk genoeg is om een schildpad te verzorgen niet van mede forum bezoeker uitroep !

Met steun van zijn ouders kan Benjamin vast prima  voor een schildpad zorgen ,
maar Bejamin lees je eerst goed in over alles wat met de verzorging te maken heeft dat is erg belangrijk.

Bovendien verzorgde ik op die leeftijd zelf prima mijn huisdieren waaronder schildpadden die ik 24 jaar later nog heb en voor nakweek gezorgt hebben.
En ik weet dat meerdere onder ons zo begonnen zijn.

Neemt niet weg Bejamin dat er goed advies tussen de raad die je gegeven is staat.




Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Benjamin
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 25


« Antwoord #23 Gepost op: 16 Juli 2009, 20:58:34 »

Ik ben overgestapt naar het andere forum over schildpadden omdat ik hier zowel 'afgezeikt' ben. Inplaats van dat jullie mij de nuttige informatie geven ' wat sommige uiteraard wel doen ' zeggen de meeste dingen waardoor iemand zoals ik gaat denken dat hij er niet aan moet beginnen. Ik ben niet van plan om deze weken een landschildpad te kopen. Ik wou alleen weten welke mij het best aanspreekt. Wat doe ik dus , ik doe me mond open over soorten om te kijken of ze wat voor mij zijn. Ik vind het prachtige beesten maar weet nog niet alles. En ik vind het brutaal dat jullie denken dat mijn ouders alles doen etc. Nee ik heb er zelf voor gewerkt en het zijn mijn eigen centjes. Ik heb er alle tijd voor ookal zit ik nog op school.. Ik doe bijv. niet aan sport. En ik denk dat ik toch kolenbranders ga kopen ( max. 3 stuks ) voor een bak van 1 M - 1.2 M Lengte en breedte 50cm - 60cm. Ik ben van plan om landschildpadden te kopen en dus ben ik niet van plan om naar die afgebekte informatie te luisteren van sommige. Ik wil de meeste dus laten weten dat ik het dus niet fijn vind om als een klein kind behandeld wordt die niet weet waar hij aan begint. Ik ben er nog niet aan begonnen en het kan minstens nog 1 maand duren voordat ik echt er mee wil beginnen. Ik wil gewoon wat informatie in me hoofd stoppen  bijleren/lezen en dus probeer ik te weten welke soort het beste is voor mij. Dat sommige mensen daar blijkbaar moeite mee hebben vind ik teleurstellend.
Gelogd
Skip
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 2824



« Antwoord #24 Gepost op: 16 Juli 2009, 21:03:03 »

Beste Benjamin,

Jammer dat je je nu zo voelt, maar ook wel begrijpelijk.
Let wel; je hebt naar mijn mening ook veel goede adviezen gekregen... niet iedereen wil je er vanaf praten Knipoog
Ik hoop dat je dit forum nog een kans wilt geven.
Uit de praktijk blijkt helaas dat veel mensen een schildpad kopen, om deze enkele jaren later weer weg te doen.
Hierdoor reageren sommige mensen soms een beetje 'fel'.
Nogmaals; je bent hier van harte welkom met al je vragen!
Gelogd

0.1.0 Testudo horsfieldii
1.1.4 Testudo kleinmanni
1.0.0 Chersobius signatus
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #25 Gepost op: 16 Juli 2009, 21:04:18 »

Jammer dat je niet een klein beetje ongeruste kretiek kan verdragen. Men waarschuwt de mensen hier gewoon graag zodat ze zeker weten waar ze aan beginnen. Daarna helpt iedereen de mensen met plezier hier. Aleen met zo'n klein terarium zal je niet lang kunnen doen. Maximaal 2 jaar dan zijn ze er tegroot voor.
Gelogd
Benjamin
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 25


« Antwoord #26 Gepost op: 16 Juli 2009, 21:06:12 »

Beste Benjamin,

Jammer dat je je nu zo voelt, maar ook wel begrijpelijk.
Let wel; je hebt naar mijn mening ook veel goede adviezen gekregen... niet iedereen wil je er vanaf praten Knipoog
Ik hoop dat je dit forum nog een kans wilt geven.
Uit de praktijk blijkt helaas dat veel mensen een schildpad kopen, om deze enkele jaren later weer weg te doen.
Hierdoor reageren sommige mensen soms een beetje 'fel'.
Nogmaals; je bent hier van harte welkom met al je vragen!

Het was alleen informatie dat ik wou weten ? Ik was niet illegaal een schildpad aan het kopen ? En nee ik dump geen schildpad na 2 jaar. En al doe ik zoiets, zal dat niet mijn bedoeling zijn. En zal ik mijn uiterste best doen om een nieuw baasje te zoeken. Ik vind het meer een kritiek forum dan gezellig ? Ik voel zelfs een beetje discriminatie qua leeftijd.
Gelogd
Benjamin
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 25


« Antwoord #27 Gepost op: 16 Juli 2009, 21:07:27 »

Jammer dat je niet een klein beetje ongeruste kretiek kan verdragen. Men waarschuwt de mensen hier gewoon graag zodat ze zeker weten waar ze aan beginnen. Daarna helpt iedereen de mensen met plezier hier. Aleen met zo'n klein terarium zal je niet lang kunnen doen. Maximaal 2 jaar dan zijn ze er tegroot voor.
Dat terranium zal dan echt wel veranderen. Wij hebben een huisje in onze achtertuin ' wat net zo groot is als zeg maar je slaapkamer waar ik dan zal uitbreiden.
Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #28 Gepost op: 16 Juli 2009, 21:10:40 »

Achzo dan is het prima. De 1e jaaren in een terarium is wel het beste dan kan je ze goed op vocht houden wat erg belangrijk is bij een carbonaria.
Gelogd
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #29 Gepost op: 16 Juli 2009, 21:13:01 »

Ik snap wel wat je bedoelt Benjamin, maar je moet ook wel begrijpen dat het allemaal goed bedoelt is.

Als je eens kijkt hier op het forum wordt dit soort informatie vaker gegeven en niet aan alleen mensen van 14 jaar  knipoog
Iedereen bedoelt het goed tegenover jou en proberen alleen ook de negatieve kanten te laten zien, waar vaker tegen aan gelopen wordt. Je ziet heel vaak dat er mensen zijn die een "impuls"aankoop doen en vervolgens de dieren weer binnen aanzienlijke tijd van de hand doen omdat de dieren toch iets te groot geworden zijn, veel energie in de hobby gestoken moet worden, omdat het achteraf toch aardig wat geld kost etc. etc. Dit is ook waarom er zo gereageerd wordt, om je te laten inzien wat er allemaal bij komt kijken.

 vrede
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
5 Mei 2024, 11:07:13

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 925
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 795
Totaal: 795
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.085 seconden met 25 queries.