SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Gedumpte schildpadden overstelpen hulpcentra...  (gelezen 16927 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Gepost op: 19 Juli 2008, 09:56:17 »

Gedumpte schildpadden overstelpen hulpcentra...
 
Natuurhulpcentrum overstelpt met gedumpte schildpadden
In het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek zitten ze met een schildpaddenprobleem. De laatste tijd worden er opvallend veel dieren binnengebracht. De medewerkers doen hun uiterste best om de dieren - meestal geelwangschildpadden - in opvangcentra te plaatsen.

Maar die zitten stilaan vol. Een extra serre moet een tijdelijke oplossing bieden. Intussen zorgen massa’s in de natuur gedumpte schildpadden voor een ecologisch drama.

Eind vorige week zijn uit het Natuurhulpcentrum nog eens 25 moerasschildpadden naar een opvangcentrum in Nederland vertrokken. “Eindelijk. Want de vijver zat vol. Nu kunnen hier opnieuw schildpadden worden opgevangen”, zegt Frederik Thoelen, bioloog in het Natuurhulpcentrum.
De laatste maanden merken ze daar dat er meer moerasschildpadden worden binnengebracht. “En omdat het plaatsen van de dieren steeds moeilijker wordt, vrezen we dat het probleem nog groter wordt. Daarom zijn we gestart met de bouw van een extra serre om de schildpadden in op te vangen.”

Een oplossing volgens de bioloog zou het verbod op de verkoop van alle moerasschildpadden zijn. “Ruim 10 jaar geleden kwam er een verkoopverbod voor de roodwangschildpadden. Sindsdien worden de geelwangschildpadden massaal ingevoerd, de kleine schildpadjes die vaak samen met een plastic terrarium en een palmboompje voor een paar euro worden verkocht. De mensen vinden dat wel schattig. Alleen vergeten ze dat die dieren groeien en na een paar jaar niet meer in die plastic bak passen. En wanneer ze ook beginnen te bijten, is voor de meeste eigenaars de maat vol. De dieren moeten weg. Ik weet zeker dat wat we hier binnenkrijgen maar het topje van de ijsberg is. Een veelvoud van dat aantal schildpadden wordt in de natuur gedumpt. In Limburg zijn er volgens mij nog maar weinig grote vijvers waar geen schildpadden zitten. Aan sommige plassen staan zelfs al waarschuwingsborden voor de vissers.”

Ecologisch drama
De schildpadden in de vrije natuur zijn een ecologisch drama voor de inheemse reptielen. “Het is vergelijkbaar met het probleem van de brulkikkers of de halsbandparkieten. Allemaal dieren die hier niet thuishoren maar perfect kunnen overleven, ook in de winter. In de vijvers waar schildpadden rondzwemmen zit geen enkele inheemse salamander, kikker of vis meer. Ze vreten werkelijk alles op. Eén voordeel hebben we nog in vergelijking met de Zuid-Europese landen. De schildpadden kunnen zich hier niet voortplanten”, zegt de bioloog.

Aan de eigenaars van de schildpadden wordt voor de opvang van de schildpad 5 euro gevraagd. “Een kleine som. Maar meer durven we niet te vragen. Ook al zijn we in theorie geen opvangcentrum voor huisdieren. Want als de opvang te duur zou zijn, worden de dieren gewoon in een bosje gedumpt. En dan wordt het drama alleen nog maar groter.”

Bron :
http://animals-and-humans.skynetblogs.be/post/5898557/gedumpte-schildpadden-overstelpen-hulpcentra

 
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Mark
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 257


« Antwoord #1 Gepost op: 19 Juli 2008, 11:21:51 »

Ik stoor me altijd aan dit soort berichtgeving. Staat bomvol onwaarheden of vreemde redenaties.

Citaat
Intussen zorgen massa’s in de natuur gedumpte schildpadden voor een ecologisch drama.

Massa's gedumpte schildpadden??  Waarop wordt dit gebaseerd? Dat is natte vinger werk.
Ik loop veel in natuurgebieden en ook veel langs water. Ik zie NOOIT een waterschildpad. Die massa's zijn zwaar overtrokken. Ecologisch drama is ook relatief. Volwassen dieren (Trachemys spp.) eten voornamelijk plantaardig. Je uitstoot van je auto is schadelijker.

Citaat
Daarom zijn we gestart met de bouw van een extra serre om de schildpadden in op te vangen.”
We moeten de subsidie toch verantwoorden zeer boos

Citaat
Een oplossing volgens de bioloog zou het verbod op de verkoop van alle moerasschildpadden zijn.

We hebben een schijnbaar probleem met een ondersoort en vervolgens gaan we alle moerasschildpadden verbieden? Ik heb een probleem met te hard rijden op de snelweg maar dan verbieden we toch ook niet alle auto's?

Citaat
Sindsdien worden de geelwangschildpadden massaal ingevoerd,


Ik zou wel wat getallen willen zien. Maar de roodwangperiode was veel en veel massaler dan tegenwoordig.

Citaat
de kleine schildpadjes die vaak samen met een plastic terrarium en een palmboompje voor een paar euro worden verkocht.


Ik weet niet hoe het in Belgie gaat maar in Nederland worden dit soort produkten al lang niet meer verkocht. Althans ik zie het niet meer. Doe je het wel wordt je ook niet serieus genomen.

Citaat
En wanneer ze ook beginnen te bijten, is voor de meeste eigenaars de maat vol.


Wie van de houders is wel eens serieus gebeten? Ik nog nooit behalve door een baby minor die net uit het ei was. Ben er nu nog van het herstellen.

Citaat
Een veelvoud van dat aantal schildpadden wordt in de natuur gedumpt.


Daar geloof ik gewoon echt niet van.

Citaat
Allemaal dieren die hier niet thuishoren maar perfect kunnen overleven, ook in de winter.


Geelwang overleeft het misschien een tijdje maar komt hier toch echt wat tekort. Zal na enkele jaren gewoon sterven.

Citaat
In de vijvers waar schildpadden rondzwemmen zit geen enkele inheemse salamander, kikker of vis meer. Ze vreten werkelijk alles op.


Voor een bioloog kraamt hij toch behoorlijk wat onzin uit. Een schildpad kan geen gezonde vis vangen.
Roodwangen laten ook kikkers met rust. Salamanders is misschien wat lastiger maar ook daar heb ik mijn twijfels bij. Een gezonde salamander is behoorlijk snel. In Amerika zitten behoorlijk wat salamandersoorten maar ook veel schildpadden. Misschien toch niet zo'n vreemde combinatie.
Let wel ik heb schildpadden ook liever niet tussen de inheemse fauna.

Just my two cents

Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #2 Gepost op: 19 Juli 2008, 12:00:24 »

Opvang voor gedumpte schilpadden is een probleem, de verhalen die de opvang erom heen verzint ook daar heb je gelijk in Mark.
Vergelijkbaar met elke huisdieren opvang Knipoog

Wie van ons heeft niet een aantal (water) schildpadden die je niet genomen had, als het niet nodig was.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Barbara
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 19 Juli 2008, 14:26:46 »

Toch is het waar,ik woon in de Stedendriehoek Apeldoorn,Deventer Zutphen in Nederland en hier zitten in iedere stadsvijver wel water(moeras)schildpadden.Gewoon gedumpt. Onbeslist
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #4 Gepost op: 19 Juli 2008, 14:37:20 »

Het is ook waar Barbera, maar door de verhalen eromheen (zie artikel), wordt het niet geloofwaardig meer
En dit komt het probleem van de gedumpte dieren niet ten goede, maak er foto's van dan kan iedereen het zien cool

En dan gelijk een verkoop verbod, als hij nu zou zeggen dat de import aan banden gelegd moet worden, dat is iets heel anders, dan zijn drastische voorstel.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Mark
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 257


« Antwoord #5 Gepost op: 19 Juli 2008, 16:39:45 »

Citaat
er is een groot probleem met het dumpen van reptielen in alle maten en soorten .
daar kunnen we niet onderuit


Waar mensen zijn is dierenleed. Maar dat is niet reptielspecifiek.
Hondenasiels zitten ook vol. We verbieden toch ook niet het houden van honden.
Toch moet je geen medelijden met asiels hebben. Ze hebben zichzelf die taak toebedeelt.
Natuurlijk zijn er best wel stadsvijvers te vinden waar een schildpad in zit. Maar daarmee is het nog geen ecologische ramp. Opvangcentra voorzien in een behoefte. Misschien als ze zelf de dieren niet vasthouden maar plaatsen bij liefhebbers dan gaan die geen dieren kopen in de handel.
Gelogd
Agnes
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2271


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 19 Juli 2008, 16:53:00 »

alle opvangen zitten bomvol

honden,katten ,konijnen,cavia,s,vogels en ja ook reptielen

dus dan die dieren ook maar verbieden

hier in nederland zitten best wel schildpadden in de vijvers maar zoveel valt reuze mee

en zoveel vernielen valt ook reuze mee.

Doen de katten  veel meer

« Laatste verandering: 19 Juli 2008, 16:53:57 door Hansm » Gelogd

de mooiste schildpad is Indotestudo forstenii  
Celebes landschildpad of Sulawesi landschildpad
3.4.3
Frans
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 198



WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 19 Juli 2008, 21:24:03 »

Ik vind het altijd zo vreemd dat er alleen maar goedkope dieren worden gedumpt.
Nooit hoor ik eens iets over gedumpte sterschildpadden, fuji leguanen of een mooi komodo varaan.

Het zijn altijd de impulsaankoopdieren die worden gedumpt. De dieren van minder dan 15 euro per stuk / kilo (afhankelijk van de soort).
Misschien moet er maar eens 100 euro statiegeld op dieren worden gevraagd?


Frans, renteniert van het statiegeld op drankflessen.
Gelogd

Wij hebben ook altijd Agrobs Pre Alpin Testudo en zaaimixen op voorrraad.
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #8 Gepost op: 19 Juli 2008, 22:26:02 »

tja bij ons in de vijver bij de kinderboerderij zitten ook wat schildpadden, die ook zomaar gedumpt zijn  Onbeslist

ik heb ze nooit echt goed gezien maar wel van buiten het hek zien zonnen

maar wat ik niet snap is dat mensen de dieren zomaar in een vijver kunnen dumpen, zorg dan in ieder geval dat ze goed zitten
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 19 Juli 2008, 22:37:02 »

Importstop voor Trachemys kleiner dan 10cm zou veel oplossen, weg aantrekkelijke kleurtje en lief uitzicht...dit zou impulsaankopen aanzienlijk beperken. Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 19 Juli 2008, 22:37:44 »

Ik vind het altijd zo vreemd dat er alleen maar goedkope dieren worden gedumpt.

Dat is niet vreemd. Het zijn vooral beginnende en niet serieus bezig zijnde schildpaddenhouders die hun dieren dumpen. De meeste beginners beginnen nou eenmaal met de goedkopere, minder zeldzame soorten, wat ook logisch is. Schildpaddenhouders die de wat duurdere dieren kopen zijn ook de mensen die wat meer toegewijd aan de hobby zijn.
Daar komt bij dat de meeste wat duurdere soorten meestal echt tropische soorten zijnin tegenstelling tot de besproken sub-tropische soorten. Dit betekent dat, mochten ze inderdaad in een lokale vijver gedumpt worden, ze de eerste de beste koude periode niet overleven met als gevolg dat je ze ook niet ziet.... knipoog

Importstop voor Trachemys kleiner dan 10cm zou veel oplossen, weg aantrekkelijke kleurtje en lief uitzicht...dit zou impulsaankopen aanzienlijk beperken. Knipoog

Dat is waar, maar dit zou dan ook voor de Graptemys en Pseudemys soorten moeten gaan gelden.
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #11 Gepost op: 19 Juli 2008, 22:45:22 »

Importstop voor Trachemys kleiner dan 10cm zou veel oplossen, weg aantrekkelijke kleurtje en lief uitzicht...dit zou impulsaankopen aanzienlijk beperken. Knipoog

Wat ze gelijk een stuk duurder maakt wil de ''kweekfarm" er nog wat op verdienen, wat ook een voordeel zal zijn.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 19 Juli 2008, 23:50:33 »

Dat is waar, maar dit zou dan ook voor de Graptemys en Pseudemys soorten moeten gaan gelden.
Mee eens, maar dan nog zal de handel er wat op vinden vrees ik , zou dus gewoon een verschuiving teweegbrengen denk ik naar andere soorten (nu zijn het vooral Chinemys reevesii en Ocadia sinensis die aangeboden worden in Belgie) afvragend
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 20 Juli 2008, 00:14:14 »

Dat is waar, maar dit zou dan ook voor de Graptemys en Pseudemys soorten moeten gaan gelden.
Mee eens, maar dan nog zal de handel er wat op vinden vrees ik , zou dus gewoon een verschuiving teweegbrengen denk ik naar andere soorten (nu zijn het vooral Chinemys reevesii en Ocadia sinensis die aangeboden worden in Belgie) afvragend

Dus gewoon een quota op alle soorten. Einde probleem. Maximaal 100 van elke soort per jaar, lijkt me redelijk.
Gelogd

Barbara
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 20 Juli 2008, 00:18:03 »

Hans,je wilde een foto zien?Deze heb ik al een keer eerder geplaatst.Stadspark Zutphen

Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
8 Mei 2024, 16:58:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 768
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 626
Totaal: 626
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.211 seconden met 25 queries.