SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omlaag Print
Auteur Topic: vraagjes over mijn nieuw aquarium  (gelezen 25090 keer)
Sisse
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92



« Antwoord #30 Gepost op: 19 Oktober 2010, 07:29:21 »

als de rubberdichting aan de binnenkant van de bak zit ,en de koppeling goed dicht draait hoef je deze niet te kitten.
Je kan eventuweel nog een beetje bij draaien met een sleutel.


De miserie is begonnen. Er staat 10 cm water in mijn bak en de overloop is goed gekit want het gaat niet verdernaar de overloop. Nu was ik gisteren wat PVC materiaal gaan halen voor mijn bak en ontstond er een discussie over waar eht rubbere ringetje moest zitten. Ik zei de rubbere ring langs de waterkand, de harde witte ring langs de buitenkant wat zo heeft de man die me de bak verkocht heeft het ook gezegt en zo zei Xavier het ook hier. De man van de winkel zei echter om het omgekeerd te doen, rubber langs buiten , harde witte ring langs binnen. Ik al helemaal in paniek want dat wilde zeggen dat ik allest terug moest losmaken en stukzagen. Ik de boel terug stukgezaagd, wat moffgen gaan halen om alles terug te plakken. Doe ik als test een liter water in de overloop en alletwee de inlaten lekken !  schagrijnig

De boel dan maar weer afgebroken. Nu staat er in mijn bak 100 liter water en 3 gaters er in, ik ga vanmiddag terug naar de winkel en ikhoop dat de overloop waterdicht blijft anders heb ik straks 100 liter water in mijn salon !
Gelogd
xavier
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 248



« Antwoord #31 Gepost op: 19 Oktober 2010, 19:45:16 »

Hoi Sisse
Je mag mij vrij geloven wanneer ik zeg rubber langs de waterkant hoor  informeer ?

Even uitleggen, het stuk dat door het glas gaat met de rubberdichting er op wordt bij het aandraaien tegen het glas getrokken en de rubberdichting neemt de vorm van het glas aan .
Dus waterdicht  cool zeg cool zeg

wanneer je de teflonring langs binnen steekt ,sluit die niet volledig aan op het glas. engeltje

Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #32 Gepost op: 19 Oktober 2010, 19:49:13 »

Volhouden hoor Sisse om je bioloog in werking te krijgen, ook al is het lastig en veel werk
eenmaal klaar heb je onwijs mooi systeem staan waar jezelf en je dieren lang veel profijt van hebben Knipoog
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
xavier
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 248



« Antwoord #33 Gepost op: 19 Oktober 2010, 20:33:33 »

Sisse dat systeem met de siffon op de ene buis en de andere als noodoverloop,denk ik dat dit niet goed zal werken.
en dit om volgende reden,- de siffon zal verhinderen dat het water snel genoeg in de bio komt.
                                      - de pomp zal dus droog draaien en verhitten.
 Je zal de bijde buizen nodig hebben om je water naar de bio te laten lopen,op bijde buizen een kraan er op zo doende dat de ene buis helemaal open en de andere regel je de doorlaat zodat de waterstanden van zowel de bak als de bio = blijft.

Wanneer de pomp b.v. uitvalt zal het water in je bak weg lopen in de twee buizen naar de bio,dus de hoogte van die twee buizen in de bak zijn van cruciaal belang.
Gelogd
Sisse
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92



« Antwoord #34 Gepost op: 20 Oktober 2010, 08:03:39 »

Sisse dat systeem met de siffon op de ene buis en de andere als noodoverloop,denk ik dat dit niet goed zal werken.
en dit om volgende reden,- de siffon zal verhinderen dat het water snel genoeg in de bio komt.
                                      - de pomp zal dus droog draaien en verhitten.
 Je zal de bijde buizen nodig hebben om je water naar de bio te laten lopen,op bijde buizen een kraan er op zo doende dat de ene buis helemaal open en de andere regel je de doorlaat zodat de waterstanden van zowel de bak als de bio = blijft.

Wanneer de pomp b.v. uitvalt zal het water in je bak weg lopen in de twee buizen naar de bio,dus de hoogte van die twee buizen in de bak zijn van cruciaal belang.

Dus beide buizen moeten in het eerste vak van de bioloog aankomen? Maar wat dan als eer een verstropping is in mijn bioloog zelf? dan komen beide leidingen in het laatse vak aan en loopt de boel over. De noodbuis kan steeds lager afgezaagd worden moest deze ook moeten dienen om water aan te voeren.

Op beide buizen is een kraan voorzien .
Hoe zit het met dikte inloop en dikte builoop. Mogen deze buizen even dik zijn of moet de ene dikker zijn dan de andere ?
Gelogd
Sisse
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92



« Antwoord #35 Gepost op: 20 Oktober 2010, 15:53:40 »

Hoi Sisse
Je mag mij vrij geloven wanneer ik zeg rubber langs de waterkant hoor  informeer ?

Even uitleggen, het stuk dat door het glas gaat met de rubberdichting er op wordt bij het aandraaien tegen het glas getrokken en de rubberdichting neemt de vorm van het glas aan .
Dus waterdicht  cool zeg cool zeg

wanneer je de teflonring langs binnen steekt ,sluit die niet volledig aan op het glas. engeltje


ik begrijp de redenatie, maar gaat de rubber niet verduren ? Heb jij foto's van je doorvoer (want zo noemt het blijkbaar  mmm...leuk)? Hoe lang staat je aquarium al in werking zonder lekken met de rubber langs de binnen kant ?
Ik heb ook nog eens ophet internet aan het rondzoeken geweest en ik vind reacties dat de rubber ring langs buiten moet en ik vind reacties dat de rubber ring langs binnen moet en ik vind reacties dat je 2 rubber irngen moet hebben .

Nu heb ik de test nog eens gedaan en hij lekte weer, toen ik rubber langs binnen plaatste lekte hij niet  meer. Mijn watertoevoer is dus waterdicht, mijn waterafvoer nog niet, want ik kan met mijn handen er niet meer aan, manlief zal moeten helpen en aangezien hij pas vrijdag tijd heeft, moet ik weer wachten .
Gelogd
xavier
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 248



« Antwoord #36 Gepost op: 20 Oktober 2010, 20:00:00 »

Sisse dat systeem met de siffon op de ene buis en de andere als noodoverloop,denk ik dat dit niet goed zal werken.
en dit om volgende reden,- de siffon zal verhinderen dat het water snel genoeg in de bio komt.
                                      - de pomp zal dus droog draaien en verhitten.
 Je zal de bijde buizen nodig hebben om je water naar de bio te laten lopen,op bijde buizen een kraan er op zo doende dat de ene buis helemaal open en de andere regel je de doorlaat zodat de waterstanden van zowel de bak als de bio = blijft.

Wanneer de pomp b.v. uitvalt zal het water in je bak weg lopen in de twee buizen naar de bio,dus de hoogte van die twee buizen in de bak zijn van cruciaal belang.

Dus beide buizen moeten in het eerste vak van de bioloog aankomen? Maar wat dan als eer een verstropping is in mijn bioloog zelf? dan komen beide leidingen in het laatse vak aan en loopt de boel over. De noodbuis kan steeds lager afgezaagd worden moest deze ook moeten dienen om water aan te voeren.

Op beide buizen is een kraan voorzien .
Hoe zit het met dikte inloop en dikte builoop. Mogen deze buizen even dik zijn of moet de ene dikker zijn dan de andere ?
Hoi
wanneer er iets verstopt aan de bio of aan de buizen dan zal er geen water meer in het vak komen waar de pomp in staat,doordat de bak geen water meer krijgt zal hij leeg lopen gelijk met de buizen.
het water wordt opgevangen in de bio en alles valt stil.
De diameter van de buizen mogen allemaal gelijk zijn .(35mm)

wanneer je opstart vul de bak gelijk met de overloop,de bio zo goed als vol start de pomp en zet de kranen open , regel de kranen zodat de pomp onder water blijft staan.
zo komt niets onder water staan.
« Laatste verandering: 20 Oktober 2010, 20:27:38 door xavier » Gelogd
xavier
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 248



« Antwoord #37 Gepost op: 20 Oktober 2010, 20:44:04 »

Hoi Sisse
Je mag mij vrij geloven wanneer ik zeg rubber langs de waterkant hoor  informeer ?

Even uitleggen, het stuk dat door het glas gaat met de rubberdichting er op wordt bij het aandraaien tegen het glas getrokken en de rubberdichting neemt de vorm van het glas aan .
Dus waterdicht  cool zeg cool zeg

wanneer je de teflonring langs binnen steekt ,sluit die niet volledig aan op het glas. engeltje


ik begrijp de redenatie, maar gaat de rubber niet verduren ? Heb jij foto's van je doorvoer (want zo noemt het blijkbaar  mmm...leuk)? Hoe lang staat je aquarium al in werking zonder lekken met de rubber langs de binnen kant ?
Ik heb ook nog eens ophet internet aan het rondzoeken geweest en ik vind reacties dat de rubber ring langs buiten moet en ik vind reacties dat de rubber ring langs binnen moet en ik vind reacties dat je 2 rubber irngen moet hebben .

Nu heb ik de test nog eens gedaan en hij lekte weer, toen ik rubber langs binnen plaatste lekte hij niet  meer. Mijn watertoevoer is dus waterdicht, mijn waterafvoer nog niet, want ik kan met mijn handen er niet meer aan, manlief zal moeten helpen en aangezien hij pas vrijdag tijd heeft, moet ik weer wachten .

Mijn bak hier draait 1jaar zonder lekken .
wanneer de kopellingen er op zitten ziet de rubberen ring niet meer af.
op mijn andere bakken die er al 3a4 jaar staan met zulke koppelingen geen enkel lek.
ik zal zaterdag eens wat foto's nemen er van.
wanneer je naar de foto kijkt van mijn bio dan zie je dat de pomp net niet droog draait,om die reden zijn 2 buizen beter ,ik heb maar een buis.
Gelogd
Sisse
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92



« Antwoord #38 Gepost op: 21 Oktober 2010, 07:42:10 »

hoi Xavier,

Een foto van je bioloog heb je al gegeven, daar zi i inderdaad op dat je pomp niet niet, net wel droog draait. (op pagina 2 , bedankt daar voor !!)
Ik ben vooral geĆÆnteresseerd in je buiswerk en de overloop. Ik zie dat je flexibele buizen gebruikt met een ribel in, blijft hier het vuil niet achterhaken ? Ik werk met PVC.
Hoe zit het bij jouw met de diameter invoeren en uitloop ?


Xavier, echt bedankt man, voor al je wijze raad!
Gelogd
xavier
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 248



« Antwoord #39 Gepost op: 21 Oktober 2010, 19:14:19 »

Hoi Sisse
ik gebruik inderdaad flexibele buizen met ribbels maar zijn dikwandig , de binnenkant is egaal.
Is ook diameter 32mm. cool zeg

ik heb een 1buis systeem (1 buis naar de bio en 1 buis van de bio)
maar ik zal eens een paar foto's posten camfoto
Gelogd
Sisse
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92



« Antwoord #40 Gepost op: 23 Oktober 2010, 18:01:53 »

Weer eens even een update, volgens mij heb ik het klaar gekregen om de tankdoorvoeren waterdicht te bevestigen. Voorlopig staat de emmer er voor de zekerheid nog onder.
Ondertussen zitten de guppen al in de bak met een klein binnenfiltertje (vriendin haar aquarium was lek en ik ben daar de guppen gaan redden, zelfde vriendin heeft mijn schildpadden opgevangen omdat mijn filter het heeft begeven, daar zijn vriendinnen toch voor, om beestjes uit te wisselen als je met problemen zit.)

mijn bak ziet er dus momenteel zo uit



Gelogd
xavier
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 248



« Antwoord #41 Gepost op: 23 Oktober 2010, 19:32:56 »

Sisse hoe heb je de dichtheid getest ?
want nu komt er toch geen water aan de koppelingen ,of heb je water in de overloop gedaan?
voor de rest ziet er al goed uit . gefeliciteerd (sarcasme) gefeliciteerd (sarcasme) cool zeg cool zeg
Gelogd
Sisse
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92



« Antwoord #42 Gepost op: 23 Oktober 2010, 19:37:41 »

Sisse hoe heb je de dichtheid getest ?
want nu komt er toch geen water aan de koppelingen ,of heb je water in de overloop gedaan?
voor de rest ziet er al goed uit . gefeliciteerd (sarcasme) gefeliciteerd (sarcasme) cool zeg cool zeg

Ik heb inderdaad water in de overloop gedaan, morgen maak ik de boel terug leeg en ik kit ik het af voor de zekerheid.
Gelogd
xavier
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 248



« Antwoord #43 Gepost op: 23 Oktober 2010, 20:11:20 »

Zoals belooft een paar foto's van de overloop.
foto1.
mijn overloop zit halverwege het glas , de buis dat je ziet is de terugloop.


foto 2.
onder dat blauwe filterdinges (voor het lawaai) zit mijn afvoer naar de bio.


Gelogd
Sisse
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92



« Antwoord #44 Gepost op: 23 Oktober 2010, 20:17:46 »

Zoals belooft een paar foto's van de overloop.
foto1.
mijn overloop zit halverwege het glas , de buis dat je ziet is de terugloop.


foto 2.
onder dat blauwe filterdinges (voor het lawaai) zit mijn afvoer naar de bio.




De afvoer zit heel laag bij jouw, ik was van plan om mijn afvoer veel hoger te zetten zodat het water niet van zo hoog valt (ivm lawaai) vandaar dat ik er ook aan siffon heb tussen gezet .
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
13 Mei 2024, 09:29:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 883
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 749
Totaal: 749
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.05 seconden met 25 queries.