SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Toekomstige eigenaar van een Sulcata met vragen.  (gelezen 6706 keer)
SaintDCLXVI
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 3


« Gepost op: 1 December 2011, 00:49:51 »

Hallo SchildpaddenForum.

Bij mijn vriendin hebben ze een schildpad van een paar decennia oud (soort onbekend, foto's kunnen gemaakt worden). Deze loopt rond op de benedenverdieping (in de zomer ook buiten) en ben sindsdien van plan om er zelf ook eentje aan te schaffen.
Ik zal binnenkort mijn eerste (land)schildpad kopen en wil het een en het ander weten voordat ik deze ook echt aanschaf.

Zelf heb ik geen idée waar te beginnen...laatstaan welke vragen ik moet stellen.
Raden jullie de Sulcata aan/af en waarom?
Wat is een 'absolute must' en wat is aan te raden voor een 'first time owner', hieronder valt huizing, voedsel, lampen, noem het maar op.

Ik heb ook gelezen dat een Sulcata NIET met winterslaap mag? - bron - Ik zal de Sulcata hier niet halen, maar kwam dit hier voor het eerst en als enige tegen.

Ik hoop zo duidenlijk mogenlijk reactie te krijgen.

James.
Gelogd
Antoon Martens
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 136


« Antwoord #1 Gepost op: 1 December 2011, 09:52:57 »

Beste, ik raad je aan van eerst op dit forum verschillende onderwerpen zoals : huisvesting, voeding, soorten, enzv...eens aandachtig te lezen. Dit zal al een heel wat duidelijker beeld scheppen, daarna kan men beginnen denken ivm de aanschaf.
Gelogd
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #2 Gepost op: 1 December 2011, 10:49:28 »

Je weet dat dit een zeer grote landschildpad is? Als je deze los in huis wilt laten lopen (wat niet aan te raden is) heb je er dan aan gedacht dat hij niet op de tocht mag staan? Ook hebben deze nogal wat warme nodig, we praten dan over serieuse lampen met aardig wat verbruik aan electra. Ik citeer even een stukje:

De verwarming gebeurt dmv 2 accumulatiekachelsvan 6000 watt elk.  Er zijn eveneens 2 powersun lampen voorzien van 160 Watt voor stralingswarmte.
De verlichting bestaat uit 2 industriële  HQI stralers van 70 watt, deze liggen ook overdag aan, omdat een Sulcata van veel licht houdt. Voor donkere winterdagen zijn er ook nog 6 TL lampen van 58 watt voorzien.
Voor de luchtverversing draait er 24u / 24 een ventilator. Dit is zeer belangrijk, omdat stagnerende lucht zorgt voor infecties aan de luchtwegen, waar de sporenschildpad gevoelig voor is.  De vloer bestaat uit een gegoten betonplaat waar isolatie bovengelegd werd, door bovenop werden betonplex platen gelegd en vervolgens linoleum.


Het beste is dus om een kamer voor ze te hebben, want een hele beneden verdieping is niet echt makkelijk zo te verwarmen.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #3 Gepost op: 1 December 2011, 18:45:47 »

Bij mijn vriendin hebben ze een schildpad van een paar decennia oud (soort onbekend, foto's kunnen gemaakt worden). Deze loopt rond op de benedenverdieping (in de zomer ook buiten) en ben sindsdien van plan om er zelf ook eentje aan te schaffen.
Ik hoop zo duidenlijk mogenlijk reactie te krijgen.


Héél duidelijk is het niet aangewezen om schildpadden,welke dan ook, loslopend in huis te houden  wegens de omstandigheden van temperatuur/vochtigheidsgraad/tocht èn hygiëne  !




Gelogd
Veerle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 502



« Antwoord #4 Gepost op: 1 December 2011, 18:58:09 »

Werd vaker gedaan vroeger door onwetendheid, sommige doen het nog omdat ze het gewoon bij hun grootouders of ouders hebben gezien..

Hij kan hier alleen bijleren en zien dat dit idd niet de juiste manier is om eender welke soort schildpad te houden.

Ivm de Sulcata, het is een vrij grote soort, volgens mijn mening ook niet de gemakkelijkste, maar waar een wil is, is een weg. Lezen en informatie zoeken op de juiste plaatsen (dit forum) eventueel Kurt lippens forumbeheerder een prive berichtje sturen daar hij de soort al jaren houdt en kweekt.

Dan de Geochelone elegans, ze zijn de laatste tijd vrij makkelijk te krijgen het houden ervan is ook niet altijd even gemakkelijk, niet dat je nu jaren erover moet gaan lezen voor je ze aankoopt maar bij elke soort zou je toch tenminste de basis info moeten kennen en als je dan een goede kweker/ster vindt zal die jou hoogstwaarschijnlijk nog genoeg uitleg verschaffen.

Welke soort je ook neemt, zoek info en niet alleen op 1 site/forum, vergelijk met andere, stel vragen en zie voor jou wat je het liefst zou willen want tenslotte gaan schildpadden toch heel lang mee met de juiste verzorging. Succes  mmm...leuk
Gelogd

0.0.2 Astrochelys radiata
1.1.0 Agrionemys horsfieldii
SaintDCLXVI
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 3


« Antwoord #5 Gepost op: 1 December 2011, 23:38:09 »

Ik wil graag bij de moderators melden dat jullie "Multi-quote" functie slecht tot niet werkt.
Vanwege een zeer slecht werkende scroll bar tijdens het typen van dit bericht, heb ik het moeten afbreken en overnieuw gedaan in Windows' Kladblok.


Beste, ik raad je aan van eerst op dit forum verschillende onderwerpen zoals : huisvesting, voeding, soorten, enzv...eens aandachtig te lezen. Dit zal al een heel wat duidelijker beeld scheppen, daarna kan men beginnen denken ivm de aanschaf.
Ik ben hier al aan begonnen, maar ben bang dat ik 'key aspects' over het hoofd zal zien. Vandaar dat ik toch even hulp aanvraag bij ervaren schildpaddenhouders.

Je weet dat dit een zeer grote landschildpad is? Als je deze los in huis wilt laten lopen (wat niet aan te raden is) heb je er dan aan gedacht dat hij niet op de tocht mag staan? Ook hebben deze nogal wat warme nodig, we praten dan over serieuse lampen met aardig wat verbruik aan electra. Ik citeer even een stukje:

De verwarming gebeurt dmv 2 accumulatiekachelsvan 6000 watt elk.  Er zijn eveneens 2 powersun lampen voorzien van 160 Watt voor stralingswarmte.
De verlichting bestaat uit 2 industriële  HQI stralers van 70 watt, deze liggen ook overdag aan, omdat een Sulcata van veel licht houdt. Voor donkere winterdagen zijn er ook nog 6 TL lampen van 58 watt voorzien.
Voor de luchtverversing draait er 24u / 24 een ventilator. Dit is zeer belangrijk, omdat stagnerende lucht zorgt voor infecties aan de luchtwegen, waar de sporenschildpad gevoelig voor is.  De vloer bestaat uit een gegoten betonplaat waar isolatie bovengelegd werd, door bovenop werden betonplex platen gelegd en vervolgens linoleum.


Het beste is dus om een kamer voor ze te hebben, want een hele beneden verdieping is niet echt makkelijk zo te verwarmen.

Klare taal, hier heb ik wat aan. Bedankt!

Werd vaker gedaan vroeger door onwetendheid, sommige doen het nog omdat ze het gewoon bij hun grootouders of ouders hebben gezien..

Hij kan hier alleen bijleren en zien dat dit idd niet de juiste manier is om eender welke soort schildpad te houden.

Ivm de Sulcata, het is een vrij grote soort, volgens mijn mening ook niet de gemakkelijkste, maar waar een wil is, is een weg. Lezen en informatie zoeken op de juiste plaatsen (dit forum) eventueel Kurt lippens forumbeheerder een prive berichtje sturen daar hij de soort al jaren houdt en kweekt.

Dan de Geochelone elegans, ze zijn de laatste tijd vrij makkelijk te krijgen het houden ervan is ook niet altijd even gemakkelijk, niet dat je nu jaren erover moet gaan lezen voor je ze aankoopt maar bij elke soort zou je toch tenminste de basis info moeten kennen en als je dan een goede kweker/ster vindt zal die jou hoogstwaarschijnlijk nog genoeg uitleg verschaffen.

Welke soort je ook neemt, zoek info en niet alleen op 1 site/forum, vergelijk met andere, stel vragen en zie voor jou wat je het liefst zou willen want tenslotte gaan schildpadden toch heel lang mee met de juiste verzorging. Succes  mmm...leuk


Dit is dan wel een leuke lap tekst maar word ik niet wijzer van.
Ik heb het trouwens ook nooit over de Geochelone Elegans gehad, ik weet niet hoe je daar bij bent gekomen.











Ik kom hier voor hulp om een hobby te beginnen, schildpadden goed op te brengen en er een leuk huisdier eraan over te houden.
Helaas heb ik het gevoel dat jullie mij liever afkraken dan helpen.
Gelogd
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #6 Gepost op: 2 December 2011, 00:08:10 »

Dat ben ik niet helemaal met je eens, nicwill wijst je op het punt dat schildpadden geen dieren zijn die los in huis horen te lopen. Ik snap dat dit erg gaaf is om zo'n prachtbeest los in je woning te hebben lopen maar het is en blijft wel een schildpad. De sulcata is ook een soort dat warme echt nodig heeft, dus tuurlijk kan je hem los laten lopen maar eigenlijk doeje dit dan meer voor jezelf dan voor het dier. Het dier zal er enkel last van ondervinden.

Veerle, wijst je op een persoon hier op het forum die als een van de weinige ontzettend veel ervaring met sulcata's heeft omdat hij deze al aardig lang verzorgd. Ook is het wel een eventueel potenciele fokker voor je. Als je met de zoekfunctie sulcata zoekt en dan voornamelijk de bericht van Kurt eruit filterd, dan krijg je al een hele hoop gerichte informatie welke voor jou van belang zijn.

Je zoekt verder gericht informatie naar dit soort, het forum is echt een bron van informatie. Je moet voor jezelf alleen nagaan of dit wel het soort is dat je wilt gaan verzorgen, je kunt de sulcata niet even "wegzetten", we hebben het over een serieuse eind grootte van deze dieren. Ook is de verzorging niet altijd even makkelijk. Je neemt hem namelijk niet even mee naar de dierenarts. Dus die kosten kunnen aardig oplopen als je schildpad iets mankeerd, welke kans erg groot is als je hem los gaat laten lopen (denk aan infecties, luchtwegproblemen/verkoudheid waar dit soort blijkbaar best wel vatbaar voor blijkt te zijn...)
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #7 Gepost op: 2 December 2011, 07:13:03 »

Erg spijtig dat je alle adviezen op deze manier opvat.
Er is naar mijn idee en opvatting nog geen onvertogen woord gevallen.
Als er iets wordt gevraagd wordt er antwoord gegeven.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 2 December 2011, 17:32:27 »

Ik wil graag bij de moderators melden dat jullie "Multi-quote" functie slecht tot niet werkt.
Vanwege een zeer slecht werkende scroll bar tijdens het typen van dit bericht, heb ik het moeten afbreken en overnieuw gedaan in Windows' Kladblok.



Zover ik zie werkt het forum perfect....
Vermoedelijk gebruik je internet explorer als browser ?

In dat geval moet je éénmalig de compatibiliteitsweergave inschakelen in de rechter bovenhoek van je scherm (zie afbeelding) daarna zal het forum perfect werken .  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Veerle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 502



« Antwoord #9 Gepost op: 2 December 2011, 18:58:40 »

Mijn excuses over de Geochelone elegans in mijn bericht, ik heb uw bericht verward met nog een ander  topic.

Verder zoek je best zelf info en stel je dan pas duidelijke vragen, want hier alles over de sulcata gaan neer typen heeft nu ook niet zoveel zin, je moet nog wel gemotiveerd genoeg zijn om zelf iets op te zoeken en of dit dan een leuke lap tekst is of niet, het is niet de intentie van ons om nieuwe mensen weg te jagen, integendeel. Zoas al eerder vermeld kan je de zoekfunctie gebruiken en gewoon sucata intypen, topics genoeg.

Gelogd

0.0.2 Astrochelys radiata
1.1.0 Agrionemys horsfieldii
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 Mei 2024, 17:13:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 472
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 348
Totaal: 348
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.037 seconden met 25 queries.