SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: roodwangen kweken  (gelezen 13025 keer)
christophe
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 231



« Antwoord #15 Gepost op: 21 Februari 2010, 09:18:35 »

Dat jij er geen meerwaarde van ziet Moi is prima, gewoon dan vooral niet doen.

Toch is het verstandig om te doen en raad ik het iedereen aan zodat je kan aantonen dieren legaal te hebben verkregen, het is gewoon altijd handig en kost weinig moeite en geen geld, dus waarom zou je het niet doen.


vind het eigenlijk ook en probeer van zoveel mogelijk dieren een overdracht te hebben.
probleem is nu dat ik van de meeste van mijn waterschildpadden geen overdracht heb, dus zal da wel moeilijk worden
om er nog aan te raken.
Gelogd
Moi
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 21 Februari 2010, 11:02:06 »

Laten we eerlijk zijn. Overdrachtspapieren stellen ten eerst weinig voor, het is geen officieel document zonder registratienummer dat makkelijk te kopiëren is of dat achteraf makkelijk 'bijgemaakt' kan worden. Ik vraag me af of de NBSV dit ook adviseert en, als ze dat doen, of dat dan met mogelijke wetswijzigingen te maken heeft...

Op overdrachtspapieren hoort (jullie beredernering volgend) ten tweede natuurlijk de herkomst te staan, dus waar het dier geboren is, want er moet dan natuurlijk duidelijk zijn dat het al dan niet een wildvangdier is. Het originele formulier is achteraf (als er al langere tijd verstreken is) meestal niet meer te krijgen; particulieren verhuizen vaak, reptielenzaken houden op te bestaan, de schildpadden zijn al vaak niet meer uit de eerste hand etc.. Wat doe je als de vorige eigenaar alleen op kan schrijven dat jij ze van hem/haar koopt en je de feitelijke herkomst dus niet kan aantonen? Niet kopen omdat je mogelijk problemen krijgt? Dan hebben velen, ook hier op het forum, problemen als ze dieren die zij over hebben genomen willen verkopen; niemand wil de dieren omdat er geen 'originele' formulieren bijzitten. Wat doe je dan met wildvangdieren? Een overdrachtsformulier accepteren waar in staat dat het wildvang is, of maar niet kopen? Als je niets hebt en een dier wordt uiteindelijk een citesdier zal het hooguit gelabeld worden als 'wildvang'. Net als de overdrachtsverklaringen die je (als het zonder fraude verloopt) onnodig zal krijgen als je een wildvangdier aankoopt. Ik denk dat het altijd vragen naar overdrachtsformulieren vooral fraude in de hand werkt. Niemand wil op papier hebben dat hij/zij een wildvangdier heeft. Het is ten eerste voor velen 'not done' om dieren te hebben die uit de natuur weggevangen zijn. Daarnaast kan je er, als ik de redernering van Kurt volg, later mogelijk (net als dat je geen overdrachtsformulieren hebt) problemen mee krijgen. Dan zal er geprobeerd worden om de herkomst van het dier te veranderen door een nakweekverklaring op te (laten stellen) en dat komt de hobby m.i. niet ten goede.

Kortom; een kassabon bij de dierenwinkel en het hebben van een goed gevoel bij de aankoop van een particulier is veel belangrijker. Je kan garantie claimen.

probleem is nu dat ik van de meeste van mijn waterschildpadden geen overdracht heb, dus zal da wel moeilijk worden
om er nog aan te raken.
Wees niet bevreesd; dat is dus geen probleem. Zelfs niet als je jongen van jouw dieren wilt verkopen...
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #17 Gepost op: 21 Februari 2010, 11:23:04 »

Je verhalen worden langer naar mate je je gelijk wilt halen lachen
Het is doodsimpel zo'n overdrachts formulier hoor gewoon papiertje even krabel en klaar,
Cristophe ziet het nut en daar gaat het me om, nogmaals jij doet het gewoon niet als je het nut niet ziet klaar fluiten fluiten
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Moi
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 21 Februari 2010, 11:34:54 »

Je verhalen worden langer naar mate je je gelijk wilt halen lachen

Nee Hans, ik hoef mijn gelijk niet te halen hoor. Projectie noemen we dat in mijn vakgebied. knipoog Ik schrijf meer naar mate ik denk dat er meer genuanceerd moet worden. Dat mist af en toe...  knipoog Net als het feit dat sommigen niet inhoudelijk (willen) reageren.
Iedereen is vrij om te doen wat 'ie wil, maar moet dat wel op basis van juiste info doen.  vrede
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #19 Gepost op: 21 Februari 2010, 11:50:34 »

Oja je vak gebied iets geitewollesokken achtig Knipoog ik ben het vergeten hoor wat het was maar lijkt me niet belangrijk dat is ook niet echt inhoudelijk,
Ja soms is nuanceren belangrijk en dat doe jij zelf niet echt, waardoor wat verwarring optreed in de meeste topics waar je in reageerd.
Genuanceerd is jij doet wat jezelf wil en ik ook ivm met  de overdrachtpapieren.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Moi
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 21 Februari 2010, 12:35:36 »

Zelf maar ff verwijderd!  knipoog
« Laatste verandering: 21 Februari 2010, 12:53:21 door Moi » Gelogd
xavier
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 248



« Antwoord #21 Gepost op: 21 Februari 2010, 12:40:20 »

hallo
bij de aanschef van mijn dieren had ik ook geen rekening gehouden met die die papieren maar kurt vertelde me dan op het werk dat het wel beter is als je die hebt .
voor mij is het handig ten eerste dat je na enkele jaren nog weet waar je dieren vandaan komen ten tweede als je controle krijgt.
dus is wel nuttig.
ben nu bezig om de overdrachtparieren in orde aan het maken niet zo simper als je er zo een 40 tal hebt.
Gelogd
Moi
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 21 Februari 2010, 12:52:15 »

ten tweede als je controle krijgt.
Maar waarom is het bij controle dan handig om overdrachtsverklaringen van dieren te hebben waar niet op gecontroleerd wordt, dus voor dieren waarvoor je geen overdrachtsverklaring nodig hebt?
« Laatste verandering: 21 Februari 2010, 13:01:53 door Moi » Gelogd
xavier
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 248



« Antwoord #23 Gepost op: 21 Februari 2010, 13:10:13 »

ten tweede als je controle krijgt.
Maar waarom is het bij controle dan handig om overdrachtsverklaringen van dieren te hebben waar niet op gecontroleerd wordt, dus voor dieren waarvoor je geen overdrachtsverklaring nodig hebt?

jij je zin .
ben liever voorbereid op alles dat lijkt mij het best
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 21 Februari 2010, 13:16:14 »

...dus voor dieren waarvoor je geen overdrachtsverklaring nodig hebt?

...dus voor dieren waarvoor je nog geen overdrachtsverklaring nodig hebt?
Gelogd

Barbara
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 21 Februari 2010, 13:30:35 »

Ik heb voor mijn kleintje een keurig overdachtspapier met zelfs de gegevens waar de ouders zijn gekocht en wanneer.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 21 Februari 2010, 13:49:08 »

Ik heb een haat/liefde verhouding met Moi , enerzijds zorgt zijn kritische blik vaak voor diepgaande conversatie, anderzijds bezorgd hij me handenvol werk  Brede lach
Om te beginnen zou ik CITES B niet minimaliseren, er word namelijk één en ander opgesteld in Brussel die het in de toekomst aanzienlijk moelijker zal maken...aannemelijk is dat andere landen zoals in de meeste gevallen de richtlijnen uit Brussel zullen volgen.
Ik vraag dan ook aandachtig het punt J uit onderstaande PDF omzendbrief te lezen, en in het bijzonder de gevolgen van niet naleven (punt K) :

http://www.trionyx.nl/download/fod%20dec%2009.pdf

Vrijwel niemand is hiervan op de hoogte wbt CITES B dieren.....

Woordje uitleg hoe CITES B in hobbykringen werkt en wat de eventuele gevolgen ervan kunnen zijn:
CITES B geldt voornamelijk als omgekeerde bewijslast, als gevolg hiervan heb ik vorig jaar FOD over de vloer gehad.
Wie nakweek CITES B herplaatst stuit hier vroeg of laat wel tegenaan, zeker als het om schildpadden  gaat.
Krijgt een overnemer van een dier die bij jouw gekweekt is controle dan moet deze een overdracht kunnen voorleggen meer niet, de bewijslast ligt in dat geval altijd bij de overdrager of kweker dus gaat men automatisch nazien bij deze. Om die reden moeten overdrachten altijd in het dubbel worden opgestelt !
Nu had één van de mensen die hier nakweek bekomen had de FOD over de vloer gehad, via de overdracht kwam men dus automatisch bij mij terecht.
Ik als verkoper moet ten allen tijde kunnen aantonen dat mijn ouderdieren van legale oorsprong zijn. Via de overdrachten van mijn ouderdieren gaat men vervolgens naar de kweker van deze dieren. In mijn geval zag men ervan af omdat de ouderdieren en kweker van deze dieren bekende zijn (onder toezicht herplaatste inbeslagname op Schiphol 1989)
Via de voorgelegde overdrachten (dubbels van mijn nakweek) geeft men vervolgens enkele steekproeven gehouden bij nieuwe eigenaars die hier nakweek bekomen hebben.
Om die reden zeg ik ook altijd dat men bij adreswijziging een nieuwe overdracht moet aanvragen bij me, had het adres bij de mensen die de steekproef ondergingen niet langer geklopt dan lag de bewijslast bij hen....
De indeling onder CITES is trouwens niet altijd doorslaggevend, zo staat Centrochelys sulcata onder verscherpt toezicht, naar aanleiding van opname op de rode IUCN lijst, aannemelijk is de kans dat ze naar CITES A verplaatst zullen worden in de toekomst.
In dat geval is het van cruciaal belang dat de herkomst exact bepaald kan worden.
In geval het niet mogelijk is word zoals in het door mij aangedragen geval van Pyxis bewarend beslag gelegd, dit houd in dat het dier bij de huidige eigenaar mag blijven maar geen CITES document kan verkrijgen, er kan en mag dus niet meer uit gekweekt worden, transactie van het dier naar een nieuwe eigenaar kan zelfs niet plaatsvinden !
Voor het geval van Trachemys scripta elegans niet meteen alarmerend als men geen overdracht kan voorleggen, maar toch (met het oog op de toekomst) met klem aan te raden.
Bij opvang van een dier zoals waanzin (geelwang die in de waterzuivering terecht was gekomen) laat ik een zelf opgestelde omgekeerde overdracht invullen door de aanbieder (zie bijlage hieronder dit bericht)
Naar gelang de tijd verstrijkt en er steeds minder importdieren nog in leven zijn kunnen ook in dit geval nieuwe wetten opgesteld worden, dit kwam reeds ter sprake....
Zo moesten ook de IBG picta belli verplicht in een stamboek worden ondergebracht, alles in het kader van traceerbaarheid.

Cites B-dieren hebben bij mijn weten een overdrachtsverklaring nodig net als de sulcata, carbonaria e.d.. In jouw voorbeeld was de eigenaar van de Pyxis-dieren al verplicht om een overdrachtsverklaring te hebben en moest hij de herkomst dus al bewijzen toen de dieren overgingen naar de A-status. Logisch dat je dan problemen krijgt als je naar een A-status gaat maar niet eens voldoet aan de B-eisen.
Dat dier had dus een overdrachtverklaring, enkel de herkomst kon men niet traceren.
Veeg dus vaak gehoorde argumenten als "een kasbon volstaat wel" maar onder tafel.
In eerste plaats is dan de winkelier nalatig, maar bij verandering van status heb je zelf ook problemen.

[verwijderd door de beheerder]
« Laatste verandering: 21 Februari 2010, 14:41:32 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Moi
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: 21 Februari 2010, 15:28:40 »

Dank voor de reactie Kurt! Ik  liefde voor...  pestend ook van jou hoor...  bloemlief

Interessant document. Er moet wel duidelijk gemaakt worden dat de omzendbrief over Belgische wetgeving gaat, waarbij een deel ook van toepassing is op Nl wetgeving, en over langschildpadden die A- danwel B-dieren zijn en waarvoor dus het overdrachtsdocument noodzakelijk is. In dit topic gaat het over een waterschildpad zonder 'status'; vanuit die wetenschap heb ik gereageerd. Op het moment dat zo'n dier een status krijgt, zal er een 'overgangsregeling' komen. Er kan nl. niet verlangd worden dat iedereen die een roodwang bijv. in zijn vijver heeft de herkomst van het dier weet. Tijdens zo'n overgangsregeling zal iedereen met zo'n dier w.s. de mogelijkheid hebben om zijn dier te laten registreren en zal er een vrijstelling voor herkomstbepaling van het dier komen.

Wat wel interessant is, is het stuk van de verantwoordelijkheid m.b.t. het aantonen van de herkomst van B-dieren. Als de eigenaar van het dier een overdrachtsverklaring (van de vorige eigenaar naar hem) kan tonen, gaan ze naar de vorige eigenaar etc. etc.. De huidige eigenaar hoeft niet alle vorige overdrachtspapieren te hebben, onvoldoende bewijslast, dus dat is nooit voldoende. Hij/zij kan de herkomst (als hij niet zelf de kweker is) dus nooit zelf aantonen en moet er altijd op vertrouwen dat vorige eigenaren hun papieren in orde hadden. Op het moment dat één persoon in die keten géén overdrachtsbewijs heeft, heeft de huidige eigenaar een probleem; hij kan nooit formeel eigenaar worden van het dier en kan het dier ook niet meer verkopen en er niet meer mee kweken. Dit was van toepassing op de Pyxis. Zorgelijke gang van zaken; iedereen met A- of B-dieren loopt dan een risico! Of interpreteer ik e.e.a. verkeerd?
« Laatste verandering: 21 Februari 2010, 15:42:07 door Moi » Gelogd
christophe
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 231



« Antwoord #28 Gepost op: 21 Februari 2010, 16:15:05 »

pfff, allemaal ingewikkeld ze op den duur.
ik persoonlijk zou van al mijn dieren papieren willen, heb nu wel het probleem dat ik er redelijk veel moet hebben.
hoe raden jullie het mij aan voor aan de papieren te geraken, bij de mensen van wie ik ze allemaal gehaald heb zal moeilijk gaan.
denk ook dat veel mensen die hun schildpad weg gedaan hebben niet staan te springen voor een papier op te maken,
ook hebben deze mensen zelf geen bewijs van waar zei hun schildpad hadden gehaald.
ik heb nog niet zo lang geleden paar sternotherus odoratus gekocht in een winkel verlegen normaal gezien koop ik geen schildpadden
in de winkel, als ik dan echt eerlijk moet zijn is het de 2de keer.
omdat het soms gemakkelijker is in de winkel dan er echt op zoek moeten ervoor gaan en er ver moeten voor te rijden.
nu was eigenlijk mijn vraag , hoe raden jullie het mij aan voor aan de papieren te geraken.
ook heb ik iets gelezen wanneer je verhuist moet je al uw papieren laten veranderen wat houdt dat juist in?
wij hebben een huisje gekocht en mogen er binnen 4 maand in, wat moet ik juist doen voor in orde te zijn met alles.
Gelogd
christophe
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 231



« Antwoord #29 Gepost op: 21 Februari 2010, 22:38:44 »

heeft er niemand een oplossing ?
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
10 Mei 2024, 12:05:46

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 919
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 849
Totaal: 849
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.053 seconden met 25 queries.