Zelf gebruik ik gewichtsverhouding water/vermiculiet 0.8/1 voor Testudo hermanni en 0.6/1 voor Chelonoidis carbonaria (60g water dus op 100g vermiculiet).
zo doe ik het ook maar het lag degelijk aan de broedstoof
die fermiculiet is altijd na een week ong. al droog en blijft voor de volgende maanden droog is dit dan goed?
Is hier ook zo (althans het lijkt erop dat de vermiculiet volledig opdroogt), de luchtvochtigheid van de aubainmarie methode volstaat reeds.
Ik denk dat het eerder misgaat als de eieren teveel vocht opnemen dan je droog gaat broeden.
J vd Bossche bvb broed
Chelonoidis carbonaria eieren uit in een omgebouwde koelkast, onderaan staat een verwarmde bak met water , de kast zelf is voorzien van een warmtekabel.
De eieren zet hij gewoon in (gesloten) eierdoosjes zonder substraat...dus zelfs op die manier lukt het (enkel de verdamping van het water onderaan dus)
Er kunnen ook andere redenen zijn waarom de uitkomst slecht is, teveel aan wormen, maar vooral ook een teveel aan flagellaten bij de ouderdieren kan zorgen voor afsterven van de embryo 's . (ik probeer maar mee te denken)
Verder vermoedelijk ook vermeniging van verschillende types/vormen (?) het laatste onder voorbehoud...