SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 6 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Help, ik ga een schildpad adopteren!  (gelezen 11932 keer)
KoenG
Geochelone elegans
*

« Gepost op: 7 November 2010, 20:56:54 »

Hallo!

Gisteren vroeg een vriendin me of ik niet geïnteresseerd was om een schildpad te adopteren. Ze kent iemand die zijn schildpad niet meer kan houden. Als dierenvriend kon ik daar natuurlijk niet nee op zeggen, en ik heb schildpadden bovendien altijd al fascinerende dieren gevonden. Ik weet niet over welke soort het gaat, maar het is een landschildpad die in de tuin woont (en zich daar in de winter ook ingraaft).
De adoptie is dus vrij dringend: als ik het goed begrijp, kan de schildpad zich elk moment willen ingraven. Nu is het probleem dat wij een erg grote tuin hebben. Ik kan de schildpad dus niet gewoon laten loslopen (er is bovendien een beek achteraan). Ik zou dus een stuk tuin willen afbakenen voor de schildpad. Het probleem is dat ik daar niet té veel tijd en geld in kan steken, want wij gaan binnen een jaar verhuizen.

Ik zoek dus een eenvoudige manier om een ruimte voor de schildpad af te bakenen in de tuin. Kippengaas? En wat doe ik onder de grond? Graven die diep? Als ik ook wil dat hij niet onder zijn omheining kan graven, hoe diep moet die dan onder de grond gaan? En hoe diep moet een schildpad kunnen graven om veilig te zitten? Of zijn er misschien alternatieven? Ik besef dat dit misschien moeilijk is om te zeggen zonder de soort te kennen, maar het is  allemaal nogal snel gegaan, en ik zou toch al willen kunnen zeggen of ik al dan niet in de mogelijkheid zal zijn om de schildpad een goede thuis te bieden.

Nog een vraag, wat doe ik met de grond? Ik neem aan dat de schildpad zich niet in gazon kan ingraven. Misschien omspitten ofzo? Ik ken er echt nog niets van, dus alle tips zijn welkom!
marion
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #1 Gepost op: 7 November 2010, 22:30:12 »

Over het ingraven enz kan ik je niet echt goed adviseren. Wat ik je wel wil aanraden is dit:
Vraag goed na of die kennis van je vriendin wel de juiste papieren heeft bij de schildpad.
Er zullen waarschijnlijk citesdocumenten bij horen. Zijn die niet aanwezig, dan zou ik dit "avontuur" niet aangaan want dan heb je een illegale schildpad en daarmee ook problemen.

Mocht dat allemaal in orde zijn, dan kan je overwegen om de schildpad op te nemen als je de juiste verzorging kan geven.
NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #2 Gepost op: 7 November 2010, 23:25:42 »

Ik wil je beslist niet ontmoedigen maar dit is ècht het slechtste seizoen om die schildpad te verhuizen. De stress die daarbij komt kijken zou best problemen bij de winterslaap kunnen opleveren,zoals niet tijdig ingraven e.d.,overmatig gewichtsverlies èn risico op flagellaten infectie.
Kan de "overname" ècht niet wachten tot het voorjaar ? Ondertussen heb je tijd om je in te lezen èn een volwaardig verblijf klaar te maken.
elke
Centrochelys sulcata

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.

« Antwoord #3 Gepost op: 8 November 2010, 09:41:19 »

Over het ingraven enz kan ik je niet echt goed adviseren. Wat ik je wel wil aanraden is dit:
Vraag goed na of die kennis van je vriendin wel de juiste papieren heeft bij de schildpad.
Er zullen waarschijnlijk citesdocumenten bij horen. Zijn die niet aanwezig, dan zou ik dit "avontuur" niet aangaan want dan heb je een illegale schildpad en daarmee ook problemen.

Mocht dat allemaal in orde zijn, dan kan je overwegen om de schildpad op te nemen als je de juiste verzorging kan geven.

Nederland en belgie zijn niet hetzelfde op dat gebied knipoog
Normaal gezien in belgie heb je citespapieren nodig bij aankoop inderdaad , maar als je ze thuis zitten hebt zijn de papieren weinig waard, de citesdocumenten zijn nodig als je ze achteraf weer verkoopt of als je achteraf nakweek hebt om te verkopen. 
Illegale dieren is niet altijd de juiste benaming, ook overdrachtspapieren zijn weinig waard in belgie.

Dit is realiteit.(spijtig genoeg)

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #4 Gepost op: 8 November 2010, 10:33:07 »

Cit. KoenG : Ik weet niet over welke soort het gaat, maar het is een landschildpad die in de tuin woont

Zou het niet beter zijn om eerst dààrover wat duidelijker te zijn ?
marion
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #5 Gepost op: 8 November 2010, 13:45:24 »

Elke, het gaat er in mijn visie om dat je in nederland en in belgie dus bij aankoop/aanschaf van een landschildpad die in de tuin woont ( dus waarschijnlijk iets van testudo hermanni) dat je dan citespapieren moet hebben. Dat klopt dan toch wel voor beide landen?

En heb je die papieren niet dan verblijft de schildpad toch illegaal bij de koper?
elke
Centrochelys sulcata

« Antwoord #6 Gepost op: 8 November 2010, 17:03:28 »

Elke, het gaat er in mijn visie om dat je in nederland en in belgie dus bij aankoop/aanschaf van een landschildpad die in de tuin woont ( dus waarschijnlijk iets van testudo hermanni) dat je dan citespapieren moet hebben. Dat klopt dan toch wel voor beide landen?

En heb je die papieren niet dan verblijft de schildpad toch illegaal bij de koper?

Neen , want als je de wet letterlijk volgt zal dit dier niet illegaal zijn als je ze thuis zitten hebt zonder papieren.
Raar maar waar, en dit is een verschil dacht ik met nederland , als je controle krijgt in nederland  dacht ik dat je uw cites papieren en of uw overdrachtspapieren moet kunnen voorleggen , en dit is niet zo in belgie.

Citesdpapieren is enkel nodig bij verkoop, of als je kweek hebt en deze wilt verkopen.
Dus wat is het moraal van het verhaal, dat je het draait of keert ... je zal nooit een waterdicht systeem verkrijgen op deze manier.
Wij spreken het niet goed , zeker niet , maar het is de realiteit.

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #7 Gepost op: 8 November 2010, 17:14:35 »

Het is altijd èn overal steeds aan de "aanbieder" om de legale herkomst van het dier met de nodige documenten te bewijzen.
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #8 Gepost op: 8 November 2010, 17:45:41 »

Citesdpapieren is enkel nodig bij verkoop, of als je kweek hebt en deze wilt verkopen.
Klopt....maar het dier moet dus éérst voorzien worden van een CITES certificaat indien de huidige eigenaar dit niet had (moest niet ! ) voor eender welke transactie (ruil, schenking, verkoop) kan doorgevoerd worden, is het dier groter dan 10cm moet het ook eerst gechipt worden door de verkopende partij.

Doel van het CITES certificaat is dus enkel de handel coördineren. (België)

Citaten uit de voordracht Frank Arijs (FOD) te St Niklaas ;

Hou je dieren uit bijlage A en ben je niet van plan ermee te kweken dan volstaat het om het voorlopige certificaat (die in principe maar geldig is tot ze de 10 cm bereikt hebben) bij te houden, je hoeft dus ook niet te chippen.
Maar zodra je van plan bent toch te kweken voor verkoop moet je de dieren wel voorzien van een microchip !
Enkel met een definitief certificaat (na het chippen) kan je gaan kweken.
Er werd nog gezegd dat de certificaten niet zozeer met het houden van schildpadden te maken hebben, maar wel om de handel te coördineren.
Ga je bvb eieren wegdoen naar een andere liefhebber dan moet je hiervoor ook een CITEScertificaat aanvragen ! CITES beschermd namelijk niet enkel planten en dieren maar ook afgeleide producten ervan.
Eieren zijn een afgeleid product en commerciële activiteiten moeten dus ook gedekt zijn door een certificaat.
Heb je bvb 1 schildpad die al jaren in de tuin zit en je hebt er geen papieren of informatie over is dit in principe geen probleem zolang er niet mee gekweekt word dus .Wil je een schildpad verkopen die reeds meer dan 10cm SCL is dan moet de huidige verkopende eigenaar het dier eerst chippen voor het verkocht of geschonken/geruild kan worden en eveneens een CITES certificaat aanvragen.

Zie hier een vb van FOD :
http://www.terravzw.org/nederlands/Wetgeving/Cites_landschildpadden_vraag_2004.htm

Indien het gaat om een Griekse of Moorse landschildpad (beiden behorend tot Bijlagen A II), hebt u geen certificaat nodig, indien het gaat om zuiver privé-bezit. Dit betekent wanneer u met het dier geen enkele commerciële activiteit (verkopen bijv. aan een dierenwinkel) of semi-commerciële activiteit (niet ruilen, naar tentoonstellingen gaan, ...) ) uitvoert, geen certificaat vereist is. Het EC certificaat dient om commerciële activiteiten voor de betrokken dieren te kunnen toelaten.

Hou je eigen nakweek bvb zelf hoef je ook geen CITES certificaten, in dat geval zijn papieren van de ouderdieren wel verreist... !

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
elke
Centrochelys sulcata

« Antwoord #9 Gepost op: 8 November 2010, 17:56:00 »

Je hebt geen citespapieren nodig dus als je uw eigen nakweek houd , alsook van de ouderdieren niet. knipoog

Enkel voor verkoop.

En zoals Nicwill zegt , de verkopen of schenker moet het meegeven, maar achteraf is het vrijwel niets waard.
Vanaf het dier thuis is .....

Dit is trouwens al een hele poos de discussie bij de federale diensten (er is te veel grijze zone).

Geloof me vrij.

NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #10 Gepost op: 8 November 2010, 18:27:59 »

Je hebt geen citespapieren nodig dus als je uw eigen nakweek houd , alsook van de ouderdieren niet.

Cit. Kurt : "Hou je eigen nakweek bvb zelf hoef je ook geen CITES certificaten, in dat geval zijn papieren van de ouderdieren wel verreist... !"

Dàcht dat het dan  toch wèl duidelijk  genoeg was....?! fluiten
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #11 Gepost op: 8 November 2010, 18:36:12 »

Nee toch niet, tijdens de lezing werd gezegd dat in geval van kweek voor eigen gebruik de ouderdieren toch gechipt (en voorzien van certificaat) moeten worden.
De later verschenen Omzendbrief (zie punt D & I) is echter nog milder en laat uitschijnen dat de ouderdieren (zoals Elke reeds zei) pas gechipt (en voorzien van certificaat) moeten worden zodra je van plan bent te verhandelen (valt schenking of ruil ook onder)
Het Citaat:

I. Wat moet u doen als u jongen wenst te verkopen terwijl uw fokkoppels nog niet gedekt zijn door
certificaten?
Eerst moet u de ouders laten identificeren (microchip of foto-ID zie punt B) en een certificaat voor elk van de ouders
verkrijgen. Bij de aanvraag voor certificaten voor de jongen, bezorgt u een verklaring van kweek (zie punt H) met de
informatie betreffende de potentiële ouders die u in uw bezit heeft.

D. Om de ouders te dekken waarvan de jongen bestemd zijn voor één van de handelsactiviteiten.

« Laatste verandering: 8 November 2010, 19:45:28 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Sisse
Geochelone elegans
*

« Antwoord #12 Gepost op: 8 November 2010, 18:41:57 »

pfff al die cites, daar maak ik me niet druk om, nog nooit iemand gehad die achter mijn papieren vroeg en er zijn heeeeeeeeel veel mensen die weten dat ik schildpadden heb.

even on topic

als het beest zich ingraaft in de tuin van de andere mensen is het dan niet mogelijk om het schildpadje dan uit te graven en verder te laten overwinteren in jouw koelkast?
 Je moet dan natuurlijk wel heel goed weten waar het dier zich heeft ingegraven want het overzetten van het dier uit de grond naar de box die in je koelkast gaat zou zo kort moglijk moeten zijn (seconden)
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #13 Gepost op: 8 November 2010, 19:25:29 »

pfff al die cites, daar maak ik me niet druk om, nog nooit iemand gehad die achter mijn papieren vroeg en er zijn heeeeeeeeel veel mensen die weten dat ik schildpadden heb.

Eén fervente dierenliefhebber die vindt dat het houden van dieren in omheiningen onnatuurlijk en ethisch onverantwoord is, is genoeg om je over te dragen.
Het feit dat je dieren in beslag zullen genomen worden en je minsten een boete zal krijgen is jouw zaak.
Maar zo'n feiten geven dierenactivisten wel weer een extra "bewijs" om naar te verwijzen wanneer ze pleiten voor het opstellen van positieflijsten of volledig
verbod op het houden van de betreffende soort. En dit raakt wel alle schildpaddenhouders!
marion
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #14 Gepost op: 8 November 2010, 20:46:25 »

Maar goed, al met al weten we nog steeds niet om welke soort het gaat.
Het zou fijn zijn als de topic starter daar wat meer info over kon geven, dan is het gemakkelijker om een advies te geven.
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 November 2024, 23:50:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1480
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online